کد خبر 1170101
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: مربی آموزش رانندگی می گفت آدم های ناشی آن قدر با فرمان بازی می کنند که بالاخره تصادف می کنند. می گفت آدم ناشی، آن قدر از این طرف و آن طرف سبیلش می زند که از ریخت بیندازد. می گفت خیاط ناشی، قد شلوار را کوتاه و بلند می بُرد و مجبور می شود از این پا و آن پا کم کند!

تیم اقتصادی روحانی، به اسم مهار تورم، اقتصاد را در رکودی عمیق بردند. با این وجود، نقدینگی را که از عوامل اصلی تورم است، ۷۰۰ درصد افزایش دادند و بنابراین رکورد تورم را که متعلق به دولت هاشمی بود، جا به جا کردند! دستپخت هفت ساله، "رکود تورمی" بی سابقه است؛ هم چوب و هم پیاز!

دولت برای نمایش انتخاباتی و سیاسی، کارت سوخت و سهمیه بندی را به مدت چهار سال حذف کرد که موجب قاچاق ۱۴۴ هزار میلیارد تومانی شد. وقتی هم درمانده شد، مردم را در آبان ۹۸ با سه برابر کردن قیمت بنزین غافلگیر کرد؛ فرصتی برای شبیخون و جنایت دشمن.

دولت با تصمیم گیری کدخدا منشانه آقای روحانی در سال ۹۷، نرخ دلار را ۴۲۰۰ تومان تعیین کرد و منابع ارزی محدود را به حراج گذاشت. ۱۸ میلیارد دلار، ظرف دو ماه به جیب رانت خواران رفت.

در واکنش به این اتفاق، اختصاص ارز دولتی برای واردات مایحتاج عمومی، بی سر و صدا متوقف شد. بنابراین تورم ناشی از سوء مدیریت ارزی، دو تورم را به مردم تحمیل کرد.

دولت، هفت سال شعار شفافیت داد، اما ساز وکار های شفافیت ساز برای مبارزه با قاچاق، مانند ایران کُد و شبنم و کارت سوخت را حذف کرد. امسال هم که مدعی است سامانه جامع تجارت را پس از چهار سال، مجددا رونمایی کرده، خبری از خروجی واقعی این کار نیست.

دولت برای تامین منابع خود، مردم را تشویق کرد در بورس سرمایه گذاری کنند، بدون آن که شفافیت را حاکم کرده و ارزش شرکت ها را واقعی کرده باشد. بورس دچار رشد حباب وار و انفجاری شد. اما به فاصله هفت ماه، در اثر تصمیمات متناقض آقای روحانی و برخی وزرا، ریزش های شدید را تجربه کرد و سرمایه گذارانِ متاخر، زیان هنگفتی را متحمل شدند.

آنچه طی روزهای اخیر، موجب تلاطم بیشتر بورس شده، تحرکات نامتعارف دولت برای کاهش نرخ ارز (از جمله در ادبیات روحانی) است. اینجا هم رفتار بی ثبات و پر نوسان دولت در دو حوزه ارز و بورس، موجب تلاطم شده، بی آن که در قیمت های واقعی بازار، کاهش محسوسی اتفاق بیفتد.

یک علت مهم تلاطمات اقتصادی پیاپی، گره زدن همه تدابیر اقتصاد کشور، به برجام و رفتار منافقانه دولت های غربی به ویژه آمریکاست؛ و حال آن که رژیم آمریکا، بدترین دوره عمر خود را به اعتبار درگیری با بحران چند لایه کرونایی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی می گذراند.

اصرار بر اتکا به دشمن را نمی توان صرفا به ناشیگری نسبت داد. اکنون بیم آن می رود که مهندسی سیاسی (بخوانید سر هم بندی و صحنه آرایی) اقتصاد، خسارت هایی به مراتب بیشتر از آنچه پس از انتخابات ۹۴ و ۹۶ به کشور تحمیل کرد، به ارمغان بیاورد.

نخبگان دلسوز باید مردم را برای مقاومت در برابر تحریف خطرناک آماده کنند. مسیر ثبات و مقاوم سازی اقتصاد، از متن مقاوم سازی مردم در برابر پوپولیسم غربگرا می گذرد. این کار، بر هر کار دیگری در انتخابات اولویت دارد.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    1 0
    مسایل پولی که در این مقوله امده ناشی از تصمیم گیری بانک مرکزی می باش
  • ابوالفضل IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
    0 0
    قدیمی ها گفته اند که..... هرکس به. امید همسایه نشست.... گرسنه خوابید..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس