مین دریایی

دستیابی نیروی دریایی سپاه به مین‌های ضد زیردریایی، تحولی مهم در سازمان رزم ندسا است که می‌تواند عملیات و تردد زیرسطحی‌های بیگانه در خلیج‌فارس و دریای عمان را با چالش‌های جدی و متفاوتی روبرو کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، مین های دریایی را می توان یکی از قدیمی ترین اما مرسوم ترین تسلیحات در رزم دریایی به حساب آورد که همچنان در خدمت بسیاری از نیروهای دریایی جهان بوده و با توجه به فناوری های روز، ارتقاء نیز پیدا کرده اند. اولین موارد ثبت شده استفاده از مین های دریایی به قرن ۱۴ میلادی و چین قدیم بر می گردد و موارد استفاده از آن در جنگ داخلی آمریکا و در قرن نوزده و پس از آن نیز در نقاط مختلف جهان ثبت شده است. مین ها با توجه به نوع و نحوه استفاده و کار گذاشتن آنها می توانند در مناطقی مثل آب های بسیار کم عمق ساحلی تا آب های عمیق اقیانوس ها مورد استفاده قرار گرفته و هم برای حمله به شناورهای سطحی و هم زیر سطحی مورد استفاده قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید:

ابتکار مهم سپاه برای صیانت از منافع ایران در آبهای بین‌المللی/ امکان اجرای حملات فوجی پهپادی در اقیانوس فراهم شد +عکس

«ابابیل» سپاه این بار در دریا به دنبال یاران ابرهه می‌رود/ ترکیب دو کابوس آمریکا برای تکمیل حملات فوجی ندسا +عکس

کابوس «اگزوست» دوران جنگ تحمیلی تبدیل به تحولی بزرگ شد/ ورود نیروی دریایی سپاه به باشگاه دارندگان «بالگرد با موشک ۱۲۰ کیلومتری» +عکس

ارتش آمریکا از ترساندن ایران با «B-۵۲» به پز دادن با یک فروند زیردریایی رسید/ مرور اتفاقات خنده‌داری که خواهران «USS Georgia» در خلیج‌فارس خلق کردند +عکس

در طول سالها مین های دریایی از سلاح هایی ساده با قابلیت شناوری و رها شدن در آب و ماندن برای مدت طولانی روی سطح، تبدیل به سلاح هایی پیشرفته و هوشمند شده اند و اگر بخواهیم به صورت ساده و کلی نحوه عملکرد یک مین دریایی عادی علیه شناورهای سطحی را مطرح کنیم باید بگوییم که مین مورد نظر بر اساس هدف و مسیر حدودی مورد نظر و در عین حال با محاسبه مسائلی مثل جریان های آبی در منطقه و بحث جز و مد دریا، رها و با برخورد به بدنه هر کشتی منفجر میشد. این روش ساده ترین ابتدایی ترین شکل عملکرد مین های دریایی است.

انواع مختلف مین های دریایی - نمونه سمت راست از گونه پرتاب کننده راکت به سمت هدف است

با پیشرفت علم و توان صنعتی، سیستم های مختلف و متفاوتی برای مین ها در نظر گرفته شد. برای نمونه و در بحث جنگ ضد زیردریایی، مین ها به یک لنگر یا نوعی وزنه سنگین زنجیر شده و در آب رها می شدند. آن وزنه یا لنگر سنگین به عمق مشخصی رسیده و با رسیدن به کف آب، مین در عمق مشخصی قرار می گیرد. برای نمونه در جنگ جهانی دوم برخی از مین های دریایی به همین شکل در فاصله کمی از سطح آب قرار می گرفتند و سیستم فعال سازی صوتی برای آنها تعریف شده بود. معمولا این مین ها با نزدیک شدن شناورهای سنگین با موتورهای قدرتمند و ایجاد سطح بالایی از صدا در زیر آب فعال می شدند.

نمایه ای از وضعیت کار گذاشتن مین ها در عمق های مختلف

در سالهای جنگ سرد و توسعه شدید بحث زیرسطحی ها و جنگ زیر آب، یک شکل جدید از مین های ضد زیردریایی نیز توسعه پیدا کرد. این مدل از مین های دریایی در حقیقت نوعی پرتابه همانند راکت یا اژدر هستند که درون یک محفظه قرار گرفته و معمولا از درون پرتابگر اژدر زیردریایی شلیک شده و در عمق مشخصی از دریا مستقر می شوند و در صورت نزدیک شدن زیردریایی دشمن و بهم ریختن فشار آب و یا دریافت سیگنال صوتی مخصوص زیر سطحی ها، از درون پوشش مورد نظر راکت یا موشک به سمت هدف شلیک می شود.

در حال حاضر مین ها در مدل های مختلف و با مکانیزم های عملکرد گوناگون با قیمت هایی از ۲ الی ۵ هزار دلار تا حتی یک میلیون دلار (!) بسته به نوع طراحی و سیستم های به کار رفته در آنها، قیمت رسمی دارند. نکته مهم در خصوص مین ها این است که با یک سرمایه گذاری بسیار ارزان و در عین حال با یک طراحی ساده و قابلیت تولید انبوه و سریع، ممکن است سطح بسیار گسترده ای از یک منطقه دریایی را برای شناورهای سطحی و زیر سطحی شدیدا نا امن کرد. در مقابل، پروسه شناسایی و پاکسازی مین های دریایی مسئله ای بسیار سخت، خطرناک، زمان و هزینه بر است.

یک مثال ساده، تلاش های نیروی دریایی استرالیا در زمان جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ است. عراقی ها در آن زمان حجم زیادی از مین های دریایی را در مناطق ساحلی کویت و در نزدیکی خطوط ساحلی خود، به آب انداختند و استرالیایی ها برای پاکسازی تنها منطقه ای به مساحت دو کیلومتر مربع، به مدت ۵ ماه درگیر بوده و در این زمان با ۶۰ مین دریایی رو به رو شدند.

ایران و تجربه استفاده از مین های دریایی

دو مورد بسیار شاخص در حوزه استفاده از مین های دریایی توسط نیروی دریایی سپاه در جنگ تحمیلی رخ داد. مورد اول مربوط به روز جمعه، دوم مرداد ماه سال ۱۳۶۶ است. در این روز سوپرتانکر آمریکایی اس‌اس بریجتون در نزدیکی جزیره فارسی با مین برخورد کرد. این شناور که تحت اسکورت شدید نیروی دریایی آمریکا بود، بعد از برخورد با مین دریایی که توسط نیروی دریایی سپاه در منطقه قرار داده شده بود، دچار آسیب جدی شد. این حادثه در آن زمان بازتاب خبری گسترده ای در جهان داشت و عدم توانایی نیروی دریایی آمریکا برای مراقبت از نفتکش ها آن هم در برابر این طیف از تهدید ها را به نمایش گذاشت.

بخش آسیب دیده شناور اس‌اس بریجتون به دلیل برخورد مین

سوراخ ایجاد شده در ناو محافظ آمریکایی ساموئل بی رابرتز به دلیل برخورد مین دریایی

مورد بعدی نیز مربوط به ۲۵ فروردین سال ۱۳۶۷ است. در این روز ناو محافظ آمریکایی ساموئل بی رابرتز در مرکز خلیج فارس با یک مین دریایی برخورد کرد. این انفجار، شکافی به قطر ۵ متر را در بدنه این شناور ایجاد کرد و باعث شد تا به مدت تقریبا یک سال برای تعمیر و آزمایش های مجدد از خدمت خارج شود. اصابت مین مذکور، آسیب شدید خصوصا به بخش موتورخانه این کشتی وارد کرد و در آن زمان هزینه تعمیر این شناور چیزی در حدود ۹۰ میلیون دلار برای ارتش آمریکا خرج تراشید.

مین و استراتژی ضد دسترسی ایران در خلیج فارس

در سالهای بعد از جنگ تحمیلی و با توسعه قدرت بازدارندگی نیروی دریایی سپاه و بحث افزایش حضور نیروهای فرا منطقه ای در خلیج فارس، استراتژی ایجاد محدودیت برای تعرض و مانور قدرت نیروهای بیگانه که به عنوان دکترین ضد دسترسی نیز مطرح می شود در دستور کار نیروی دریایی سپاه قرار گرفت. سیستم های پدافندی، موشک های بالستیک و کروز ضد کشتی، پرنده های بدون سرنشین و البته مین های دریایی بخش های مختلف از پازل این استراتژی در خلیج فارس هستند. اگر به منطقه خلیج فارس دقت کنیم مشاهده می کنیم که وضعیت جغرافیایی این منطقه آنرا به یک محیط مناسب برای مین های دریایی می کند. خلیج فارس یک پهنه دریایی نه چندان بزرگ با یک ورودی و خروجی بسیار کوچک به نام تنگه هرمز است که البته بخش های بسیار کوچکتری از این تنگه برای عبور و مرور شناورهای سنگین، امکانپذیر است.

در خود منطقه خلیج فارس نیز مسیرهای مشخصی برای عبور و مرور کشتی ها قرار دارند و رفتار امواج و بحث جزر و مد دریا نیز به خوبی می تواند برای قرار دادن مین های دریایی در مسیر مناسب به کار برود. در روزهای اخیر سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در سفری به جزیره بوموسی، از وضعیت آمادگی و یگان های حاضر در این منطقه مهم بازدید کرده و پس از آن، در گفتگو با رسانه ملی ضمن تشریح این آمادگی همیشگی، از برخی ابزار قدرت موجود در نیروی دریایی سپاه یاد می کند که یکی از آنها "وجود مین های ضد زیردریایی" در نیروی دریایی سپاه است.

هرچند سرلشکر سلامی به نوع این مین ها و نحوه عملکرد آنها اشاره نکرده اما وقتی به بحث زیر سطحی ها در خلیج فارس نگاهی داشته باشیم متوجه می شویم که با نصب مین های زیر آبی، کار برای زیردریایی های دشمن بسیار مشکل تر می شود. اصولا محیط زیر آبی خلیج فارس به خاطر جغرافیای خاص و عمق کم آن، محیط خوشایندی برای عملیات و تردد زیر دریایی ها نیست و این مسئله برای زیردریایی های بزرگ اتمی آمریکایی که مدت هاست به این منطقه رفت و آمد دارند مشکل سازتر است و حالا با اضافه شدن مین ها، فضای مانور و عملکرد این شناورها کمتر نیز خواهد شد.

بازدید سرلشکر سلامی از جزیره بوموسی

 اگر به اطلاعات مربوط به مین های دریایی موجود در کشور نگاهی داشته باشیم، به اسم های مختلفی خواهیم رسید. مین های دریایی سری صدف، سری لنگردار، مین سری MDM-۶ و EM-۵۲ است. سری EM-۵۲ مدلی است که غربی ها ادعا کرده اند ایران در سالهای قبل تهیه کرده و از نوع مین هایی است که در زیر آب قرار گرفته و با نزدیک شدن شناور مورد نظر و تنظیم حساسیت به نوع خاصی از امواج صوتی یا مغناطیسی فعال شده و به سمت هدف، راکت خود را پرتاب می کند.

مین دریایی سری EM-۵۲

مین های دریایی سری MDM ساخت روسیه

مین سری MDM-۶ نیز از گونه های ساخت روسیه است که منابع غربی ادعا کرده اند که توسط ایران تهیه شده و از زیردریایی ها قابلیت پرتاب و مستقر شدن در زیر آب را داشته و می تواند پس از اطلاع از شناور هدف، پرتابه خود را به سمت آنها شلیک کند. سری صدف یکی از مین های ساخت ایران است. ماموریت اصلی دریایی صدف۲، انجام عملیات پدافندی علیه شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن است. این مین، از جمله مین‌های تماسی بوده و در عمق کم و آب‌های عمیق در پایین تر از سطح آب قرار می گیرد. مین صدف ۲ دارای دو نیمکره آهنی بوده و دارای چهار شاخک بر روی نیم دایره بالایی و موارد منفجره به وزن ۱۲۰ کیلوگرم در نیمکره پایینی است. حداکثر عمق قابل استفاده مین صدف ۲ در دریا ۱۰۰ متر است ضمن اینکه ماسوره این مین مکانیکی است.

مین دریایی صدف ۲

مین لنگردار نیز توان عملیات در عمق های ۳ تا ۵۰ متری را داشته و دارای بیست کیلوگرم مواد منفجره است. این مین بیشتر از حسگرهای ضربه ای بهره می برد و در صورت برخورد و بروز فشار بر روی مین فعال می شود. البته این مسئله نیز ممکن است که آنچه نیروی دریایی سپاه برای منطقه خلیج فارس آماده کرده باشد به صورت کلی سلاحی متفاوت باشد.

مین لنگردار

با این اوصاف، چه این مین ها از نوع مستقر شونده به صورت ثابت و چه از نوع مین های مجهز به پرتاب راکتی باشند، می توانند یک لایه دفاعی مناسب برای جزایر و سواحل ما در منطقه خلیج فارس ایجاد کنند. فراموش نکنیم که دکترین اصلی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران جلوگیری از بروز درگیری بر پایه بازدارندگی دفاعی است و طبیعتا مین های پنهان نیروی دریایی سپاه در زیر آب های خلیج فارس و البته اشاره سرلشکر سلامی به وجود آنها، صرفا یک سیگنال و اخطار به بیگانگان است چرا که در روزهای اخیر و با حضور زیردریایی اتمی آمریکا در منطقه خلیج فارس یا شایعه حضور زیرسطحی اسراییلی، ارتش و دولت در حال اخراج آمریکا به دنبال ارسال سیگنالی به ایران بود و حالا نیز فرمانده کل سپاه با ارسال سیگنال متقابل به آمریکا، به طور مستقیم اعلام کرده که نیروی دریایی سپاه هم به سیستم های سونار برای کشف اهداف زیر آبی و هم به مین هایی برای نابود کردن زیر سطحی ها دست پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 130
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 57
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    احسنت ماشاالله به سپاه همیشه در صحنه و همیشه پیروز
    • دانشجوی شریف DE ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      75 7
      بدون وجود مین های زیر سطحی هم زیر دریایی های آمریکا سابقه برخورد با هم و یا با کشتی های دیگر را در همین خلیج فارس داشته اند . حالا با وجود مین دیگر تکلیف مشخص است . اگر بخواهند عملیاتی انجام دهند قطعا از اب های سرزمینی ایران حداقل هزار کیلومتر فاصله میگیرند .
    • US ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      24 65
      مین، ممنوعیت های قانونی داره. نباید علنی استفادهراز اون رو فریاد زد تا سند دست دشمن داد که بعدها غرامت میلیارد دلاری طلب کنند
    • شاکی IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      40 7
      عالیه . انشاا..... که همه شون به موقع و دقیق کار خودشون رو انجام بدن
    • مظلوم IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      74 12
      آقای ممنوعیت . موقع درگیری و نبرد حلوا پخش نمیکن . قدم اشتباه بردارن . دخل شون آمده
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      36 4
      هیچ کس جرات نگاه بد به این خاک را نباید داشته باشد
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    13 3
    خیلی خوبه . ولی بدلیل اینکه این مین ریزی برای همه شناورها از جمله خودی خطراتی در بر داره . آنوقت قدرت مانور خودمان را محدود نمیسازه و یا محدود نمیکنه . شاید فن آوری شناسائی با پالس و ترتیباتی که قابل رصد توسط شناور خودی امکان پذیر باشد . آنوقت برای جلوگیری از برخورد و پاکسازی کارائی دارد . اگر همان روش مزرعه موشکی در دریا اجرا بتوان اجرا نمود . و در زمان نیاز که هدف در تیر رس قرار دارد . شلیک شود . کار بهتر و موثرتری میشد .
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      12 2
      راهش اینه که مینها هوشمند و کنترل از راه دور باشند تا هر وقت لازم شد علیه دشمن عمل کنند.
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    18 14
    مشرق یادت رفت ترکیه را هم یک جوری قاطی ماجرا کنی. یک روز برای ترکیه تبلیغ نکنی روزت شب نمیشه
  • CA ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    22 4
    دم سپاه گرم که دمدشیطان رو میبره
  • اصلاحچی IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    4 10
    با وجود این همه مین پس تکلیف مذاکرات چی؟ برجام دو و سه چطور؟
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      13 4
      بازم میگی مذاکره؟ عبرت نمیگیری ؟؟!!!
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      8 4
      برو بابا ی بار برجام کردین گند زندین به مملکت
    • سیدمهدی IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      7 3
      چطور روتون میشه از برجام نافرجام حرف بزنید...
    • ارمان IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      1 2
      خفه !!!
    • Madao IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      4 2
      دوستان چرا یهو گارد میگیرید؟ شوخی کرد بنده خدا
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      4 1
      از بس مزخرف بود این برجام شوخیشم حال به هم زنه! این و دیگه باید اسمشو بزاریم ترکمنچای ۱ و ۲ و ۳ ....
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    3 8
    بهتره فقط داخل خانه دشمن خرابکاری کرد با بیمار و معتاد بومی . 10 تن تی ان تی و یک متر سپر کامیون از شمش فولاد و حمله با سرعت 100 و کوبیدن و وارد شدن به مناطق حساس و انفجار و نابودی ابنیه حساس دشمن. با مین و موشک و درگیری با قایق کاری پیش نمیرود و فقط شهید و تلفات خودی ایجاد میکند
    • غلام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      2 0
      خیلی دکتری.... شیمبیلی..
  • FR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    3 7
    "یکی از بزرگترین ضعف‌های نیروهای دریایی سپاه و ارتش نداشتن توان مین‌روبی است. به عبارت دیگر اگر کشورهای متخاصم در مقابل مین‌گذاری ایران به عمل متقابل دست زنند و بندرها و برخی از جزایر استراتژیک ایران را با مین‌های بسیار پیشرفته و پیچیده خود در محاصره قرار دهند، ایران از روبیدن یا خنثی کردن آنها عاجز خواهد بود" واسه این معضل چیکار کنیم؟!!!
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      1 1
      حرفت برای هر جایی درسته به جز خلیج فارس.معلومه که جغرافیای جزایر ایرانی رو نمیدونی.اگر کسی دور و بر جزایر مین ریزی بکنه در مرحله اول باعث قطع عبور و مرور خودشان میشه و خودشان در دام خودشان میافتند.
  • امید IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    93 11
    واقعا نام سپاه پاسداران برازنده شما است. دمتون گرم.
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    8 17
    الان شما برای این چیزا خوشحالید؟!؟!؟!؟!؟!؟
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      9 3
      اره لعنت به کسانی که سربلندی وطن رو نمی خوابیدن لعنت به وطن فروشان
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      10 2
      پیشرفت کشور باعث خوشحالی ما میشه
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      2 1
      جدیدا مثل اینکه هر گردی گردو هست.زمان جنگ های جهانی هم هواپیما بود.پس چرا الان اینهمه آمریکا هواپیما داره؟مگه عقب مونده ست؟
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    13 3
    خوشم میاد پیش بینی امریکا در مورد ایران و اینکه از بمب افکن و زیر دریایی میترسه غلط از اب در اومد
  • CA ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    10 11
    توهم زدید این مینها از زمان جنگ جهانی اول ۱۹۱۴ وجود داشته
    • رامین . IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      7 3
      کارشناس بزرگ ببخشید اول سپاه با تو مشورت نکرد ،شرمنده
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      11 6
      الاغ هم از هزاران سال پیش بوده
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    7 2
    فرماندهان نظامی ایران همیشه گفته اند موقع جنگ سورپرایزهای فراوانی رو خواهند کرد مطمئنم یکی از این سورپرایزها تونل های زیرآبی متعدد و پنهان کنار 5000 کیلومتر سواحل جنوبی است که حفر و احداث شده این تونل های آبی به مقرهای عمیق ، مستحکم و خشکی می رسند که آنجا اژدرها درون محفظه هایی بارگذاری می شن محفظه ها به پایین و درون آب می رن و اژدر شلیک خواهد شد تو جنگ جهانی دوم هیتلرشاه دنبال سر و شکل دادن قدرتمندترین نیروی دریایی بود تا به سلطه 300 ساله انگلیسی ها بر دریا پایان بده 3 4 کشتی جنگی غول پیکر و بی رقیب هم ساختن اما به معادن آهن نیاز داشتند که شمال نروژ بود و نروژ آن زمان اصلا فاقد نیروی نظامی بود هیتلرشاه یکی از همین کشتی های بزرگش را پیک نیک طور به سمت اسلو فرستاد تا با فشار حضور این کشتی حکومت نروژ کله پا شود اما در کمال ناباوری کشتی نازی ها به اعماق آب های نروژ رفت سال ها بعد کاشف به عمل آمد نروژی ها از طریق تونلی اژدر به سمت کشتی نظامی و واقعا قدرتمند نازی ها شلیک کردن که کشتی آلمانی نفهمیده از کجا خورده شاید نیاز به مین هم نباشد .
  • CA ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    9 15
    اره فعلا که نفتکش باهاش شکار میکنن، خخخخخخخخخ
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      8 4
      تو چرا اینقدر زور آمده بهت؟
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      5 2
      خفه مردک ایران فروش
  • رضا IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    9 12
    نخير بابا ، انگار شماها آروم نمى گيريد ! فقط شرى برامون درست نكنيد تو را به اون كسيكه مى پرستيد
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      6 1
      هروقت ترسیدی برو تو پستو یا زیر دامن مامان جونت قایم شو عزیزم!!!
  • امیر IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    15 0
    همه این ادعاها در جنگ و میدان عمل ثابت میشه...
  • رضا IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    14 4
    الله اکبر احسنت
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    9 4
    ماشا الله درود بر سپاه عزیز ودلاورمندان نظامی لطفا نزار ید آمریکا ونوچه هایش و خرده کشورهای منطقه نفس بکشند نامرد های سگ سفت
  • حمید IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    3 5
    با سلام آن مین هائیکه در ابتدای این گزارش است خیلی شبیه ویروس کرونا است لذا اگر این مین ساخت ایران است اسم آن را کرونا نامگذاری کنید بد نیست .
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    8 3
    اخوی! اگر جورجیا در خلیج فارس منفجر بشه همه باید دور خلیج فارس رو خالی کنیم !
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    4 4
    اهان د برار پس عربستان راست میگه ببینم مین سپاه بهتر است یا بمب اتم آمریکا؟
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    9 3
    مین های خوشگل نوش جان شناورهای یانکی ها و صهیونیسم ها. مبارکتان باشد.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    12 3
    درود بر سپاه پاسداران وسیدعلی خامنه ای
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    9 3
    بهتر بگیم احسنت و تبریک به برادران ارتشی و سپاهی
    • خلبان ایرانی IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      4 3
      سپاه پاسداران ایران قدرتمند و با تجهیزات برای جنگ هایی که بزودی با اسرائیل و آمریکا خواهیم داشت و اونا رو به زانو در می‌آوریم
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    6 3
    به نظرم مینها هم باید مثل موشک ها هوشمند شوند انوقت بازدهی ۱۰۰درصد دارند و احتیاج به مینهای زیادی نیست
  • منیره IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    8 19
    واسه امریکا که هیروشیما وناکازوکی رو با بمب هسته ای زیرو رو کرد که کاری نداره به انی ایران رو زیرو رو وباخاکستر یکسان کنه. دست از دشمنی بردارند مسئولان حکومتی وبجای ما مردم اظهار نظر وسیاست نکنید ۸ سال جنگ کم بود.
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      18 5
      جهت اطلاعتون عرض کنم که این دو شهر ژاپن را وقتی بمب اتم انداختن که قبل از اون ژاپن تسلیم شده بود. اگه ژاپن قدرت مقابله داشت عمرا جرات چنین کاری را داشتن. و اگه فکر می کنین که ما اسلحه هامون را کنار بگذاریم دشمنانمون هم متقابلا اینکار را می کنن سخت در اشتباهید: اظهار عجز پیش ستم پیشه ابلهی است اشک کباب موجب طغیان آتش است. صایب تبریزی
    • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      5 5
      خواهر مسیح پولی نزاد هستی شما
  • مهدی رنجبر IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    7 2
    واقعادم سپاه گرم ازتون حمایت می کنیم رییس جمهر400بایدیک نظامی وآن هم پاسدارباشدکه با عرضه جسوروعالم باشد من به نظامی با عرضه رای میدم
  • رضا IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    4 2
    خوشم اومد عالی بود
  • بدبخت IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    3 1
    ناموصا نزارید بیان
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    5 5
    وای فک کنید اون زیردریایی هسته ایه گیر کنه خخخ
  • نصر IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    3 2
    چه لزومی هست اطلاعات نظامی کشور را اینطور دقیق در سایت بگذارید در حالیکه اطلاع دقیقی از تسلیحات دشمن بروز نمیدهید .
    • رابین IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      2 3
      برادر عزیز کسی اسرار نظامی به روز رو فاش نمیکنه همیشه چیزی که در رسانه نشان داده میشود از تسلیحات نظامی یعنی بدانید که حداقل این وسیله 10 سال قبل ساخته شده و الان حداقل دو مدل پیشرفته ترش ساخته شده که اون مدل قبلی رو نشون میدن همجایی دنیا همین هست
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    5 1
    احسنت، سپاه می تونه دشمن رو ناامید کنه از دولت چیزی در نمیاد.
  • محمد IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    2 2
    خب شما که میگی ممنوع است و سند دست دشمن میدن نیست بلکه تهدیدی برای آمریکا و اسرائیل است احسنت بر سپاه پاسداران
  • امیررضا عزیزی طالب IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    4 1
    ماشاالله به سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران خداوند این نیرو ها رو برای ما نگه داره ما ایرانی ها تا وقتی که این نیرو ها رو داشته باشیم ابرو داریم . و میتونیم سرمون رو بالا بگیریم این رو در نظر بگیریم که اگر امریکا توان حمله به ایران رو داشت مثل عراق و افغانستان زود به ما حمله میکرد
  • عبداله IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    5 3
    مرگ بر امریکا مرگ بر اسرائیل .درود بر خامنه ای رهبر درود بر روحانی درود بر رزمندگان اسلام خدا حفظتون کنه
    • جواد DE ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      0 5
      درود بر روحانی!
  • محمد IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    3 1
    ایران درود برشرف شیرانت
  • mordad2020 IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    5 2
    واقعا خسته نباشن امیدوارم روز به روز شاهد پیشرفت بیشتر کشور عزیزمون باشیم.
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    3 1
    شبیه کرونا ست
  • ایران IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    4 1
    دمتون گرم
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    4 3
    زنده و پایینده باد سپاه پاسداران که سپاه اسلام است
  • NZ ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    1 3
    درود خدا بر شما، انشاالّله دشمنان طعمه همين مين ها بشن.
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    2 2
    خدایا به محمد وآل محمد مرگ ما را شهادت قرار بده ما آرزویمان شهادته ما را ازآرزویمان میترسانید
  • ََReza Aslani IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    2 1
    باید زیر دریایی های بدون سرنشین با قابلیت های زیادی بسازیم از جمله عین انتحاری و شناسایی و با مداومت کارایی بیشتر در اقیانئس ها هم همین طور
  • علی خدایی IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    3 2
    باید زیر دریایی های بدون سرنشین با قابلیت های زیادی بسازیم از جمله عین انتحاری و شناسایی و با مداومت کارایی بیشتر در اقیانئس ها هم همین طور
  • انتقام سخت IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    2 1
    أحسنت
  • صغرای قلیچ خانی IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    3 2
    سلام نقل قول از معمار کبیر اگر سپاه نبود ایران هم نبود ترا به خدا همه چیز را نشان ندهید اصل تقیه را فراموش نکنید گو شه کوچکی را اطلاع دهید اگرخواستند نا مردی کنند جملگی بر سرشان بریزید تا تمام امکانات انها در قعر اب های خلیج همیشه فارس مدفون گروند و کشور های حوزه را به مام وطن بر گردانید و متوجه ایذاهای رییس هم باشید
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    2 3
    خیلی تعصبی برخورد نکنین با این ها ماباید به صلح جهانی برسیم
    • گمنام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      2 1
      با کی به صلح برسیم ؟با کسی که اکثر جنگ هارو شروع کرده و آغاز گر دشمنی هاست؟با کسی که جز تسلیم کردن ما به چیز دیگه ای فکر نمی کنه؟درضمن توان دفاعی تعصب نیست حق ما و هر کشوری هست
  • مسعود IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    3 2
    ما باید چیزای بیشتری داشته باشیم تا مین و اژدر و شناور باید طوری برنامه دفاعی دریایی رو چیده بودم که هر تعداد زیردریایی و کشتی و شناور که به تنگه هرمز نزدیک یا وارد بشن دیگه سالم برگشتنشون دست خودشون نباشه
  • ... IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    1 1
    خداقوت بده نیروهای مسلح کشورمون را ،سپاه ،ارتش دوبازوی ایرانند خداحفظتون کنه
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    2 2
    شکل ویروس کرونا است افرین ممنون زنده باشین
  • شهریار IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    2 2
    نیروهای مسلح با دشمن با اقتدار حرف میزنن اما ننگ بر بزدل طلبان که ملتمسانه حرف میزنن.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    1 1
    افرین ماشالله سپاهیان دلیر وطن درود بر شرفتان مایه افتخار هر ایرانی ای سپا همیشه پیروز
  • دختر ایران IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    1 1
    زنده باد سپاه کاشکی منم میتونستم برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کاری کنم
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 2
    بقیه کشورها هم این جور تابلو میکنن مسایل نزامیشونو؟خب چرا خودتون دنبال تنش هستین.با پیغام خصوصی بهشون حالی کنید چی دارید.چرا علنی.خب همینا و جار میزنن تو کل دنیا که ایران و ببینین
  • ایرانی IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 2
    اقدام به موقع مدافعان سرفراز کشور بسیار قابل تقدیر است. همچنین کلیه ابزار ادوات دفاعی ساخت داخل از جمله مین دریایی و موشک و ... بسیار باعث افتخار است - فقط تاریخ ثابت کرده آمریکا و صهیونیسم بین المللی کلا تا زمانی که یک نیروی بازدارنده قطعی مقابلشان قرار نگیرد خوی توحش-منفعت طلبی و انحصارگرایی زاتی خود را که از بدو شروع تمدن بشری شکل گرفته را کنار نخواهند گذاشت. وقت آن رسیده ما ایرانیان که به مهمان نوازی و مهربانی شهره هستیم این واقیعتهای تاریخی رافراموش نکنیم و دیگر گولشان را نخوریم.
  • علیرضا IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    7 0
    :) عکسش شبیه به عکس ویروس کروناست :)
  • سید وحید جزایری IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    2 2
    خسته نباشید دلاور مردان ایران زمین ان شاءالله شاهد پیشرفت های چشمگیر در همه حوزه ها مخصوصا جنگنده های پیشرفته باشیم
  • رضا (انقلابی) IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    2 2
    درود بر این همه پیشرفت و اقتدار.به حق که اگر سپاه نبود کشور هم نبود
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 2
    بنازم به سپاه
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 2
    خدا قوت سپاه ما همه امیدمون به شما سپاهی ها هست
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 3
    درود یر سپاه اگر سپاه نباشه مملکتو اب برده این درو دسته برجامی همراه با منافقان بیرونی دارن چهره های کاری و انقلابی را با جنگ روانی تخریب می کنن مواظب باشی عزیزان و فریب انها رو نخورید درود بر شما
  • گمنام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 2
    سلام کامنتاروخوندم همه حرفهای سردار مردم قبول الا اوضاع یه خورده بهم ریختس همه اینومیدونیم یه درگیری داریم ببینیم این همه تبلیعات این همه مردم توفشارموندن که ایران تسلیحاتشوقوی کنه بایدصبرکنیم تانتیجه روببینیم درست دوستان
  • ... IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 2
    افتخار میکنیم به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 3
    زنده باد سپاه
  • ایرج IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 2
    خیلی خوب
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 3
    باید شناور بدون سرنشین داشته باشین !! از را دور کنترل بشه اینا رو هم من باید بگم
  • رسول IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    1 3
    درود بر فرزندان سرافراز وجان بر کف ایران در هر جایی از خاک و آب ایران.
  • علی مطلق IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 5
    سلام .یاد سخنان حضرت اقا افتادم که فرمودند صبور و صبار باشید یعنی از نظر من همه چی را به موقع جوابشان خواهیم داد پس لازمه اش قوی شدن است .میترسم بمیرم ونابودی رژیم صهیونیستی را نبینم
  • حسین IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 3
    اقای ایرانی که تو امریکا زندگی میکنی من بسختی روزم میگذره ولی دلیل براین نیست کوتاه بیادجلوی امریکا وسط دعوا نرخ تعیین نمیکنن امریکا میخاره ازاون سردنیا اومده که سپاه بخارونش حالا میخواد غرامت بدن یاندن سربلند سپاه زنده با سرداران سپاهی
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 2
    میشه تکنیک پالس داپلر رو زیر سطح آب اجرا کرد؟
  • هموطن IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    1 1
    در پناه خدا باشید ،انشاالله خدا حافظ و نگهدار همه مردان بزرگ و راستین کشورمان باشه ،مولا علی پشت وپناهتون
  • محمود IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    6 2
    ما باید بمب اتم هم داشته باشیم حداقل 500 فروند موشک با کلاهک هسته ایی لازمه تمکین یاغیگران غرب ومانع تصورات زور گویی انها میباشد
  • محمدرضا جنیدی IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    1 3
    اگر قوی تر از آمریکا هستیم باید ضربه ای کاری را به او وارد کنیم واگر از حملات اتمی آمریکا می ترسیم باید بمب اتم و بمب هیتروژنی را آزمایش و بدست آوریم .ولی نباید ترسی به دل داشته باشیم که دشمن شیر شود و مثل سردار سلیمانی ها را با خیالی راحت ترور و حذف کند . جواب ایران به آمریکا در حد عظمت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نبود که اسراییل اقدام به ترور دانشمند هسته ای ایران کرد و این ضعف در پاسخ گویی به دشمن را باید بپزیریم
  • سیدرضی IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    1 2
    سلام. ان شاءا...به مین هدایت شونده ضدزیردریایی و ضدکشتی که برای زیردریاییهای دشمن قابل کشف نباشد دست پیداخواهیم کرد. این مینها بایدتوسط پهپاد و همچنین اپراتورزمینی و اپراتورمستقردرشناورهای سبک قابل هدایت باشد. متخصصین بصیر درصنایع دفاعی نیروهای مسلح حتما به این تکنولوژی دست پیداخواهندکرد، شایدهم تاحالا ساخته باشند. به هرحال نیروهای دریایی متخاصم حواسشون جمع باشه، نگن نگفتین.
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    1 3
    عزیزان پاسدار افتخار کشورید خدا حفظ تان کند اگر نبودید شما دشمنان خارجی با همدستی اشرار و برجامیان ،این کشور را بدتر از لیبی و سوریه میکردند
  • مقتدامحمدی IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 1
    من یک رزمنده کوچکی هستم ان بزدلانهارادرازادی خرمشهرعزیزدیدم به قول متوصلیان عزیزم مانفرباتانک بودیم وهستیم بازخیلی دلم به ان روزهاتنگ شده مثلا که بازکله شون بادکرده بیاامریکاباماشوخی نکن بازبدمیبینیها
  • جواد DE ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    1 3
    آمریکاییها ویهودیها ترسو وبی خ هستند .
  • حمید IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 1
    درود بر غیور مردان ایران چون ایران نباشد تن من مباد
  • اکبر IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 2
    خوبه این پیشرفتها. دستشون درد نکنه.
  • سینا IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 1
    لبیک یا خامنه‌ای
  • سعید IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    1 0
    مین گذاری به این شکل مخصوص زمان درگیری وجنگه، چون با مین گذاری دیگه هیچ کشتی نمیتونه رفت وامد کنه، نه کشتی های ایرانی نه خارجی، نه جنگی ونه تجاری، وبخاطر عمق کم خلیج فارس نمیشه فقط زیر دریایی ها رو منهدم کرد، پس فعلا عقلانی نیست ولی خوب در زمان جنگ استفاده شده واستفاده میشه،ولی با این روش نمیشه دشمن نابود کرد فقط اون میشه دور کرد که با توجه به عرض کم خلیج فارس چندان کارامد نیست
  • امین IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 2
    درود بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 1
    ما اماده مقاومت،جنگ،شهادت وجهاد درراه خدا با جان ومال شخصی خودمان هستیم حزب فقط حزب الله فقط -والسلام،ولاغیر
  • خیری.شکار چیه خرگوش IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 2
    من شکارچی خرگوشم اغلب خر گوشهای وحشی تا گیر میفتن از ترس میمیرن چون فوق العا ده تر سو هستند .حتی بعضی ها رو میخوام ازاد کنم ولی میبینم قبلا مرده.هر کس بترسه مرده از قبل
  • عبدالقادر حمر IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 2
    نظر من اینکه دشمن / دشمن همیشگی ماست وهست نباید بشان امان بدهیم ولی ای کاش این بمبهای زیر دریا نباید فاش میشدند که این تله بسیار بزرگی برای دشمن است تا میتونیت از این بمبها در دریا رها شوند بعد در را به اتش تبدیل گردد هر چقدر نفت داریم با بنزین در دریا نزدک ناوهای دشمن رها کنید حتی گاز باشد باور کنید حتی کل حامیانشان در اتش میسوزند بدون تلفات کل خلیج اتش در بر میگیرد وهمه فرار ویا در اتش میسوزند نصر من الله وفتح قریب انشاءالله توکل بر خدا
  • نوربخش IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 1
    به قدرت سپاه افتحار میکنم
  • سعید خبیری IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 2
    درود و خسته نباشید خدمت تمام کسانی که حرف نمیزنند و بلکه مرد میدان و عمل هستند واقعا پاسدار این مملکت و امنیت وهزار چیزی که داریم قدر نمدانیم هستند اینو بداننین اگه این موشک ها و بمب ها و.. والبته ایمان غیرت ایرانی نبود حال ما هم مثل عراق ویمن و سوریه و افغانستان الان بود و ای کاش که اینو خیلی ها بفهمند واز رو احساس نظر ندن.
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 1
    این همه توان بازدارندگی قدرت نظامی بالا نیروهای نظامی و بسیجی شهادت طلب دراختیارداشتن تنگه هرمز قدرت منطقه ای بالا پس مشکل کجاست که باید هسته ای به تاراج گذاریم پولهایمان رابلوکه کنند فرماندهان و دانشمندانمان رابه شهادت می رسانند تمام این مشکلات در وجود و انتخاب یک دولت لیبرال واداده وترسو و دنیازده خلاصه می شود.
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 1
    انشالله به یاری حق مردوم ایران علیه ظلم بیداد فقر برخیزن حق گرفتنیی نه از امریکا بلکه از سران این اندیشهای ناپاک با تبعیض با راند مملکت ایران را به خاکستر تبدیل کردن وطن شکفته در خون یک ملت نای برخاستن ندارد ایران ازاد
  • یونس ضیایی IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 2
    زنده باد دلاوران ایران اسلامی .... قوت قلب میگیریم زنده باشین
  • ناصر از مشهد IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 2
    افتخار میکنم که ایرانی هستم و افتخار میکنم سپاه پاسداران دارم من یک سپاهی هستم
  • سعید آبدار IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    3 1
    یعنی دشمن هیچ چیزی برای رهگیری و خنثی‌سازی مین ها نداره و چشم بسته میاد خودشو میزنه به این مین ها!!!؟ عجب تاکتیک جالبی است...!
  • ایرانی IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 3
    درودبر تک تک زحمتکشان ایرانی درود برسپاه نیروی انتظامی ارتش نیروی دریایی وهوایی و زمینی و بسیج دانشمندان پزشکان پرستاران و ملت عزیز ایران درود .
    • ذاکریان IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      0 1
      مزگ برنیروی بزدل بیگانه.ودرود برسپاهیان عزیزایران
  • ذاکریان IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 1
    درود برسربازان وطن پرست وشجاع ایران ودرود برفرماندهان باغیرت ایران.
  • مجید US ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 1
    سلام. آمریکا یها راست میگن شروع کنن. یه درسی بهشون بدیم که هیچوقت فراموش نکنن. حیف که ازقدرت سپاه خبردارن واین حماقتو نمیکنن. چون بعد دیگه باید دمشونو بزارن روکولشونو ازاینجا برن.
  • Mahdi IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 1
    سپاه عشق است
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 1
    باید فقط به خدا توکل کنیم داشتن و ساختن موشک و ادوات جنگی لازمه اما فقط باید به خدا امیدوار باشیم
    • صادق IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      0 1
      هرعملی عکس العملی داره بایددشمن منتظرعکس العمل باشه واینوبدون اگه یکی زدحتما دوتامیخوره تشکرازبچه های سپاه پاسداران
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    1 1
    ماشا اله به این اقتدار ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دمت گرم همه سپاهی هستیم
  • سجاد IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    1 1
    عالی دست شما درد نکنه دلاوران
    • سیدمحمد IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      1 0
      افرین برهرایرانی که در همه زمینه هادرحال قوی شدن است اقتدارواقایی زاییده بیداری وبصیرت است ابرقدرتهای امروز دیروزها این راه رفته اند.
  • مهدی IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    0 0
    بی صبرانه منتظر ناو مین شکار ارتش هستیم تا توان پاکسازی دریاها رو هم داشته باشیم #ما_می_توانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس