کد خبر 116714
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۰

مدیر پروژه باغ کتاب تهران گفت: احداث پروژه‌ای مانند باغ کتاب تهران از آرزوهای رهبر انقلاب بود که این خواسته را در نمایشگاه کتاب سال 1370 مطرح کرده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، نشست باغ کتاب صبح امروز با حضور علی‌اکبر اشعری مدیر پروژه باغ کتاب تهران و مصطفی رحماندوست در محل غرفه سرای اهل قلم واقع در بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

اشعری در ابتدای این برنامه گفت: رهبر انقلاب در بازدیدشان در سال 72 از نمایشگاه کتاب اظهار امیدواری کرده بودند که این امکان برای دسترسی علاقمندان به کتاب در طول سال فراهم باشد. این آرزو کم کم در حال محقق شدن است و طی ماه‌های آینده مردم تهران شاهد افتتاح باغ کتاب تهران خواهند بود. باغ کتاب در قلب تهران میان تپه‌های عباس آباد در غرب کتابخانه ملی، جنب فرهنگستان‌ها و کنار باغ موزه دفاع مقدس و باغ هنر در زمینی به مساحت 110 هزار متر مربع افتتاح خواهد شد.

فعالیت باغ کتاب، موضوعی خواهد بود
وی افزود: بخشی از اتفاقات در محل باغ کتاب و بخشی دیگر در فضای مجازی اتفاق خواهد افتاد. فعالیت در باغ کتاب به صورت موضوعی است نه فعالیت غرفه ناشری. طبیعتاً وقتی علاقمندی به باغ کتاب مراجعه کند در حوزه تخصصی خود همه منابع را یکجا خواهد دید. مشکلی که در نمایشگاه کتاب تهران داریم این است که مخاطب باری رسیدن به منابع مورد نظرش باید کل نمایشگاه را دور بزند اما در باغ کتاب منابع را به 16 بخش تقسیم کرده‌ایم حتی منابع میان رشته‌ای هم انتخاب شده است.

مدیر پروژه باغ کتاب تهران گفت: مشخصه دوم این است که در باغ کتاب فروشنده نداریم و مردم خود کتابها را از قفسه‌ها برداشته آنها را می‌بینند و در لمکده‌هایی که در باغ کتاب در نظر گرفته شده کتاب‌ها را مطالعه می‌کنند. در کنار این موضوع دوستانی حضور خواهند داشت که با تخصص خود مراجعین را یاری خواهند کرد. از نظر تسهیلات هم قرار است شهرداری تهران در شرق باغ کتاب یک پارکینگ با ظرفیت 6 هزار خودرو احداث کند. بنابراین شهروندان می‌توانند هم با خودروی خود به باغ کتاب بیایند و هم از ایستگاه مترو استفاده کنند و هم سوار اتوبوس‌های شرکت واحد شوند.

اشعری گفت: یک کار ویژه برای کودکان و نوجوانان در باغ کتاب در نظر گرفته‌ایم که از آقای رحماندوست می‌خواهم توضیحات بیشتری در این باره بدهد.

مطالعه دیجیتال در جوامع پیشرفته تأثیری بر فروش کتاب ندارد
در ادامه این برنامه رحماندوست گفت: دوست داشتم آقای اشعری به این سئوال جواب مفصل بدهند که وقتی قرار سفارش و خرید کتاب اینترنتی شود آیا تشکیل یک سازه بزرگ که فضای زیادی را در اختیار دارد برای فروش کتاب لزومی دارد یا نه. من توضیحات در مورد بخش کودک و نوجوان را با پاسخ به این سئوال شروع می‌کنم. در سال 1991 در لندن کنگره‌ای برگزار شد که این موضوع را بررسی می‌کردند که آیا کتاب یا روزنامه الکترونیک تاثیری بر مطالعه کتاب‌‌های مکتوب یا کاغذی دارد یا نه. بر سر این قضیه مطالعه‌ای 5 ساله صورت گرفت و مشخص شد در جوامع پیشرفته که رشد جمعیت کنترل شده است مطالعه دیجیتال تاثیری روی فروش کتاب کاغذی نمی‌گذارد. کتاب دیجیتال یک رسانه و کتاب مکتوب هم رسانه دیگری است.

این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: ‌به اعتقاد من لازمه گسترش مطالعه این است که بچه‌ها کتاب را ببینند. درست است ارتباط بچه‌های امروز با کامپیوتر بیشتر از ما بزرگترها است، اما این آشنایی و نزدیکی با اینترنت و کامپیوتر که هنوز مطالعه‌ای روی آن انجام نداده‌ایم نمی‌تواند نیاز مطالعه را در بچه‌های ما ایجاد کند. از طرف دیگر می‌بینیم که در کنار کتاب‌هایی که با فکر قبلی از نمایشگاه کتاب خریداری می‌کنیم، کتاب‌هایی هم هستند که برنامه‌ای برای خریدشان نداشتیم، بلکه هنگام دیدنشان نظر ما را جلب کردند.

وی اظهار داشت: برای بچه‌ها باید فرصت دیدن، لمس یا دور انداختن کتاب را فراهم کنیم و در ‌آنها علاقه‌مندی و دوستی با کتاب ایجاد شود. این مسایل در بخش کودک و نوجوان بخش کتاب مورد نظر قرار گرفته است.

باغ کتاب، جزایر مختلفی برای تفریح بچه‌ها دارد
رحماندوست ادامه داد: جزایر مختلفی برای تفریح بچه‌ها در باغ کتاب در نظر گرفته خواهد شد. قهوه‌خانه‌های کودکانه یا دم‌نوشخانه برای بچه‌ها در نظر گرفته شده است تا وقتی که بچه‌ها فارغ از نظارت مستقیم پدر و مادر کتاب‌ها را می‌بینند و خسته می‌شوند به این بخش‌ها بروند و یک نوشیدنی بنوشند و دوباره به بخش کتاب‌ها بگردند، کتاب‌ها را ببینند و تصمیم بگیرند که آنها را بخرند یا نه.

وی گفت: در بخش کودکان باغ کتاب اصل را بر بازی گذاشتیم. بازی زندگی کودک است. کتاب هم باید جزوی از این بازی باشد. یعنی کتاب هم گونه‌‌ای از اسباب بازی‌های کودکانه است که کودک بتواند با آن بازی کند، آن را بخواند یا پاره‌اش کند. بخش کودک و نوجوان باغ کتاب سعی دارد کاری کند که کتاب یکی از اسباب‌ بازی‌های کودکان شود.

میز حافظ و فردوسی در باغ کتاب برپا می‌شود
در ادامه این برنامه اشعری گفت: یکی از امکاناتی که برای باغ کتاب تدارک دیده‌ایم، ایجاد فرصتی برای اساتید دانشگاه، نویسنده‌ها و کسانی که می‌خواهند جلسات فرهنگی کوچکی برگزار کنند. به این منظور میزهایی با نامگذاری ایرانی مانند میز فردوسی، میز حافظ و ... طراحی شده است که دوستان علاقمند می‌توانند جلسات فرهنگی‌شان را در این میزها برگزار کنند.

رئیس سابق کتابخانه ملی گفت: باغ کتاب 6 سالن همایش مدرن دارد و فعالیت‌هایی با محوریت کتاب مانند اجرای تئاتر یا اکران فیلم سینمایی یا ارکستر موسیقی تا انواع نشست‌ها و همایش‌ها در این سالن‌ها قابل اجرا هستند. به علاوه نمایشگاه‌های کتاب موضوعی مختلف هم در باغ کتاب اجرا خواهد شد. سالنی هم برای ارایه آخرین فناوری‌های حوزه کتاب و کتابخوانی از لوازم‌التحریری تا انواع بوک‌ریدرها در این سالن ارایه خواهد شد.

وی در ادامه گفت:‌ در مورد بحث‌های آموزشی هم باغ کتاب قصد ندارد کار را از سطوح ابتدایی شروع کند. یکی دیگر از برنامه‌های باغ کتاب این است که با تک تک ناشران داخلی قراردادهایی امضا کنیم تا محتوا یا بخشی از محتوای کتاب‌هایشان برای مخاطبان خارجی قابل فروش باشد که با یک ساز و کار بانکی سهم ناشر و سهم باغ کتاب هم تامین شود.

کتاب‌های ماندگار هم به باغ کتاب می‌آیند
اشعری اظهار داشت: به این ترتیب می‌توانیم فایل‌های کتاب ناشران را به مخاطبان خارجی بفروشیم. باغ کتاب مانند نمایشگاه کتاب تهران، فقط کتاب‌های چند سال قبل از برپایی نمایشگاه را عرضه نخواهد کرد. در باغ کتاب، کتاب‌های ماندگار عرضه می‌شوند به عنوان مثال یک نسخه از 200 سال پیش مانده باشد، می‌توان آن را با پرینت یا صحافی یا به صورت فایل الکترونیک در اختیار علاقمندان قرار داد.

مدیر پروژه باغ کتاب تهران در پایان گفت: سعی داریم یک کتابفروشی مشترک هم با کتابفروشی‌های دیگر کشور برپا کنیم. شروع فعالیت باغ کتاب در واقع پاسخ به خواسته رهبر انقلاب است. خیلی امیدواریم امسال باغ کتاب تهران به بهره برداری برسد و موجب تحولی در نحوه کتابفروشی ما شود. همچنین بتواند در گسترش فرهنگ مطالعه و افزایش سرانه مطالعه در کشور و همچنین ارتقاء استانداردهای نشر تاثیرگذار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس