کد خبر 1165853
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
ولی الله

در بازی «سایه انتقام» حملات پهپادی به مواضع داعش در عراق و سوریه با فرماندهی سردار سلیمانی برنامه‌ریزی شده است و هر مرحله هریک از پهپادها دستورالعملی را اجرا می‌کنند.

به گزارش مشرق، بازی موبایلی «سایه انتقام» که با حمایت مرکز نوآوری و شتابدهی «رایمون» از حامیان ساختار حمایتی همگرا در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سرمایه‌گذاری شده، یک پروژه استارتاپی در حوزه نبردهای هوایی و پهپادی با فرماندهی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و قابل اجرا برای پلتفرم اندروید و برای تمام گوشی‌های با اندروید۵ به بالا قابل استفاده است. این بازی به انگیزه معرفی برخی توانمندی‌های نظامی جمهوری اسلامی و زنده کردن یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی روند تولیدش از سال گذشته و بعد از شهادت حاج قاسم آغاز و در نخستین سالگرد شهادت ایشان رونمایی ‌شد. علیرضا حقیقی‌قریب، مدیرعامل مرکز نوآوری و شتابدهی «رایمون» است؛ به بهانه رونمایی از این بازی موبایلی و ماهیت ویژه آن با حقیقی به گفت‌وگو نشستیم که متن کامل این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

بازی موبایلی «سایه انتقام» برای پلتفرم اندروید طراحی شده است و برای تمام گوشی‌های اندروید۵ به بالا قابل استفاده است و ۳۶‌مرحله دارد. این بازی روی موتور بازی‌سازی unity (یونیتی) ساخته شده است. پایه این بازی براسـاس حملات پهپادی با چندین پهپاد فوق پیشرفته ایرانی در مأموریت‌های مختلف به منافع و پایگاه‌های دشـمن و نیروهای تروریستی در خارج از خاک کشور است. این مواضع شامل ساختمان، وسایل حمل‌ونقل و پیاده نظام دشمن است که در هر مرحله با دستورالعمل‌ها و اهداف مشخص با فرماندهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مورد حمله پهپادهای ایران قرار می‌گیرند.

گفته می‌شود برای تولید بازی « سایه انتقام»، چند پهپاد مهم ایرانی با کارایی‌های چند منظوره که طی ســـال‌های گذشـــته رفته رفته پیشرفته‌تر شدند، توسط تیم هنری بازی به صورت اختصاصی طراحی و مدل‌سازی شدند. بازی «سایه انتقام» با بهره‌گیری از قابلیت‌های موتور بازی‌سازی یونیتی ساخته شده و  زبان اصلی آن انگلیسی است. ژانر بازی تیراندازی است و شامل ۳۶‌مرحله که در آن تنوع سلاح شامل انواع موشک، تیربار و بمب وجود دارد. به گفته گروه سازنده سعی شده مهم‌ترین بخش بازی، یعنی گیم‌پلی آن بسیار روان و کاربر پسند طراحی شود. دوربین بازی نیز از زاویه دید پهپادها و از بالا با دو قابلیت معمولی و دید در شب طراحی شده است.

علیرضا حقیقی‌قریب

شروع تولید و ساخت بازی موبایلی «سایه انتقام» از چه زمانی بود؟ راجع به کلیت کار توضیح می‌دهید؟


بعد از شهادت سردار سلیمانی یکی از تیم‌های استارتاپی که در مجموعه «رایمون» مستقر بود ایده‌ای را ارائه کرد تا از طریق آن بتوانیم توانمندی نظامی کشور و قدرت‌مان را نشان دهیم و در عین حال یاد سردار سلیمانی را زنده کنیم و به همین منظور بازی را بسازیم؛ باتوجه به اینکه سردار سلیمانی را با اصابت پهپاد به شهادت رساندند، پیشنهاد این تیم آن بود که این بازی، یک بازی پهپادی باشد؛ از آنجا که ما در حوزه پهپاد پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم، ایده شکل‌گیری بازی از این نقطه بود؛ درهمین راستا از بهمن‌ماه سال‌۹۸ مرحله ساخت بازی را آغاز کردیم و این مرحله حدود ۹‌ماه به طول انجامید؛ البته با توجه به شرایط حال حاضر و شیوع بیماری کرونا با یکی دو ماه تأخیر مواجه شدیم که در نهایت این بازی بالغ بر ۹‌ماه از ما زمان گرفت.

 بیشتر بخوانید:

چفیه خونین شهید رسول خالقی پور به سیدمحمود رضوی اهدا شد


گروهی که ایده این کار را پیشنهاد دادند و ساخت بازی را به انجام رساندند متشکل از چند نفر بودند؟


این گروه، گروهی استارتاپی بود و به فراخور مراحل تولیدی که وجود داشت افراد مختلفی به آن اضافه شدند؛ تقریبا  پنج نفر درگیر تولید بازی «سایه انتقام» در مقاطع مختلف بودند مضاف
بر اینکه مجموعه «رایمون» هم به‌عنوان حامی طرح از زیرساخت، امکانات و فضایی که در اختیار دوستان قرار داده بود مشارکت داشت و به‌طور کل عوامل مجموعه در این مراحل دخیل بودند.


 اگر موافقید وارد جزئیات بازی هم شویم.


در بازی «سایه انتقام» حملات پهپادی به مواضع داعش در عراق و سوریه با فرماندهی سردار سلیمانی برنامه‌ریزی شده است و هر مرحله هریک از پهپادها دستورالعملی را اجرا می‌کنند؛ این مراحل متشکل از بمباران مواضع، ماشین حمل سران داعش و ماموریت‌های مختلفی است که مرحله‌به‌مرحله سخت‌تر می‌شوند؛ این بازی در موتور یونیتی برای پلتفرم‌های اندروید طراحی شده و در اندرویدهای بالای‌۵ قابل اجراست و ۳۶‌مرحله دارد.

چند پهپاد دربازی وجود دارد؟ طراحی آن‌ها بر چه مبنایی بوده است؟


۱۰پهپاد در بازی داریم؛ این پهپادها عینا  همان‌هایی هستند که در داخل ایران ساخته شده‌اند و ما بر اساس نمونه‌های واقعی آن‌ها را مدل‌سازی کرده‌ایم.


مقوله درآمدزایی بازی به چه صورت است؟

مدل درآمدزایی بازی به صورت پرداخت درون برنامه‌ای است؛ به این معنا که شما داخل بازی امکان خرید موشک، پهپاد و ... را دارید و مرحله به مرحله پیشرفت می‌کنید.

زبان بازی انگلیسی است؛ چرا؟

ما دیدگاهی داشتیم مبنی بر اینکه می‌توان این بازی را درخارج از کشور هم عرضه کرد علی‌الخصوص در منطقه ما چراکه به‌عنوان حوزه مقاومت در منطقه و خاورمیانه مطرح است؛ به علاوه این بازی برای کشورهایی مانند سوریه، عراق و لبنان جذابیت خواهد داشت. بنابراین برنامه‌ریزی‌ها به این صورت بود که بازی به زبان انگلیسی باشد تا با قائل شدن این ویژگی قابلیت معرفی شدن و عرضه در بازار سایر کشورها را داشته باشد.

با توضیحاتی که ارائه کردید برای عرضه بازی در بازار جهانی خاصه مناطقی که از آن‌ها نام بردید اقداماتی شده است؟
در حال حاضر برای مرحل اول بازی یعنی معرفی و عرضه (لانچ) آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و بازی به‌زودی می‌تواند در بازارهای اندروید ایران عرضه شود؛ بعد از آن بازی نیاز به یکسری تغییرات و سرمایه‌گذاری‌های مجدد دارد که برای عرضه بین‌المللی مهیا (کاستومایز) شود که هنوز این مرحله کلید نخورده است.


 
ارتقا، تولید و ساخت نسخه‌های بعدی بازی را در برنامه خود دارید؟


قطع به یقین بله؛ همانطور که گفتم یکی از اهدافی که ما داشتیم این بود توانمندی‌های نظامی‌مان را به جهانیان نشان دهیم؛ مجموعه «رایمون» توانمندی و علاقه‌مندی در حوزه‌های مختلف مانند هواپیما و تانک دارد تا بازی بسازد و آن را عرضه کند؛ به هرحال امروز تولید بازی‌های موبایلی و محتوای رسانه‌ای روش رایجی برای صادرات فرهنگی به کشورهای مختلف است و اثرگذاری بسیار زیادی را هم دربردارد و این حوزه یکی از بخش‌های مهمی است که ما می‌توانیم در آن درآمدزایی داشته باشیم و در عین حال توانمندی فرهنگی‌مان را نیز به سایر نقاط دنیا صادر کنیم.


بازی چه از نوع موبایلی و چه از نوع رایانه‌ای  اهمیت ویژه و مهمی برای کاربران آن دارد؛ درحال حاضر بازی‌های ایرانی نسبت به نسخه‌های خارجی و سطوح استاندارد بین‌المللی در چه جایگاهی قرار دارند؟


هم‌اکنون در کشور ما گروه‌های بسیار زیادی در این زمینه مشغول فعالیت هستند که بسیاری از آن‌ها به استانداردهای روز هم نزدیک شده‌اند؛ به عقیده من در زمینه بازی‌های موبایلی کیفیت بهتری داریم و امکان رقابت با نمونه‌های خارجی وجود دارد اما در حوزه بازی‌های پی‌سی و کنسول ما عقب‌تر هستیم اما گروه‌ها کارهای بسیار خوبی را ارائه می‌دهند به‌عنوان مثال اخیرا  بازی «سفیر عشق» که در مجموعه خودمان کپچر کردیم کار شرکت «رسانا شکوه کویر» بود و کار پی‌سی و ارزشمندی محسوب می‌شود؛ درحال حاضر گروه‌های خوبی کار می‌کنند و این پتانسیل وجود دارد اما متاسفانه حمایت کمی از این گروه‌ها می‌شود؛ هزینه‌های تولید بسیار بالاست و گروه‌های در حال کار توانایی مالی کمی دارند؛ در این شرایط اگر مقداری حمایت دولتی و سوبسیدی از این دوستان شود به‌طور حتم کارهایی در سطح کیفیت جهانی را می‌توانیم از آن‌ها شاهد باشیم.

 
بنابراین یکی از موضوعاتی که باعث پیشرفت و ارتقای سطح طراحی و ساخت بازی در کشور ما می‌شود حمایت‌های مالی است؟


بله؛ این اتفاق کمک‌های بسیاری به دوستان خواهد کرد؛ استعدادهای بسیار خوبی در این گروه‌ها مشغول به کار هستند اما دست و بال آن‌ها بسته است؛ ما در ایران فقط یک استودیوی موشن کپچر داریم که در مجموعه «رایمون» مستقر است که همه گروه‌ها امکان دسترسی به آن را ندارند و اگر هم داشته باشند از پس هزینه‌های آن برنمی‌آیند؛ تولید بازی حدود سه ماه زمان می‌برد که اگر بازی کنسول یا پی‌سی باشد بیشتر هم زمان خواهد برد؛ این مدت‌زمان نیاز به حمایت مالی دارد تا افراد از پس هزینه‌ها برآیند؛ یکی از مواردی که به گروه‌ها ضربه می‌زند همین مسائل مالی است که درنهایت مجورند یا از کیفیت کار کم کنند یا اینکه کار را کوچک کنند.
 

راجع به‌عنوان بازی هم صحبت کنیم؛ چطور به اسم «سایه انتقام» رسیدید؟


از آنجا که سردار سلیمانی را با پهپاد به شهادت رساندند و حرکت پهپاد در آسمان با سایه‌ای روی زمین همراه است، بنابراین اسم «سایه انتقام» الهام گرفته از این بود که این سایه به سمت انتقام شهادت سردار سلیمانی حرکت می‌کند و ایده نامگذاری بازی از اینجا گرفته شد.

 
چه بازخوردهایی از جانب کسانی که درجریان ساخت این بازی قرار داشتند اعم از رجال سیاسی، مدیران و... داخلی و خارجی گرفتید؟


در داخل، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حمایت رسانه‌ای خوبی از بازی کرد؛ به طوری که دوستان یاری کردند تا خبر دیده شود و قول یک حمایت مالی کوچک از پروژه را هم داده‌اند؛ رسانه‌ها استقبال بسیار خوبی از بازی کردند اما انتظار ما این بود رجال سیاسی و افرادی که بیشتر به این حوزه منتصب هستند کمک بیشتری کنند که این بازی و پروژه‌های مشابهی که هدف آن‌ها فرهنگسازی و نشان دادن ابهت و عظمت ملی است با دردسر کمتری ساخته شوند؛ احساس می‌کنم در این زمینه مقداری ضعف وجود دارد؛ به هرحال در این پروژه هم کم‌و بیش این مشکلات وجود داشت و کمی برای ما اذیت‌کننده بود اما با وجود تمام سختی‌ها پروژه به جمع‌بندی رسید و نهایی شد البته باید توجه داشت ادامه این مسیر نیازمند حمایتی بهتر و یک‌دست‌تر است.

 
در مرکز نوآوری و شتابدهی «رایمون» چه بازی یا پروژه‌های جدیدی را در دست تولید دارید؟


«رایمون» یک مرکز تولید رسانه‌ای و محل رجوع گروه‌های متعددی است که از گروه‌های تولید محتوا و حوزه بازی است؛ در حال حاضر یک برنامه تلویزیونی با عنوان «خلاق شو» را کار می‌کنیم که به معرفی صنایع خلاق می‌پردازد؛ در حوزه خدمات سی‌جی‌آی که ارائه می‌دهیم فعالیت داریم؛ استودیوی موشن کپچر ما درگیر دو پروژه بازی (گیم) است که یکی از آن‌ها «سفیر عشق» بود و اخیرا  به اتمام رسید و از آن رونمایی شد (بخشی از این بازی نیاز به موشن کپچر داشت که در مجموعه ما به انجام رسید؛ تلاش کردیم تا حرکات واقعی باشند چراکه این حرکات را بازیگر انجام می‌دهد و انیمیج روی این حرکات می‌نشیند؛ بنابراین سعی کردیم حرکات طبیعی باشند و این احساس پیش نیاید که حرکت مکانیکی است؛ بازی «سفیر عشق» بازی پی‌سی است و فکر می‌کنم ان‌شاءالله جزو موفق‌ترین‌های این حوزه خواهد بود.)؛ در حال کارکردن روی یک سریال هستیم به نام «سلام بر ابراهیم» که کار استودیوی «رضوان» است و هم‌اکنون در مجموعه «رایمون» در حال کپچر شدن است؛ این کار درباره شهید ابراهیم هادی و زندگینامه ایشان است و بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی که از فضای استودیویی ما استفاده و کارهای خود را تولید می‌کنند؛ برنامه‌هایی مثل «آفتاب شرقی» در شبکه یک سیما، «غیرمحرمانه» شبکه دو و...

 
در بازی «سایه انتقام» صدا یا تصاویری واقعی از سردار سلیمانی را شاهد هستیم؟


منتظریم بازی در بازار معرفی و عرضه شود و بازخوردهای آن را بگیریم سپس یک آپدیت دیگری را به‌زودی ارائه خواهیم داد؛ به‌دلیل ماهیت امنیتی که وجود داشته است با کمبود فیلم و عکس از سردار سلیمانی موجه‌ایم به همین دلیل در بازی فعلی از صدا و تصویر ایشان چیزی نداریم اما در آپدیت‌های بعدی تصور می‌کنم این اتفاق خواهد افتاد.

 
خانواده سردار سلیمانی در جریان ساخت این بازی قرار داشتند؟ از این پروژه بازدید کردند؟


نه متاسفانه؛ البته قصد داشتیم برای مراسم رونمایی از آن‌ها دعوت کنیم اما به علت اینکه مراسم رونمایی از بازی مقارن با ایام شهادت ایشان بود توفیق نداشتیم کنار آن‌ها باشیم.

 
هزینه طراحی و ساخت این بازی چقدر بوده است؟


برای ساخت چنین بازی از آغاز تا ساخت مبلغی بالغ بر ۳۰۰ تا ۳۵۰‌میلیون تومان لازم است.


 
پس مبلغ زیادی نیست.


قطعا  زیاد نیست؛ در حوزه پی‌سی که این مبلغ به هیچ‌وجه قابل بحث نیست زیرا بازی‌هایی که برای کنسول یا پی‌سی طراحی می‌شوند هزینه‌های بالایی دارند؛ در حوزه بازی‌های موبایلی هم تمام تلاش ما این بود که پروژه را جمع‌وجور نهایی کنیم چراکه یک پروژه استارتاپی بود؛ در مجموع با این مبلغ می‌توان نسخ‌های بعدی و آپدیت‌های بعدی بازی را تولید کرد.

 
تعداد علاقه‌مندان به حوزه بازی در کشور ما کم نیست؛ فکر می‌کنید «سایه انتقام» در مقایسه با سایر بازی‌های در دسترس موبایلی رضایت کاربران را به همراه داشته باشد؟


رویکرد و اسم این بازی مربوط به حوزه مقاومت است به همین دلیل تصور می‌کنم علاقه‌مندان زیادی خواهد داشت؛ در کنار این موضوع طبعات منفی هم برای بازی وجود دارد و ممکن است دوستانی که علاقه‌مندان این حوزه نیستند بازخورد مناسبی نسبت به آن نداشته باشند اما فارغ از مبحث ما و المان‌های مقاومت گنجانده شده در کار، این بازی به خودی خود می‌تواند برای کاربر جذاب باشد. اگر علاقه‌مندیم که توانمندی‌های ما نشان داده شوند و اتفاقاتی از این دست بیفتد نیاز به این داریم که سازمان‌ها، ارگان‌ها و افرادی که در این حوزه دغدغه‌مند هستند به این حوزه ورود کنند و از جوانان و گروه‌هایی که در این کار می‌کنند حمایت نمایند که در این صورت قطع به یقین اتفاقات بسیار بزرگی رخ خواهد داد.

رویکرد و اسم این بازی مربوط به حوزه مقاومت است به همین دلیل تصور می‌کنم علاقه‌مندان زیادی خواهد داشت؛ در کنار این موضوع طبعات منفی هم برای بازی وجود دارد و ممکن است دوستانی که علاقه‌مندان این حوزه نیستند بازخورد مناسبی نسبت به آن نداشته باشند اما فارغ از مبحث ما و المان‌های مقاومت گنجانده شده در کار، این بازی به خودی خود می‌تواند برای کاربر جذاب باشد

هم‌اکنون در کشور ما گروه‌های بسیار زیادی در این زمینه مشغول فعالیت هستند که بسیاری از آن‌ها به استانداردهای روز هم نزدیک شده‌اند؛ به عقیده من در زمینه بازی‌های موبایلی کیفیت بهتری داریم و امکان رقابت با نمونه‌های خارجی وجود دارد اما در حوزه بازی‌های پی‌سی و کنسول ما عقب‌تر هستیم اما گروه‌ها کارهای بسیار خوبی را ارائه می‌دهند.

منبع : صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمدآرمین IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 2
    خیلی خوبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس