تجربه خوبی از ارز 4200 تومانی نداریم/ماجرای روابط لاریجانی با دولت روحانی - کراپ‌شده

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه ما تجربه خوبی از ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم، گفت: این اطمینان را به ملت می‌دهیم که در بودجه قطعاً منافع مردم را در تصمیم‌گیری لحاظ خواهیم کرد.

به گزارش مشرق، مهمان ارجمند این هفته برنامه «دستخط» متولد ۱۳۴۱ در یکی از روستاهای استان اصفهان و دارای سابقه مبارزاتی در قبل از انقلاب با رژیم پهلوی و بعد از انقلاب، فرماندهی بسیج و سپاه در زرین‌شهر استان اصفهان بوده است. فرمانداری ویژه کاشان و معاونت استانداری استان اصفهان را در کارنامه کاری‌اش دارد و الان سومین دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را سپری می کند.

یکی از منظم ترین و فعال ترین نمایندگان در دوره نهم و دهم بوده است. الان هم عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی است و هم عضو کمیسیون تلفیق است که بودجه ۱۴۰۰ را با حساسیت دنبال می‌کنند. حرف های گفتنی فراوانی را از حال و آینده که بیشتر وابسته به بودجه است، دارند.

خلاصه گفت و گو:

تلاش کمیسیون تلفیق این است که بودجه ۱۴۰۰ آبکی نباشد و نفعش به عموم مردم برسد

کمیسیون تلفیق میران فروش نفت را به یک و نیم میلیون بشکه در روز کاهش داده است

بدنبال مکانیزمی هستیم که ارز را به خود مردم بدهیم که مدیریت کنند، نه به دلال‌ها

تجربه خوبی از ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم

دولت تاکنون قانون «تأمین کالاهای اساسی» را اجرا نکرده است

افزایش ۲۵ درصدی حقوق برای همه کارکنان، منطقی نیست

مجلس یازدهم و رئیس مجلس، رو به جلو حرکت می‌کند

جزئیات جلسات صیانتی و توصیه‌های خاص به نمایندگان

چهارشنبه‌ها کلاس اخلاق برای نمایندگان گذاشته می‌شود

انتخابات ۱۴۰۰ و چهره‌های بالقوه از مجلس

ماجرای روابط لاریجانی با دولت روحانی؛ از «بسم‌الله» گفتن رئیس می‌فهمیدیم چه خبر است

ماجرای حقوق‌های نجومی ۴۰ نفر در یک شرکت دولتی

پیش‌بینی ما این است که FATF در مجمع رد می‌شود

پول هنگفتی برای نرم‌افزار مالیاتی به فرانسوی‌ها داده‌اند، اما هنوز آن را اجرایی نکرده‌اند

ماجرای برف در اتوبان قم – تهران و شکایت رئیس جمهور بابت یک مصاحبه

نامه «محرمانه» واعظی به ۴ وزیر برای عدم همکاری با مجلس در موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان

طرح مجلس برای تشدید برخورد با شایت‌های قمار؛ گردانندگان این گروه‌ها، «مفسد فی‌الارض» خواهند بود

در خدمت جناب آقای حسینعلی حاجی دلیگانی هستم که بخشی از سوابق ایشان را در ابتدا عنوان کردم.

*چه خبر از تلفیق و بودجه ۱۴۰۰؟

تمام همکاران بنده در کمیسیون تلفیق این تلاش را دارند که بودجه ای را بتوانند رسیدگی و نهایی کنند که نهایتاً نفع آن برای عموم مردم باشد؛ یعنی بودجه کارکنان دولت نباشد. سعی بر این است که بودجه آبکی نباشد، چون همه این درآمدهایی که خاستگاه درستی نداشته باشد، فشار بر مردم خواهد بود.

*تلاش کمیسیون تلفیق این است که بودجه ۱۴۰۰ آبکی نباشد 

به عبارت دیگر، هرچه کسری بودجه در بودجه از الان پیش‌بینی داشته باشیم، بدانیم که نهایتاً باعث رشد گرانی و تورم در سال آینده خواهد بود. دولت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز پیش‌بینی کرده بود که صادرات خام داشته باشد. تعدادی از همکاران بررسی هایی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که یک میلیون بشکه برای صادرات بگذاریم، ولی آنچه الان در کمیسیون تلفیق رأی آورد که با ابتکاری که به خرج داده شد، کمیته ای به نام کمیته تامین منابع تشکیل شده بود با حضور افرادی است که سال ها وزیر یا متخصص بودند و تجربه داشتند.

اینها پیشنهاد دادند که یک و نیم میلیون بشکه را قرار دهیم و همین کفایت می‌کند. این میزان الان در کمیسیون تلفیق تصویب شده است؛ البته تصویب نهایی در صحن است.

*یک نکته دیگر که در این چند روز درباره آن صحبت می‌شود، ارز ۴۲۰۰ تومانی است که می‌خواهند حذف کنند و به ازای آن یارانه به مردم بدهند.

اصلا در بودجه عددی برای قیمت ارز تعیین نمی‌شود؛ دنبال مکانیسمی هستند این ارزی که متعلق به همه ملت ایران است، به واردکننده ای که برخی درست امتحان خودشان را پس ندادند، به دلال ها، واسطه ها و امثال اینها داده نشود. این مال وجود دارد و باید بتوانیم درست استفاده کنیم و به خود مردم بدهیم که خود اینها مدیریت کنند.

*گفتن این حرف قشنگ است که در اختیار همه مردم قرار گیرد، ولی مردم هم یکسری خاطره نیمه خوشی از یارانه دارند و یکسری هم خاطرات ناخوشی از یارانه دارند که ۴۵ هزار تومان به حساب آنها می‌آید و در قبال این چقدر هزینه ها افزایش می‌یابد.

*/ تجربه خوبی از ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم

یادم هست گفته بودید، دولت در این مدت ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در این بودجه قرار داده است. حالا اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود که برای کالاهای اساسی است و کالاهای اساسی با ارز ۱۷۵۰۰ تومان خریداری شود...

نه ببینید، هنوز در این بخش تصمیم‌گیری نشده است اما این اطمینان را به ملت ایران بدهم که قطعاً منافع عموم مردم را در تصمیم‌گیری لحاظ خواهیم کرد. ما تجربه خوبی از ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم.

*بخاطر سوءاستفاده هایی که شد.

بله، در سال ۹۷ در یک مقطع زمانی ۴ ماهه ۲۱.۳ میلیارد دلار از ارز ذخیره شده این کشور، توزیع شد؛ به نحوی که آژانس ها به افراد زنگ می زدند و می گفتند شما نمی‌خواهید به فلان کشور بروید؟ می‌گفت کد ملی‌تان را اعلام کنید و هزینه بلیط پرواز، هزینه هتل و اقامت، هزینه برگشت و حتی سوغات را به شما می‌دهیم. چون ارز را ۴۲۰۰ تومان می‌گرفت و آن طرف ۱۳-۱۲ هزار تومان تبدیل می‌کرد و این فرد خوشحال بود مجانی به خارج می رود و برمی‌گردد.

یک شرایط اینچنینی را پشت سر گذاشتیم. خب این ارز امانتی دست ما است که برای همه مردم است. سال قبل ۱۴ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی گذاشته بود؛ یکی از این اقلام گوشت قرمز بود. در حالی که دلار ۴۲۰۰ تومان داده شد که گوشت به مردم بدهند. وقتی گوشت را آوردند در کف جامعه و بازار گوشت گوسفندی قرمز، کیلویی ۹۰ هزار تومان بود و گوشتی که ما به ازای ارز ۴۲۰۰ تومان وارد شد که دلار همان زمان حدود ۱۳ هزار تومان در بازار بود، ۸۰ هزار تومان فروش می‌رفت.

به عبارت دیگر بین ۹۰ هزار تا ۸۰ هزار تومان کمتر از یک دلار فاصله است، ولی آنجا بین ارز ۴۲۰۰ تومان تا ۱۳ هزار تومان فاصله بود. اینچنین منابع کشور دست یکسری افراد خاص قرار می گرفت. لذا چنین تصمیمی وجود دارد ولی تا این لحظه که در خدمت شما هستم هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

*مجلس یازدهم در چند ماهی که شروع کرده بعد نظارتی، نقطه قوت آن بوده است. خیلی ها معتقد هستند این تخلفات بوده و نظارت را قوی‌تر کنید و این دایره تنگ تر شود تا خلاف ها و ۴۲۰۰ هایی که به خواص داده می‌شود، صورت نگیرد و به مردم هم لطمه نخورد. قطعاً مجلس دغدغه مردم را دارد و بهترین تصمیم را خواهد گرفت؛ در این شکی نیست...

یکی از تصمیمات اساسی که مجلس یازدهم گرفته همین تصویب تامین کالاهای اساسی بود که تصویب کردیم که به صورت کالا در اختیار همه مردم به صورت الکترونیکی قرار گیرد، ولی اجرا نشد. این مقدمه کار مجلس بوده و چشم خودش را نسبت به واقعیت‌ها نبسته است. این را انجام داده ولی تاکنون اجرا نشده و امیدواریم اجرایی شود.

*امیدوار نباشید چون احتمالاً اجرا نمی‌شود؛ ولی در این قصه ارز ۴۲۰۰ مردم انتظار دارند دقت ویژه ای شود.

حتما همینطور است.

*خدای ناکرده طوری نشود که دود آن در چشم مردم برود. این که مثلاً ۱۶۰ هزار تومان را به حساب مردم واریز کنند و بعد قیمت کالاها فوران کند.

ببینید، بحث یارانه‌ها حرف درستی بود، این طرح درستی بود، منتهی مشکل این است که آن زمان که شروع شد خیلی خوب شروع شد، ولی ادامه آن مخصوصاً با تغییر دولت ها - چون معتقد به آن رویه نبودند - دنبال نشد که افزایش یابد و بنا بود سه دهک بالا حذف شود، اما درست عمل نشده است. برخی حذف شده و برخی به اشتباه حذف شده اند.

*در برخی مواقع افرادی را که مستحق هستند حذف کردند.

به هر صورت مراجعات زیادی در این رابطه داشتم و دارم. یکسری افرادی که هیچ جا صدای آنها شنیده نمی‌شود. بندگان خدا مظلومانه الان یارانه دریافت نمی‌کنند.

*حالا در بودجه ۱۴۰۰ در این قضیه سه دهک تاکید شده یا خیر؟

هنوز در این قسمت وارد نشده‌ایم. تا امروز صبح که من خدمت شما رسیدم هنوز به این موضوع نرسیده‌ایم ولی قطعاً این تاکید را خواهیم داشت.

*یک موردی را هم عنوان کردید که حرف درستی بود که ۲۵ درصد افزایش حقوق را برای همه در بودجه دیده‌اند.

این در لایحه دولت بود.

*بله، آن کسی که سه میلیون دریافت می کند ۲۵ درصد افزایش حقوق دارد، کسی که ۲۰ میلیون هم حقوق دریافت می کند ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت. این هماهنگ نیست.

منطق بحث بنده این بود که می گوییم بخاطر تورم جبرانی به حقوق ها اضافه شود. وزیر، نماینده مجلس، آبدارچی، خدمتگزار مدرسه، معلم و غیره باشید برای همه اینتورم یکسان است. بنابراین این عددی که سرجمع هست بعنوان یک عدد ثابت به همه افرادی که بناست داده شود، داده شود. اینکه درصد بیان می کنید یعنی درصد حقوق کسی که بالاتر دریافت می کند، بیشتر است و کسی که دو سه میلیون درآمد دارد ۲۵ درصد عددی نمی‌شود یا کسی که بازنشسته بیمه عشایر و روستائیان است با اتفاقاتی که افتاده نهایتاً ۴۰۰ هزار تومان به او پرداخت می‌کنند ۲۵ درصد عددی نمی‌شود.

*این دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز، هم پیام خوبی به بیرون از کشور نمی‌دهد. یکی از اعضای مهم دولت هم چنین نظری را ارائه کردند که دست و بال دولت برای مذاکرات آینده، اگر قرار بر مذاکره ای باشد، بسته خواهد شد.

ما در کشور منابع داریم و باید درست مدیریت کنیم. نباید نگاه ما بر این باشد که دیگران خارج از کشور چگونه با ما رفتار خواهند کرد. باید استقلال کشور را از بعد اقتصادی و سیاسی به نحوی با برنامه‌ریزی ها و قانونگذاری ها و اجرا جلو برد که طمعی دیگران به ما نداشته باشند و بتوانیم کشور را به خوبی اداره کنیم.

*۸ ماه مجلس یازدهم را چطور دیدید؟

رو به رشد می بینم.

*ریاست آقای قالیباف را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ایشان هم به همین نحوی که عرض کردم. روزهای اول قدری تجربه ایشان کمتر بود ولی هر چه جلوتر می آید با توجه به مطالعات زیادی که روی مباحث انجام می‌دهند، چون معمولاً هر جلسه ای بخواهند ورود داشته باشند از قبل سوابق را بررسی می‌کنند، تلاش بر این دارند که بتوانند بهتر اداره کنند.

*در کمیسیون ها، هیئت رئیسه و خود ایشان چقدر نظارت دارند؟

کمیسیون ها هم روند خوبی دارند، ولی اخیراً جلسه ای را درباره بُعد نظارتی داشتیم که برنامه‌ریزی انجام دادیم تا کمیسیون ها در بعد نظارتی فعال‌تر از شرایط و وضعیت فعلی شوند، چون ما در مجلس یازدهم تاکنون که خدمت شما هستم و گزارشی که در ۶ ماهه اول مجلس گرفتیم، حجم ورودی های نظارتی ما گاهی ۳-۲ تا برابر بیشتر از مدت مشابه در مجلس دهم بوده است.

*این کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان زیر نظر کدام یک از آقایان است؟

مسئولیتش با نایب رئیس اول آقای قاضی زاده، است. افرادی که هم از صحن انتخاب شدند و رئیس کمیسیون قضائی هستند. آن هم الان فعال‌تر است. البته برای اینکه اختیارات آنها بیشتر باشد طرحی الان در کمیسیون امور داخلی و آئین‌نامه مجلس بررسی می شود که بتوان اختیارات این شورا را بیشتر کرد که بخاطر اینکه بتوانیم صیانت از مجلس کنیم، لازمه‌اش این است که صیانت از خود نماینده شود.

خود نماینده اگر در مرحله اول که خطایی کرد به او تذکر بدهند و آن چه در آئین نامه آمده بر او اعمال شود، طبیعتاً این می تواند کمک کند که مواجه با خطاها و اشکالات بیشتری در آینده نباشد.

*کمیسیون تلفیق میران فروش نفت را به یک و نیم میلیون بشکه کاهش داده است

*این مجلس بهتر از من بنده می دانید که بعنوان مجلس انقلابی مطرح شده است. حضرت آقا هم در ابتدای شروع به کار مجلس ابراز امیدواری کردند. این حساسیت در شما که اعضای هیئت رئیسه بعنوان عقلای مجلس هستید بوجود آمده که از طرق مختلف ممکن است من که عضو جدید مجلس هستم راهکارها را نشناسم یا زود تسلیم باند ثروت و قدرت شوم یا به لحاظی، خطایی کنم یا نفوذی صورت گیرد که با حساسیت نظارت کنید تا لطمه ای از این جهت وارد نشود؟

جزو دستورات هیئت رئیسه معمولاً این مباحث بوده و تصمیماتی گرفته شده از جمله جلسات صیانتی که برگزار شده است. بصورت اینکه دربسته بیایند و اخبار و اطلاعاتی که وجود دارد، فریب هایی که ممکن است سر راه یک نماینده باشد، برای آنها بیان شده است. اخیرا کلاس اخلاقی هست که صبح های چهارشنبه قبل از شروع صحن، یعنی قبل از ساعت رسمی جلسه گذاشته می شود و تذکرات لازم بیان می‌شود. حساسیت خوبی روی این موضوع وجود دارد.

*در کلاس اخلاق کدام یک از آقایان را آورده اید؟

در حال حاضر آقای آقاتهرانی هستند و معمولاً افراد دیگری لازم باشد دعوت می‌شود.

*تا الان تخلف ویژه ای صورت نگرفته که تذکر جدی به کسی بدهید؟

مباحثی که در سطح علنی مطرح شده باشد، نه؛ موردی نبوده است.

*از انتخابات ۱۴۰۰ چه خبر؟ از جماعت اصولگرایان چه کسی حضور دارد؟ همه می‌خواهند حضور داشته باشند؟

بله.

*خیلی ها احساس تکلیف می کنند.

بله. یک روزی در جلسه هیئت رئیسه گفتم کشور یک رئیس جمهور بیشتر نیاز ندارد، اما چه تعداد فقط در مجلس استقبال کرده اند!

*فکر می کنم اولین مجلسی باشید که هم رئیس و هم دو نائب رئیس در معرض هستند.

حالا اینطور بیان می شود. ما هم متذکر شدیم که با این روش جلو بروید، شاید نتیجه ای گرفته نشود.

*فکر می کنید چند نفر از فیلتر شورای نگهبان بیرون می‌آیند؟

با این قانون جدیدی که ...

*این قانون برای ۱۴۰۰ می‌رسد؟

احتمالاَ برسد و فکر می کنم شرایط بهتر می‌شود برای اینکه جمعیت زیادی نیایند.

*این عقلایی هم هست و باید زودتر هم شکل بگیرد. در مجلس دهم باید این کار انجام می شد که مجلس یازدهم انجام داد. کسی بر اساس این قانون بخواهد ثبت‌نام کند اگر بخواهید ۴-۳ ویژگی را بیان کنید چیست؟

اینکه صاحب تجربه باشد.

*سن چقدر باشد؟

سن همان ۳۵ سال رای آورد تا ۷۰ سال. اینکه توانمندی مدیریتی داشته باشد. قدرت تجزیه و تحلیل مسائل کلان و بین المللی را داشته باشد. خیلی با مردم راحت باشد و به عبارتی صادق باشد. یکی از آسیب هایی که الان باید روی این سرمایه‌گذاری کنیم تا جبران شود، بحث اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است.

*شاید ابتدا این طور باشد ولی در ادامه نمی دانیم چه خواهد شد.

اینطور درست نیست. تا پایانش را عرض میکنم.

*برای این قانون یک ویژگی سن بود که بیان کردید ۷۰-۳۵ سال است و سوابق اجرایی هم در نظر گرفتید.

بله. سوابق اجرایی هم گذاشته که حداقل ۴ سال مسئولیت های مختلفی در قانون مدیریت خدمات کشوری به آن اشاره شده، داشته باشد. وزارتی باشد یا استاندار باشد یا نماینده مجلس بوده باشد یا مدیریت های دیگری داشته باشد.

*فکر می‌کنید همه جریان های سیاسی در انتخابات سهم خواهند داشت؟

بله، قطعا همه جریان‌های سیاسی کشور پای کار خواهند آمد و رقابت پرشور خواهد بود.

*شما از امضاکنندگان نامه ای با عنوان "هاشمی! نیا" بودید. در سال ۹۲ بود. درست است؟

بله.

*زمانی که آقای هاشمی می خواست برای انتخابات ۹۲ بیاید.

چون عملکرد ایشان، یا نتوانست یا آن مشورت هایی که به ایشان داده می شد یا نوع مدیریت ایشان دارای اشکالاتی بود که کشور را به جای مناسب و ایستگاه خوبی نرساند. از این بابت توصیه ما به ایشان این بود که نیایند تا دیگرانی که شرایط بهتری برای مردم می‌توانند رقم بزنند بیایند.

*اصولا چنین روش‌هایی را که مثلا نامه نوشتن برای نیامدن یا آمدن در فضای سیاسی کشور موثر می‌دانید؟

بالاخره یک احساسی می‌شود که یک نقطه نظری را از نظر کارشناسی بدان رسیده را اعلام کند و اگر اعلام نکند شاید فردا بگویند شما اظهارنظر می‌کردید. خیلی از مواقع شده مردم می گویند شما را انتخاب کردیم که نظر بدهید.

*نظر شما درباره آمدن افرادی که الان در سطح کلان نظام مسئولیت دارند در عرصه انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

کسی که توانائی در وجود خودش احساس می کند و واقعا با وضعیت فعلی فکر می‌کند که می‌تواند بیاید کشور را مدیریت بهتر از اینی که هست داشته باشد، بیاید. بنابراین افرادی که چه در گذشته مسئولیت داشته اند و چه نداشته اند ولی شرایط لازم را بر اساس قانون دارند بتوانند بیایند و به مردم خدمت کنند طبیعی است که باید استقبال کرد.

*گفته بودید کارهایی که آقای لاریجانی در ریاست مجلس می کند را نمی‌توان تعامل و همکاری با دولت نامید. برای اینکه نوعی بده بستان با آقای روحانی است.

خب ما این را می دیدیم. وقتی می‌نشستیم روی صندلی مجلس در جلسه از بسم الله به نوعی متوجه شده بودیم، نوع آغاز و نوع صحبت کردن چه پیامی دارد و پشت ذهن گوینده چیست. بالاخره می‌دیدیم یک جایی می‌خواستند وزیری رأی بیاورد به چه نحو ورود به مسئله دارند و در جایی که برای آنها فرقی نداشت به صورت دیگری بود، البته همه مقاطع را این طور نمی‌گویم.

*برخی انتقاد دارند یکسری از نیروهای اصولگرا و انقلاب طوری با آقای لاریجانی برخورد کردند که انگار از دایره انقلابی‌گری و اصولگرایی خارج شده است. در صورتی که آقای لاریجانی سوابقش این نیست

درست است. من خودم را عرض می‌کنم. در جایی که اشکال داشت به صراحت بیان می‌کردم و در جایی که می دیدیم درست عمل می کند از او تشکر می‌کردم. ایشان در یک مقطعی دو سه بار به من گفت شما به درد مجلس می‌خورید. دقت کنید که دوباره شرکت کنید، یعنی توصیه می‌کرد. این مطلب را تاکنون به زبان نیاورده بودم.

ظرف های پلاستیکی که میوه داخل آن می گذارند یکی از اینها را باز کرده بودم و در کشوی میز گذاشته بودم. هر زمانی که ایشان یا رئیس جلسه حرفی بیان می‌کرد و می گفت کمیسیون عمران ظرف یک ماه فلان مسئله را بررسی کند. من یادداشت می‌نوشتم که ساعت چند و دقیقه چند و چه روزی در جلسه علنی فلانی رئیس بود و گفت این کار ظرف این مدت انجام شود. من این یادداشت را داخل ظرف قرار می‌دادم.

یک زمان هایی این را برمی‌داشتم و می گفتم تمام دستورهایی که دادید اینجا دارم ولی این موارد انجام نشده است. یک مقطعی همه اینها را جمع کردم و از خود مجلس سوابق را گرفتم و تایپ کردم و گفتم جنابعالی به عنوان رئیس قوه یک کشور، باید توجه کنید که این موارد حدود ۴۰۰ صفحه بود البته با مطالبی که مقدمه و موخره بود.

الان هم دارم و گذاشتم یک روزی به آقای قالیباف هم بگویم. گفتم این تاریخ این حرف را بیان کردید و اینجا عمل شد. اینجا این حرف را بیان کردید و عمل نشد. آثار این را نیز بیان کنم. بیشترش در آن زمان و آن مقطع و آن پروسه زمانی که بیان می کردم عمل نمی‌شد. من اینها را ارائه می کردم.

وقتی آقای لاریجانی این را دید برایش بسیار عجیب بود. یک دستوری صادر کرد. گفتم شما بعنوان رئیس قوه باید یک آدمی در صحن داشته باشید که وقتی حرفی را در صحن بیان می‌کنید، بایستد و تا نهایت پیگیری کند و نتیجه را گزارش کند. خیلی از مشکلات مدیران ما همین نقطه ضعف است.

*نقد و انتقاد و ارزیابی کردن خوب است ولی در چارچوب محترمانه باشد. برخی مواقع دیدیم به اسم انقلابی‌گری توهین هایی می شود که برازنده نام انقلاب و نظام نیست.

درست است.

*درباره کرونا گرفتن ایشان موجی در توئیتر راه افتاد که چه خوب که فلانی کرونا گرفت و حتی بمیرد!

بالاخره وقتی می‌گوییم مسلمان هستیم و یک چارچوبی را قبول داریم باید در این چارچوب حرکت کنیم. وقتی می‌گوییم انقلابی هستیم، یعنی کاملاً در چارچوب آداب و اخلاق اسلامی حرکت کنیم. طبیعتاً بنده خودم تلاشم این بود که این چارچوب را رعایت کنم. هیچگاه توهین نکردم اما حرف خودم را بیان کردم.

*تذکری داده بودید که در دوره دهم بود. واردات ۱۳ تن «سنگ پا» با ارز دولتی یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتیم. البته وزیر صنعت گفت ۸ تن است.

اخیراً دو تا سوال داشتم. درباره خلال دندان که وزیر صنعت پاسخ داد. بنده گزارش‌هایی که صداوسیما تهیه می کند که واقعاً باید از خبرنگارانی که می روند تا نهایت یک عارضه ای را ببینند که ریشه اصلی چیست.

*گزارش تحقیقی؛ یکی از کارهای ویژه رئیس سازمان در این امر جاانداختن گزارش های تحقیقی بود.

من خودم هر زمانی فرصت کنم و یکی از این موارد را ببینم یا دوستان دفتر ببینند و ارائه دهند بلافاصله طرح سوال می‌کنم. وزیر گفت اشکالی بوده است. الان نامه نوشته شد و ما جلوی این را گرفتیم و ممنوع کردیم.

*این هم با ارز دولتی بود؟

بله.

* ماجرای حقوق‌های نجومی ۴۰ نفر در یک شرکت دولتی

فرمایش شما در سال ۹۸ این است؛ فهرستی از فیش های حقوقی یکی از شرکت های دولتی به من رسیده است که حدود ۳۰ نفر در این شرکت ماهی یک میلیارد تومان دریافتی داشته‌اند.

یک میلیارد کل افراد را عرض کردم؛ نفری یک میلیارد نبوده است. ۴۰ نفر در یک شرکت دولتی بودند که الان هم این اسناد را دارم. بر اساس همین الان طرح تحقیق و تفحص دادم و طرح سوال انجام دادم. طرحی هم نوشتم که از این امر پیش‌گیری شود. کسی بود که ۳۶ میلیون در ماه دریافت می کرد، کسی بود که ۲۰ میلیون می گرفت.

*سقف و کف چقدر بود؟

همه عددی در این فیش ها بود. یک کارگر الان چطور زندگی‌اش را می گذراند یا بازنشسته تامین اجتماعی یا افرادی که شغل ندارند چطور زندگی خود را می‌گذارند؟ از جمهوری اسلامی می خواهد شغلی به من بدهید. در این شرایط فردی از جیب این فرد و افراد مشابه ماهی ۳۶ میلیون تومان دریافت کند که چی؟!. آن زمان اسم نبردم و تذکر دادم و مصاحبه کردم، دیدم از سه وزارتخانه با من تماس گرفتند و گفتند منظور شما ماست؟! گفتم در حال بررسی هستم. یعنی همین که اسم نبردم، مشخص شد جاهای دیگر هم چنین چیزی وجود دارد. و لذا این را دنبال می‌کنم.

*سه وزارتخانه کجا بودند؟

در وزارت نیرو، وزارت صمت آن زمان یعنی حدود سال ۹۸ بود.

*گفته بودید حدود ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی بابت سوءاستفاده از کارت های بازرگانی است.

فکر می‌کنم سال ۹۸ بود که یکی از سوژه ها در یکی از شهرستان های استان اصفهان اتفاق افتاد، این بود که کدملی‌ها را گرفته بودند و شناسنامه را گرفته بودند و این افراد را بیچاره کردند یعنی به نام آنها واردات انجام دادند و با کدملی آنها بوده و بعد مالیات پرداخت نشده گردن این بندگان خدا افتاده است که هیچ درآمدی بعضاً ندارند و بعضاً مددجوی کمیته امداد هستند، معلول هستند. از این اتفاقات متاسفانه افتاده است.

* این قانون جامع مالیاتی که تصویب شد این مسائل را ندیده بود؟

ببینید، علیرغم پول هنگفتی که سازمان امور مالیاتی طی حدود ۱۲-۱۰ سال گذشته گرفته که قراردادی را با فرانسوی ها هم بستند که نظام مالیاتی که مورد پسند آنها است را اینجا اجرا کنند، هنوز عملیاتی کامل نشده است.

*یعنی فرانسوی ها برای ما تشکیلات برای نظارت راه بیندازند؟

نه، درباره یک نرم افزار مالیاتی جامع با فرانسوی‌ها مذاکره شده بود و این را گرفته بودند و پول هنگفتی هم پرداخت شد تا در کشور پیاده کنند. هنوز این پیاده کامل نشده، ولذا خیلی از اشکالات و دغدغه هایی که برای مردم بوجود می‌آید، از این ناحیه است.

*FATF در مجمع تشخیص رد می‌شود

*گفته بودید رئیسعلی دلواری و میرزا کوچک خان هم با تعریف FATF تروریست هستند.

بله. چون آنها بر اساس آنچه تنظیم کرده بودند، وقتی پیاده می‌کردیم و جلسات متعددی بررسی کردیم، دیدیم اگر کسی در داخل کشور ما هنگامی که با اشغال نظامی هم از طرف بیگانه مواجه می‌شود، اگر برنامه‌ریزی کند و اسلحه برای دفاع از سرزمین ایران اسلامی جمع کند و با اشغالگر بخواهد بجنگد، به معنای تروریست است بر اساس تعاریفی که در آن متن آمده بود.

*فکر می‌کنید سرنوشت FATF در مجمع تشخیص مصلحت چه خواهد شد؟

بهتر این بود که این FATF که برای کشور ما مناسب نیست در مجلس رد می‌شد که متاسفانه با همه ابراز نگرانی‌ها و ارائه مستندات که صورت گرفت، برخی از همکاران رأی دادند و به مجمع رفت. حال که مجمع رفته، شرایط سخت‌تر شده است. پیش‌بینی ما این است که آنجا هم با دقتی که صورت می گیرد رای نمی‌آورد.

*این سند ۲۰۳۰ چطور به بودجه آمد؟

یک جای این است که پیدا شده، ممکن است جاهای دیگر هم باشد؛ کما اینکه الان از مرکز پژوهش ها خواستیم که آثار این سند ۲۰۳۰ در کتب درسی و در جاهای دیگر بررسی کند و به ما گزارش دهند. تا الان گزارش هایی که تهیه کرده‌اند کلی برگه A۴ است که تهیه کردند و فرستادند. بنده ماده ۲۳۴ را اعلام کردم که آقای رئیس جمهور پاسخ بدهند چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ این سندی که الان رو شده، بررسی کردم و متوجه شدم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ که ارائه شده در مستندات قانونی آمده است و متاسفانه وجود دارد.

*الحمدالله قانون مصوب مجلس برای انرژی هسته ای و رفع تحریم ها هم اجرایی شد. یعنی گام اولش برداشته شد که غنی سازی ۲۰ درصد بود.

اعلام کردند که شروع کردیم و امیدواریم همین طور باشد؛ همین طور هم هست، این موثر است و جواب می دهد. هر چقدر آن ظرفیت هایی که در منطقه و کشور داریم استفاده کنیم، این به نفع کشور است و بدخواهان عقب‌نشینی خواهند کرد.

(بخش دوم برنامه)

*آقای حاجی دلیگانی متولد سال ۱۳۴۱ در روستای دلیگان برخوار اصفهان هستید؟

بله.

*این روستا کجای اصفهان می‌شود؟

شمال اصفهان است. ما با شهر اصفهان ۱۲ کیلومتر فاصله داریم.

*الان شما نماینده برخوار حساب می‌شوید؟

بله. هم برخوار و هم شاهین‌شهر و میمه که بنده افتخار خادمی مردم خوب این دو شهرستان را دارم.

*پدر چه کاره بودند؟

کشاورز بودند.

*در قید حیات هستند؟

نخیر. پدر کارگری می‌کردند و کشاورزی داشتند.

*مادر هم خانه دار بودند؟

بله.

*مادر در قید حیات هستند؟

نخیر. ایشان هم به رحمت خدا رفته اند.

*خدا پدر و مادر شما را رحمت کند. چند خواهر و برادر هستید؟

۶ برادر بودیم که یک برادر بیماری زمینه ای و هم کرونا فوت کردند و فردا چهلمین روز درگذشت ایشان است؛ اتفاقاً رزمنده هم بودند. دو خواهر هم دارم که از ۶ برادر ۶ تا در زمان جنگ سابقه جبهه دارند.

*پدر هم جبهه رفته اند؟

بله. ایشان هم جبهه بودند، شیمیایی شده بودند.

*چه زمانی ازدواج کردید؟

سال ۶۱.

*یعنی ۲۰ سالگی.

تقریباً

*چطور آشنا شدید؟

دختر دایی من بودند.

*مهریه چقدر بود؟

آن زمان خانه ای نداشتیم ولی گفتیم خانه ای که بعداً خواهیم ساخت دو پنجم را به نام ایشان خواهیم کرد.

*شما در مجلس می خوابید؟ یعنی در دفترتان می‌خوابید؟

بله.

*یعنی خانواده اصفهان هستند و آنها را از اصفهان نیاورده اید؟

نخیر.

*شب ها در دفتر کار خود می‌خوابید؟

بله. می خواهم از وقت استفاده بیشتری کنم. حداقل نیم ساعت یا سه ربع کمتر رفتن و آمدن نباشد و معمولاً در دفتر راحت‌تر هستیم. معمولاً بعد از نماز صبح شروع بکار می‌کنم که معمولاً تا ساعت دوازده یا ده دقیقه مانده دوازده مشغول کار هستیم و وقت خیلی کم می‌آید.

*آخر هفته ها هم به اصفهان می روید؟

بله، حتماً می‌روم. تا قبل از کرونا ملاقات های مردمی را روزهای شنبه برگزار می‌کردیم.

*چند فرزند دارید؟

سه فرزند دارم. همه ازدواج کرده اند.

*پسر یا دختر؟

دو پسر و یک دختر دارم که همه ازدواج کرده اند.

*چه رشته‌هایی تحصیل کرده اند و در کجا مشغول هستند؟

فرزند اولم رشته برق را خوانده، قبل از این که نماینده شوم در این رشته مشغول بود. فرزند دوم من حقوق خوانده که در آزمون شرکت کرده و الان در قوه قضائیه بعنوان دادیار مشغول است و دختر من هم خانه‌دار است و با یک طلبه شوهر کرده و زندگی می‌کند.

*چند نوه دارید؟

دو نوه دارم.

*با بچه ها بحث سیاسی می کنید؟ وقت می‌کنید جمع شوید؟

جمع می شویم ولی فرصت ها خیلی کم است و معمولاً یکی از نقدهایی که به من می‌کنند این است که در خانه کمتر حرف می‌زنم.

*تفریح آقای حاجی دلیگانی چیست؟

خیلی کم تفریح دارم. از وقتی نماینده شدم، به یاد ندارم وقتی برای تفریح داشته باشم.

*ورزش چطور؟

پیاده روی در حد خیلی کمی دارم.

*فوتبال دوست هستید؟

فوتبال دوست دارم، ولی ...

*اهل تماشای فوتبال و پیگیری کردن تیم خاصی هستید؟

فرصت ندارم.

*اهل فیلم دیدن هستید؟

گاهی که در منزل باشم بقیه می بینند من هم تماشا می کنم.

*آخرین فیلم یا سریالی که تماشا کردید چه بود؟

موضوع بحث های داعش و اینها بود.

*سریال خانه امن؟

بله. این را یکی دو بار فرصت کردم و دیدم.

*دکترا قبول شدید ولی رها کردید.

بله. یکی از خصوصیاتی که تلاش کرده ام حفظ کنم وقتی کاری را برعهده می‌گیرم تلاش می‌کنم آن کار را ۱۰۰ درصد وقت بگذارم و نهایت تلاشی که می توانم در آن کار بگذارم و بکار دیگری معمولاً نمی‌پردازم. شرایطی پیش آمد که می‌توانستم ادامه دهم، ولی با این گرفتاری و این مسئولیتی که از جانب مردم پذیرفتم درست نیست.

*قبل از انقلاب و در زمان رژیم پهلوی مبارزات شما چطور بود؟

توفیق داشتیم از ۱۶-۱۵ سالگی به تدریج با دیدگاه های حضرت امام (ره) آشنا شدیم و با شروع انقلاب، هم در تظاهراتی که در شهر اصفهان برگزار می‌شد، مسجد حکیم اصفهان، مسجد سید و هر روز یک جایی مراسم و راهپیمایی بود شرکت داشتیم. در پخش اعلامیه ها شرکت داشتیم.

*بعد از انقلاب وارد سپاه شدید.

نه، مدتی طول کشید. من شغل آزاد داشتم؛ خیاط بودم. مدتی هم قلم‌کاری یا همان چیت‌سازی مشغول بودم. ۲۶ مهر ۵۹ وارد سپاه شدم. بعد جبهه توفیق داشتم و رفتم.

*با شهید حسین خرازی چطور آشنا شدید؟

زمانی که در لشگر ۱۴ در دو مقطع بودم، ایشان فرمانده لشگر بودند و بنده آن زمان یک زمانی گردان پیاده بودم و یک زمانی هم گردان زرهی بودیم و راننده تانک بودم. بعد فرمانده گروهان تانک بودم. بعد از مقطعی در سال ۷۰ فرمانده سپاه زرین‌شهر شدم و بعد از آن در سال ۷۳ گفتند باید به نجف آباد بروید. به آنجا رفتم و حدود ۶ سال آنجا فرمانده سپاه بودم.

*نجف آباد زمان آن ماجرای آیت الله منتظری بود؟

اوج مسائل آن زمان بود یعنی از ۷۳ تا ۷۹ نجف آباد بودم.

*خاطره ای از آن زمان دارید؟

بله. یک زمانی شهید کاظمی تشریف آورده بودند. در مسائلی که بوجود آمده بود مسئولیت داشتند در ...

*واقعا آن زمان نجف آباد ملتهب بود؟

بالاخره برخی از افراد به نوعی مسائلی را آنجا درست کرده بودند که با تبیین مسائل، امور روشن شد و مشکلات حل شد. از سال ۸۴ توفیق پیدا کردیم به عنوان فرماندار به کاشان رفتم. یعنی از سپاه مامور شدم.

*در دولت آقای احمدی نژاد بود؟

بله. دولت نهم بود.

*سال ۸۴ به آقای احمدی نژاد رای دادید.

سال ۸۴ مرحله اول نه، مرحله دوم بله.

*مرحله اول به چه کسی رای دادید؟

به آقای قالیباف در مرحله اول رای دادم ولی دوره دوم که بین آقای احمدی نژاد و آقای هاشمی بود به آقای احمدی نژاد رأی دادم.

*نظر شما درباره دوران آقای احمدی نژاد چیست؟

در دولت نهم انصافاً کارهای خوبی صورت گرفت ولی در دوره دولت دهم یک مقداری با اشکالاتی که در نوع مشورت‌گیری ها و نوع مدیریت ها بود، آن حرکتی که می‌توانست برای مردم ارمغان بهتری داشته، ناکام ماند.

*سال ۸۸ چطور؟

در کاشان فرماندار بودم. انتخابات بسیار سالم و درست برگزار کردیم. حتی روز جمعه که انتخابات بود، تمام شد و ما خیلی خوب و روشن و شفاف نتیجه را اعلام کردیم. حتی گروه های سیاسی مختلف را شب دعوت کردیم و آراء را همانجا که شمارش می‌کردیم، می‌دیدند. افرادی که از جریان های مختلف سیاسی بودند و تا اینکه آن فتنه در جاهای دیگر درست شد و مشکلاتی برای کشور رقم خورد و آثار زیان‌باری که فتنه برای کشور هم از بعد سیاسی و هم از بعد اقتدار و هم از بعد امنیت و هم از بعد اقتصادی ایجاد کرد، برای مردم هزینه درست ساخت.

*با حاج قاسم سلیمانی ارتباطی داشتید؟

رفاقت که نزدیک نبود، ولی به هر حال ایشان را مرتب می‌دیدیم. مشی مردانه ایشان را دیده بودم. دیداری که همه مسئولین و کارگزاران نظام خدمت مقام معظم رهبری بودند، سر راهم دیدم آخر سالن، ایشان خیلی راحت روی زمین نشسته است و خیلی با سادگی خاصی بودند. آنجا شاهد بودم افراد از طیف‌های مختلفی نشسته بودند و مسائلشان را با ایشان مطرح می کردند و ایشان با حوصله می‌شنیدند و جواب می‌دادند.

*در سال ۹۲ فکر می کردید آقای روحانی رای بیاورد؟

نه، چون معادلات و پیش‌بینی ها این را نشان نمی داد ولی آن اتفاقاتی که روزهای آخر افتاد، کاهش نامزدها از طرف جریان اصولگرا یا انقلابی، این موضوع را رقم زد.

*در سال ۹۶ چطور؟

من استقبال ایشان رفتم و در میدان امام هم آمدند شاید تنها نماینده ای بودم که آنجا در میدان امام روبروی مردم در کنار ایشان آمدم و حمایت کردم و به ایشان هم رأی دادم.

*در سال ۹۲ اولین نفری بودید که مخالف با کابینه آقای روحانی حرف زدید.

مخالفت بنده نه برای اینکه مثلاً مخالفت با اشخاص باشد یا آقای روحانی باشد، بلکه تا ساعت سه بعد از نصفه شب برنامه ایشان را مطالعه کردم، دیدم این برنامه برای مردم نتیجه خوبی نخواهد داشت، لذا آمدم و ثبت‌نام به عنوان مخالف کردم و نام من درآمد و بالاخره اشکالاتی را که به برنامه داشتم و به برخی از افراد کابینه بود، بیان کردم.

*آقای رئیس جمهور از شما شکایت کردند؟

بله.

*درباره چه موضوعی بود؟

درباره موضوع برف بود. روز شنبه‌ای بود که ما برای مجلس حرکت کردیم. از اصفهان به تهران می‌آمدیم. وقتی به قم رسیدیم دیدیم گفتند جاده بسته شده است. مسئول راهداری آنجا به یکی از همکاران ما که همراه هم بودیم، گفت یک ماشینی داریم که شما می‌خواهید به جلسه مجلس فردا صبح برسید، زنجیردار است و شما را می‌رسانیم. تا جایی که در حوزه قم بود برف‌روبی شده و نمک پاشیده شده و مشکلی نبود و می‌توانستیم عبور کنیم.

ولی وقتی به آنجایی که حوزه تهران بود رسیدیم، دیدیم واقعاً حالت یخبندان است و هیچ اقدام موثری برای بازگشایی یا نمک‌پاشی و شن‌پاشی نشده بود. تا فردا ظهر آن روز یعنی روز یکشنبه در آن برف ماندیم. واقعاً آن لحظه احساس خاصی پیدا کرده بودم؛ دیدم تمام اتوبان دو طرف خودروهای سواری و اتوبوس و غیره متوقف شده است. تمام خودروها روشن است و زن و بچه مردم در برف مانده بودند. برخی مشخص بود که می‌گفتند سوخت ما در حال اتمام است. من دیدم ممکن است اتفاق خاصی بیفتد. سوخت تمام شود و مردم داخل ماشین های خود یا بیرون از ماشین یخ بزنند.

خوشبختانه تلفن برقرار بود و به چند نفر از مسئولین تماس گرفتم. به فرمانده نیروی انتظامی زنگ زدم، به وزارت راه زنگ زدم و خیلی پیگیری کردم. در این زمان یکی از خبرگزاری ها زنگ زد و گفت چه خبر است؟ گفتم واقعاً وضعیت بدی است. در عین حال خبردار شده ام که آقای رئیس جمهور آن روز و روز بعد سرکار نیامده بود. بالاخره دو روز سرکار نیامده بود؛ من این را در مصاحبه عنوان کردم. از روی لطف‌شان، علیه بنده شکایت کردند. نهایتاً ما را با اعتراض و تجدید نظر و اینها، محکوم به پرداخت دو میلیون تومان کردند.

*از منزل چه کسی بود که گفتند زنگ زدند و گفتند به آقای شریعتمداری در مجلس رأی دادید؟

مرتب از این اتفاقات می افتاد که یک فردی که می خواستید رأی بهش ندهید متوجه می شدند و پیگیری می کردند تا رای بدهید یا وقتی استیضاح وزیری پیش می آمد مرتب دنبال می کردند تا به نوعی شما را قانع کنند، یا با حرف و یا با برخی پیشنهادات بود که بارها این اتفاقات افتاد.

*آقای آخوندی می خواستند شما را ...

بله، مثلاً می‌گفتند حاضر هستیم برای حوزه شما یا برای خودتان فلان کار را انجام دهیم.

*این را آقای آخوندی به شما گفت؟

خودش که نه، ولی افرادی هستند که از وزارتخانه مراجعه می کنند و این گونه مسائل را دنبال می کند. تا الان خدا ما را حفظ کرده و دچار این گونه مسائل نشده‌ایم و بعد از این هم از خدا می خواهیم کمک کند که دچار لغظش نشویم.

*نامه «محرمانه» واعظی به ۴ وزیر برای عدم همکاری با مجلس 

*دولت نامه محرمانه ای برای همکاری نکردن وزرا با مجلس برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان داده است؟

بله.

*چرا؟

یک طرحی در مجلس در کمیسیون آموزش و تحقیقات است که نامه ای را رئیس دفتر آقای رئیس جمهور به چهار نفر از وزرا و مسئولین زده که در رابطه این طرح هیچ گونه همکاری با مجلس نداشته باشید. اینکه انگیزه چه بود، تعجب می‌کنم. روی نامه مهر محرمانه خورده بود که طبیعتاً منتشر نشود.

*گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی «مفسد فی‌الارض» خواهند بود

*گفته بودید گردش مالی سایت های شرط‌بندی در کشور سالانه بیش از ۵ هزار میلیارد تومان است و یک و نیم میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود.

بله. متاسفانه این واقع شده است.

*یک برخوردی شده است. این برخورد افاقه می کند یا خیر؟

نه، یک طرحی در مجلس وجود دارد که این موضوع را جرم‌انگاری کرده و باید در صحن علنی مجلس مصوب شود. آن زمان می‌تواند مستمراً با این موضوع مقابله شود که مجازات‌هایی را پیش‌بینی کرده و حتی تا مرز «مفسد فی‌الارض» در این قانون پیش‌بینی کرده، برای کسانی که گروه هایی را تشکیل دهند و باعث خرید مردم در این موضوع شوند.

*گفته بودید وقتی مطالب وزیر ارتباطات را درباره سند ۲۰۳۰ شنیدم متاثر شدم.

در خارج از کشور در کنفرانسی شرکت کرده بودند و آنجا به نوعی از سند ۲۰۳۰ تعریف و تمجید کردند. این در حالی بود که خود هیئت دولت آن زمان این مصوبه ای را که قبلاً انجام داده بود، علی‌الظاهر لغو کرده بود.

*موضوع ترک فعلی که قوه قضائیه و قوه مقننه پیگیری می‌کند، نقطه عطفی است اگر با جدیت پیگیری شود. مدیر اجرایی که هر جایی را مدیریت می کند نه نسبت به آن چیزی که انجام داده بلکه نسبت به وظیفه قانونی که عمل نکرده هم پاسخگو باشند.

بله، طبیعتاً همینطور است. چون همه این ترک فعل ها و عدم انجام وظایف قانونی یا ناقص اجرا کردن و استنکاف کردن از انجام قانون، آثاری زیان‌باری دارد و مردم از این نگران هستند و انتقاد دارند و انتقاد مردم هم به حق و درست است.

*در حمله داعش به مجلس دو نفر از بچه های دفتر شما شهید شدند.

بله. روز چهارشنبه ای بود و فکر می‌کنم چهاردهم ماه رمضان بود و با زبان روزه گفتم ۸:۳۰ بیایند که مستنداتی را درباره سند ۲۰۳۰ هست که اینها را در اختیارتان بگذارم و مختصر توضیحاتی بدهم و شما درباره این سند ادامه کار نظارتی که می خواهیم تهیه کنیم را انجام دهیم.

تقریباً ساعت ۹ از دفتر به داخل صحن رفتم و مجلس شروع شد. از ۱۰ و نیم تا موقع نماز هر چه با این دوستان که در دفتر بودند تماس گرفتم، دیدم تلفن آنها جواب نمی‌دهد، پیامک دادم جواب ندادند. خیلی دلم زیر بار بود و ناراحت بودم که مبادا به بچه ها آسیبی رسیده باشد که تقریبا ساعت ۱۳:۳۰ بود که متوجه شدم آن فیلمی که در تلگرام پخش شده، از اتاق من بوده است و دو تن از دوستانی که هر دو رزمنده و جانباز بودند و از بهترین نیروها بودند، آقایان زارع و تقوی شهید شدند. آن آقای رضایی پشت در دو ساعتی ایستاده بود و داعشی ها او را ندیده بودند که این اتفاق هم افتاد.

*آقای رضایی نجات پیدا کرد؟

بله.

*فکر می کردید آن دو نفر شهید شوند؟

نه، ولی برای من خیلی سخت بود.

*خیلی لطف کردید.

خواهش می کنم. از شما تشکر می کنم که در جهت تبیین مسائل و روشنگری و مبارزه با فساد کارهای خوبی را انجام می‌دهید.

*من خداحافظی میکنم اما دستخط آقای حاجی دلیگانی که به یادگار برای ما می‌نویسند، پایان بخش برنامه ما خواهد بود.

«بسم الله الرحمن الرحیم.

در همه این سال ها به این کلام حضرت امیرالمومنین علی (ع) ایمانم قوی‌تر شد که فرجام راستگویی، نجات و سلامت است.

اگر انسان راستگو بود مورد اعتماد مردم قرار می گیرد. مشکل امروز جامعه ما بی‌صداقتی با مردم است.

به امید آن که همه سیاستمداران صادقانه با مردم رفتار کنند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    5 0
    اینگونه که از دست و پا زدنهای اصلاحاتی ها به نظر می رسد جناب لاریجانی کاندیدای اجاره ایی بعدی افسادطلبان برای انتخابات ریاست جمهوری است
  • علی GB ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    1 6
    ایشان با پانزده سال سن چطور سابقه مبارزاتی قبل از انقلاب داشت اگر به سابقه باشد که کل ملت ایران که در راهپیمایها یی که علیه رژیم گذشته شرکت می کردند را باید جزوه سابقه داران حساب کنید .
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    2 2
    این ارز ۴۲۰۰ حیاط خلوت مافیای قدرت و سیاست هست؛ داستان تعریف نکنید.
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      0 1
      اشتباه منفی زدم
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    5 0
    حاجی‌دلیگانی: در یک مصاحبه بخاطر عدم بروف روبی جاده‌ها و گیرکردن مسافران در سرما انتقاد کردم و به دور روز سرکار نیامدن رئیس‌جمهور هم اشاره کردم که بعدا با شکایت وی دادگاه ۲ میلیون تومان جریمه شدم، دولت اعتدال!!!!!!!
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
      1 0
      خوبه که خود دولت جار زده بود که: از بستن دهان مخالفان به خدا پناه می برم. !!!!!!!!
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    0 1
    مگه اینکه به شما و فاملیهاتون زنگ زده باشن و به سفر خارجت برده باشن و براتون سوغاتیم خریده باشن وگرنه در مورد ما نه
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    1 0
    خدا واعظی رو هدایت کنه
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    1 0
    کاش درباره درمان کرونای خودشان با داروی امام کاظم که قبلا اعلام کردند سخن می گفتند
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    2 0
    اقاي حاجي دليگاني مي گويد در دولت نهم انصافا كارهاي خوبي صورت گرفت ولي در دولت دهم خير بايد گفت در دوره دولت نهم مجلس در دست لاريجاني و لابي هايش نبود ولي در دولت دهم مجلس لاريجاني شمشير را از رو بست هدف مجلس همكاري با دولت نبود بلكه به زمين زدن دولت بود
  • سلام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    0 0
    تعجبم چطور ایشان 96 به روحانی رای داده؟!؟!؟! شاید هم من درست نفهمیدم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس