شبکه شاد نمایه دانش آموزان نمایه

وزیر آموزش و پرورش گفت: همه همکاران ما می‌دانند که حداکثر سه تا سه‌ونیم میلیون دانش‌آموز به شاد دسترسی ندارند. اما ما نمی‌توانیم عدم دسترسی به شاد را مساوی با عدم آموزش بدانیم.

به گزارش مشرق، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش با روزنامه آرمان ملی به گفتگو نشسته است. بخش‌های مهم این گفتگو در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

منکر مشکلات شاد نیستیم

- اپلیکیشن شاد در روزهای اول ظرفیت بسیار محدودی داشت و فقط قابلیت مبادله پیام داشت، ولی به‌تدریج طی چند ماه گذشته ظرفیت‌هایش توسعه پیدا کرد و حالا به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ۷۰۰هزار ارتباط زنده در روز در «شاد» صورت می‌گیرد و تاکنون بیش از ۱۵میلیارد پیام بین معلم و دانش‌آموز مبادله ‌شده است. همچنین می‌توان به مبادله بیش از دو و نیم میلیارد فایل در این فضا اشاره‌ای داشت که اینها ظرفیت‌های مختلف شاد است. دوازده و نیم میلیون دانش‌آموز روی شاد احراز هویت شده‌اند و در کلاس و مدرسه خودشان در این فضا قرار گرفته و با معلم خود در ارتباط هستند.

بیشتر بخوانید:

برنامه آموزش و پرورش برای جذب بازماندگان از تحصیل

- با همه این ویژگی‌ها، ما منکر مشکلات شاد نیستیم. زیرساخت‌های فنی ما کفایت لازم را برای آموزش آنلاین ۱۵میلیون دانش‌آموز ندارد. همه دانش‌آموزان دسترسی به ابزار هوشمند ندارند و پوشش اینترنت در همه مناطق کامل نیست. اینها مشکلاتی است که در بستر شاد با آنها روبه‌رو هستیم. همه ما نگران هستیم، چون دانش‌آموزان را به سمت اینترنت و آموزش آنلاین بردیم و باید در بستر مجازی درس‌های آموزشی خود را فرابگیرند و شاید آلودگی‌ها و برخی از مشکلات در فضای اینترنت متوجه دانش‌آموزان شود.

۳/۵ میلیون دانش‌آموز به شاد دسترسی ندارند

- همه همکاران ما می‌دانند که حداکثر سه تا سه‌ونیم میلیون دانش‌آموز به شاد دسترسی ندارند. اما ما نمی‌توانیم عدم دسترسی به شاد را مساوی با عدم آموزش بدانیم. این دسته از دانش‌آموزان هم آموزش می‌بینند ولی از طریق صداوسیما و تلویزیون.

- امروز صداوسیما کل دروس پایه را پوشش می‌دهد و این دقیقا مطابق با زمان‌بندی درسی است، چون معلمان را خودمان به صداوسیما می‌فرستیم و برنامه درسی را طراحی کرده‌ایم و پوشش تلویزیون ۹۷درصد است.

- ممکن است بسیاری اینترنت نداشته باشند، ولی تلویزیون دارند. دانش‌آموزانی نیز که تلویزیون ندارند، می‌توانند از طریق تولید بسته‌های آموزشی که به‌صورت بسته‌های خودآموز باکیفیت طراحی شده آموزش ببینند و از این طریق، جریان آموزشی خود را دنبال کنند.

- معلمان موظف هستند همه دانش‌آموزان خود را که در کلاس ثبت‌نام کرده و به آنها آموزش بدهند. حال اگر در شهر یا روستایی امکان حضوری وجود داشته باشد، آنها آموزش حضوری می‌بینند.

سند ۲۰۳۰ به هیچ عنوان در آموزش‌وپرورش مطرح نیست

- بند مربوط به سند ۲۰۳۰ در سال‌های قبل و در همان سال اول برنامه و بودجه، تهیه شده بود و همان را کپی کرده و در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گذاشته بودند، وقتی متوجه این اشتباه شدند آن بند را حذف کردند. در چند سال گذشته به هیچ عنوان، موضوع سند ۲۰۳۰ در آموزش‌وپرورش مطرح نبوده.

- نظام تعلیم و تربیت، نظامی‌ یکپارچه است، این نظام اهداف مشخصی دارد و این اهداف با هم ترکیب می‌شود. تربیت، انسانی را با مختصات معینی هدف‌گذاری می‌کند. در ایران تجربیات قبل و بعد از انقلاب مطالعه شده که عملکرد کلی این نظام تعلیم و تربیت چگونه بوده است، تجربیات دنیا را گرفته و مطالعه کرده‌اند. همه یافته‌های علمی ‌موجود درباره نظام تعلیم و تربیت با تحلیل شرایط موجود در ایران، موجب تدوین «سند تحول بنیادین» شده است.

- نظام تعلیم و تربیت ما با ۲۰۳۰ سازگاری ندارد. اما ممکن است مصالح مشترکی وجود داشته باشد؛ بنابراین ما متعهد هستیم که روی سند تحول بنیادین به‌عنوان اصلی‌ترین الگو و نقشه‌راه نظام تعلیم و تربیت تمرکز کنیم.

مدرسه جایگاه آموزش‌های جنسی و جنسیتی نیست

- موضوع تربیت جنسی موضوع مهمی ‌است که در شورایعالی انقلاب فرهنگی، ماموریتی به وزارت آموزش‌وپرورش داده شد تا روی این موضوعات کار بیشتری انجام دهد. وزارت آموزش‌وپرورش نیز با همکاری دستگاه‌های متعددی از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روی این موضوعات کار کرده است. اینکه ما به سطح معینی از آگاهی‌های دانش‌آموزان نیاز داریم، موضوع مهمی ‌است ولی مدرسه جایگاه آموزش‌های جنسی و جنسیتی نیست.

- باید آگاهی‌های خانواده‌ها را برای کمک به فرزندان‌شان بالا ببریم. باید آگاهی معلمان و مربیان را بالا ببریم و به‌جای اینکه مستقیما با دانش‌آموزان درباره این مفاهیم صحبت کنیم، با خانواده‌ها گفت‌وگو و آنها را برای انجام چنین نقش مهمی‌ تجهیز کنیم.

هیچ دانش‌آموزی به خاطر تبلت خودکشی نکرده است

- درباره اینکه برخی از خودکشی‌ها را به تبلت و ابزار هوشمند آموزش مجازی ربط می‌دهند، حداقل در مواردی که به ما گزارش شده هیچ موردی به‌خاطر تبلت نبوده است. متاسفانه برخی از خانواده‌ها آسیب‌دیده هستند و آسیب‌های برخی در این شرایط سخت تشدید می‌شود و شاید اختلافاتی درون خانواده عامل این حوادث تلخ شده که در وضعیت شیوع کرونا تشدید شوند؛ البته برای ما فرقی نمی‌کند خودکشی یک دانش‌آموز به دلیل نداشتن تبلت و گوشی هوشمند باشد یا به‌ هر دلیل دیگری، این امر موضوع و مساله ماست و در حوزه توجه ما قرار دارد و ما به‌سادگی از کنار هیچ‌کدام از این پدیده‌ها عبور نخواهیم کرد.

یک درصد دانش‌آموزان در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند

- ما منکر کمبود مشاوران در مدارس نیستیم و باید هرچه سریع‌تر این خلأ جبران شود. آموزش‌وپرورش در سال گذشته بیش از هشت‌هزار نفر به نیروهای امور تربیتی و پرورشی اضافه کرده که یکی از کارکردها و مسئولیت‌های آنها مراقبت از دانش‌آموزان است.

- هیچ نهادی به اندازه آموزش‌وپرورش ظرفیت بالایی برای پرداختن به مساله آسیب‌های اجتماعی ندارد و ما این دانش‌آموزان را در اختیار داریم و دقیقا می‌دانیم که یک درصد دانش‌آموزانی که در معرض خطر جدی قرار دارند کدام هستند. وقتی می‌گویم خطر جدی، یعنی انواع آسیب‌های اجتماعی و بحث قرار گرفتن در معرض اعتیاد، خشونت و مجموعه آسیب‌هایی است که باید این دانش‌آموزان تحت کنترل و مراقبت قرار گیرند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    2 0
    وزارت بی خاصیت ارتباطات چه کرد در این مدت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    2 0
    اصلا جای نگرانی نیست در عوض دولت بسیار شاد است !!!!
  • 1 IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    1 0
    قبل از شروع مدارس چندین ماه وقت داشتین که دسترسی پیدا کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس