امین زاده

در هفت سال گذشته کسی در راس دولت جمهوری اسلامی بود که ۱۶ سال جایگاه بسیار حساس دبیری شورای عالی «امنیت ملی» را به عهده داشت، اما عملکردشان نشان می‌دهد بر بدیهیات حوزه امنیت ملی نیز تسلطی ندارند.

سرویس سیاست مشرق- " بعضی خیال میکنند اگر ما بخواهیم خودمان را از تهمت سلطه‌طلبی و اقتدارطلبی بین‌المللی و منطقه‌ای برکنار کنیم، باید برویم در لاک دفاعی؛ این‌جوری نیست. در لاک دفاعی نمیرویم، در موضع انفعال قرار نمیگیریم، بلکه ما در موضع «اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهٖ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم» (۱) قرار میگیریم. در موضعی قرار میگیریم که در این آیه‌ی شریفه از آن تعبیر شده است به «تُرهِبونَ بِهٖ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم»؛ «تُرهِبونَ بِه» یعنی چه؟ «تُرهِبونَ بِه» همان چیزی است که در ادبیّات سیاسی امروز به آن «قدرت بازدارندگی» میگویند. جمهوری اسلامی در جایگاهی قرار میگیرد که دارای قدرت بازدارندگی است؛ دارای اقتدار بازدارنده است؛ میخواهند این اقتدار نباشد ..."(بیانات رهبر انقلاب در دانشگاه افسری امام حسین، ۲۰ اردیبهشت ۹۶)

علی‌رغم تحولات مختلفی که در دهه‌های گذشته، به ویژه بعد از فروپاشی بلوک شرق، در علم سیاست و نظریات روابط بین‌الملل صورت گرفت، همچنان یک نظریه، پابرجاترین و استوارترین نظریه در این حوزه است: واقع‌گرایی

امّهات و سرفصل‌های مهم نظریه «واقع‌گرایی» از این قرار هستند:

" یکم، نظام بین‌الملل آنارشیک است(قانون جنگل حاکم است)

دوم، دولت‌ها مهم‌ترین بازیگران نظام بین‌الملل هستند(سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی یا تحت سلطه قدرت‌های جهانی هستند، یا این که برد و نفوذ موثر ندارند، چرا که مصوبات آن‌ها ضمانت اجرایی ندارد)

سوم، تمامی دولت‌ها در نظام بین‌الملل بازیگرانی عقلایی هستند. دولت‌ها تمایل دارند به دنبال منافع ملی خود باشند (اصل خودیاری) و خودیاری مبتنی بر پدیده قدرت است(ز نیرو بود مرد را راستی)

چهارم، نگرانی اصلی تمامی کشورها حفظ بقا می‌باشد.

پنجم، از آنجا که قدرت هر بازیگر تهدیدی برای دیگران است، تنها راه حل جلوگیری از تهدید آن قدرت، قدرت یافتن دیگران است.

و عصاره این سرفصل‌ها و ملحقات و تفاسیر آن‌ها را اگر بخواهیم به زبان امثال و حکم پرمغز و غنی فارسی بیان کنیم، همان شعر معروف مرحوم علی اکبر گلشن، شاعر معاصر است که:

برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی/ که در نظام طبیعت، ضعیف، پامال است

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، دو اقدام مهم در عرصه سیاست خارجی صورت گرفت، که هم ارزش عملی و هم ارزش نمادین داشت:

از سرگیری رسمی غنی‌سازی ۲۰ درصدی در تاسیسات هسته‌ای ایران

توقیف کشتی باری متعلق به کره جنوبی، کشوری که نزدیک به ۹ میلیارد دلار از پول نفت خریداری شده از ایران را مسدود کرده و بابت نگهداری از آن در دو بانک خود، مطالبه هزینه هم نموده است.

در باب ارزش نمادین این دو تحول مهم، روزنامه کیهان نوشت:

" هنگامی که دولت آمریکا رسما از برجام خارج شد، جماعت منفعل، ادعا کردند «ترامپِ دیوانه» قصد جنگ‌افروزی دارد و بنابراین باید صبر پیشه کرد؛ آنها نام غلط‌انداز «صبر استراتژیک» را برای انفعال و پایبندی یکطرفه به تعهدات برجامی گذاشتند.

این دوره تقریبا سه‌ساله و به یک معنا هفت‌ساله! به سر آمده است

آن معطلی مزمن، در حالی بود که تحریم‌ها از فردای اجرای برجام، توسط دولت اوباما و سپس ترامپ رو به تزاید گذاشت؛ ویزا، سیسادا، آیسا، کاتسا، مصادره پیاپی اموال ایران و... اما با روی کار آمدن مجلس انقلابی و تقویت ساخت درونی قدرت، ورق برگشته و اقتدار بازدارنده کشور در حال تقویت است. "

مهدی محمدی، تحلیل‌گر مسایل سیاست خارجی، نیز نوشت:

" ایران در حال ‘تغییر فاز’ از احتیاط و صبر، به ابتکار و تهاجم است. وقتش رسیده و دشمن نشانه هایش را به خوبی می بیند. غنی سازی ۲۰ درصد یک آغاز مهم بود. همه بازی های کودکانه و خبرسازی های مضحکی که درباره احتمال حمله نظامی می بینید برای جلوگیری یا حداقل کند کردن این تغییر فاز است. "

واقعیت آن است که به انفعال کشیدن کشور و راکد کردن ظرفیت‌های عظیم قدرت ملی در هفت سال اخیر در لوای گزاره‌های جعلی و کاملا نادرستی چون «دنیای فردا، دنیای گفتمان است، نه موشک» یا «ژاپن و آلمان نیروی نظامی را رها کردند و قدرت اقتصادی شدند» تبعات بعضا جبران‌ناپذیری برای کشورمان به دنبال داشت که تنها دو مورد آن از دست دادن محور و نقطه ثقل نفوذ منطقه‌ای جمهوری  اسلامی، شهید سپهبد سلیمانی، و فخر صنعت هسته‌ای کشور، شهید محسن فخری‌زاده بود. جدای از این که، به مصداق «شیر که پیر بشه، بازیچه شغال میشه»، آن چه که به عنوان صبر راهبردی (عمدتا از داخل) به کشور و نظام تحمیل شد، کم کم داشت به سوءمحاسبه و سوء تفاهم درباره قدرت و نفوذ ایران حتی در میان شهر-دولت‌های حاشیه خلیج فارس منجر می شد.

کمی بعد از ترور شهید سلیمانی و همراهان در فرودگاه بغداد

خودروی شهید فخری‌زاده بعد از ترور

نکته تلخ و قابل‌تامل‌تر این که، در هفت سال گذشته کسی در راس دولت جمهوری اسلامی بود که ۱۶ سال جایگاه بسیار حساس دبیری شورای عالی «امنیت ملی» را به عهده داشت و به روایتی «امنیتی» ترین کابینه تاریخ جمهوری اسلامی را با خود به قوه مجریه برد و در عین حال، فهرست نسبتا بلندی از کتاب و مقاله در حوزه «امنیت ملی» و «سیاست خارجی» در سابقه ایشان ثبت شده، لیکن آن اندازه از بدیهیات و مبتدیات مفهوم امنیت ملی و نظریه‌های غالب و حاکم بر روابط بین‌الملل غافل بوده که در چند نوبت بخش اصلی نیروهای مسلح کشور را با اصلاحاتی چون «دولت با تفنگ» و انتقاد آشکار از مانور قدرت نیروهای مسلح در آزمایش موشکی زیر سوال برد و «ظاهرا» توجه نداشت که تخطئه نیروی مسلح کشور و محور اقتدار آن، به ناظران خارجی(به ویژه دشمنان قسم خورده) چه پیامی مخابره می کند و چه ضرباتی به منافع ملی می زند. بگذریم از این که کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در اسفند ۹۶ مدعی شد که روحانی در دیدار با اعضای کمیسیون تلفیق آن مجلس برای بودجه سال ۹۷ گفت که «به دو نیروی مسلح نمی توانم پول بدهم!»[۱]

از سوی دیگر، درست همزمان با شروع فاز ایجابی تحرکات جمهوری اسلامی در راستای احیای اقتدار در سیاست خارجی، یکی از چهره‌های سیاسی حامی دولت محسن امین‌زاده، در سخنرانی در انجمن اسلامی جامعه پزشکی، مدعی شد که چون مدیریت سیاست خارجی نظام، به مانند برجام، دست وزارت خارجه نبوده، دچار خسران شدیم و امریکا از برجام خارج شد!

محسن امین زاده، محکوم فتنه ۸۸ و عضو «محفل امنیتی» اصلاحات

به بیان دیگر، در حالی که سوراخ‌ها و اصطلاحا باگ‌های برجام، و مسیر یکطرفه‌ای که با جهل حقوقی و اعتماد به دشمن، منجر به دادن امتیازات نقد و به دست نیاوردن حداقل حقوق ما از توافق هسته‌ای شد و نه تنها چرخ ساتریفیوژ نچرخید، که چرخ اقتصاد هم با تفکرات معیوب، منسوخ و تاریخ‌مصرف‌گذشته غربگرایان متوقف شد و ملتی که سال ۹۶ از دلار ۵ هزار تومانی (در صورت به قدرت رسیدن رقیب) ترسانده می شد، دلار ۳۲ تومانی و پراید ۱۱۰ میلیون تومانی را هم تجربه کرد، تنها از حجم و سطح وقاحت یک عضو فتنه‌گر این جریان، یعنی محسن امین زاده، برمی آید که چنین طلبکار هم شود.

باید در جواب امین‌زاده‌ها باز این حقیقت آشکار و تلخ را تکرار مکرّر کرد که دوستان شما که «زبان دنیا را بلد بودند»، نه تنها نتوانستند امتیازی از آمریکا بگیرند، که با شیفتگی و سرمستی که از امضای توافق هسته‌ای نشان دادند، روی بر متحدان راهبردی ما، روسیه و چین، ترش کردند و آن‌ها را هم تا مرز گسستن پیوندهای راهبردی پیش بردند.

جالب این‌جاست که هر امتیاز واقعی که دولت ائتلافی اعتدال-اصلاحات بعد از ترکیدن حباب برجام به دست آورد، میراث گذشته و محصول ابتکار عمل «نظامیان» بوده است.

اگر «ژنرال» اصلاح‌طلبان، یعنی بیژن زنگنه، امروز توانسته جریان صدور نفت را زیر ظالمانة‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین رژیم‌های تحریمی تاریخ حفظ کند و حتی به اعدادی امیدوارکننده برساند، بابت آن است که در پشت پرده به کسانی متوسل شده که دور زدن تحریم‌ها را در میدان عمل آزموده بودند و از قضاء، ژنرال زنگنه با تخطئه عملکرد آن‌ها و «گروهبان» و «سرجوخه» خواندن ایشان، دوباره سکاندار وزارت نفت شد.

اگر دولت روحانی امروز محموله بنزین به ونزوئلا می فرستد و پول آن را نقد تحویل می گیرد، محصول موازنه قوایی است که همان نظامیان ایجاد کرده‌اند و امروز امین‌زاده و سایر حامیان دولت، در کمال نفاق مردم را از روی کار آمدن آن‌ها می ترسانند.

طنز تلخ ماجرا آن‌جاست که در اوج دوران شادمانی و سرخوشی از برجام، یعنی دوره اوبامای «مودب»، باز بیشترین پولی که دولت روحانی به دست آورد(پول نقد در گونی)، محصول مبادله جاسوسی بود که به ادعای خودش، طعم آدامس رییس جمهور را هم فهمیده بود، و بعد از دستگیری، دولت نه تنها او را جاسوس نمی دانست، که برای آزاد کردنش از هر طریق ممکن فشار می آورد.

امین‌زاده گفته است:

" یک‌دستگی در مدیریت سیاست خارجی می‌توانست منجر به پیشگیری از خروج آمریکا از برجام شود. «اگر دولت و وزارت خارجه سیاست خارجی منطقه‌ای را در اختیار داشت و مدیریت می‌کرد، امکان داشت که دیپلماسی مانع خروج ترامپ از برجام شود. اما سیاست خارجی منطقه‌ای در دولت احمدی‌نژاد به کلی از وزارت خارجه خارج شده بود. یعنی امور مربوط به منطقه از جمله مبارزه با داعش مدیریت دیپلماتیک نمی‌شد. "

ترجمان ساده این دعاوی آن است که باید با اعمال نمونه مدیریت دستگاه دیپلماسی در هفت سال گذشته، دستاوردهای نفوذ منطقه‌ای و قابلیت‌های بازدارندگی دفاعی را هم به سان توافق هسته‌ای، به هوای وعده‌های نسیه دشمن و به صورت یکطرفه «بتن‌ریزی» می‌کردیم و در نهایت به ذلت «نفت در برابر غذا» می‌رسیدیم، در عین حال که تمام شوونات کشورمان با برجام‌های ۲ و ۳ و... تحت سلطه قرار می گرفت و هیچ نشانی از اقتدار و قدرت و نفوذ ما نیز باقی نمی‌ماند.

امین‌زاده، در دولت اصلاحات معاون وزارت خارجه بود با همین تفکرات، جزو تیمی بود که در وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی وقت، کشور را در مرداد سال ۷۷، و بعد از حمله مشکوک به کنسولگری ایران در مزار شریف، به آستانه درگیر شدن در باتلاق ویتنام‌وار افغانستان پیش بردند[۲] و اگر درایت رهبر معظم انقلاب نبود، ضربه‌ای سهمگین به منافع ملی وارد می آوردند.

امین‌زاده همچنین جزو همان تیمی در وزارت خارجه دولت خاتمی بودند که در سال ۲۰۰۳، نامه ذلت‌بار خاتمی به آمریکایی‌ها را به عنوان خروجی فکر و عمل خود رقم زدند.

امین‌زاده در ادامه سخنرانی خود، با دلسوزی برای «اقتدار ملی» کشور می‌گوید:

" امروز بازدارندگی معنای صرفا نظامی ندارد. بازدارندگی اقتصادی هم با تفاوت‌هایی، کاملا معنی‌دار شده است. کشوری که به لحاظ اقتصادی به اندازه کافی توانا و پویا نباشد می‌تواند در معرض تهدیدهای تحریمی قرار گیرد. به‌طور کلی عناصر اصلی قدرت ملی جابه‌جا شده و اهمیت قدرت اقتصادی خیلی بیش از گذشته شده است. ممکن است کشوری قدرت بازدارندگی نظامی داشته باشد مثل ایران و کره شمالی. اما در اثر فقدان قدرت بازدارندگی اقتصادی در معرض تهدیدهای خیلی بزرگ قرار گیرد و حتی از پای درآید. اتحاد جماهیر شوروی در اوج قدرت نظامی که جایگاه اول یا دوم جهان را داشت به دلیل ناکارآمدی اقتصادش از پای درآمد و بدون به‌کارگیری هیچ سلاحی کل نظام شوروی از هم فروپاشید. "

از تلاش برای کنار هم قرار دادن ایران و کره شمالی، که مثلا یک تاکتیک عملیات روانی تاریخ مصرف گذشته است که بگذریم، امین‌زاده عامدانه قاعده را برعکس می کند، چرا که دست‌کم، تاریخ یکصدساله اخیر دنیا نشان می‌دهد که قدرت‌های جهانی خارج از سیطره آمریکا، زمانی به جهش تکنولوژیک و اقتصادی رسیدند که در وهله نخست «بازدارندگی دفاعی» ایجاد کردند.

این بازدارندگی دفاعی به کشوری چون جمهوری خلق چین، تحت رهبری مائو اجازه داد که در برابر تعدی و تجاوز قدرت‌های جهانی، مجال و موقفی برای تنفس ایجاد کند که در همین فضای تنفسی، انقلاب تکنولوژیک، جهش صنعتی و فرا رفتن این کشور استعمارزده را از یک کشور دهقانی و فقیر، به یک قدرت جهانی دارای حق وتو در سازمان ملل متحد رقم بزند.

یا در نمونه اتحاد شوروی، اگر جهش نظامی و بازدارندگی دفاعی آن پیش از شروع جنگ جهانی دوم صورت نمی گرفت، با هجوم گستردهٔ ارتش فاتح بیش از نصف اروپا، یعنی ارتش آلمان هیتلری، اتحاد شوروی فروپاشیده بود و نه تنها کار آن، که کار متفقین هم تمام بود. جامعه دهقانی و به شدت فقیر اتحاد شوروی در اوایل قرن بیستم، بعد از آن که به مدد بازدارندگی دفاعی خود، جزو فاتحین اصلی جنگ دوم جهانی شد، به ابرقدرت شرق و صاحب حق وتو در شورای امنیت تبدیل گردید و به لحاظ فناوری، صنعتی و اقتصادی یک مجموعه توسعه یافته شد.

علی ایّ حال، به مصداق آن که یک دشمن دانا از صد دوست جاهل یا، بدتر از آن، مغرض، بهتر است، شاید بهتر باشد نظر یکی از دشمنان شهید قاسم سلیمانی را نقل کنیم تا معلوم شود ملاک تشخیص شجاعت رزمندگی قاسم و یارانش، در عین درایت دیپلماتیک آنان، امین‌زاده‌ها و تاجزاده‌ها نیست.

جوزف ووتل، فرمانده پیشین نیروهای سنتکام(قرارگاه مرکزی نیروهای ایالات متحده) که مدت‌ها در نبرد مستقیم با فرمانده نیروی قدس و یارانش بود، درباره سلیمانی گفت:

"قاسم سلیمانی نقش بسیار خاصی را برعهده داشت که ترکیبی از فرمانده نظامی، دیپلمات و ریاست یک سازمان اطلاعاتی بود. "‌

.

 

[۱] https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-۳۳۶۶۸۹۳

[۲] https://www.khabaronline.ir/news/۱۲۸۴۸۲۵/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 14
  • سید IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    70 12
    بی جهت نیست که ملت به این ابلهان گفته اند اصلاح طلبان ! مردک دزد را برائت می دهد و صاحب خانه را مقصر می کند!!!!!!
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      46 3
      دقیقا
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      43 0
      بیچاره گی مدعیان اصلاحات بجایی رسیده که شکست برجام و تشدید تحریم ها را به گردن نظام می اندازند و فرار به جلو می کنند !
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      24 1
      افساد طلبان فقط تو سری خوردن را بلدند و از ورود ایران به دوره اقتدار نگران شده اند !
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      29 0
      اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      20 0
      مشکل اصلی اصلاح طلبان این است که درک درستی از روابط بین الملل ندارند و فرصت را از تهدید تشخیص نمی دهند.
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      17 0
      خخخ اصلاح طلبان ترسو در سال 2003 به جرج بوش نامه نوشته بودند ما حاضریم حزب الله لبنان و حماس را خلع سلاح کنیم !!!شما ما را از لیست محور شرارت خارج کنید !
    • قمی IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      16 0
      جریان تزویر و حامیان خارجی آنها از قدرت گرفتن دولت انقلابی و رفع مشکلات مردم و پیشرفت جهشی کشور از الان وحشت زده اند. لذا ترور شخصیتی گزینه های محتمل را شروع کردند. حتی امکان ترور فیزیکی هم وجود دارد. مراقب گزینه های اصلی انقلابی باشیم
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
      2 1
      افساداتی های خس و خاشاک مشتی دزد و خائن هستن که فساد اخلاقی هم دارن هفت تیر کش هم هستن
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    17 0
    جالب اینکه تمام این آقایان هنوز از نظام حقوق می گیرند !!!
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    44 3
    تا این زالوهای افسادی هستن خیانت هم هست
    • انگلهای کشور IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      14 0
      انگل ها بسیار حیله گر هستند. برخی از آنها می توانند بدن را فریب دهند و فکر کنند که آن ها بخش نرمال بافت یا اندام هستند و سیستم ایمنی را از مبارزه با آن ها باز می دارند..طیف اصلاح طلب، بهایی، منافقین و..و همسو با این جریانات همگی انگلهایی هستند در بین ملت ایران که باید از بین بروند تل ملت رشد کند
  • سید فروزان CH ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    27 0
    عکس روحانی با جانسون ،چقدر چندش آور است کدام رئیس جمهوری در دنیا در یک جلسه رسمی اینچنین نیشش باز شده ؟ ایشان کدام اکابر درس خوانده که بهش یاد ندادند یک مقام کشوری ، حرف زدنش ، خندیدنش ، دست دادنش ، نشستنش همه باید نشانه قدرت و شخصیت طرف باشد ،نه این دهان آنچنان باز و قهقهه سردادن
  • ناشناس IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    7 44
    از اصلاحات ناراحت باشید و از این ناراحتی بمیرید.
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      33 3
      فعلا چیزی که از نظرت معلومه تو داری از روشنگری مشرق در مورد افسادطلبان می‌میری
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      23 0
      الان یعنی داری واسه مردم ایران آرزوی مرگ میکنی؟!! مردم ایران از اصلاح طلبان ناراحتند. ولی! ولی ما شعور داریم. برایتان آرزوی مرگ نمیکنیم. آرزو میکنیم هدایت شوید. آرزو میکنیم شرتان از سر ملت ایران کم شود. آرزو میکنیم دست از سر ملت ایران بردارید.
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      21 0
      انشالله تا 6 ماه دیگه از شر اصلاحطلبان و بوی تعفنی که از تفکر و عملکردشون تو جامعه پیچیده راحت میشیم
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      17 0
      آفرین خوی دیکتاتوری اسلاحات رو به خوبی نشان دادی
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      4 3
      لطفا هر دوگروه به وصیت شهید فخری زاده عمل کنید و صرفا به خاطر اصلاح طلبی یا اصول گرایی موضع نگیرید
    • ناشناس IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      1 10
      اصلاحات مایه افتخار بزرگه و با دری وری گفتن شما خس و خاشاک ها و جمعیت اقلیت و ناکستان که رو به موتید از افتخارات اصلاحات کم نمیشه.
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      12 0
      اصلاحات تنها راه نابودی و ته دره بردن ایران است.
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      9 5
      نتانیاهو: اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند.
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      11 0
      طرفداران ترامپ در امریکا قانون گریزی و فتنه انگیزی اصلاح طلبان در سال 88 را زنده کردند.
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      6 0
      استمرار طلبان بزرگترین مانع پیشرفت و آرامش کشور هستن.
    • پری مجرد 43ساله IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
      6 0
      خودت رو به یک پزشک نشون بده خیلی حالت خرابه
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
      5 0
      فعلا اصلاحات مثل گربه درزیرزمین درحصرند،ودارندمی میرند.
  • CA ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    3 0
    این اصلاح طلب لیبرال برای این صداشون یکدفعه از دیشب کلفت شده که فکر میکنند بایدن می‌تونه در مسند ریاست جمهوری تکیه بزنه و البته سنا و مجلس نمایندگان در دست دمکرات‌ها بمونه! خبرها حاکی هست که از سیاتل در ایالت واشینگتن مردم خواهان جدایی از آمریکا شده اند و با توجه به اینکه یک ایالت غربی هست و ایالت های غربی معمولا دمکرات هستند نشان میدهد که اوضاع بسیار خطرناکی در آمریکا بزودی رغم خواهد خورد یا تجزیه خواهد گردید و یا جنگ داخلی و یا دمکرات‌ها به ترامپ التماس خواهند کرد که اجازه دهد مایک پنی لااقل ایالت های چرخشی را تأییدشان را لغو کند! شب داری هست و قلندر بیدار جناب لیبرال الکی خوش. شما برو تاریخ آمریکا رو بخون و ببین چرا مردم اسلحه دارند. چون در آمریکا رهبری دینی پیش بینی نشد تا مردم را از مشکلات اینچنینی برهاند ولی بنیانگذاران بنا بر مقتضیات مکان و زمان قوانینی پیش بینی کردند برای چنین روزی. در تاریخ ۲۴۳ ساله آمریکا اشغال کاپیتول هیل هیچگاه دیده نشده ولی این نشان از تغییرات بسیار بزرگی خواهد داشت. من هم به شما و هم به وزارت خارجه توصیه میکنم که به هیچ عنوان از نظام خرج نکنید. آقای ظریف یکبار نعل میگید و یکبار به میخ. یکبار میگوید آمریکا با یک بمب خود کل ارتش ایران را از کار می اندازد و یکبار از شهید سلیمانی میگوید و یکبار از قدرت اتمی و وحشی‌گری لیبرالیسم میگوید. به تمامی شما توصیه میکنم با باد چرخش موضع ندهید و ثبات داشته باشید چون برای آینده خودتان بهتر هست البته اگر دیگر آینده آیی برای خود باقی گذاشته یاشید
  • درایت IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    7 0
    در طول تاریخ ،پادشاهان ایران اولین کارشان برای فائق آمدن بر دشمن خارجی..برقراری امنیت داخلی از طریق سرکوب اشرار و شورشهای آنها بوده است..تا کی ملت ایران باید از جریانهای غرب زده غربگرا ضربه بخورد، از فتنه هایی که برپا کردند آسیب ببیند، فرزندانشان بوسیله این جریان به بیراهه روند، اقتصاد مملکت آسیب ببیند تا کی؟ تا زمانی که تمام ملت آگاه شوند و این نیازمند روشنگری هدفمند است تا ملت بتواند خدعه و نیرنگ را تشخیص دهد .. نیرنگباز گرگ صفت را که در لباس خدمت اما برای غارت می آید را تشخیص دهد. همان گرگهایی که در بطن ورود با گفتمان و لحن زیبا وارد می شوند اما عاقبت چنگال و دندان به جان ملت و مملکت می کشند
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    1 0
    عزیزان سپاهی این جلز ولز کردن شیطان دوستان دلیل برراهدرست شما ودرحال مقتدر شدن شماهاس اینا دارن میسوزن . شمارو بخدا باشدت تمام بپیشرفت دقت وقدرت انفجار وسرعت وبرد بیش از 10هزارکیلومترو هرگز متوقف نکنید ارزوم اینه که ببینم روزی بهترین موتورهای توربوفن بزرگ وبهترینو بادقتترین موشکهای کروز وبالستیک وناوگان اتمی و مسلح دریائی وقوی ترینو مقاومترین اقتصاد جهانو برای ملت ایران به ارمغان اورده اید .گرچه اینها درهمون زمانم ادعا خاهن کرد که همه پیشرفتها ازتنبلی ولیبرال مسلکی انحصارطلبی رانتو نجومیخاری ماها بوده وازخداهم طلبکارخاهن شد.واقعا خداوند بخاطر باطن خبیثشون چنان گمراهشون کرده که هرگز راه حقو پیدا نخاهنکرد .چون ازاول طالبش نبودند.وخاهن گفت این نعمات دراثرشیطان دوستی ما بوجود اومده.اما یقینا راهتون درسته .اهمیت بچرت پرت شیطانپرستان ندید
  • ناشناس DE ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    7 0
    وقتی اقای رییس اصلاحات به المان امد غربی ها با چه شعف و شادی و تشریفات از وی استقبال کردند و حتا خانم مرکل بطور خصوصی در هتل با وی ملاقاتی داشت و در اخبار هم وی را معظم اله خطاب میکردند که بعدأ مشخص شد که این جماعت عوامل غرب در ایران هستند تا به اربابان خود خدمت میکنند لذا چهره واقعی این جماعت بیسواد خود بزرگ بین را باید افشا کرد تا مردم در دام وعده های فریبکارانه انها گرفتار نشوند افرادی که خوشبختی و اینده خود را در اغوش غرب می بینند و توانایی های جوانان غیور ایران را زیر سؤال برده و تحقیر میکنند ، خیانتکارند و بلاخره باید اغماض و صبر را کنار گذاشت این جماعت یا کورند و کر ، و عاجز از تحلیل درست مسایل جهانی ، و یا عوامل دشمن در ایرانند که خطرناکتر از خود دشمن خونخوار و سلطه گر ! این ها تمام امید خود را به دمکرات های امریکا و جو بایدن صهیونیست بسته اند تا دوباره جانی دوباره بگیرند و بقول یک مثل معروف گنجشگ را رنگ کرده بجای بلبل بفروشند و تمامی اشتباهات و خیانت های خود را بپای دیگران می نویسند ... !!!
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    1 3
    من یک چیز را نمی فهمم ، کسانی که مدعی بودند تمام توانمندی های هسته ای ایران را نابود کرده اند چگونه حکم می دهند که در ظرف مدتی کوتاه غنی سازی 20% انجام شود. یا آن ادعا نادرست بود و یااینکه می دانستند ادعای نادرستی است و به روی خود نمی آوردند. حالا هم که سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته می توانیم تا 90% هم غنی سازی کنیم. این هم روشی ابرای تبعیت از حکم الهی در آیه مبارکه «اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهٖ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم» است، نیست؟!
    • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
      1 0
      تولید بیست درصد کار ساده ای است هر ابشاری 164 تا ماشین دارد. ایران در برجام نزدیک5000 ماشین حفظ کرد . گر محصول ابشار اول از ابشار دوم عبور بدهند و .... به درصد بالا تر غنی سازی میرسند . در حقیقت یک لوله به هر مجموعه ابشاری اضافه میشه که محصول 3.7 درصد را به ابشار دوم هدایت میکنه . .....
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    9 0
    ننگ ابدی بر اصلاحات (غرب پرستان )باد
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    1 0
    درکشور ما نیرویی سیاسی نمیخواهد مجلس رای اشتباه وپشیمانی ازرای را جبران وبه کام ملت کند . اصلاحطلبان همراه دراین سنگر درپی تضعیف اقتدارمجلس بوده وهستند . اگرافرادمنفعل بهردلیلی رییس جمهورمیشوند رای مردم درمحلس ازرییس جمهورضعیف یامنفعل حمایت میکند تاجاییکه کسانیکه درجامعه که بسیارندوحتی یکبارقانون اساسی رانخوانده خواستاربرکناری رییس جمهورتوسط رهبری نظام میشوند همان چیزیکه راهبرا فریبکار آماده اند نظام ولایت فقیه رادیکتاتوری جابزنند واصلا روندی قانونی دارد . این هفت سال واندی اگر صدبار دررفراندمی ازمردم پرسیده میشد ازاین دولت راضی هستیدقاطبه واکثیرت قاطع رای به برکناری میدادند . مسائل کوچک بزرگ ورفراندمهای واقعی راپنهان میکنند . اما واقعیت این است که هم درداخل هم درخارج میدانند خوابهای بی تعبیر درایران تعبیرنمیشوند درضمن متعجم آقای روحانی بجای نوشتن کتاب همیشه یک جهتراگرفته اندوآن هم ماعقب میرویم به امیدآمدن شما !
  • علی IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    5 0
    این بی وجدانهای اصلاح طلب نه اهل کار هستند نه تدبیر و امید و تنها امیدشان و چشمشان به امریکا بوده و هست و منعی نداشته باشند برای اهدافشان ناموسشان را هم پیش کش اجانب می کنند چه برسد به ملت و مملکت
  • SE ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    4 0
    آموزه های گلاسکو به ایران خیلی ضزبه زد
  • آرمان IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    3 0
    فقط باید به وطن فروشان گفت بی شرف
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    3 0
    در جواب اونایی که عاقبت شوروی را مثال می زنند ..هرچند علت های زیادی داره...اما شما کوبا را هم برید بررسی کنید .. والله به عدالت و اسلام نزدیک تر ست ..تا این واقعیت های میدانی اقتصاد و بانکداری ما که تنها لفظ اسلامی دارد و حتی از لیبرال سرمایه داری غرب هم وحشی تر و بی خداتر هست!! ..!!
  • محسن DE ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    3 0
    من با مطالعه تاریخ و تفکر اصلاحات فهمیدم، اینا یه مشت پوپولیست قدرت طلبن حتی لیبرال و تکنوکرات هم نیستن، فقط دیدن این اسما خشگله اومدن، انجامش بدن مثلا
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    6 0
    چرا صداوسیما برنامه های چالشی مناظره ای را بیشتر نمی کند ..!؟ اینها باید به فضای رسانه سمعی بصری کشیده بشود !!
  • محمد IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    2 0
    یعنی23سال غصب یک جایگاه
  • قمی IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    5 0
    تنها وجه تقدیر از روحانی چیست؟ با عملکرد افتضاح ۷ساله دولتش باعث شد زحمت معرفی جریان ناکارآمد و پرادعای هاشمی برای ابد از دوش انقلابیون برداشته شود. ضمنا رهبری انقلاب در سالهای بعد فوت هاشمی حتی یک بار هم اسمی از او نبردند. چون هنوز فیلمهای سخنرانی اش فراموش نشد که او قبل از اوباما تلاش میکرد پیچ و مهره صنعت دفاعی و موشکی را باز و تعطیل کند ملاک حال افراد است
  • سرباز میهنم iran IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    5 0
    اصلاح طلبان، چپول های سیاسی ستون پنجم و پیاده نظام دشمنان ایران در داخل کشور هستند، چپول های سیاسی وظیفه دارند ایران را تضعیف و کت بسته تسلیم آمریکا و یهود بین المللی حاکم بر غرب کنند، کاملا" منطقی و طبیعی است که یک ایران قدرتمند و مقتدر که باز دارندگی نظامی و دفاعی قدرتمند داشته باشد برای دشمنان ایران و نفوذی های بیگانه اصلاح طلبان تلخ و سخت و درد آور و غیر قابل تحمل باشد ، شرم بر شما چپول های سیاسی خائن به میهن .. پاینده ایران مقتدر ، شیر خاورمیانه ( غرب آسیا )
  • جهان CA ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    1 0
    ژاپن و المان را نشان ميدهند ولى ليبى وعراق تحويل ميدهند. ژاپن والمان قبل از شكست در جنگ ابر قدرت بودند حالا نوكران امريكا.
  • م.ع IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    6 0
    هرچه میکشیم ازاین اصلاح طلبان اروپایی پرست است. بس است دررسوایی این شجره ی خبیثه آیه۱۳ سوره بقره درتوصیف منافقان: واذا قیل لهم لاتفسدوا فی الارض قالو انما نحن مصلحون،الاانهم هم المفسدون ولکن لایشعرون(وقتی به انها گفته شود که در زمین فسادنکنید میگویندما اصلاح طلبیم!!،اگاه باشید(که دقیقا)اینهااندکه مفسدند،امانمیفهمند).
  • GB ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    2 2
    جدای از وجوه منفی شخصیت استالین او برای اقتدار کشورش بزرگ ترین طرح های اقتصادی جهان رو در روسیه اجرا کرد ولی در ایران همین چند طرح کوچک هم هر روز به چالش کشیده میشه با این وضع مردم ذلیل و دولت ناتون از ایجاد حس اعتماد و اتحاد و طرح ها شکست میخوره این خیلی بده!
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    2 0
    افساد طلب خاک بر سرت
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    3 0
    معنی واقعی اصلاح طلب یعنی خیانت به وطن یعنی مزدوری برای دشمن یعنی نوکری برای غرب یعنی وادادگی در مقابل بیگانه یعنی خسارت محض برای کشور و ملت یعنی آشوب و اغتشاش یعنی غارت بیت المال یعنی توهین به مقدسان در روز عاشورا یعنی دروغ گویی در روز روشن یعنی هر آنچه بدی است به آنها متصل می شود
  • جلیل کرمانشاهی IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    2 0
    خدا از سر تقصیرات فتنه گران از جمله امین زاده نگذرد که دائما مثل منافقین از پشت اردوگاه حق خنجر می زنند.
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    یادم میاد زمانی مینی ژوب امریکایی مد شده بود و بعضی از دختران کشته و مرده این لباسها بودند و خلاصه برای جلب توجه می کردند وبنوعی پز تجدد می دادند . وقتی آمریکاییها این نوع لباس را می دیدند " می گفتند ما در آمریکا هم اینطور لباسی نداریم و شما خیلی ..... خلاصه این عده اصلاحاتیها و بعضی اصولگرا ها از این قماشند یعنی از آمریکاییها و غربیها به قوانین و نظام سلطه بر سایر کشورها ، امریکایی ترند . شاید ترامپ هم همین ها رو دیده و خوشش اومده هر کاری دلش می خواست می کرد و به هیچ قانونی توجه نداشت .حالا ببینیم بابایدن چطور سر می کنند فکر می کنم با همان روش جلو می روند اما کمی مودبانه تر و ژست روشنفکرانه تری می گیرند . مسخره ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس