زیردریایی

با توجه به ابعاد این زیردریایی، می توان گزینه‌هایی مثل حمل اژدر یا استفاده به عنوان یک پلتفرم کنترل از راه دور برای حمله از عمق و ایجاد انفجار مهیب برای غرق کردن شناورهای سنگین را برای آن پیش بینی کرد

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، یکی از مهمترین و خاص ترین برنامه های موجود در صنایع نظامی و ارتش های مهم دنیا، طراحی و توسعه سیستم های نظامی بدون سرنشین است که در سالهای اخیر شدیدا توسعه پیدا کرده و البته در این زمینه، بخش هوایی از دیگر حوزه ها همیشه جلوتر بوده است اما در زمین، دریا و زیر دریا نیز تجهیزات و سامانه های بدون سرنشین ها به فعالیت پرداخته و کم کم در این حوزه ها نیز کنترل شونده های از دور وارد خدمت شده اند.

در این میان، یکی از بخش های بسیار چالش انگیز برای رقابت و گسترش قلمروها، سامانه های نظامی بدون سرنشین زیر آب است؛ جایی که ارتباط با یک سامانه بدون حضور انسان در آن بسیار سخت بوده و کوچک ترین اشتباهی می تواند به از دست رفتن آن تجهیزات گران قیمت و حساس منجر شود. در طول سالهای اخیر، نیروهای مسلح کشورمان برنامه های مختلفی را برای طراحی و تولید تجهیزات نظامی بدون سرنشین برای فعالیت در سطح و زیر سطح دریا اجرا کرده اند کهبه علت حساسیت های مختلف، همواره تصاویر و اطلاعات کمی از آن در اختیار رسانه ها و افکار عمومی قرار گرفته است اما بر اساس تصاویر منتشر از مراسم تحویل شناورهای تندرو به سپاه در روزپنج شنبه ۸ خردادماه، مشخص می شود که گام های مهمی در این حوزه برداشته شده و اکنون نیروی دریایی سپاه مشغول عملیاتی کردن یک زیردریایی بدون سرنشین نسبتا بزرگ (در مقایسه با نمونه های موجود در کشور و حتی جهان) است. در این گزارش نگاهی به این نوع سامانه ها و اهمیت آن برای نبرد در فضای خلیج فارس خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

رمزگشایی از دستور رهبر انقلاب برای تولید «ابزار نظامی پیشرفته» در سپاه/ ایران سکاندار «نبرد هیبریدی» بدون سرنشین در جهان می‌شود +عکس

جهان به دنبال شناورهای زیر سطحی بدون سرنشین

شناورهای زیردریایی بدون سرنشین چند سالی است که از گونه های فعال در حوزه های تحقیقاتی و مدل های مخصوص امور علمی در مباحثی چون زیست شناسی و تحقیق در خصوص جانداران، زندگی ناشناخته زیر آبی یا نجات خدمه زیردریایی های سرنشین دار، به سمت مباحث تخصصی تر نظامی رفته اند و حتی اخیرا شرکت بویینگ در آمریکا قراردادی را با نیروی دریایی این کشور برای ساخت زیردریایی های بدون سرنشین به اسم Echo Voyager به امضاء رسانده است.

طبق اعلام رسمی، این بدون سرنشین زیر آبی توان حرکت تا برد ۱۲ هزار کیلومتر را داشته و می تواند به انواع مختلفی از تسلیحات و سیستم های حسگر برای عملیات های شناسایی بسته به نیاز عملیاتی مجهز شود. توان حمل محموله در این زیردریایی نیز ۸ تن است و از ترکیب گیرنده جی پی اس، سیستم های مسیریابی اینرسیایی و سامانه های حسگر و مکان یاب زیر دریا برای فهمیدن مسیر خود بهره می برد.

شناور Echo Voyager

انگلستان از دیگر کشورهایی است که در حال حاضر برنامه هایی را برای توسعه زیردریایی های بدون سرنشین در دست دارد و اخیرا قراردادی را با یک شرکت داخلی برای توسعه یک نمونه اثباتگر فناوری از این نوع وسیله ها به امضاء رسانده اما فعلا خبری از عملیاتی کردن چنین سامانه هایی در بخش های رزمی این کشور مدعی در حوزه دریا نیست.

کره جنوبی هم طرحی موسوم به ASWUUV را در دستور کار دارد که اولین نمونه از آن در سال ۲۰۱۹ میلادی به نمایش درآمده است. این زیردریایی کوچک و بدون سرنشین به نظر در نقش یک سیستم برای کشف و شناسایی زیردریایی های دشمن به حساب آمده و اطلاعات را با دیگر شناورها به اشتراک خواهد گذاشت. مشخص نیست که این زیردریایی مسلح خواهد بود یا خیر.

نمونه ای از طرح ASWUUV کره جنوبی

زیردریایی های بدون سرنشین چینی در جریان یک رژه

روسیه برنامه ای موسوم به Project ۷Р۲۲ Garmoniya-GUIDE را در دست توسعه دارد که شناوری زیر آبی بدون سرنشین با توان استفاده از سیستم های مختلف برای ماموریت های گوناگون است. در کشور چین نیز در جریان یکی از رژه های اخیر گونه ای از زیردریایی های کوچک و بدون سرنشین به نمایش گذاشته شده اند که به نظر برای امر شناسایی، کاربرد دارند اما هنوزاطلاعات آنچنانی از این شناور در دسترس نیست.

نکته مهم در خصوص زیردریایی های بدون سرنشین این است که این فناوری و این کلاس از تجهیزات در ابتدای راه بوده و هنوز در هیچ نقطه ای از جهان به سطح بلوغی که برای نمونه در پرنده های بدون سرنشین رسیده، نرسیده اند، ولی این پیش بینی دور از ذهن نخواهد بود که دهه فعلی میلادی که در ابتدای آن هستیم شاهد توسعه و ظهور هر چه بیشتر شناورهای زیر آبی بدون سرنشین باشیم.

سپاه پاسداران و عرصه شناورهای بدون سرنشین دریایی

در بحث سیستم های بدون سرنشین، سپاه همیشه در منطقه غرب آسیا پیشرو بوده اما عمده نام های موجود در ذهن مان به پرنده های بدون سرنشین یا پهپادهای این نیرو باز می گردد. در عین حال، اولین گام سپاه پاسداران در حوزه ساخت شناورهای بدون سرنشین را می‌توان شناور تندروی «یامهدی» برشمرد که طبق اطلاعات اعلام شده در مستندهای رسانه ملی، مجهز به سه جایگاه پرتاب راکت بوده و همچنین می‌تواند با حمل مواد منفجره تبدیل به یک بمب متحرک در دریا شود و به بدنه ناوهای دشمن اصابت کند.

از سویی بدنه کامپوزیتی و حجم کوچک این قایق که به نظر می رسد طولی کمتر از ۱۲ متر و ارتفاعی ۱.۵ متری دارد باعث شده تا سطح مقطع راداری آن در دریا پایین باشد و احتمال اصابت آن توسط سامانه‌های دفاع سطحی دشمن پایین بیاید.

شناور بی سرنشین یا مهدی در حال شلیک راکت در جریان یک رزمایش

اما در بحث ساخت زیردریایی بدون سرنشین، مشرق یکی از اولین رسانه های ایرانی بود که به این مسئله پرداخت. در سال ۹۴ و در گفتگویی با سردار فدوی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه در خصوص ورود زیردریایی به یگانهای رزمی ندسا، این فرمانده ارشد نیروهای مسلح کشورمان این طور اعلام کرد: امیدواریم که تا پایان برنامه پنج ساله پنجم که زمان زیادی هم به پایان آن نمانده است، کارهای اولیه مربوط به این زیرسطحی را به پایان برسانیم تا قابل ارائه باشد.

زیردریایی سپاه در جریان آزمایش - به ابتدا و انتهای شناور که در عکس با فلش مشخص شده دقت کنید

اما حالا و با تصویری که در مراسم تحویل شناورهای تندرو به نیروی دریایی سپاه منتشر شده، مشخص شد که سپاه قدم های مهمی را در زمینه زیر سطحی ها برداشته و به نظر توسعه یک زیردریایی بدون سرنشین که در دستور کار بوده، به نتایج قابل قبول و عملیاتی رسیده است. اگر به تصویری که در بالا درج شده و نقاط مشخص شده روی آن دقت کنید، مشخص می شود پوشش فلزی روی سطح زیردریایی که دو نفر روی آن ایستاده اند بخشی از سطح رویی شناور بوده و شخصی که در جلو نشسته است نوعی سیستم کنترل شبیه به سیستم هدایت پرنده های بدون سرنشین را در دست دارد.

در وهله اول آنچه از این عکس می توان برداشت کرد آن است که ما با یک زیردریایی بدون سرنشین در شکل و ظاهر سری غدیر اما کوچک تر از آن و بدون پل فرماندهی رو به رو هستیم. اندازه مذکور و نحوه هدایت آن نشان میدهد که بعید است انسانی درون زیردریایی قرار بگیرد و با اضافه شدن سطح فلزی و امکان حضور افراد آزمایشگر و احتمالا اضافه شدن برخی گیرنده ها و حس گرها، انجام آزمایشات ممکن شده است.

فراموش نکنیم که نیروی دریایی سپاه ماموریت تامین امنیت و انجام عملیات رزمی در تنگه هرمز و خلیج فارس را دارد. این محدوده عملیاتی در جنوب کشور، فضایی به نسبت کوچک و کم عمق با وجود جزایر ایرانی گوناگون است. در بحث نحوه ارتباط با این شناور زیر سطحی نیز احتمالا سپاه به سمت توسعه امواج فرکانس پایین برای ارتباط برد بلند زیر آبی رفته که با توجه به مساحت نسبتا کم منطقه مورد نظر و البته سواحل طولانی کشور ما، فناوری غیر قابل دستیابی محسوب نخواهد شد.

پیش از این نیز  سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه مهرماه سال ۹۸ با تأکید بر اینکه باید به سوی تولید شناورهای بدون سرنشین حرکت کنیم، گفته بود: دستیابی به چنین دستاوردی با توجه به دانشی که در اختیار داریم امکان‌پذیر است.

طبیعتا در این مرحله نمی توان ماموریت خاصی را برای این شناور تعریف کرد و مشخصا نیاز به اطلاعات و تصاویر بیشتر از آن است اما با توجه به ماهیت وضعیت خلیج فارس و سابقه سپاه در این بخش می توان گزینه هایی مثل حمل اژدر یا حتی استفاده از آن به عنوان یک پلتفرم انتحاری سنگین برای حمله از پایین و ایجاد انفجار در حجم بالا و غرق کردن شناورهای سنگین را در خصوص آن پیش بینی کرد.

با این اوصاف، آنچه که تا به اینجا می توان با اطمینان گفت این است که برنامه زیر سطحی های سپاه با موفقیت از مرحله طراحی و بررسی روی رایانه و فرضیات علمی، گذر کرده و به آزمایش های دریایی رسیده است و با عملیاتی شدن چنین سامانه هایی، علاوه بر به دست آمدن یک گزینه مهم و جدی برای غرق کردن و آسیب جدی وارد کردن به هر شناور سطحی و زیرسطحی در منطقه، ایران وارد باشگاهی خاص در میان نیروهای مسلح جهان خواهد شد که حاضران در آن حتی به اندازه انگشتان یک دست هم نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 160
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 60
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    بوقم داره ؟
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      هم بوق داره هم زنجیرچرخ . تازه تک چرخ هم میزنه دلبندم
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      اگه با بوق خوشحالی؛ برات بوق هم میزارن!
    • LB ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      بله امثال شما رو روش نصب میکنن چون خیلی بوق تشریف داری. از الان نفس بگیر خفه نشی
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      تا شوما ها هستین بوق میخواد چیکار!
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      83 9
      چراغم داره
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      75 22
      وقتی قرار باشه «بوق» رو هم خودت دست خالی اختراع کنی (دقت کن: کپی نه. اختراع. یعنی اصلا نمی‌دونی بوق چیه) اون موقع همون بوق ارزشش با فضاپیمای آمریکایی که هفتادودو ملت با هم جمع شدن و هنوز هم وقتی می‌خوان پرش بدن هزار جور دلشوره دارند، بیشتره!
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      30 14
      به تو ربطی داره؟ ۲۲۷۷
    • ممد IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      63 31
      خجالت نمی کشی که به زبان فارسی مسخره کرده ای که / بوقم داره تو لابد ایرانی نیستی و گرنه خارج از دین و مذهب و نظام هر ایرانی به پیشرفت های نظامی توسط فرزندان خودمان مثل همین زیر دریایی افتخار می کند
    • مظلوم IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      82 19
      بوق هم داره . ولی دعا که صداش در نیاد . چون اون وقت بد جوری پوزه اربابت رو خرد میکنه . آواره در به در.
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      48 12
      بوق داره ولی صداش صبح در میاد.
    • بابک IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      36 7
      تو هم بوقش باش
    • !! IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      20 16
      آره ؛ گوش ناشنواتو بیار جلو !!
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      41 8
      نه داداش بوم داره ، یعنی انفجار مهیب. فعلا هم چون درکش نمیکنید برید بگید فتوشاپ بود.
    • DE ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      49 30
      عزیز دل برادر بوق نداره ولی وقتی منفجر بشه صدا و لرزشش تا ده کیلومتری شنیده و احساس میشه. البته یک خلاء 200 متری توی آب ایجاد میشه که حتی ناو هواپیمابر از وسط دونیم میشه.
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      28 23
      به کوری دشمنان ایران ریسمان هم برای بستن گردن معاندان هم دارد هر بی غیرت بی وطن از بیشرفت ایران ناراحت می شود
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      31 13
      وقتی اژدرش آمد سمتت بهش میگیم بوق خداحافظی برایت بزند
    • raya IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      23 4
      رسیدیم دم در کمپ بوقم میزنیم واستون منافقین عزیز
    • رهگذر IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      21 8
      ولگردان آلبانیایی نشین ،معلومه که خیلی میسوزید. پس بسوزید. صدای بوقش هم را اربابانتان از قبل شنیده اند و لاجرم نیاز به پوشک پیدا کرده اند. بعدا" در عمل قطعا" دچار ضربه ملایم مغزی خواهند شد. راستی تا دیر نشده بروید پوشکتان را بپوشید.
    • سید IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      11 1
      بوقش فقط منفجر می کنه این طوری هشدار می ده که برو کنار
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      9 2
      بوق که شما باید بزنید البته زیاد نزن که پنچر بشی
    • ناشناس IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      1 3
      عزیزان مستعان یک عملیات فزیبی بود برای پرتاب نور به فضا . اونایی که هنوز متوجه نشدند . بشوند.
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
      3 0
      بوقی بهتر از شما ؟
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    63 39
    پس کو؟ یه عکسی یه فیلمی یه حرکتی چیزی ما ندیدیم حرفاتونو از کجا باور کنیم؟
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      49 18
      توباور نکن مهم نیست.!!!
    • DK ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      41 25
      کوری مگه 2 تا عکس هست دیگه نکنه جاسوسی؟! اطلاعات دقیقتر میخای زنگ بزن 131
    • آریا IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      67 31
      شما اگ به #سپاه ایمان و اعتماد داشته باشی بدون حتی یک تصویر و نه فیلم، باور میکنی. مشکل پس چیزدیگریست
    • جانم فدای رهبر IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      35 16
      ضد انقلاب خائن چشم ندارید سر افرازی ایران را ببینید چشم هسود کور زنده باد رهبر جانم فدای رهبر
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      26 37
      شما به صداقت نداشته مشرق اعتماد کن
    • علی IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      10 2
      مگه هرچیوبایدبه هرکی نشون داد؟!!!بوق هم داره بعدا صداش بدجوردرمیاد تا گوش تمام اربابهاتو ودوغی مثلتورو کرکنه. زنده بادتیران اسلامی کوربغد بدخواه ودشمن وخائن وطنی
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      13 8
      درود بر مشرق واهالی مومن مشرق. درود بر صداقت مشرق. خداقوت. خسته نباشید.
    • پرعام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      16 0
      لابد میخوای بگی اینم مثل موشکا فتو شاپه هنوز جا موشکا تو عین العسد هست خواستی برو نگاه کن
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    98 32
    ماشاالله و لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم. سلام خدا بر سپاه پاسداران. خداقوت. خسته نباشید.
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      32 29
      انا لله و انا الیه راجعون
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      11 6
      کسیکه گفتی انا لله وانا الیه راجعون حتما بخاطر خودت گفتی. حقت همان رفتن ومردن وقتی چشم دیدن سربلندی سپاه را نداری.!!!
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      12 4
      ماشاالله و لاحول و لاقوة الا بالله العلی العظیم. سلام خدا بر سپاه پاسداران. خداقوت. خسته نباشید.
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      7 17
      کاربری که گفتی انا لله و انا الیه راجعون. این ذکر به هنگام مصیبت گفته می‌شود نه موقع موفقیت وپیشرفت. هرنکته مکانی دارد. الان از موفقیت سپاه گفتند ماهم ستایش نمودیم ذکر انا لله و انا الیه راجعون خیلی خوبه ولی الان موقع گفتنش نبود.
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      7 2
      ۱۶:۲۳ واقعا خیلی بی اخلاق هستید و سریع تهمت می زنید ، انا لله و انا الیه راجعون در حق نظامیان امریکایی هست بخصوص .
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      3 4
      20:34بی اخلاق خودتی وقتی بی مقدمه در پاسخ مطلب خوبم گفتی انالله وانا الیه راجعون دقیقا چطوری میشد معنی حرفت رو فهمید.. هرکس دیگه بجای بنده هم بود جوابت را می‌داد. من بعد هم نمیخواد در پاسخ صحبت بنده حرفی بزنی.!!!! مشرق جان لطفا چاپ بفرما ممنون.
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      0 3
      20:34بی اخلاق خودتی واهل تهمت زدن هم خودتی منظورت رو معلوم میکردی.مشرق جان لطفا چاپ بفرما ممنون.
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      1 2
      20:34اولا که بی اخلاق واهل تهمت خودتی. بعد هم بنده از سپاه تعریف واز پیشرفت آنها تجلیل کردم وقتی کسی بگوید انالله وانا الیه راجعون. دیگران که بشنوند حتما میگند بخاطر پیشرفت سپاه. ما از کجا بفهمیم ضمیر هو مستتر به چی برمیگرده.!!!
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      0 2
      23:34 اتفاقا خیلی با اخلاق هستم واصلا اهل تهمت نیستم تومنظورت را خوب نگفتی. بی اخلاق واهل تهمت خودت هستی.!!!
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      1 2
      23:34هرچی گفتی بخودت گفتی. بی اخلاق اهل تهمت.!!!
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      2 1
      23:34 هرچی گفتی به خودت گفتی.!!!
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      2 0
      سه تا از جوابهایم به 20:34را اشتباهی باساعت 23:34گفتم درستش خطاب به 20:34است.
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    44 26
    خدا لعنت کند مخالفان نظام را که انچنان در سطح وسیع به سمپاشی علیه سپاه می پردازند که دیگر انتقادهای از سر خیر خواهی هم دیده نمی شود. ببینید! بارها دیده شده یک نفر از مسئولین حرفی می زند که باید فلان چیز ساخته شود و ان چیز بعد از چند ماه ساخته می شود ! و ما هم با اب و تاب برجسته می کنیم که در کمترین زمان ( اینجا 8 ماه) ساخته شد ! حتی اگر توانایی ساخت چیزی در یک کشور وجود داشته باشد کلی پروژه های تحقیقاتی تعریف می شود و چند سال طول می کشد تا به تولید برسد. البته ممکن است این نوع زیر دریایی خاص در حال مطالعه بوده که سردار سلامی از ان اسم برده باشد. اما نحوه اطلاع رسانی ان چنین چیزی را نشان نداده و حق دهید که باعث شود خواننده از اکنون به قابلیت این وسیله نظامی شک کند. با تشکر
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      37 5
      متاسفانه مسئولین ارشد سپاه مشاورین خوبی برای خودشون ندارند و در زمینه رسانه ما واقعا ضعف داریم، مثلا همین قضییه مستعان را که یادمون نرفته، سر یه عجله بی مورد چه افتضاحی شد. خوب اگه اهمیت فضای رسانه ای درست فهمیده میشد، تا اطمینان و تایید وزارت بهداشت کسب نمیشد اصلا اعلام نمیکردند وای چی میسه گفت ......
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      19 27
      سپاه که یه دونه اس. تو نگاه کن برشها و طراحی این زیردریایی مرموز چقدر از نمونه خارجیش سره. تبارک ا.. واقعا که عالی کار میکنن. اون عملیات انتحاریش رو هستم خیلی باحاله. ناوهای دشمن هم که در مقابلشون هیچکاری نمیتونن بکنن. آدم یاد داستان های علمی تخیلی میافته.
    • آریا IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      15 8
      بنظرم شما همون بی بی سی ببین. ادا در نیار
    • NL ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      22 1
      آقای آریا! به نظرت بعد از معرفی با آب و تاب کرونا یاب مستعان 110 ( که 40 روز از معرفی آن گذشته و دریغ از یک خبر از قابلیت آن) به منتقدین دلسوز حق نمی دهید انتقاد کنند از شیوه بسیار غیر مفید تبلیغات سپاه ؟
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      5 17
      بله واقعا این زیر دریایی چطوری می خواد کنترل بشه اونم با کنترل کوادکوپتر و با این وضعیت چطور می خواد نزدیک هدف بشه و با این وزن سنگین و سرعت کم چطور می خواد انتحاری کنه و وقتی ارتباط از دست رفت زیر دریایی چه بلایی سرش میاد و ...
    • آریا IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      5 3
      دوست خوبم سلام، میشه محبت کنید جز #مستعان دوتا مثال دیگه برام بزنید؟؟. لطفا؟ میخام بدونم سپاه همیشه اینطوره که شما میگید! میخام بدونم چندبار مستعان ها تکرار شده که باعث شده دلسوزان محترم نگرانی به دلشون راه بدن. میخام بدونم چرا هربار سپاه یه دستاوردی رو هرچند ساده معرفی یا رونمایی میکنه دوست_دشمن_منتقد_دلسوز_دلواپس_و.. و.. و.. همه باید در همون لحظه ی خبرخوش فعال بشن؟؟ چرا باید ذیل خبرخوش بی ربط و باربط همه جور هجمه وارد بشه؟؟ نمیشه مستعان رو برای مستعان نگهداریم و زیردریایی رو برای زیردریایی؟؟
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    60 23
    وای چه مرموز
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      14 9
      به چه زیبا تمام دست آوردهای سپاه زیباست. زيبايیش وقتی بیشتر نمایان می‌شود که جانانه از وطن در مقابل دشمن دفاع کند. جداً دستمریزاد. احسنتم. عالی. خداقوت. خسته نباشید.
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      15 11
      درود برسپاه.
    • نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      37 8
      خیلی خطرناکه دانشمندان منطقه 52 در بهت و حیرت موندن .
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      18 1
      ۱۲:۰۸ احتمالش هست یوفو ها این فناوری پیشرفته رو به سپاه دادن به گفته منابع آگاه که نخواستن نامشون فاش بشه
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      6 4
      یمشت بی سواد فقط بلدن هر چی ساخته میشه مسخره کنند. یمشت مفتخور که یه موبایل دستشون گرفتن الکی نظر میدن. انرژی هسته ای رو هم میگفتن پیت حلبی. تا اینکه اربابشون خودش رو جر داد که تعطیلش کنه معلوم شد خیلی هم در هسته ای قدرتمندیم. موشک رو مسخره می کردن. تا اینکه آمریکائیهای تروریست رو تبدیل به جسد کرد و همگی به طور خودجوش دچار ضربه مغزی شدن.
  • ناشناس US ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    61 57
    انگار اونجا منقل و قابلمست
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      15 18
      هرچی سپاه بسازه خوشگل.!!!
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      16 11
      اي کلک معلومه 24 ساعت پاي منقل هستيا ..... فقط حواست باشه زياد نزني که چرت و پرت ميگي خودتم نمي فهمي
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      17 22
      می دونم، موشک ها هم فتوشاپه. آروم باش آروم باش :)
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      12 10
      اتفاقا درست دیدی اون منقل برای کباب کردن سربازهای امریکایی طراحی شده.
    • فرزاد زارعی IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      7 1
      تو برو منقل ترامپ رو از دستش وردار .چشم دیدن نداری جمهوری اسلامی ایران قوی تر قوی ترش .
  • علی خدایی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    10 5
    با تلاش و زحمات میشود ساخت فقط باید مسیر را ادامه بدهیم و مسلما به محصول تبدیل میکنیم
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    34 6
    مرموز؟؟ خخخخخخخخ
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    45 8
    این جور ریر دریایی های کنترل از راه دور رو تو کشور های خارجی دانشجو ها میسازن
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      9 6
      ما هم اینجا دانشجوهامون از اون مدل هایی که مد نظر شماست ساختن بهترشم ساختم اما قضیه ی این فرق می‌کنه
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      11 2
      باشه عزیزم :)
    • احمد IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      7 7
      اینجا هم دانشجوها و فراغ التحصیلهای جوان همه این چیزها رو میسازن، هزینه اش هم چند صد میلیون دلار نمیشه. بعد هم که صداش دراومد، می فهمی که واقعی بوده یا دانشجویی. مثلا موشکهایی که خورد به عین الاسد، مثل ماهواره نور.
  • US ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    41 45
    گرچه این ره که می روید به کردستان است اما چون نمیشه جلوتون رو گرفت یکم تندتر حرکت کنید زودتر برسید به تهش و برگردید مثل ژاپن که رفت و برگشت به راه درست و پیشرفت کرد
    • BE ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      19 16
      شما بهتره یه کمی تاریخچه تجاوز سربازهای آمریکایی به دختران ژاپنی رو مطالعه بکنید ، حتی به دختر شش ساله هم رحم نکردن / اگه پیشرفت اینه شما درست میگی
    • حسین GB ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      4 11
      شماهم بهتره تاریخ ایران و روسیه رو بخونی روس هام هر بلایی که فکرش رو بکنی سر مردم ایران آوردن و ایران رو تجربه کردن اما الان روسیه شده متحد ایران
    • BE ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      11 0
      حالا اگه روسیه دشمن ایران بود شما خوشحال میشدی ؟
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      9 1
      بله شوروی قبلا دشمن ما بود. اما فروپاشید و الآن روسیه با ما همراه هست. هر وقت آمریکا فروپاشید ما هم با بعضی کشورهای اونجا دوست میشم. خدا رو چه دیدی.
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      1 3
      به ترکستان درستشه.مغول ببین چه قدر سرزمینتون داغون بوده که ضرب المثل شده
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    52 25
    یه جوری تیتر زدی گفتم الان چی ساختین. اسباب بازیه خو
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      30 6
      خجالت بکش چطور جرئت می کنی بگی بالای چشم سپاه ابرو هست ضدانقلاب خائن
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      4 1
      حرف زدنت خیلی مسخرست . ضد انقلاب ؟؟؟ چرا هر کسی حرفی میزنه به مذاقتون خوش نمیاد اینطوری میگید. هر کسی حق نظر داره.حرف زدنت رو هم یاد بگیر.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    31 2
    عزیز برادر این رونمایی محسوب نمیشه. عنوان رو باید حرفه ای تر بزنید.
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    43 9
    چرا اینقدر طراحی ظاهری ضعیفه؟ طراحی بویینگ رو ببینید.
    • احمد IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      11 15
      دقیقا بر چه اساس می فرمایید طراحیش ضعیفه؟ اصلا بیشترش زیر آبه و شما ندیدی. باید کارش رو درست با قیمت پایین تر انجام بده. تسلیحات رو برای دفاع میسازن نه برای نشون دادن زیبایی و کلاس.
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      4 1
      این فعلا در سطح آزمایشه، الان هم دقت کنید روی زیردریایی فعلا دارند تست های لازم رو انجام میدن. فرم نهایی اساسا شباهتی به این نخواهد داشت.
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    44 5
    فقط مرموزیش منو کشته
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    6 8
    حالا اینو بذارین کنار کسایی که پپه رو رونمایی میکنن و چند سال وعده اینترنت رایگان رو میدن.
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    32 9
    خجالت نکشیدی اینو با اونا مقایسه کردی مشرق ماله کش
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      4 6
      توهین نکن.!!!
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      18 2
      واقعا باید میگفت خحالت نکشیدی این رو با اون مقایسه کردی مثل اینکه پراید رو با فراری مقایسه کنی البته منظوررم از پراید بوئینگ بود
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    8 13
    منتظر رونمایی کوی عملیات هستم. اونوقت قیافه عزیزانی که مسخره میکنن دیدنیه یادتونه اونی که یدلاری رو کنار هزار تومنی گرفته بود توی شب اجرای برجام. الان کجاست؟ قیافش الان چجوریه؟
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    29 1
    چه نوکش تیزه. فکر کنم با همون میره میزنه به دشمن
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    21 3
    چقدر شبیه اون بوئینگه اس
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    27 5
    قاره پیماس!
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      13 3
      قاره پیما رو از کار می اندازه
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    16 1
    پلتفرم استشهادی
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    19 1
    رونمایی رسمی تعریف و مشخصات خاص خودش رو داره.
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    16 33
    فدای سپاه.
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    31 2
    به ابتدا و انتهای شناور که در عکس با فلش مشخص شده دقت کردیم ؛ گِرده !
  • محمد IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    24 3
    خدا رحم کنه به آبازیان
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      22 2
      متاسفانه امکان داره بخاطر نوک تیزش باعث انقراض نسل دلفین ها بشه خخخخخخخخ
  • مهران IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    15 35
    سپاه برای مردم ایران عشقه وبرای دشمنای وطن فروش خشمه. بسوزیدازاینهمه پیشرفت. قطعاآدم بیسواد ارزش این تلاشهارانمیفهمد
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    18 4
    باز دوباره بحث نظامی پیش اومد و تمام کارشناسان و استراتژیست های نظامی برجسته ی دنیا ریختند تو سایت مشرق نیوز.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    43 2
    مشرق به نظرت چه زمانی به فناوری تولید کارت ملی میرسیم؟
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      28 0
      هر وقت به فناوری ساخت کارت مترو رسیدیم
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      18 8
      از دولت منتخبت بپرس. تا 1400 که قطعا نمیتونیم.
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
      3 1
      مگه تو اون 8 سال نرسیدیم؟ از محمود یه سوا کنید شاید بقالی سر کوچشون میسازه
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    13 6
    با تز توکل و استشهاد، فکر نکنم بی سرنشین نیاز بشه! یه اژدرِ تک سرنشینِ قابل کنترل هم کار رو پیش میبرد...
  • ای سی من IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    16 15
    ذخیره انقلاب الله اکبر
  • علی محمدی IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    14 31
    ای کاش سسپاه به ساخت جنگنده هم ورود کنه در این زمینه خیلی میتونه کمک کنه
    • آریا IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      7 12
      #قاهر313. اندکی صبر..
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      2 6
      ای کاش سپاه....
    • حسین GB ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      11 4
      نمونه ای از قاهر تولید شد از جنگنده های نسل سوم هم ضعیف تر است قاهر جنگنده خیلی کوچک است دماغه قاهر به حدی کوچکیه که نمیشه رادارهای مدرن یا حتی رادارهای جنگنده قدیمی نسل سوم رو روش نصب کرد کابین خلبان خیلی کوچیک است به زور خلبان جا میشه فیلمش هست موتور قاهر معلوم است موتور جنگنده های اف ۵ هست پهپاد های پنج تنی از جنگنده قاهر خیلی بزرگتر است این دولت ماکت درست می‌کنه تا مردم رو فریب بده
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    4 9
    زیر دریایی بدون سر نشین یعنی امکان دارد امروز زیر هر قسمتی از دریای جنوب یک زیردریایی خوابیده باشد و هر لحظه که اراده کنیم اژدرها از ان شلیک خواهد شد
    • رسول IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      40 16
      مهم اینه که با این اژدرها به کی شلیک کنیم ؟ !.......... به ناوچه کنارک و خودیها ؟!............
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      17 0
      بله ، ولی باید برای شلیک اژدر از جاش بلند بشه
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    5 19
    مشرق باید یک عکس هم از زیردریایی نیمه سنگین فاتح میگذاشت تا این بنده خداهای از همه جا بی خبر فکر نکنن توان ساخت زیردریایی ایران همینه. اینها اصلا ملتفت نیستن که ماجرای این زیردریایی چیه.
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    37 3
    خدا به ایران رحم کنه. کدوم شهر رو قراره بزنه؟
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    8 18
    دوران بزن در رو تمام شد
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    24 9
    از کی این لگن شده مرموز
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      6 12
      چشمات رو بازکن دقت کن بعد نظر بده.!!!
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      14 1
      فقط مواظب باشن تو تور ماهیگیری ترال چینی ها در خلیج فارس گیر نکنه چون این تورها تر خشک را باهم صید میکنه از کف دریا
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    38 4
    ملت رو اسکل کردیداین هم حتما به سرنوشت جنگنده قاهر دچار خواهد شد واقعا خجالت نمی کشید زیر دریایی بدون سرنشین انتحاری جوک تعریف می کنید !
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    35 4
    مشرق با شعور ما بازی نکن زیر دریایی بدون سرنشین انتحاری در عرف نظامی جهان بهش میگن اژدر ! می خوایی چرخ رو دوباره اختراع کنی !
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    35 1
    اگه این بدون سرنشین هست پس اون دوتا سرنشین هاش چی هستن !؟
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      7 0
      احتمالا از یک مکانی به بعد بدون سرنشین می‌شود.!!!
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      3 0
      اون دوتا سرنشین برای اینکه قایق را معرفی کنندومعلوم بشه قایق هست. واین از مرموزی قایق که معلوم نیست قایق. وحتما در مکان مشخص بی سرنشین می‌شود. درود بر سپاه.
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      3 0
      متن را کامل بخوان جوابت را میگیری.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    37 1
    بیشتر شبیه این هست که دونفر دارن با قایق کنترلیشون می رن ماهی گیری
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    11 16
    احسنت و درود بی پایان بر سپاه
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    27 5
    جماران بگیر که دارم میام خخخخخ
  • یعقوب IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    5 15
    آهای مقامات فرانسوی و آلمانی ,که جهت خشنودی ترامپ پیشنهاد کردین که تحریم تسلیحاتی ایران برداشته بشه و ایران تهدید به خروج از ان پی تی را عملی نکنه و در عوض فروش سلاح های پیشرفته مثل زیردریایی های بی سرنشین ممنوع بشه و چندتا فشفشه و ترقه اجازه داشته باشه بخره و دلش خوش باشه , چشم باز کنید ببینید ایران خودش داره میسازه و اصلا قرار نیست بعد از لغو تحریم تسلیحاتی تو این اوضاع بی پولی از شما سلاح خریداری بشه , شما غربی ها سلاح هم بفروشید مثل اف 16 های فروخته شده به مالزی میشه که نخست وزیرش گفت فقط به درد آموزش می خوره و تمام امکانات تهاجمی اش را برداشتند و اصلا با اف 16 های اسراییلی و آمریکایی کلا فرق داره و فقط فرم بیرونی اش مثل اوناست ما به سلاح شما نیاز نداریم اگر تحریم برداشته بشه طبق گفته مقامات وزارت دفاع ایران صرفا قصد خرید جنگنده از روسیه و چین را داره , مطمئن باشید ساخت سلاح های دیگری در راهه متعجب خواهید شد تا سالگرد شهید سلیمانی صبر کنید سورپرایز خواهید شد
  • تبریزی IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    6 25
    ماشااله . خدا پشت و پناه تان .
    • رسول IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      8 18
      ماشااله ?!.......... ماشاءالله صحیح است . بجای چاپلوسی و تملق دیکته یاد بگیر !!!
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      3 8
      ماشاالله. خدا پشت وپناهتان.
  • حسین IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    38 0
    چه خبر از سامانه کرونایاب فوق پیشرفته مستعان؟
    • ناشناس IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      0 0
      این پیر تاپاله های آلبانیایی تبار هنوز فکر می کنن برای صدام حسین دارن مزدوری می کنن، بدبختا رئیس تون عوض شده الان هرجایی بن سلمان هستید، خیلی ضد امپریالیست هستید، نه؟!
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    28 0
    این اگه بدون سرنشین است بس این دونفر روش نشستن بوقن همون بوقی که کامنت اول گفت ایا داره واگه قراره اینو به کشتی بزنن بس اژدر چرا دیگه تولید میشه
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    49 2
    خدا بیامرز نیکولا تسلا ۲۰۰ سال پیش یه چیزی شبیه اینو درست کرده که کنترل از راه دور هم بود اون زمان!
  • احمد IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    23 6
    فقط مراقب باشيد ديگه با اين خطاي انساني نكنيد
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
      3 10
      توهم مواظب باش دیگه نظر ندهی.!!!
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    15 34
    سلام خدا بر سپاه پاسداران. اگر سپاه نبود کشور نبود.
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    22 6
    شما اواضاع داخلی را درست کنید اسباب بازی روسی نمی خواهیم
    • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      7 1
      شما اوضاع را درست بنویس بقیه ش پیشکش.!!!
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    11 0
    با تیوپ تراکتور سطح آب استخر میم.نه!!!!!
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    22 7
    این یک زیر دریایی مرموز نسل ششم است فقط چون هفت ماهه بدنیا آمده یک مقدار قیافش شبیه فرقون بدون سرنشین است البته العان در سن رشد است یک مقدار بزرگتر بشه چهرش به حالت نرمال بر میگرده البته قطره فلج اطفال هم باید تا دیر نشده بهش بدن وواکسناشم بزنن بزرگ بشه یک زیر دریایی خوش تیپ میشه
    • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      7 3
      خودت رو تحقیر کن.!!!
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    6 8
    امام زمان قدرت شیعیان پشت ما هست
  • CA ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    2 0
    در تیتر بجای مرموز بهتر نیست از یک واژه جدید استفاده کرد چون منظور فن آوری طبقه بندی شده اطلاعاتی هست میشه گفت زیردریایی با فن آوری ناگستر
  • فرزاد زارعی IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    6 8
    ماشاالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
  • NL ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    3 3
    دشمن شناسی مقام معظم رهبري بر اساس درکي درست و واقعي از شناخت دشمن است منويات و نصايح مقام معظم رهبري به خاطر مصلحت مردم و سربلندي اسلام است تا مسئولان و مردم کمتر فريب بخورند و همين دشمن شناسي دقيق ايشان است که از محوري ترين مسائل دفاعي كشور در تمامي زمينه هاست و درعرصه هاي مسائل سياسي و اجتماعي و اقتصادي اين دشمن شناسي از اهميت ويژه اي برخوردار است و از مهمترين عوامل در تأمين امنيت فردي و اجتماعي مردم محسوب مي شود بر همين اساس است که بخش زيادي از سخنان مقام رهبري امام خامنه اي (حفظ اله) به معرفي و شناخت دشمن اختصاص دارد.
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    4 3
    وقتی تو هیچ چیز اولین نیستیم و اول وایمیستیم چیزی ابداع و بکارگیری بشه بعد ازش کپ بزنیم یعنی هیچی به هیچی!
  • رهام حسامی هوافضا IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    6 1
    زیردریایی روباتیک مذکور به صورت ماژولار ساخته خواهد شد، که این باعث می شود در آینده با آپدیت‌هایی ارزان به‌روز ‌شوند و می‌توانند از انجام طیف وسیعی از مأموریت‌ها پشتیبانی کنند.مشخصات ان وزن در هوا: 50 تن (45360 کیلوگرم) (بدون بار): 51 ft x 8.5 ft x 8.5 ft (15.5 m x 2.6 m x 2.6 m) (با بخش بارگذاری 34 فوت): 85 فوت (25.9 متر) حداکثر عمق: 11،000 فوت (3000 متر) حداکثر سرعت: 8.0 kts (14.8 کیلومتر در ساعت) حداقل سرعت: 2.5 kts (4.63 کیلومتر در ساعت) سرعت بهینه: 2.5 - 3 kts (4.6 - 5.6 کیلومتر در ساعت) دامنه بین شارژها: 150 نانومتر پوند (280 کیلومتر پوند) با سرعت اسمی 6،500 نانومتر (1 ماژول سوخت)" ذکر شده استبرد ان تا 12000 کیلومتر میباشد و قابلیت حمل سلاح و همچنین ناوبری ترکیب گیرنده جی پی اس، سیستم های مسیریابی اینرسیایی و سامانه های حسگر و مکان یاب زیر دریا استفاده کرده تا جایی که من سرچ کردم .یکی از پیشرفته ترین زیر دریایی ها میباشد رهام حسامی هوا فضا
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    5 2
    دمشون گرم. عجب چیزی ساختن. اگر سپاه نبود حتی سیاست خارجی هم نداشتیم. الآن جلو چشم آمریکا بیزین میبریم ونزوئلا آمیکائیها هیچ غلطی نمیتونند بکنند. چون میدونند اگر غلط اضافی بکنند مثل عین الجسد پوست از سرشون می کنیم. و این است اقتدار نظامی. اونائی هم که هر مفت میزنند همیشه میزنند کاریش نمیشه کرد. بالاخره پولی که از اربابشون میگیرند بالاخره باید حلال باشه. فقط آلبانی اینترنتش آفتابه ایه دیر به دیر پست میزارند.
    • رهام حسامی IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      2 1
      اون مشخصات اکو ویجر شرکت بویینگ است .و عکس دقت کن این زیر دریایی بویینگ است .ساخت ایران ان شکل و چیز دیگری است که بر اساس ان الگو برداری شده .رهام حسامی هوافضا ترم دوم
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    5 0
    مشرق جان پیام آخر را که فرستادم چاپ بفرما تا یک وقت ساعت کاربری 23:34بود ناراحت نشود وفکر نکند منظور ایشان است. ممنون.
  • فرامرز CA ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    9 5
    من فکر کنم این واحد پشتیبانیه که داره برای سایر شناورهایی که در رزمایش هستند نهار می بره. ولی گزارشگر محترم، جو گیر شده و فکر کرده حتماً چیز مرموزیه که با لباس شخصی و کلاه حصیری رفتند روش. اون دو تا فلش رو هم که دیگه توهم زده، چون به هیچ چیز اشاره نمی کنند.
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    2 4
    کاش یکم به زیبایی هم اهمیت بدن. درسته شاید تاثیری توی جنگ نداشته باشه اما بهرحال آبرو داریم
  • سجاد IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    9 1
    چرا فكر ميكنيد هر كي مخالف شماس مزدور و فلان هست حتي رهبر هم از منتقدان نظام خواست تو انتخابات شركت كنند، آنقدر كه سنگ نظام رو به سينه مي زنيد يكم هم از رهبر ياد بگيريد
  • سجاد IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    10 1
    چرا فكر ميكنيد هر كي مخالف شماس مزدور و فلان هست حتي رهبر هم از منتقدان نظام خواست تو انتخابات شركت كنند، آنقدر كه سنگ نظام رو به سينه مي زنيد يكم هم از رهبر ياد بگيريد
  • خلیل سدعتی ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 0
    سلام عزیزان خسته نباشید ی سوال داشتم در عمق اب چکونه با زیر دریای بدون سرنشین میشه ارتباط بر قرار کرد اگه طف کنید بگوید تا چه عمقی امکان ارتباط وجود داره سپاس گذارم
  • خلیل سرعتی ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 1
    اقا ی طرح دارم با حداقل امکانات میشه ساخت بسیار کاربردی متونه در خدمت نیرو دریای دربیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس