اهدای مدال به بازمانده حمله ایران به عین‌الاسد - نمایه

دست‌کم ۲۹ سرباز آمریکایی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد نشان «قلب بنفش» دریافت کرده‌اند؛ نشانی که از طرف رئیس‌جمهور آمریکا به نیروهایی اعطا می‌شود که در میدان جنگ زخمی یا کشته شده‌اند.

سرویس جهان مشرق - یک سال از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در واکنش به عملیات تروریستی دولت آمریکا و به شهادت رسیدن حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و شماری از همرزمانشان در نزدیکی فرودگاه بغداد گذشته است. اگرچه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا بلافاصله پس از عملیات ایران مدعی شد «سیلی» جمهوری اسلامی اصلاً درد نداشته، اما آمار خسارت‌های مالی و جانی ارتش آمریکا در عین‌الاسد به‌تدریج افشا شد. اگرچه شکی نیست که دولت آمریکا هنوز هم آمار واقعی تلفات در عین‌الاسد را گزارش نکرده، اما چاره‌ای جز اعتراف به دست‌کم زخمی شدن ده‌ها نفر از نیروهای نظامی‌اش در حمله موشکی ایران نداشته است.

تصاویر ماهواره‌ای خسارت‌های واردشده به پایگاه هوایی عین‌الاسد در حمله موشکی ایران [دانلود]

یک سال پس از عملیات موشکی ایران، روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست در گزارشی تحت عنوان «این سربازان آمریکایی از یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های دوره ترامپ جان سالم به در بردند. [اما] یک سال بعد، هنوز دارند [با پیامدهای آن بحران] دست‌وپنجه نرم می‌کنند. [۱] » به مرور اتفاقات آن شب از زبان نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه عین‌الاسد پرداخته است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید متن گزارش واشینگتن‌پست است.


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


سربازان آمریکایی تقلاکنان از پناهگاهی به پناهگاه دیگر می‌رفتند و در بین راه از کنار مخروبه‌های خاکسترشده، چاله‌هایی به قطر ١٠ متر، و گودال‌هایی پر از سوخت عبور می‌کردند. رگباری از موشک‌های بالستیک موقتاً برخی از سربازان را از هوش برده بود؛ و موشک‌های دیگری هم در راه بودند. سرگرد «آلن جانسون» تعریف می‌کند که پس از قرار گرفتن در معرض امواج غول‌آسای انفجار چندین موشک، از جمله موشکی که در فاصله ٢٠ متری از پناهگاهش فرود آمد، نمی‌توانسته تمرکز کند. می‌گوید: «هنوز هم اضطراب دارم. هنوز هم کابوس‌های مکرر درباره حمله می‌بینم؛ همان صدای موشک‌هایی که داشتند به طرف ما می‌آمدند.»

اولین گزارش سی‌ان‌ان از درون پایگاه عین‌الاسد پس از حمله موشکی ایران [دانلود]

یک سال پیش، وقتی ایران ١۶ موشک به سمت نیروهای آمریکایی در عراق شلیک کرد، ایالات متحده روی لبه‌ی پرتگاه یک جنگ تمام‌عیار ایستاد. به گفته ارتش آمریکا، یازده موشک به پایگاه هوایی عین‌الاسد در غرب عراق اصابت کرد [۲] ، یک موشک دیگر بیرون شهر اربیل در شمال این کشور فرود آمد، و چهار موشک دیگر نیز درست عمل نکردند.

تصویری از یک کارت بازی «اونو» در خرابه‌ای که از خوابگاه سربازان آمریکایی پس از اصابت موشک‌های ایران باقی مانده است (+)

پس از چندین ماه تشدید درگیری‌ها، نیروهای تحت حمایت ایران حدود یک هفته قبل از این حمله موشکی به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند. واکنش چند روز بعدِ دولت ترامپ یک حمله پهپادی [۳] در بغداد بود که منجر به قتل قاسم سلیمانی، ژنرال ایرانی و دشمن شماره یک و قدیمی آمریکا، شد. پرزیدنت ترامپ که با وخیم‌ترین بحران امنیتی بین‌المللی ریاست‌جمهوری‌اش روبه‌رو شده بود، ناگهان تغییر موضع داد. پرزیدنت ترامپ، ٨ ژانویه ٢٠٢٠، چند ساعت پس از حمله ایران، توئیت کرد: «همه چیز خوب است! [۴] » این در حالی است که یک سال بعد از حمله ایران، نیروهایی که هدف این حمله قرار گرفتند، تعریف می‌کنند که آمریکا و ایران چه‌قدر به بروز یک فاجعه بزرگ‌تر نزدیک شده بودند.

«همه چیز خوب است! موشک‌هایی از ایران به دو پایگاه نظامی واقع در عراق شلیک شد. ارزیابی تلفات و خسارات الآن دارد انجام می‌شود. تا الآن همه چیز خوب است! ما قوی‌ترین و مجهزترین ارتش را در هر کجای دنیا داریم، با فاصله! فردا صبح بیانیه‌ای صادر خواهم کرد»؛ توئیت ترامپ پس از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› قمار ترامپ با جان بی‌ارزشش

›› دو مقام سابق پنتاگون: تلفات عین‌الاسد از آن‌چه ترامپ اعتراف می‌کند بسیار بیش‌تر است

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود

به‌رغم استفاده‌ی ایران از موشک‌هایی با طول ١٢ متر که هرکدام ٧٢۵ کیلوگرم مواد منفجره حمل می‌کردند (قوی‌ترین سلاح‌هایی که طی یک نسل گذشته علیه آمریکایی‌ها به کار رفته‌اند)، هیچ نیروی آمریکایی‌ای در این حمله کشته نشد. با این حال، طبق آمار نهایی، ١١٠ نیروی آمریکایی دچار آسیب مغزی شدند؛ و برخی از آن‌ها نیاز به بستری طولانی‌مدت و درمان‌های فشرده در «مرکز پزشکی نظامی ملی والتر رید» در نزدیکی واشینگتن داشتند. [مشرق پس از حمله موشکی سال ۲۰۲۰ ایران به پایگاه عین‌الاسد و در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، هنوز اصرار داشت هیچ نیروی نظامی آمریکایی‌ای در این حمله آسیب ندیده است، در گزارشی از جزئیات پرواز دست‌کم یک هواپیمای ارتش آمریکا با مأموریت آمبولانس هوایی از عراق به پایگاه هوایی رایمشتاین در جنوب آلمان طی ساعات بعد از حمله به عین‌الاسد پرده برداشت - جزئیات بیش‌تر] ارتش آمریکا چندین روز پس از حمله، تازه آمار زخمی‌ها را فاش کرد، و گفت بیانیه قبلی ترامپ درباره «نبودِ تلفات» بر اساس اطلاعاتی بوده که پنتاگون در آن زمان داشته است.

نقشه پروازی مربوط به پرواز BNDGE53 در روز ۸ ژانویه از بغداد به رایمشتاین (جزئیات بیش‌تر) (+)

نفس‌نفس زدن ترامپ هنگام صدور بیانیه درباره حمله موشکی سپاه به پایگاه‌های آمریکایی در عراق [دانلود]

واقعیت این است که شدت جراحات ٢٩ نیروی نظامی آمریکایی، از جمله جانسون، در این حمله که ایرانی‌ها نام آن را «عملیات شهید سلیمانی» گذاشتند، آن‌قدر بود که به آن‌ها نشان «قلب بنفش [۵] » را اعطا کردند. [دولت آمریکا هنوز هم به تعداد کشته‌شدگان در حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد اقرار نکرده است، اما گزارش مشرق درباره روش قطره‌چکانی اعلام آمار زخمی‌های این حمله توسط دولت آمریکا را می‌توانید از این‌جا بخوانید.]

نیروهای آمریکایی‌ای که پس از حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد نشان جانبازی دریافت کرده‌اند، از نظر دونالد ترامپ صرفاً «سردرد و چند مشکل دیگر» داشته‌اند [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› جزئیات پرواز بزرگ‌ترین آمبولانس هوایی ارتش آمریکا از عراق به آلمان

›› آمریکایی‌ها چه واقعیتی را در عین‌الاسد مخفی می‌کنند؟

شماری از نیروهای آمریکایی بعد از حمله موشکی ایران احساس خشم و استیصال کردند. سربازانی که از این حمله جان سالم به در برده‌اند، هنوز به شبی فکر می‌کنند که به نظر می‌رسد به طور فزاینده‌ای تحت‌الشعاع حوادث دیگر در سالی قرار گرفت که شاهد همه‌گیری ویروس کرونا [جزئیات بیش‌تر]، یک مباحثه پرتنش ملی درباره نژاد [پرستی - جزئیات بیش‌تر] و یکی از جنجالی‌ترین انتخابات‌های ریاست‌جمهوری در تاریخ آمریکا [جزئیات بیش‌تر] بود. این در حالی است که سرهنگ دوم «جاناتان جردن» افسر عملیات یکی از یگان‌های نیروی هوایی که آن شب در عین‌الاسد بود، در این‌باره می‌گوید: «حادثه آن‌قدر وحشتناک بود که حتی فکرش را هم نمی‌توانم بکنم که حتی یک نفر بدون عوارض روانی یا عاطفی از آن جان به در برده باشد.»

نظر کارشناس آمریکایی درباره دقت موشک‌های ایران در حمله به پایگاه عین‌الاسد [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ویروس کرونا بازیگر اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

›› «خون سیاه» در رگ‌های اقتصاد آمریکا

›› آمریکا در آتش خشم معترضان به نژادپرستی می‌سوزد

›› چرا آمریکا برای برقراری دموکراسی به آمریکا حمله نمی‌کند!

 

آماده‌سازی برای حمله

تقریباً بلافاصله پس از حمله [منجر] به [قتل] سلیمانی، سربازان آمریکایی در سراسر خاورمیانه، آماده‌سازی برای انتقام احتمالی ایران را آغاز کردند [۶] . گروهبان «ساموئل لواندر» عضو یگان فنی نیروی هوایی آمریکا و خدمه یک اسکادران عملیات ویژه پروازی که موقتاً در عین‌الاسد مستقر بود، می‌گوید حتی کارمندان غیرنظامی‌ای که برای پخت غذا استخدام شده بودند، دیگر به پایگاه نمی‌آمدند. یگان لواندر کم‌کم شروع به بررسی این مسئله کرد که، در صورت نیاز به فرارِ فوری، چند نفر را می‌توانند در هوانورد سی‌وی-٢٢شان [۷] جا بدهند.

نمونه‌ای از هوانورد سی‌وی-۲۲ نیروی هوایی آمریکا؛ این هوانورد که می‌تواند با چرخیدن محور ملخ‌هایش هم به صورت هلیکوپتر و هم به صورت هواپیما به کار برود، گنجایش ۲۴ (صندلی) تا ۳۲ نیرو (با احتساب راهروی وسط) را دارد (+)

٧ ژانویه بود که شدت واقعی تهدید مشخص شد: ایران نمی‌خواست راکت‌هایی پرتاب کند که هرکدام بتوانند دو-سه نفر را بکشند، بلکه قرار بود از کیلومترها آن‌طرف‌تر، آن‌طرف مرزهای عراق، موشک‌هایی بسیار قدرتمندتر را به طرف نیروهای آمریکایی شلیک کند.  جردن می‌گوید همراه با سرهنگ دوم «استیسی کلمن» فرمانده‌اش، طرحی تهیه کرده‌اند؛ کلمن تصمیم گرفت نیمی از ۱۶۰ نیروی تحت نظارتشان را با یک هواپیمای سی-۱۳۰ [۸] و به فرماندهی جردن از پایگاه خارج کند. نیمه دیگر نیروها هم باید با کلمن می‌ماندند و در پناهگاه پناه می‌گرفتند. جوردن تعریف می‌کند: «آن موقع خودمان را برای ویرانی کامل [پایگاه] آماده کرده بودیم.»

گزارش خبرگزاری الجزیره از درون پایگاه عین‌الاسد پس از حمله موشکی ایران [دانلود]

در نقطه دیگری از پایگاه، تعداد زیادی از نیروهای عملیات ویژه آمریکا آماده می‌شدند سوار سه هوانورد سی‌وی-۲۲، که هر کدام ۲۴ صندلی داشتند، پایگاه را ترک کنند. طبق روایتی که در جلسه اعطای نشان به شماری از نیروهای حاضر در پایگاه عین‌الاسد مطرح شد و اولین بار خبرگزاری «ایرفورس‌تایمز» آن را منتشر کرد [۹] ، تیم لواندر محاسبه کرد که می‌توانند تعداد بسیار بیش‌تری را در هواپیماها جا داد، و نهایتاً ۱۹۴ نفر را از پایگاه خارج کردند. اما بقیه مجبور بودند بمانند.

«همه چیز خوب است!»؛ دولت و رسانه‌های آمریکا با آوردن استدلال‌های مختلف به دنبال سرپوش گذاشتن روی واقعیت و اثبات این ادعا هستند که هیچ آمریکایی‌ای در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد کشته نشده است (+)

گروهبان «نول یارنز» استاد ارشد نیروی هوایی، در یک سازه‌ی دارای استحکامات پناه گرفت و به نیروهای تحت نظارتش گفت ماسک‌های شیمیایی‌شان را هم بیاورند؛ برای احتیاط. می‌دانست این موشک‌ها توانایی حمل سلاح شیمیایی را هم دارند. جانسون که با سربازان قسمت دیگری از عین‌الاسد کار می‌کرد، تصمیم گرفت یک پیام ویدیویی برای پسرش «جک» که اکنون ۷ سال دارد، ضبط کند. می‌گوید می‌خواست اگر «اتفاق بدی برای بابا افتاد» آخرین حرف‌هایش را از خودش به جا گذاشته باشد.

گزارش سی‌ان‌ان درباره تجربه نیروهای آمریکایی از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد [دانلود]

«حمله، حمله!»

نیمه‌شب که رسید، فرودگاه ساکت بود؛ به قول گروهبان «برایان مودی» عضو یگان فنی و نیروی یکی از تیم‌های امنیت نیروی هوایی مستقر در عین‌الاسد «تقریباً مثل شهر ارواح.» مودی که عضو گارد ملی هوایی ایالت کنتاکی بود، با همکارانش سوار یک خودروی ضدمین گشت می‌زد تا مطمئن شود امنیت در پایگاه برقرار است. سایر نیروها در برجک‌های نگهبانی مستقر بودند و مراقبت می‌کردند که نکند همزمان حمله زمینی هم انجام شود. تقریباً تمام نیروهای دیگر حاضر در پایگاه، پناه گرفته بودند.

گروهبان فنی «برایان مودی»  عضو نیروی امنیتی گارد ملی هوایی ایالت کنتاکی شب حمله موشکی ایران در پایگاه هوایی عین‌الاسد بود (+)

ساعت از ۱ بامداد گذشته بود که صدای هشدار از بلندگوهای پایگاه پخش شد: «حمله! حمله! پناه بگیرید!» اولین موشک ساعت ۱:۳۴ بامداد در فاصله حدود ۹۰ متری از همان خودروی ضدمینی فرود آمد که تیم مودی در آن بود؛ بخشی از آوار روی کاپوت خودرو ریخت. جانسون، که در قالب یکی از یگان‌های پروازی ارتش به عین‌الاسد اعزام شده بود، با شماری از سربازهای دیگر در یکی از سنگرهای روی زمین پناه گرفته بود. این سنگر که کناره‌هایش باز بودند و حفاظ‌های بتنی‌اش را صرفاً با کیسه‌های شن تقویت کرده بودند، برای مقاومت در برابر راکت‌های کوچک طراحی شده بود، نه موشک.

یکی از پناهگاه‌هایی که رسانه‌های آمریکایی مدعی هستند جان سربازان آمریکایی را نجات داده است؛ اما سؤال این است که آیا این پناهگاه می‌تواند در مقابل حمله موشکی دوام بیاورد؟  (+)

جانسون سه انفجار اول را اصلاً به یاد نمی‌آورد و می‌گوید دلیلش این است که موشک سوم، او و سربازان دیگر داخل سنگر را برای مدت کوتاهی از هوش برده است. این موشک در فاصله تقریباً ۶۵ متری سنگرشان فرود آمد. موشک چهارم تقریباً ۲۷۵ متر آن‌طرف‌تر از سنگر فرود آمد. سوتِ موشک‌های پنجم و ششم حدود ۴۰ ثانیه بعد شنیده شد؛ یکی از آن‌ها تقریباً ۱۱۰ متر آن‌طرف‌تر فرود آمد و دیگری در فاصله تنها ۳۵ متری. جانسون ابتدا مزه‌ی «گردوخاک با طعم آمونیاک» را روی دندان‌هایش چشید و بعد دوباره از هوش رفت.

تصویر ماهواره‌ای از پایگاه عین‌الاسد؛ در تصویر بزرگ‌تر، نقاط اصابت موشک و دقت آن‌ها کاملاً مشخص است (+)

نجات در میان هرج‌ومرج

در نقطه دیگری از پایگاه، تهدیدات جدیدی همراه با آغاز آتش‌سوزی داشت به وجود می‌آمد. در فاصله میان فرود موشک‌ها، مودی و بقیه اعضای تیمش به این نتیجه رسیدند که اگر جابه‌جا شوند ایمن‌تر خواهند بود. گروهبان «درو داونپورت» یکی دیگر از نیروهای پروازی که سوار خودروی ضدمین بود می‌گوید با خودرویشان به نقطه‌ای مشرف به پایگاهِ ظاهراً خالی‌ازسکنه رفتند، چراغ‌های خودرو را خاموش کردند و منتظر ماندند.

بخشی از پایگاه هوایی عین‌الاسد که پس از حمله موشکی ایران تخریب شده است؛ به نظر می‌آید این‌جا قبلاً بخشی از خوابگاه نیروهای آمریکایی بوده است (+)

به نظر رسید نقشه خوبی کشیده‌اند؛ البته موقتاً. صدای سوت موشک‌های بعدی که آمد، سرنشینان خودرو خودشان را آماده انفجار کردند. یکی از موشک‌ها حدود ۴۵ متری خودرویشان فرود آمد و موج انفجارش خودرو را دربرگرفت؛ آتش، دود و آوار به آسمان رفت. داونپورت می‌گوید: «حتی وقت نکردم بترسم. تمام بدنم پر از آدرنالین شده بود. اما ابرِ قارچی و رنگِ قرمز و نارنجی روشن انفجار را به‌وضوح یادم می‌آید. یکی از وحشتناک‌ترین چیزهایی بود که در عمرم دیده‌ام.»

بخشی از تخریب در پایگاه هوایی عین‌الاسد در نتیجه حمله موشکی ایران؛ به نظر می‌آید این تصویر، دیواره یکی از سازه‌های عین‌الاسد را نشان می‌دهد که بیش‌تر بر اثر حرارت به این شکل درآمده است تا در نتیجه موج انفجار و اصابت موشک (+)

«جفری هانسن» (چپ) هنگام حمله موشکی ایران در حال هدایت پهپاد بود و از شدت انفجار، از جای خود به بالا پرت شد و روی زمین افتاد (+)

فرود چهار دسته موشک در پایگاه بیش از یک ساعت طول کشید؛ هر کدام تقریباً ۱۵ دقیقه با دیگری فاصله داشت. تیم سوار بر خودروی ضدمین و سایر نیروهای امنیتی در فاصله بین اصابت موشک‌ها به‌سرعت برای سرکشی از سایر نیروهای داخل پایگاه گشت می‌زدند. مودی می‌گوید از جمله نیروهایی که نیاز به کمک داشتند، دو سربازی بودند که در یک برجک نگهبانیِ آتش‌گرفته گرفتار شده بودند. یک موشک نزدیک برجک فرود آمده بود و این دو سرباز به دلیل شعله‌های آتش نمی‌توانستند از برجک ۴ متری‌شان پایین بیایند. تیم نیروی هوایی برای کمک به آن‌ها خودروی ضدمینشان را تا کنار برجک آوردند و سربازها توانستند به جای پریدن روی زمین از بالای برجک، روی خودروی آن‌ها بپرند.

این تصویر هوایی دقت موشک‌های ایران در هدف گرفتن سازه‌ی وسط در این مجموعه پنج‌تایی را نشان می‌دهد (+)

در طرفی دیگر، یکی از پیمانکاران نظامی در پایگاه که دچار مجروحیت شدید از ناحیه چشم شده بود، نیاز به کمک داشت. جانسون می‌گوید «رابرت جونز» پزشک متخصص بهداری به‌سرعت پیمانکار را به یک سنگر دیگر برد. جونز که اکنون درجه گروهبانی دارد، بعداً به خاطر اقداماتش نشان تقدیر ارتش را به پاس «دلاوری» هایش دریافت کرد.

بخشی از پایگاه هوایی عین‌الاسد که پس از اصابت موشک‌های ایران تخریب شده است؛ به نظر می‌آید این‌جا قبلاً خوابگاه نیروهای آمریکایی بوده است (+)

عبور از فاجعه

هنگام طلوع آفتاب، با این‌که ساعت‌ها از حمله ایران گذشته بود، اما هنوز هم تقریباً هیچ‌کس در پایگاه از جایش تکان نمی‌خورد. لواندر می‌گوید سی‌وی-۲۲ تیمش اوایل صبح بر فراز پایگاه به پرواز درآمد؛ عملاً هیچ‌کس هنوز از پناهگاه خارج نشده بود و آشیانه‌ها هنوز هم داشتند در آتش می‌سوختند. لواندر و همکارانش وقتی به خوابگاه‌هایشان برگشتند با جامایعی‌هایی مواجه شدند که از دیوار کنده شده بودند، چراغ‌هایی که کج و آویزان شده بودند، و مولدهای برقی که از کار افتاده بودند. لواندر و چند نفر از هم‌تیمی‌هایش بعداً به خاطر اقداماتشان نشان «صلیب پرواز ممتاز» دریافت کردند.

گروهبان فنی «ساموئل لواندر» (راست) در حال دریافت نشان «صلیب پرواز ممتاز» از سرلشکر «کریگ ویلز» فرمانده یگان نوزدهم نیروی هوایی آمریکا در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ (+)

سربازانی که در پناهگاه جان سالم به در برده بودند، حتی پس از این‌که پیام «وضعیت سفید» صادر شد، باز هم در ترک پناهگاه‌هایشان تعلل می‌کردند. جانسون می‌گوید بعضی از آن‌ها داشتند گریه می‌کردند؛ بعضی‌ها هق‌هق می‌کردند؛ بعضی‌های دیگر هم استفراغ می‌کردند. جانسون که یک جراح پروازی است، پرسید کسی به مراقبت پزشکی نیاز دارد یا نه؟ هیچ‌کس پاسخ مثبتی نداد، و همین باعث شد گزارش اولیه درباره «نبود تلفات» به پنتاگون صادر شود؛ همان گزارشی که بعداً توسط ترامپ هم اعلام شد. [البته این توضیح واشینگتن‌پست بسیار سطحی و باورناپذیر به نظر می‌آید.]

بولدوزرها پس از حمله موشکی ایران مشغول جمع‌آوری و خارج کردن آوار از پایگاه عین‌الاسد هستند (+)

جانسون می‌گوید: «واقعیت این است که همه نیروها علائم آسیب مغزی را داشتند، اما این علائم در مقایسه با آن‌چه که تمام شب تحمل کرده بودیم، ناچیز بودند.» نیروهای حاضر در عین‌الاسد پس از صدور گزارش اولیه تازه آزمایش را شروع کردند. مجروحانی که شدیدترین علائم را داشتند، از عراق خارج شدند. خودِ جانسون دچار آسیب مغزی شد و هفته‌ها در آلمان تحت فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، درمان حرکات چشم، و مراقبت‌های روانی قرار گرفت؛ و نهایتاً برای تکمیل دوره خدمتش دوباره به خاورمیانه بازگشت.

ساختمان‌های پیش‌ساخته در پایگاه عین‌الاسد که پس از حمله موشکی ایران تبدیل به توده‌هایی از آهن بی‌شکل شده‌اند (+)

داونپورت و مودی می‌گویند خودشان هیچ آسیبی در این حملات ندیده‌اند، اما از این تعجب می‌کنند که آمریکا چه‌قدر سریع از کنار این حادثه عبور کرد. داونپورت می‌گوید: «به نظرم خیلی مأیوس‌کننده است. بعضی‌ها هستند که اصلاً نمی‌دانند چنین اتفاقی افتاده است.»

سربازان آمریکایی در میان خرابه‌های پایگاه هوایی عین‌الاسد پس از حمله موشکی ایران (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› نقش شهید سلیمانی در وحدت ایران و عراق

›› «ساغر کسرایی» کیست؟ / زنی که از شهادت حاج قاسم خوشحالی می‌کرد

›› چرا فیس‌بوک و اینستاگرام واقعیت را درباره شهید سلیمانی سانسور می‌کنند؟

 


[۱] These U.S. troops survived one of the greatest crises of the Trump era. A year later, they’re still coping. Link

[۲] U.S. commanders at al-Asad base believe Iranian missile barrage was designed to kill Link

[۳] After anniversary of Soleimani’s killing, U.S.-Iran tensions run high Link

[۴] All is well! Missiles launched from Iran at two military bases located in Iraq... Link

[۵] Purple Heart Link

[۶] In standoff with Iran, U.S. sailors say the threat level was unlike anything they had seen in years Link

[۷] Bell Boeing V-۲۲ Osprey Link

[۸] Lockheed C-۱۳۰ Hercules Link

[۹] Airmen receive DFCs, Bronze Star for daring Osprey rescues in Iranian ballistic missile attack Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 41
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    73 14
    اگر امریکایی ها در والفجر 8 یا کربلای 5 حضور داشتند چه چیزی را ادعا میکردند؟ با زمین خوردن چند تا موشک توی پنجاه متریشون شلوارشون را که خیس کردندو چند ماه در بیمارستان بستری شدند و یک پرونده جانبازی برای خودشون درست کردند. اگر امریکا بجنگند تعداد افرادی که از ترس در بیمارستان ها بستری شوند موجب میشود در امریکا تخت خالی وجود نداشته باشد. البته قبرستان هایش هم از جنازه هایی که از ترس سکته کردند یا به دلیل انکه کش پوشک دورگردنشون گیر کرده بود پر میشود
    • پری مجرد 43ساله IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      18 4
      احسنت
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      6 4
      جنگ جهانی دوم جنگ با کره ی شمالی و چین در جنگ کره و یا جنگ ویتنام کمتر از اون نبردها نبودند هیچوقت دشمن رو دست کم نگیریم
    • FR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
      0 1
      مشرق معلومه که بدجوری بهت فشار امده مدتیه دیگه اصلا نظرات مخالفانت رانشر نمیدی کلکتون کندست بازم حکومت میفته دست اصلاحات چون برجام انجام میشه.خخخخخ
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    سردار حاجی زاده توضیح دادند که ما مثل آمریکا به دنبال جنایت نبودیم و میخواستیم یک سیلی بزنیم به همین خاطر موشک ها رو با فاصله پرتاب کردیم که امکان فرار داشته باشند. اگر میخواستیم یک نفر هم در پایگاهشون زنده نمیماند. درود بر شرفت سردار.
  • شهروند ارومیه IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    38 5
    سلام این اولین بود و آخرین نخواهد بود اگر دوباره به حماقت دست بزنند این صحنه ها را در روی ناوگان های خود در دریاها و اقیانوس ها نیز شاهد خواهند بود و برای کشورهای که پایگاه در اختیار امریکا می گذارند باید به روزهای پر خطر به خود نیز فکر بکنند ما آغاز کننده نخواهیم بود اما آنها در صورت آغاز پایان کننده نیز نخواهند بود آتشی که خرمن آنها را در همه جا به آتش خواهد کشید این هنوز آغاز راه خواهد بود برای انتقام سخت فرموده ستاره درخشان ولایت انشالله و توکل الله.
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    47 74
    خوب که چی؟
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      64 44
      یعنی آمریکا حواستو جمع کن
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      58 18
      تو بخواب کسی با تو کاری نداره
    • آرش IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      56 26
      شما هم مثل اینکه بد جوری سوختیا. آمریکا باید یک نشان قلب بنفش هم به امثال شما بده...
    • پری مجرد 43ساله IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      9 5
      چی و مرگ
    • حامد IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      9 1
      عزیزم خوش به حالت که تو این دنیا هیچ چیزی نمیفهمی
    • BE ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      4 2
      نخودچی
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      7 1
      سلام. به اینا برای نشان شلوار بنفش رسیده
    • س CA ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      1 3
      یعنی حواست باشه که شاید موشک بعدی توی سرویس بهداشتی آمریکایی های مقیم ایران فرود بیاد
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    30 20
    یک بررسی کنید ببین از زمان حمله به عین الاسد تو سرتاسر جهان چند تا سرباز آمریکایی اعلام شده که کشته شدن یادمه چندماه بعد از حمله دوتا سرباز آمریکایی گفته شد تو افغانستان کشته شدن یا همون سقوط هواپیما که تو افغانستان بود گفتن طالبان زده !؟!؟!؟!؟ طالبان واقعا توانایی زدن هواپیما رو داره پس چرا تا حالا نزده بود و گفتم آیت اله مایک کشته شده تو هواپیما که ذهنیت رو ببرن اون سمتی مشرق بررسی کنیم ببینیم چه میکنی
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    37 28
    هم سر درد داشتن هم ......پاره شد
    • پری مجرد 43ساله IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      3 1
      بی تربیت
  • US ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    24 17
    موج گرفتگی جزء بدترین بلاهایی ه که طی درگیری نظامیه ممکنه سر یه نفر بیاد
  • جانباز مدافع حرم IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    45 15
    جیگرم حال اومد مخصوصا وقتی این یانکی ها مره موج انفجار رو چشیدن من خودم سال ۹۴تو خانطومان سوریه بر اثر موج انفجار موشک کورنت صدمه دیدم وحشتناک بود هنوز که هنوزه کابوسش رو می بینم اینا که دیگه موشک بالستیک بوده دقیقا درک میکنم. چی کشیدن حرومزاده ها این بلایی هست که که هر روزه و همیشه سر افراد بی پناه تو همه جای دنیا میارن حقشون بوده و بدتر از این حیف اسهال طلبان نداشتن درست حسابی پایگاهشون شخم زده بشه ولی همین هم کرک و پر و همینه پوشالی عنریکا رو ریخت
  • افتخار AU ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    25 14
    به تاریخ مراجعه کنید که از جنگ دوم جهانی تا حمله ایران به الاسد هیچ کشوری جرات حمله به یک پایگاه امریکا را نداشته و این موفقیت ایران تاریخ ساز است. آیندگان در باره این شهامت ایران و دست آورد موشکی نخبگان ایران اسلامی کتابها خواهند نوشت.
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      6 1
      چرا جنگ کره جنگ ویتنام و یا حتی جنگ اول خلیج فارس موشک اسکاد عراق به پایگه آمریکا در خفجی عربستان برخورد کرد و 17 سرباز آمریکایی کشته شدند.
  • محسن غنیمتی IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    11 7
    بعد از حمله ایران به پایگاه امریکایی در عراق یک هواپیمای نظامی امریکای درافغانستان سقوط کرد که در واقع حامل اجساد نظامیان آن پایگاه بودند که ترامپ خبیث برای سرپوش گذاشتن به حقارت شکست خود آن سانحه را طراحی و با اجرای دقیق، کشته های عین الاسد را در غالب سانحه هوایی به خورد مردم کشورش داد.
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    13 12
    700 تا کشته دادن
    • پری مجرد 43ساله IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      0 6
      خفه شو منافق ما به دنبال قتل عام سربازاشون نبودیم
  • صرفا جهت اطلاع IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    6 4
    ترامپ رو بکشید
  • امیرمحمد IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    9 2
    تمام این قدرت عزت واقتدار بخاطر شهدای عزیزی هستش که برای امنیت زن وبچه ما شهیدشدن،بخاطر موشکهایی هستش که روحانی میخواست توی برجام دو و سه تحویلشون بده تا مجبور بشیم با چوب بجنگیم
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    10 3
    ای کاش کلمه جانباز را که در فرهنگ ما با تقدس همراه است برای این تروریستها به کار نمی بردید (تقریبا مثل اینه که به کشته هاشون بگید شهید). در مورد اینها باید از عبارت معلول جنگی استفاده می کردید.
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    3 1
    در نوع خودش انتقام سبکی بود
  • DE ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    6 1
    ایکاش همه پایگاها امریکا درعراقو هرکدوم 25 موشک میزدند .دیگه نمیتونست پنهان کنه.انشا الا بعد ازدولت کدخداپرستان وذلت طلبان انتقام واقعی شروع خاهد شد
  • کیایی IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    11 1
    تمام اینها؛ خسارت یه تار موی سردار سلیمانی نیست!
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    14 3
    مظلومیت جانبازان وازادگان خودمان رااینجا شدیدا لمس واحساس میشودتیروترکش و موج گرفتگی مشکل اعصاب وروان شکنجه روحی روانی قرون وسطایی صدامیان انوقت دکترهای کمسیون پزشکی باکمترین درصدازکاافتادگی وعدم اجرای قوانین وگم شدن درچم وخم مشکلات اداری برای اجراقوانینی که جانبازوازاده هیچ نقشی درتصویب ان نداشته پس ازسی سال باید بدود کانه قراراست جانبازان وازادگان ما عمر نوح کنند شاید کسی دلش بسوزد وقوانین رااجراکند ان وقت شما به این متجاوزان تروریست امریکایی نگاه کنید کیلومترها امدند سرزمین مردم بیگناه منطقه رواشغال وانواع واقسام جنایت ها رامرتکب شدند چگونه تکریم میشوند بنام دفاع ازامریکا ...
  • علی IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    6 0
    با عرض سلام من سال 66 در جنگ تحمیلی بشدت مجروح شدم و تا امروز همچنان ادامه درمان و بستری های مکرر روزانه بیش از ۳۵قرص مصرف میکنم و خیلی امثال بنده هم متاسفانه با این جراحات وارده درگیریم الان تو تلگرام کانال کمپین رزمندگان چندین ساله دنبال احقاق حق و حقوق پایمالمان هستیم. امثال ما جاماندگان از رفقای شهیدمان شانس نداشتیم که تیر و ترکش آتشبار دشمنمان کشته بشیم بی‌کس و با هزاران مشکل وهژینه درمانمان کنج خانه های منتظر مرگمان هستیم.
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    5 6
    شماها که زنده موندید صدقه سر رافت اسلامی فرماندهان سپاه است . وگرنه قربانی خریت و جنایت رئیس جمهورتون می شدید .پس برید به جون سردار حاجی زاده دعا کنید که بازم بچه هاتون و دیدید
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 0
    اره واقعا کار سختی کردن موشک از روس خریدن و افسر روسی اوردن موشکو پرتاب کرد و با پول همه چیزو به نام خود ثبت کردن
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    0 0
    این بلایی است که خود آمریکایی‌ها سال هاست سر بقیه مردم دنیا میارن و الان خودشون با پوست و گوشت شون لمس کردند تا ذره ای احساس ترس و خوف مظلومان جهان از جنایات خودشون رو درک کنند.
  • پرویز IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    0 0
    نظام یان امریکاچرااین قدربعدبخت هستن که ازتمام کشورهاجنایت کردن بعدپشیمان شدن خودکشی می کنن خدالعنت کنه مقامات امریکاکه هم جهان رابه گندکشیدن هم خودشان گندهستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس