کد خبر 1168329
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
آقای وزیر! در بازگشایی مدارس تعجیل نکنید

معلوم نیست مستند جناب وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه بازگشایی مدارس در این مقطع تاثیر تعیین کننده‌ای بر شیوع کرونا ندارد، چیست؟

به گزارش مشرق، حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس کمیته علمی اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا در یادداشتی بیان داشته است: با دیدن خبر مربوط به وزیر محترم آموزش و پرورش  ابتدا فکر کردم خبر غیر واقعی و حاصل شیطنت برخی افراد است که به  دنبال آشفتگی در جامعه هستند ولی متاسفانه چنان نبود!

اولا بر هیچکس پوشیده نیست که تلاش هفته‌های اخیر در کاهش بار این اپیدمی تا چه میزان به نفع نجات جان و معیشت مردم عزیز کشورمان بوده است.

ظاهرا جناب وزیر فراموش کرده‌اند کشور در آبانماه و پیش از آن در چه وضعیتی بود. بدیهی است که همه تلاش‌های انجام شده برای بازگشت به زندگی عادی مردم بوده است ولی هر اقدامی زمان بندی خاص خود را دارد و اگر در این مورد دچار خطای محاسبات شویم، هزینه‌ای بسیار هنگفت بر جامعه تحمیل کرده‌ایم.

آنچه برای ما به عنوان جامعه نظام سلامت مطرح است این است که ارتباط مواجهه و پیامد در رخداد بیماری بسیار آشکار است. در شرایطی که هنوز عده قابل توجهی فرد مبتلا یا مشکوک در جامعه تردد دارند و سطح ایمنی اجتماعی یا گله‌ای هنوز به ۴۰-۵۰ درصد هم نرسیده، احتمال شعله ور شدن مجدد اپیدمی بسیار بالاست.

ما هم بسیار مشتاق بازگشت به شرایط عادی هستیم، به آثار مخرب روانی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی این وضع واقف هستیم ولی بسیار  نگران تصمیمات عجولانه و نسنجیده برای  لغو محدودیت‌های سفر، تشکیل اجتماعات، کم توجهی به موازین محافظتی و بازگشایی مدارس هستیم.

بیشتر بخوانید:

شرایط بازگشایی مدارس در ایام کرونا

چه کسانی با بازگشایی مدارس موافقت کردند؟

مخالف بازگشایی مدارس هستیم/ نگران بهمن و اسفند کرونایی هستیم

معلوم نیست مستند جناب وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه بازگشایی مدارس در این مقطع تاثیر تعیین کننده‌ای بر شیوع کرونا ندارد، چیست؟

این خطای محاسباتی در  مهرماه هم موجب شد آن وزارتخانه تصمیم خود را پس از چند روز تغییر دهد و تکرار یک اشتباه معلوم نیست چه عواقبی لااقل برای اعتبار یک وزارتخانه داشته باشد.

همانگونه که خانواده‌های ایرانی نسل‌هاست اختیار تربیت فرزندان خود را به این وزارتخانه سپرده اند آیا بهتر نیست تصمیم گیری در حوزه سلامت را به عهده وزارت بهداشت و متخصصان حوزه سلامت بگذاریم و متواضعانه به تصمیم کارشناسان بهداشتی درمانی احترام بگذاریم و به آن تن دهیم؟

در غیر این صورت مسئولیت تبعات اینگونه تصمیم گیری‌ها در مدیریت اپیدمی کرونا را باید خود این بزرگواران برعهده گرفته و پاسخگوی مردم و خانواده‌هایی باشند که داغدیده و قربانی بی توجهی به این توصیه‌ها هستند.

امیدواریم یا دلایل علمی این تصمیم ارائه شود و یا در این تصمیم تجدید نظر شود. ان شاء الله باز گشایی مدارس نه در دراز مدت بلکه چند هفته دیگر که به کنترل کامل اپیدمی رسیدیم، میسر خواهد بود.

برخی دوستان تصور می‌کنند آنچه در کاهش چشمگیر مرگ و بستری ناشی از کرونا در کشور  می‌بینیم نه به خاطر طرح شهید سلیمانی بلکه ایمنی طبیعی است که بالای ۵۰ درصد در کشور ایجاد شده است.

در این باره اگر اینچنین باید با احتساب میزان کشندگی حدود ۵ در ۱۰ هزار ما تا کنون باید لااقل ۲۵۰ هزار کشته ناشی از کرونا در کشور می‌داشتیم که بدبینانه ترین آمارها نیز با این عدد بسیار فاصله دارد.

لذا فرضیه این که ایمنی گله‌ای در کشور حاصل شده است، رد می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    18 0
    یعنی اینا فکر کردن اگر بگن بچه ها رو بیارین مدرسه ملت هم میگن چشم هر چی شما بگین . حماقت بعضی از مسئولین حدش به سمت بینهایت میل میکنه
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      2 0
      ایول. به خدا کی این دولت اصلاح طلب تمام میشه که جان مردم براشون اینقدر ارزونه .
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      2 0
      البته در مناطق شهری کسی بچه اش رو نمی فرسته ولی در روستاها و مناطق حاشیه ای شهر همه می فرستن و اصولا کلا تا حالا هم کرونا را جدی نگرفتن.
  • احمد IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    6 0
    بنظر ميخان بيماري مجددا" شعله ور بشه مجددا" تعطيلي مشاغل و محدوديت ها و فقر شديد مردم و استارت يك فتنه ديگه تا آخر سال!!
  • شیرازm IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    5 0
    احه وزیراموزش پرورش مگه رسته ی پزشکی درس خونده وخبر داره ازبیماری وبهداشت؟؟ حتمابفکرجیب مدارس غیردولتیه ک یمدته خالی شده وگرنه هیچ عقل سلیمی بچه مردم راتوخطرقرار نمیده.. اخه دانش اموزتنهاکه نیست.. سرویس مدارس. معلمها وبعضی ازاولیابچهاشون بایدبیارن مدرسه فکرش کنیدچقدرشلوغ میشه..روزاول هم توجهان یکنفرکروناگرفت اینجورزیادشد. الانکه هزاران نفردرشهرهاکرونادارن باچه جراتی مدرسه بازمیکنید
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    5 0
    در این شرایط شکننده و متزلزل کرونا، بازگشایی های زودهنگام و سرسری موجی وحشتناک از کرونا به راه خواهد انداخت. در بحث مدارس که کار خیلی بغرنخ و خطرآفرین است. آن هم در شرایطی که رعایت موازین بهداشتی ، آن هم در مدارسی مثل مدارس ابتدایی بیشتر به یک شوخی شبیه است . کاش هر چه زودتر در این تصمیم فاجعه بار صرف نظر شود.
  • بیسیمچی IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    8 0
    هرگز از این تصمیم نابخردانه و خیانت آمیز وزیر دولت گرین کارتی تبعیت نمی کنم. چه معنا دارد وقتی وزارت بهداشت و همه کارشناسان تشخیص می دهد که هنوز شرایط برای بازگشایی مدارس مناسب نیست، یک وزیر سرخود و بدون هیچ سند و مدرک مشخص و کارشناسی شده تصمیمی غیر عاقلانه بگیرد. همین تصمیم احمقانه را هم اول مهر گرفتند و دیدیم که بیماری چه خیز وحشتناکی داشت. ظرف دو هفته هم از غلطی که کردند پشیمان شدند.حرف بنده را همه اولیای بچه های دبستانی بویژه اولیای کودکان کلاس اولی می فهمند، هر چند آموزش از راه دور واقعا برای ما والدین سخت و طاقت فرسا است، اما این خستگی را به جان خریده ایم تا فرزندانمان درگیر بیماری نشوند. بنده شخصا اعلام می کنم تا رفع کامل خطر ابتلای فرزندم، مطلقا اجازه رفتن به مدرسه نمی دهم‌ این آقای وزیر هم اگر دلسوز بچه های ماست بر روی روش های نوین آموزشی متمرکز شود و برایدمحرومین امکانات فراهم کند.
  • NZ ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    5 0
    اين خيانت محض است. گندش را در آورده اين دولت. بخدا اگر همين امروز می شد می بايست اين وزير را استيضاح کنند و همراه مشاورانش که اين خيانت را توجيه می کنند دادگاهی کرد. مدارس تا پايان سال تحصيلی بايد از راه دور ادامه داشته باشد. خواهش می کنم از مجلس ورود کنه، اين مريضی اصلا با اين رويه دولت جمع شدنی نيست که هی شل و کن سفت در اوردن. معلومه يه کاسه زير نيم کاسه است در غير اينصورت کدام عقل سليمی اجازه می ده جان بچه های مردم اينطور بخطر بيافتد.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    1 0
    به نظرم اگر واقعا خیال آقایون از کرونا راحت شده، اول خودشون جلساتشون رو از سعدآباد به پاستور منتقل بکنن بعد از دوهفته هم مدارس رو باز بکنن. به قول بایرام تو اخراجی ها،چطور هر جا توپ و تانک و کتک ما بریم جلو، هرا قیمه پلو میدن اینا می دون!!!!
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    2 0
    به نظرم اگر واقعا خیال آقایون از کرونا راحت شده، اول خودشون جلساتشون رو از سعدآباد به پاستور منتقل بکنن بعد از دوهفته هم مدارس رو باز بکنن. به قول بایرام تو اخراجی ها،چطور هر جا توپ و تانک و کتک ما بریم جلو، هرا قیمه پلو میدن اینا می دون!!!!
  • علی IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    0 0
    ناموسا یکی به روحانی و حاجی میرزایی واکسن کرونای فایزر تزریق کنه که دچار فلجی صورت بشن که این مدت باقی مانده تا پایان دولت از دستشون راحت شیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس