کد خبر 1174019
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

در آغاز مقاله را با حدیثی از امام علی (ع) شروع میکنیم که می فرمایند: هر آن کس که با کتاب آرامش یابد، راحتی و آسایش از او سلب نمی گردد.

بهترین ابزار برای ارتقای فرهنگ شهروندی ترویج کتابخوانی است. کتاب نقش بسیار موثر و مهمی در ارتقای فردی و اجتماعی افراد دارد ، کتابخوانی و مطالعه تفکر افراد را گسترش می دهد.

وقتی که یک کتاب خوب میخوانیم همه ی جملات آن در ذهن ما می ماند کافی است فقط به آن فکر کنیم و خودمان را در آن موقعیت قرار دهیم .

روز کتاب خوانی

کتاب خوب به شما می گوید که چطور در زندگی رفتار کنید و چطور فکر کنید، کتاب به شما این امکان را می دهد که به جای تمام تصمیم ها و تجربه هایی که نداشته اید فکر کنید و پاسخ مناسب را پیدا کنید.

با مطالعه زیاد کتاب هیچ زمانی شما در زندگی غافلگیر نمی شوید! زیرا که می دانید چطور رفتار کنید.

حال برای شما این سوال پیش می آید که هدف از کتاب خواندن چیست؟

۱)درک مطلب

۲) کاربردی کردن مطالب

۳) خلق و ترکیب

۴) تجزیه و تحلیل

۵) ارزیابی با تفکر نقادانه

۶) دانستن و به یاد سپردن

روز کتاب خوانی

چگونه باید خواندن را شروع کنیم؟

در ابتدا باید با کتاب های ساده شروع کنید، کتاب هایی را بخوانید که به آنها علاقه دارید، کتاب هایی را که از نظر محتوایی نیاز به یادگیری آنها دارید شروع کنید.

با یک صفحه در روز شروع کنید، روزی فقط یک صفحه از کتابی که انتخاب کردید را بخوانید زمان زیادی از شما نمیگیرد، خودتان شروع کنید و از افراد دیگر نیز بخواهید تا شروع کنند فقط روزی یک صفحه!

بعد از خواندن کتاب چه اتفاقی برای شما می افتد؟

شما متوجه خواهید شد که چه چیزی در زندگی اهمیت دارد و چه چیزی بی ارزش است که حتی ارزش فکر کردن ندارد.

شما یاد خواهید گرفت که بر چه مسائلی باید متمرکز شوید و چه مسائلی را باید کنار بگذارید. کتاب خوب ذهنیت شما را تغییر میدهد و باعث تزکیه نفس شما میشود میبینید که سالها تصورات اشتباهی در مورد موضوعات مختلف داشتید و همین مسئله باعث خودسازی شما میشود.

چرا کتاب نمی خوانیم؟

کتاب نمیخوانیم چون در مجموعه ی زندگی اجتماعی مان دانا شدن و خردمندانه زندگی کردن جایی ندارد.

کتاب نمی خوانیم چون احساس میکنیم به قله های یقین رسیده ایم و همه چیز را می دانیم.

کتاب نمی خوانیم چون راه تقلید و تبعیت و پیروی را راحت تر پیدا کرده ایم.

کتاب نمی خوانیم زیرا دچار تنبلی و بی حالی شده ایم.

کتاب نمی خوانیم زیرا زندگی نمایشی و پر هیاهو را انتخاب کرده ایم. 

کتاب نمی خوانیم چون هنوز در دوره ی فرهنگ شفاهی به سر میبریم.

روز کتاب خوانی

چند تجربه در مورد مطالعه کتاب

۱) قبل از خرید کتاب صفحات آن را ورق بزنید و از دیگران پرس و جو کنید یا در اینترنت جستجو کنید و خلاصه آن را بخوانید، حتما مقدمه و فهرست را بخوانید تا خیالتان راحت شود زمانیکه می گذارید و پولی که میدهید به آن چیزی که می خرید بی ارزد.

۲) لیستی از کتاب هایی که به آنها علاقه دارید و برای شما جالب  به نظر میرسد بنویسید. پس از آن زمان مناسبی را برای آن در نظر بگیرید تا در آن زمان کتاب را مطالعه کنید مثلا در طی ۶ روز میخواهید کتابی را به پایان برسانید اما خودتان را اذیت نکنید ۱۰ روز زمان مشخص کنید و سعی کنید در آن ۱۰ روز به قول خود عمل کنید .

شروع و پایان هر کتابی را که مطالعه می کنید بنویسید همین امر به شما کمک می کند تا وقت کشی نکنید و اگر زودتر از زمان مقرر کتاب را تمام کردید حس خوبی داشته باشید با این کار شور و شوق شروع مطالعه کتاب های مورد نظرتان بیشتر می شود.

۳) اگر تصمیم دارید که شب قبل از خواب مطالعه داشته باشید کتاب را روی تخت خود بگذارید قبل از اینکه خواستید بخوابید کتاب را ببینید و بخوانید.  اطمینان داشته باشید که اگر کتابخانه در اتاق دیگری داشته باشید حاضر نمی شوید به آنجا بروید ولی اگر کتاب روی تخت باشد شما وسوسه میشوید تا آن را بخوانید.

۴) از افرادی که قابل اعتماد شما هستند بخواهید که به شما کتاب معرفی میکنند چون تحت تاثیر احترامی که به آنها دارید خود را ملزم میکنید تا به پیشنهادشان گوش کنید.

۵) اگر کتاب برای خودتان باشد احساس بهتری دارید و وقتی آن را در قفسه خود بگذارید شما را ترغیب میکند که به سراغ آنها بروید.

۶) در پایان کار مهم ترین نکته این است که باید بدانید انگیزه شما از مطالعه یک کتاب چیست؟

روز کتاب خوانی

برای خرید کتاب میتوانید به بانک کتاب تلکتاب به آدرس اینترنتی telketab.com  مراجعه نمایید و کتاب های مورد نظرتان را با تخفیف خریداری نمایید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس