دنیس راس

دستیار ویژه رئیس‌جمهور سابق آمریکا تلاش برای تغییر نظام ایران را هدفی غیرواقع‌بینانه توصیف کرده و خواستار تلاش برای تغییر رفتار تهران شده است.

به گزارش مشرق، «دنیس راس»، دستیار ویژه «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یادداشتی توصیه‌هایی به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب کشورش درباره ایران مطرح کرده است. 

راس در تحلیلی ۱۱ صفحه‌ای که در اندیشکده «واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک» منتشر شده می‌نویسد: «اگر تغییر حکومت ایران هدفی واقع‌بینانه یا قابل توصیه نیست باید هدف را تغییر رفتار جمهوری اسلامی قرار داد.»

بیشتر بخوانید:

بایدن باید با راهبرد «کمتر در ازای کمتر» و لغو محدود تحریم‌ها برای توافق جدید زمان بخرد

او تصریح کرده است: «با آنکه رسیدن به این هدف دشوار خواهد بود، تاریخ نشان می‌دهد رژیم هنگامی که می‌بیند هزینه‌های سیاست‌هایش بالا است به سمت برخی تغییرات تاکتیکی با تبعات راهبردی رو می‌آورد

دنیس راس به عنوان مثال، مدعی شده بعد از آنکه دولت باراک اوباما بانک مرکزی ایران را تحریم و فروش نفت ایران را مختل کرد تهران تصمیم گرفت بر سر برنامه هسته‌ایش با آمریکا گفت‌وگو کند. 

با این حال، دیپلمات سابق آمریکایی نوشته که فشار به تنهایی علیه ایران کارساز نخواهد بود. او می‌نویسد: «با این حال، اگر فشار به تنهایی کارساز می‌بود، سیاست‌های ترامپ باید به ایجاد تغییرات بنیادین در سیاست‌های ایران منجر می‌شد.»

 دنیس راس بر همین اساس پیشنهاد کرده دولت ترامپ فشار در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اطلاعاتی و نظامی را علیه ایران با برخی مشوق‌ها تلفیق کند. وی از جو بایدن خواسته هم از سیاست‌های دوران اوباما و هم از سیاست‌های دوران ترامپ در قبال ایران درس بگیرد. 

طرح کمتر در برابر کمتر

دنیس راس نوشته ایرانی‌ها قبل از بازگشت به پایبندی به برجام خواستار کاهش تحریم‌ها خواهند شد. با این حال، او نوشته انجام چنین اقدامی از سوی دولت بایدن مگر در زمینه تسهیل مبادلات انسانی با ایران، این دولت را در مسیر اشتباه قرار خواهد داد. 

او خاطرنشان کرده دولت بایدن هنگام تنظیم سیاست‌هایش در قبال ایران باید میان چندین نیروی فشار توازن برقرار کند. 

هاس می‌نویسد: «اگر دلت بایدن خواستار آشتی دادن اهداف متعارض است رایزنی با ذی‌نفعان داخلی و همین‌طور شریکان و متحدان اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.»

او اضافه می‌کند: «رایزنی‌های اولیه با بریتانیا، فرانسه و آلمان و با رهبران کلیدی و کمیته‌های مرتبط در کنگره و با اسرائیل، عربستان سعودی و امارات باید به گونه‌ای انجام شود که نشان دهد دولت نگرانی‌های آنها را در نظر گرفته است.»

مقام سابق دولت اوباما در ادامه پیشنهاد نوعی «توافق موقت» را برای حل و فصل این موضوع پیشنهاد داده است: «بنابراین، دولت بایدن، همزمان با ابراز تمایل برای بازگشت به برجام، می‌تواند این پیام را هم منتقل کند که از رویکردهای دیگر از جمله توافق موقت نیز استقبال می‌کند.»

 او گفته این «توافق موقت» می‌تواند از منطق «تفاهم لوزان» که قبل از حصول برجام در نوامبر سال ۲۰۱۳ میان ایران و گروه ۱+۵ حاصل شد پیروی کند. 

هاس درباره مفاد چنین توافقی نوشته است: «این توافق موقت، با پیروی از منطق تفاهم اولیه حاصل‌شده با ایران در نوامبر ۲۰۱۳ (برنامه اقدام مشترک) می‌تواند به دنبال به عقب برگرداندن ذخائر اورانیوم ذخیره‌شده ایران و برچیدن سانتریفیوژهای این کشور در ازای دسترس‌پذیر کردن بخشی از پول‌های مصادره‌شده‌ ایران یا از سرگیری معافیت‌های خرید نفت برای چند کشور محدود باشد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    33 9
    فعلا دولت‌های آمریکا به این فکر باشند تا از فروپاشی آمریکا توسط ایران جلوگیری کنند
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
      1 0
      نه بابا کمک می خوای
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    3 0
    توافق موقت برای نفوذ دائمی .
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    شکر خوردین ما دیگه فریب نمی خوریم داخلی های خاعنو خودمون دهن میبندیم.ما نیستیم
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    فعلا که شما آمریکایی ها باید التماس کنید
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    این مقام سابق اوباما سیاستمدار نیست یک کودن به تمام معنی است که نه از اقتصاد سر در می آورد و نه از سیاست
  • علی IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    ایران بزودی امپراتور دنیا میشود
  • مسعود IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    بدون رفع کامل تحریم ها مذاکره معنا ندارد
  • عباس PL ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    هیچ امتیازی نباید داد اولین اقدام آمریکا بعد از بازگشت دسترسی به اهرم ماشه است پدر مرحله دوم خروج اورانیوم غنی شده ایران.ایران گرفتن امتیازات را باید منوط بر اقداماتی که قادر به انجامش هست ولی چشم پوشی میکند نه به اقداماتی که انجامش داده
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    اگر این پیشنهاد اجرا کنه مردم دودستی باید بکوبن تو سرشون که باز اعتماد کردن به چوپان دروغگو آمریکایی و مزدوراهای داخلیشون
  • مجید IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 1
    هایس نگفت که ایران دیگه درمورد برجامی که موردتاییدهمه بوده دیگه برجام جدیدی وجودنخواهد داشت.
  • شهروند IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    انشالله به امید خدا هر نقشه ای که دارید نقشه بر آب بشه...
  • جواد IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    ما خاموشی برق داریم . ما پول ملی داریم ولی تخصیص درست نداریم. چرا ما باید هسته ای را تعطیل کنیم جهان آینده کسی در صدر است که غیر از منابع نفتی .کارهایش را با انرژی های دیگر تامین کند.
  • NZ ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    1 0
    آمریکا، اميدوارم چنان از هم بپاشيد که ديگر رمقی برای چنين زر زر کردنها نداشته باشيد.
  • نورعلی IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    0 0
    حرفهای رهبری فصل الخطاب باشه بهترین نتیجه به دست میادغیراینصورت اونا فقط امتیازمیگیرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس