تصویری از ابومهندس مهدی

ابومهدی فرمانده‌ای بود که عمرش را در مجاهدت گذراند و یک مجاهد واقعی بزرگ و موسس حشدالشعبی بود. ایشان از زمان جنگ ایران و عراق در ایران حضور پیدا کرد و علیه حزب بعث و صدام جنگیدند.

به گزارش مشرق، همزمان با سالروز شهادت ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی، به تازگی مستندی روی آنتن شبکه خبر رفت که وجوه مختلفی از زندگی ابومهدی را در قالب گفت‌وگو با همرزمان ایشان در عراق منعکس کرد؛ اثری با عنوان «قائد الحشد» که بازپخش آن از شبکه‌های مختلف ادامه دارد. نگاه به شخصیت معنوی شهید ابومهدی در برخورد با رزمندگان بخشی از جریانی است که در این کار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین گفت‌وگو با افرادی که حاضر به گفت‌وگو نبوده‌اند هم یکی دیگر از مواردی است که از ویژگی‌های قابل توجه این اثر به حساب می‌آید. مستند قائد الحشد به تهیه‌کنندگی سید هاشم موسوی و کارگردانی مهدی لارویی و نویسندگی محسن صالحی‌خواه به نقش شهید ابومهدی در تشکیل حشدالشعبی و مقاومت و مقابله به داعش در عراق می‌پردازد و در آن خاطراتی از ایشان مطرح می‌شود که شاید تا کنون نشنیده‌اید. در ادامه گپی با کارگردان این مستند زدیم تا از کم و کیف شکل‌گیری این اثر در خارج از ایران باخبر شویم.

 از چه زاویه‌ای و با چه نگاهی سراغ ساخت این مستند رفتید؟


ما با آقای موسوی پیش از ساخت این کار صحبت‌های زیادی داشتیم و او هم از قبل دغدغه این فضا را داشت و قرار شد سفری با هدف شکل دادن یک کار این‌چنینی به عراق داشته باشیم تا با فرماندهانی که سال‌ها با حاج مهدی زندگی کرده بودند، صحبتی داشته باشیم و مستند جامعی را بسازیم. برای ما ابعاد شخصیتی ایشان خیلی جالب بود مثل محبوبیت بسیاری که بین مردم و مجاهدانی که در جبهه مقاومت بودند، داشتند. ما می‌خواستیم بیشتر از زندگی شخصی او و فضایی که در سال‌های قبل داشت بدانیم، به همین خاطر سراغ رفیقان و فرماندهان حشد رفتیم و با آنها درباره ایشان مصاحبه کردیم.


 شکل‌گیری این اثر در عراق هم قطعا ماجرای خودش را دارد و راحت نیست که در کشور دیگری این تعداد چهره را برای گفت‌وگو جمع و با آنها هماهنگ کرد، از این دشواری‌ها و این‌که چطور از پس این رخدادها برآمدید، بگویید.  


از آنجا که ما با کسانی صحبت کردیم که هر کدام از آنها جزو فرماندهان حشد بودند، این روزها هر کدام از آنها در عراق مسوولیتی دارند و هماهنگی با اینها سخت بود. زمانی که ما وارد این کشور شدیم، پیش‌زمینه‌هایی داشتیم که می‌خواهیم با این افراد مصاحبه کنیم. آقای موسوی هم زحمت زیادی کشید؛ چون علاوه بر هماهنگی‌ها، مسوولیت ترجمه را هم به عهده داشت. با همه اینها ما در طول کار به شکلی پیش می‌رفتیم که لازم بود خودمان را با افرادی که می‌خواهیم مصاحبه انجام دهیم، هماهنگ کنیم نه این‌که بگوییم فلان ساعت فلان چهره برای مصاحبه بیاید. ما مدام آماده بودیم و هر زمان که به ما می‌گفتند با گروه به مقصدی که گفته می‌شد، می‌رفتیم. با همه اینها گاهی آن سوی داستان حاضر نبود و آمادگی نداشت و این هم ماجرای خودش را داشت.


 از این اتفاقات چیزی یادتان هست؟
بله، یک بار که به خانه محمدرضا الجابری -که همراه شهید ابومهدی بودند و به شهادت رسیدند- رفتیم و با تجهیزات وارد شدیم، پدر ایشان، ابوبلال زمانی که ما با تجهیزات وارد شدیم، تعجب کرد و کمی هم ناراحت شد چون حال جسمی خوبی نداشت. ما هم مجبور شدیم برای شروع کار کمی با ایشان صحبت کنیم و رفیق شویم تا به قول معروف یخ‌اش باز شود و با حال بهتری برای مصاحبه برویم. ایشان فکر می‌کرد که ما تنها قرار است سلام و احوالپرسی کوتاهی داشته باشیم و انتظار چنین گروهی را نداشت. از این اتفاقات کم نداشتیم و سختی‌های مختلفی را پشت سرگذاشتیم اما شکر خدا نتیجه آن خوب شد.


 گفتید که از برخی تصاویر آرشیوی استفاده کردید. این تصاویر را از چه منابعی تامین کردید ؟
زمانی که ما به عراق رفتیم با هر کدام از عزیزانی که مصاحبه می‌کردیم، از آنها می‌خواستیم تا جایی که امکان دارد، آرشیوهایی که دارند را در اختیار ما هم قرار دهند. مثلا ما پیش یکی از فرماندهان که رفتیم، ایشان تصاویری را داشت که جدید بود و در اختیار ما گذاشت.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از دیوارنگاره جشنواره عمار با پرچمداری حاج قاسم

 برای خود شما چه وجهی از شخصیت ابومهدی بعد از این تحقیق‌ها و مصاحبه‌ها در ذهنتان مانده؟


ابومهدی فرمانده‌ای بود که عمرش را در مجاهدت گذراند و یک مجاهد واقعی بزرگ و موسس حشدالشعبی بود. ایشان از زمان جنگ ایران و عراق در ایران حضور پیدا کرد و علیه حزب بعث و صدام جنگیدند و در کل عمرشان صرف مجاهدت شد. حال فردی به این بزرگی وقتی حشدالشعبی را تشکیل داد و زمانی که بین رزمندگان قرار می‌گیرد به ریزترین نکات توجه می‌کند. ما در این مستند از آرشیوهای زیادی استفاده کردیم که تصاویری از او در آن است و نشان می‌دهد وقتی ایشان در خط و بین مجاهدان و رزمندگان می‌آید، با همه روبوسی می‌کند، خداقوت می‌گوید، لبخند از لب‌هایش نمی‌رود و خودش هم جلوی دشمن و توپ و تانک حضور پیدا کرده و فرماندهی می‌کند. در این تصاویر هم می‌بینید که او واقعا مانند یک پدر با رزمندگان برخورد می‌کرد. فکر می‌کنم این بعد شخصیتی اوست که باعث می‌شد تا ابومهدی با آن بزرگی و مشغله فکری، حتی به نکات ریز هم در خط مقدم توجه کند و همین موارد او را ابومهدی و آنقدر محبوب کرد.


 و کدام بخش از قائدالحشد جذابیت بیشتری دارد و دیدن آن را پیشنهاد می‌کنید؟


در بخشی از این کار ما رخدادهایی که در آمرلی و محاصره آن رخ داده بود را منعکس کردیم، بخشی که به گونه‌ای اوج کارمان است. زمانی که آنجا محاصره می‌شود آنها بیش از ۸۰ روز در محاصره داعش بودند و سه ماه بدون آب و غذا در وضعیت سختی زندگی می‌کردند تا جایی که تنها گاهی با هلیکوپتر به آنها آب و غذا می‌رساندند. در این بین زمانی که حاج قاسم و ابومهدی این شرایط را می‌شنوند وارد آمرلی می‌شوند و شخصا عملیاتی که باعث آزادسازی این منطقه می‌شود را فرماندهی می‌کنند.


 این کار در عراق هم پخش شده است. به فکر انتشار گسترده‌تر آن نیستید؟


همان طور که گفتید این کار از یکی از شبکه‌های عراق پخش شد و ما به دیگر شبکه‌ها مثل المیادین، المنار و.. هم آن را دادیم که پخش کنند و آنها هم قول پخش‌اش را داده‌اند.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    8 0
    سرداران شهید مقاومت روحشان قرین لطف الهی باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس