قالیباف روحانی قالیباف

اقدام قانونی رئیس مجلس در اعلام موارد خلاف قانون آیین‌نامه مصوب دولت برای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به کام اصلاح‌طلبان خوش نیامده است.

سرویس اقتصاد مشرق - اقدام قانونی رئیس مجلس در اعلام موارد خلاف قانون آیین‌نامه مصوب دولت برای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به کام اصلاح‌طلبان خوش نیامده و آنها تمام استناداتی که در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ به جایگاه قانونی این هیات برای لغو مصوبات خلاف قانون دولت‌های نهم و دهم می‌کردند را از یاد بردند.

«هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» به منظور حسن انجام وظایف محوله به رئیس مجلس به شرح مندرج در اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی، تشکیل می‌شود. این هیات وظیفه بررسی مصوبات هیات دولت را بر عهده دارد تا این مصوبات، برخلاف قوانین و مقررات کشور نباشد.

طبق قانون، هیات دولت باید مصوبات خود را به این هیات ارسال نماید تا اگر مصوبات مذکور با قوانین مصوب مجلس، تناقض داشت به دولت اعلام شود تا دولت اقدام به اصلاح مصوبات خود کند. روال کار این هیات نیز اینگونه است که پس از بررسی مصوبات هیات دولت، موارد خلاف قانون آنها را به رئیس مجلس اعلام می‌کند و رئیس مجلس هم نظر هیات تطبیق را به دولت ارسال می‌کند و دولت هم مکلف است مصوبات مذکور را مجدداً اصلاح و تصویب کند. درواقع رئیس مجلس دخالتی در نظرات هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین ندارد و صرفاً نظرات این هیات را به دولت ابلاغ می‌کند تا مصوبات دارای ایراد، اصلاح شود.

در زمان دولت‌های نهم و دهم، جریان اصلاح‌طلب به شدت به هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، علاقه‌مند شده بود و هر بار که این هیات، یک مصوبه دولت را خلاف با قوانین اعلام می‌کرد، با شانتاژ گسترده آن را نشانه قانون‌گریزی دولت عنوان می‌کردند و مطالب و تحلیل‌های فراوانی را هم منتشر می‌کردند و مدعی می‌شدند که هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین بار دیگر قانون‌گریزی احمدی‌نژاد را افشا کرد.

با شروع به کار دولت روحانی اما حساسیت جریان اصلاح‌طلب به نظرات هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین کاملاً فروکش کرد و دیگر این جریان، پیگیر تصمیمات هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین نبود.

تغییر نگاه اصلاح‌طلبان به نهادهای قانونی با تغییر ترکیب مجلس

با روی کار آمدن مجلس یازدهم و حائز اکثریت شدن اصولگرایان و جریان انقلابی در این مجلس، نگاه اصلاح‌طلبان به مجلس نیز کاملاً تغییر کرد که این تغییر کاملاً سیاسی نصیب هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس هم شده است.

رسانه‌های اصلاح‌طلب برخلاف روال سابق خود، اقدام اخیر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در ابلاغ نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین درباره خلاف قانون بودن آیین‌نامه اخیر مصوب هیات دولت درباره قانون اقدام راهبردی در لغو تحریم‌ها را سیاسی‌کاری خوانده‌اند.

به عنوان مثال، روزنامه اعتماد که در دوره دولت‌های نهم و دهم هرگونه اعلام نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین درباره خلاف قانون بودن مصوبات دولت وقت را تیتر اول خود قرار می‌داد و دولت را به قانون‌گریزی متهم می‌کرد و حق را کاملاً به هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین می‌داد، اکنون کاملاً موضع وارونه‌ای گرفته و هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و رئیس مجلس را به سیاسی‌کاری علیه دولت متهم کرده است.

روزنامه اعتماد در شماره ۱۸ دی خود، اقدام قالیباف در ابلاغ نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت درباره موارد تخلف یک مصوبه هیات وزیران را کاملاً سیاسی جلوه داده است.

روزنامه اعتماد نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت درباره موارد غیرقانونی آیین‌نامه مصوب هیات وزیران در مورد قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به توهماتی ربط داده است که فقط از ذهن بیمار اصلاح‌طلبان برمی‌آید؛ مواردی نظیر: تقویت جایگاه دولت روحانی با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ناراحتی اصولگرایان از شکست ترامپ، تصویب قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها با هدف جلوگیری از بهبود روابط تهران و واشنگتن و دست آخر هم اقدام قالیباف در لغو مصوبه دولت درباره آیین‌نامه این قانون به خاطر همان اهداف فوق‌الذکر!

روزنامه اعتماد که در دوران دولت قبل، بارها بر نظرات هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مانور می‌داد و از آن تیترهای «مصوبات خلاف قانون دولت و ابطال مصوبات دولت احمدی‌نژاد» را استخراج می‌کرد، اکنون شاکله این هیات را زیر سؤال برده و نظر آن درباره آیین‌نامه دولت و ابلاغیه قالیباف، را تماماً سیاسی خوانده است!

این در حالی است که هیات مذکور ۹ بند از ۱۱ بند آیین‌نامه مصوبت دولت را دارای ایراد و مغایر با اصل قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دانسته و آن را برای اصلاح به هیات دولت برگردانده است.

جالب آن که روزنامه اعتماد راهکاری هم به دولت روحانی برای تمرد از اجرای قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها پیشنهاد داده و خواستار آن شده که روحانی آنقدر اصلاح این مصوبه را به تاخیر بیاندازد تا «منجر به حفظ برجام و البته دوری ایران از انزوای جهانی شود.»

 نکته مهم دیگر آن که رئیس هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین در مجلس یازدهم تغییر نکرده و همچنان محسن اسماعیلی است که روزگاری نظرات هیات تحت ریاست وی، مورد استقبال رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    22 0
    لازم است ساز وکاری قانونی برای جلوگیری از قانون گریزی دولت ها پیش بینی شود و برای تخلف از انها به دور از مصونیت سیاسی ، مجازاتی هم وضع شود و قوه قضاییه به عنوان مدعی العموم حق دادن کارت قرمز به دولت ها را داشته باشد . رسیدگی به این قبیل جرائم نباید موکول به اتمام دولت ها شود . در غیر اینصورت نوش داروی بعد از مرگ سهراب خواهد بود و هیچ باز دارندگی ندارد . این موضوع و موضوعات مشابه دیگر از جمله رئوس سیاست های خارجی و فرهنگی و اقتصادی کلان ووو خوب است تحت عنوان قوانین مربوط به مصلحت ملی و حقوق ملی تصویب گردد . دولت ها نباید این حق را به خودشان بدهند که در دوران تصدیگری شان بر مملکت هر بلایی خواستند بر سر کشور در بیاورند .
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      2 0
      راهکارهایی باید اندیشه شود که جلو قانون گریزی دولت گرفته ودولت را پاسخ گو کند
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    13 1
    قانون برای خس و خاشاک تا زمانی معنا داره که در راستای منافعشون باشه
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    14 0
    خدا وکیلی قالیباف را انتخاب کنید تا مملکت را اباد کند .مگر گناه کرده نظامی شده .کشورهای دنیا قدر نخبگان را دارند ولی ما انگ می زنیم.
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      12 1
      فدای سردار قالیباف خیلی باحاله خداییش
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    12 0
    اگر می خواهید دنیا و اخرت را داشته باشید .یا به رییسی یا قالیباف رای بدهیم
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    14 0
    من قالیباف را مثل یک برادر دوست دارم تا حالا همیشه به او رای دادم . از هر ایرانی دلسوز بپرسی بچه های سپاه را دوست دارد حتی اگر دیدگاهش را نپسندد . مردان پاک .فداکار.کم توقع .بی ریا .خودمانی.قابل اعتماد.محربان .اهل خیر . اهل نماز .باشرف .باوجدان . خدا اون پدر و مادری که اینها را تربیت کرد خیر بدهد
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      15 0
      منم خیلی دوسش دارم خیییییییییلی مثل داداشم
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    16 0
    یه نفر یک انگ می سازد و پخش می کند .قبلا انگ نظامی نبود . همه می گفتند برادر . یک آقایی به قالیباف فرمود تو سرهنگ هستی و همین گفته مبنای یک انگ شد ./حالا می خواهند ما را از نعمت توانمندیهای برادران سپاه محروم کنند. از مردم بپرسید . مردم پول خود را به کی می توانند به امانت بسپارند؟ برادران پاسدار امین هستند . خدا کند قالیباف رییس جمهور شود.
  • محمدایوب IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    13 0
    روحانی مردم روبیچاره وبی خانمان وروزگارشون روسیاه کرده باید محاکمه شه
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    5 0
    یادش به خیر . روزی روزگاری تازه شهری کندی بوکان را آزاد کرده بودیم .یک روز بعد از ظهر گفتند کومله به برادران سپاه تک زده است و ما برای تحویل گرفتن و اعزام شهدا و مجروحین رفتیم .من و تعدادی از دوستان شهدا را درون پلاستیک می پیچیدیم و با هلیکوپتر به شهر می فرستادیم . داخل وانت یه جنازه بود نه دست داشت و نه پا . جوانی بود حدودا 35 ساله روی محاسنش را خاک گرفته بود . آمدم او را بلند کنم و از ماشین پایین بیاورم دیدم ملایم چشمانش را باز کرد و لبخند زد . بلند داد زدم بیایید کمک .این برادر زنده است . نه اسمش را می دانم و نه می دانم اهل کجاست اما هرگز لبخندش را نمی توانم فراموش کنم .
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    دیگران به اسم تدبیر خراب کردند دولت بعدی با کمک مجلس باید خرابی آنها را جبران کنند خداکند این چند ماه هم به خیر و خوشی با خسارت کمتر به پایان برسد
  • ۸۸ IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 1
    اصلاح طلبان به بن بست رسیده چاره ای ندارندوهرحرفی ازدهنشان علیه ملت وکشوربیرون می آیدکه بوی فتنه ۸۸ رامی دهد.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    با سلام و عرض احترام بنده کارگری هستم که با حقوق جزیی هر ماه زندگی به سامان می برم . متاسفانه در مورخ 20/05/1399 با تشویق رسانه ها یکی از صندوق های دولتی بنام پالایشی یکم را برای تمام اعضا خانواد ه خریدم . الان حدود 5 ماه از ثبت نام بنده گذشته .و نتنها سودی نکردم .حدود40 درصد از سرمایه ام از بین رفته . در صورتی که اگر بنده حرف دولت را گوش نداده بودم . الان هم پولم سرجاش بود و حداقل سود بانک را داشتم . خدا شاهد میدانستم که حرف این دولت را نباید گوش بدهم . ولی متاسفانه گول آن ها خوردم و خرید کردم . الان 30 میلیون تومن بنده 19 میلیون شده ،|تو را به حق امام حسین مارا کمک کنید . لااقل حرف مارا به گوش این ها برسانید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس