کد خبر 1167011
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۶
زندگی اسرارآمیز مردی که هرگز نخندید - کراپ‌شده

آکروید کتاب خود را با روزهای پایانی عمر ادگار آلن پو آغاز می‌کند؛ روزهایی که برخی آن را آخرین داستان معمایی این نویسنده توصیف کرده‌اند.

به گزارش مشرق، پیتر آکروید، نویسنده، در کتاب «پو؛ مردی که هرگز نخندید» تلاش دارد با نثری صریح و ساده زندگی یکی از نویسندگان مشهور جهان را روایت کند. 

ادگار آلن پو در قرن نوزدهم میلادی در آمریکا متولد شد. او در دنیای ادبیات با داستان‌های رمزآلود و اسرارآمیزش شناخته می‌شود. از سوی دیگر، تأثیر او بر ادبیات آمریکا و ادبیات جهان غیر قابل انکار است. پو را بسیاری پایه‌گذار ادبیات رمانتیک در آمریکا می‌دانند. 

«پو؛ مردی که هرگز نخندید» یک زندگی‌نامه است که نویسنده در آن بدون کم و کاستی و فارغ از قهرمان‌سازی‌های معمول، کوشیده تا این داستان‌نویس شهیر را به مخاطبانش معرفی کند. 

کتاب حاضر که اخیراً توسط نشر آفتابکاران منتشر شده، در مقدمه‌ای به ارزش کار آکروید در این اثر پرداخته و نوشته است: کتاب رویکردی بیوگرافیک دارد و شخصیت آلن پو را با دیدی تاریخی اجتماعی مطالعه می‌کند. به هر حال نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که شهرت پو اینک از مرزهای ادبیات گذشته و وارد فرهنگ عامه شده است. امپراتوری تخیل او ده‌ها سال بعد از مرگش همچنان در حال گسترش بوده و عطش آشنایی با زندگی و اندیشه وی سیراب‌نشدنی. دنیای امروز، حتی خارج از مرزهای ادبیات خلاق، به دانستن جزئی‌ترین بخش‌های زندگی پو اشتیاق دارد و بی‌تردید کشور ما نیز از این دنیا جدا نیست. آنچه در این میان مهم است، نوع نگرش نویسنده کتاب است. متأسفانه زندگی‌نامه نویسی در شرق و از جمله در ایران با دو ضعف عمده همراه است: نخست ضعف تحقیق و دوم، تقدس‌نمایی.

بیوگرافی، گرایشی از ادبیات غیر داستانی خلاق، در جهان جایگاه خاصی دارد، ولی نه آنگونه که از دو ویژگی ذکر شده عاری باشد. این کتاب می‌تواند راهنمای خوبی برای نویسندگان جوان و البته زندگی‌نامه‌نویس‌های آینده ما باشد؛ زیرا در عین داشتن بیان صریح، صادقانه و دقیق نویسنده کار تحقیقی ارزشمندی است.

آکروید کتاب خود را با روزهای پایانی عمر پو آغاز می‌کند؛ روزهایی که برخی آن را آخرین داستان معمایی این نویسنده توصیف کرده‌اند. ماجرای مرگ اسرارآمیز ادگار آلن پو، انگار مستقیماً از صفحات یکی از آثار خود او برداشته شده است. او مردی عاشق ماجراجویی و شیفته معماها و اسرار بود. شاعر، کارآگاه، نویسنده و جهانگردی که در جنگ استقلال یونان جنگیده و در روسیه به زندان افتاده بود. اگرچه در گواهی مرگ پو، علت مرگ او بیماری فرنیتیس یا التهاب مغز اعلام شده، شواهد اسرارآمیز مربوط به مرگش، باعث گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد علت اصلی درگذشت این شاعر و نویسنده برجسته شده است. کریس سمتنِر، مسئول موزه ی پو در شهر ریچموند می‌گوید: شاید این موضوع منطقی باشد که چون او مُبدع داستان های کارآگاهی بود، ما را با معمایی در زندگی واقعی ترک کرد.

نشر آفتابکاران کتاب حاضر را با ترجمه شهاب شکروی در 500 نسخه و در 220 صفحه منتشر کرده و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس