به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگی از خاطرات عبدالمجید معادیخواه درباره قیام امام خمینی را منتشر کرد.

آغاز نهضت اسلامی در سال ۱۳۴۱ همزمان با مراسمات ایام فاطمیه بود و این محافل مذهبی فرصتی برای گسترش اعتراضات مراجع تقلید و حوزه علمیه قم علیه لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود. در همین رابطه عبدالمجید معادیخواه در خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است می‌گوید: باخبر شدیم که در مسجد اعظم قم، مجلسی برپاست. مجلسی که با آن دغدغه‌ی درونی‌ام پیوندی داشت. بی‌درنگ مباحثه را نیمه تمام رها کردیم و به سوی آن مجلس راهی شدیم. گویی فاطمیه‌ی دوم بود.

ناگفته روشن است که آن مجلس، نه تنها با مجلس‌هایی که پیش از آن‌ـ در سال‌های گذشته‌ـ برپا می‌شد متفاوت بود، که با هیچ مجلسی پیش از آن، قابل مقایسه نبود. سخنران، سیدمحمد آل‌طه بود که با شور و حرارتی وصف‌ناپذیر، سخن‌هایی را فریاد می‌کرد. مخاطبِ او، نخست وزیرِ وقت بود و پی‌درپی از او نام می‌برد. آل‌طه در پرخاش‌های مکررش‌، با ادبیاتی ویژه‌ خود می‌کوشید تا اهانتِ عَلَم را با توهین‌های متقابل پاسخ گوید.

در پیوند جنبشِ قم، با نام و یاد سرورِ بانوانِ جهان نیز، جای درنگ و تأمل است. فراموش نکرده‌ایم که نخستین فریادهای نهضت، در سوگ آن بانو ـ در سوم جمادی دوم در سال ۴۱ـ طنین افکند. در سال ۴۳ از یاد نبرده‌ایم که روزی قم، با نام و یاد فاطمه(س) قیام کرد تا رژیم بداند که با رحلتِ آیت‌الله بروجردی، چنان بی‌لگام نشده است که عواطفِ دین‌باوران را نادیده بگیرد! هم اکنون سخن از روزی دیگر است که در آن نیز، نام و یاد آن بانوی بزرگ، با قیامی گره خورده است که‌ـ فراتر از رژیم استبدادیِ شاه‌ـ سلطه‌گریِ آمریکا را در آماج نشاند!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس