نیروهای یمنی (2).jpg

صدای خُرد شدن استخوان‌های سعودی‌ها در یمن به گوش می‌رسد و حالا با چنگ انداختن به طنابی پوسیده تلاش می‌کنند از بحران خود ساخته خارج شوند.

به گزارش مشرق، جنگ علیه مردم یمن وارد ششمین سال شده و ائتلاف غربی - عبری - عربی به سرکردگی آمریکایی‌ها و سعودی‌ها برخلاف پیشروی‌هایی که در اوایل درگیری‌ها به دست آوردند، در موقعیت ضعف قرار گرفته اند و متحمل شکست‌های سنگینی شده‌اند.

رزمندگان یمنی با وجود امکانات نظامی حداقلی و سختی‌های محاصره هوایی، دریایی و زمینی در حدفاصل سال ۹۴ تا ۹۸ راهبرد مقاومت را انتخاب و در برابر عناصر تا دندان مسلح ائتلاف ایستادند و مواضع را حفظ کردند.

نیروهای مسلح یمن با اتکا بر راهبرد بومی‌سازی تجهیزات نظامی که در ساختار ارتش البته عقبه و توان چندین سال داشت، موفق شدند توان بازدارندگی خود را در برابر سعودی‌ها به میزان چشمگیری افزایش و از فاز دفاعی خارج و معادلات را در میدان نبرد تغییر دهند.
 

رزمندگان یمنی با تکیه بر توان داخلی، تسلیحات مورد نیاز و کمبودها را در جبهه های نبرد تا حدود زیادی تامین و آرایش تهاجمی گرفتند و قطار مقاومت را بر روی ریل پیروزی به حرکت درآوردند که تا شکست نهایی ائتلاف، ایستگاهی برای توقف ندارد.

پاکسازی بخش‌های وسیعی از مساحت اشغالی در استان‌های صنعاء، الجوف و مارب، پکیج پیروزی های نیروهای یمنی در یک سال گذشته به شمار می آید و شمارش معکوس برای آزادی شهر مارب (مهم‌ترین پایگاه ائتلاف در مرکز یمن) به صدا درآمده است.

به گزارش مشرق، سعودی‌ها که روزی بر طبل جنگ می‌کوبیدند و برای مردم یمن خط و نشان می‌کشیدند حالا به خوبی صدای خرد شدن استخوان‌هایشان را در نبردهای میدانی می‌شنوند و به هر جایی سَرک می‌کشند تا از این باتلاق خود ساخته خارج شوند.
 

آل سعود که در سال‌های گذشته نشان داده از کمترین تعقل و درک سیاسی برخورد دار است در آستانه تغییر دولت و انتقال قدرت در آمریکا باز هم به طناب پوسیده ای چنگ انداخت که ترامپ با آن به قعر چاه سقوط کرد و دوباره دست به دامان اجماع واشنگتن شد.

البته نباید فراموش کرد که درخواست سعودی‌ها و در راس آنان محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان) بدون هزینه نبود و سران مجتمع نظامی - صنعتی آمریکا متشکل از قدرتمندترین جریان‌ها در نظام سرمایه‌داری، فاکتوری پُربار و دُرشت برای ریاض ارسال کردند.

اجماع واشنگتن که در ۵ سال گذشته دهها میلیارد دلار از فروش سلاح به رژیم سعودی برای جنگ در یمن به جیب زده از هفته های قبل مذاکرات نهایی را برای قرار دادن جنبش انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی آغاز کرد و یک لقمه چرب و شیرین را در هوا قاپید.

مایک پمپئو وزیر سابق امور خارجه آمریکا و جراد کوشنر داماد ترامپ در این رسوایی جدید نقش دلال را برای اجماع واشنگتن ایفا کردند و چند روز قبل از روی کار آمدن دولت بایدن، جنبش انصارالله یمن را به لیست گروه های تروریستی اضافه کردند و البته برای این خوش خدمتی مواجب خوبی گرفتند.

سعودی‌ها با قرار دادن نام جنبش انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی تلاش می کنند فشار را بر صنعاء افزایش دهند تا راه فراری برای نجات پیدا کنند و از بحران خود ساخته خارج شوند اما این خطای مهلک ادامه همان سیاست شکست خورده سابق است و نتیجه‌اش به زودی برای ریاض مشخص خواهد شد چرا که در صنعاء گزینه راهبرد مقاومت فعال بر مبنای قدرت بازدارندگی به وجود آمده و نیروهای یمنی توان تغییر توازن قدرت را به سود خود دارند.

باید توجه داشت رژیم سعودی سناریوی وارد کردن نام جنبش انصارالله به لیست گروه های تروریستی را با خودزنی (حمله به نفتکش خارجی در بندر جده) در اواخر آذرماه امسال آغاز کرد و حالا هم باید عواقب این تصمیم را بپذیرد چرا که انصارالله جنبشی داخلی ریشه‌دار و حافظ منافع ملی است و هوادارانش دیگر به یک موقعیت جغرافیایی خاص خلاصه نمی شوند.
 

اضافه شدن انصارالله در لیست تروریسم در حالی است که این جنبش به عنوان قدرت نخست در یمن می تواند در  شرایط تحریم و محاصره مقاومت کند و در این وضعیت دولت های فرا منطقه ای با چالش جدی روبه رو خواهند شد و برخلاف ریاض معنای بسته شدن کانال مذاکرات و پیچیده شدن وضعیت را به خوبی درک می کنند.

به گزارش مشرق، در حال حاضر جنبش انصارالله ابتکار عمل را در میدان به دست گرفته و به متوقف‌کردن پیشروی‌ها رضایت نمی‌دهد و با ادامه این راهبرد موفق، سعودی‌ها به ایستگاه شکست نزدیک‌تر می شوند و باید واقعیت را بپذیرند که دیگر در شرایطی قرار ندارند که از موضع برتر صحبت کنند و جنگ روانی، رسانه‌ای و یمن‌هراسی نیز برای فریب افکار عمومی نتیجه نمی‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 5
  • DE ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    5 0
    آیا دراین یه هفته عزیزان انصار الله پیشروی داشتند یانه.
  • پیمان IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    18 0
    این اقدام بعداز پیشروی های گسترده یمنی ها در چند ماه اخیر نشانه شروع شکست های بزرگتر و گسترده تر سعودی ها و اسراییل و امریکا از جنبش انصارالله
  • NL ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    23 0
    درود بر مبارزان یمنی
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    2 23
    بازنده مردم یمن هستن دجار فقر قحطی هستن...اللن انصار الله جی بدست اورد..هیچی مردمش فقیرتر
    • Army of khorasan IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      15 0
      برادر اگه کشور خودت هم اینجوری در تصرف دشمن بود،چه می کردی؟نمی جنگیدی؟تسلیم می شدی؟ بابا،اینا کشور خودشونه.باید آزادش کنند،وگرنه چجوری زندگی کنند؟
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      14 0
      جوری حرف می زنی که انگار انصار الله ومردم یمن جنگ آغاز کرده اند نه اینکه جنگ علیه این ملت تحمیل شده است
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      10 0
      برای شما شکم و پول مهمتر از شرف و عزت و آبرو است. البته نمی نوانید یمنیها را درک کنید.
    • محمد IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      0 0
      ببخشید یادشون رفته بود مثل شما ها عمل کنن...کشور خودشون به دشمن به فروشن
    • اصغر IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      0 0
      عجب نظری دادی مرغ پخته هم خنده اش میگیره یمنیها از ابو خاکشون ناموسشون دفاع میکنند و با کمک خدا هم پیروز میشوند
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    7 0
    مشرق هنوز شهر راهبردی مارب آزاد نشده منتظر شنیدن آزادی این شهر هستیم من الله التوفیق
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    7 1
    متاسفانه باب‌المندب دست ملعوناست انشاالله زودتر آزاد بشه خیلی استراتژیک هستش کاش امکان رفتن به یمن برای جهاد وجود داشت خدا لعنت کنه سعودی و آمریکا و اسرائیل رو.
  • یک ترک IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    6 0
    انصارالله باید پرونده منصور هادی را در مارب باید بپیچد و تعز را کانون آزادسازی قرار دهدالبته جنوبی ها هم ته دلشان خواهان نابودی برگ برنده منصور در شمال یعنی سقوط مارب هستند - پیش بسوی باب المندب
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
    1 0
    مثلا می خواهند یمن را کره شمالی کنند یمنی ها باید تقویت زیرساختی را شروع کنند و کارنجات ساخت موشک ها را به زیر زمین منتقل کنند موشکهای ضدکشتی و ضدرادار بالستیک با برد بالای 2000 کیلومتر را آزمایش کنند و موشکهایی که سازمان ملل آزمایش آن را برای ایران ممنوع کرده را یمنی ها می توانند ازامیش کنند بردهای بالای 4000 کیلومرتر و حتی 7000 کیلومتر را عربستان نفهمیده ها را نیز بفهمد
  • mahdivalipor IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    اگر برادران انصارالله یمن یه حمت برگی هم به خرج بدهند منطقه لحج را آزاد سازی بکنند ان وقتی است که ما برای کمک های زیاد خواهیم شتاب که ان شالله با انواع کمک ها برای یاری رساندن به برادران مان لحظه شماری میکنیم. یا ابولفضل عباس
  • علی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    2 0
    به امید اینکه کل یمن آزاد بشه درود بر یمن منتظر خبر آزادی مارب هستیم مومنان پیروز هستند
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    1 0
    انشاالله پیروز شوند
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    بدون آزاد مارب و سواحل یمن امکان ندارد جنگ پایان یابد چون بن سلمان همچنان امید به پیروزی دارد پس بايد کار مارب سریع بدون فوت وقت تمام شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس