ایران خودرو نمایه

بلاشک حمایت مسئولان از ایران خودرو می‌تواند نوید شرایط مناسبتر برای این گروه صنعتی و افزایش میزان تولید و کاهش تلاطمات موجود در بازار را بدهد.

به گزارش مشرق، نگاهی به کارنامه گروه صنعتی ایران خودرو در یک سال اخیر نشان می‌دهد این مجموعه توانسته است اقدامات متعددی در راستای برون رفت از مشکلات ناشی از تحریم خودرو و قطعات آن انجام و حرکت به سمت توسعه با تکیه بر داخلی سازی تولید را انجام دهد.

از جمله این اقدامات، می‌توان به افزایش فوق‌العاده میزان تولید خودرو در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد بطوری که رکورد تولید در سال جاری از روزانه ۳ هزار دستگاه فراتر رفته و تاکنون بیش از تمام میزان تولید سال گذشته، خودرو ساخته و تحویل مشتریان شده است.

در سوی دیگر با توجه به مشکلات متعددی که تحریم‌ها در مسیر ساخت خودرو بوجود آورده بود این شرکت توانست با تکیه بر دانش فنی داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان بخش زیادی از محصولات مورد نیاز را بومی سازی کند و از این طریق نیز بیش از 200 میلون یورو صرفه‌جویی ارزی نماید.

تارا، ستاره‌ای در راه

از اقدامات موثر و قابل قبول ایران خودرو در یک سال گذشته میتوان به تولید خودروهای جدیدی همچون تارا و بروزرسانی و ساخت مدل‌های جدید خودروهای گذشته همچون فیس لیفت دنا و رانا و 207 و ... اشاره کرد. علاوه بر این ساخت و برنامه ریزی برای ورود به بازار تارا به عنوان برگ برنده‌ای در کارنامه این خودروساز می‌درخشد.

تارا که توانسته تمامی 85 مورد استاندارد خودروسازی را به راحتی پشت سر بگذارد، نسل جدید موتور TU5+  که توان و گشتاور بالاتر و مصرف سوخت کمتر نسبت به موتور TU5 برخوردار بوده و استاندارد آلایندگی یورو پنج را دارد، بهره مند است.

رکورد زنی درتولید خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو با اتکا به توان داخل و اعتماد به روحیه صف شکن کارکنان خود، موفق شد تا با تولید حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو، رکورد تولید ماهانه سال ۹۸  را در دی ماه این سال بشکند. هم چنین در اردیبهشت ماه امسال نیز با تولید حدود ۵۱ هزار دستگاه خودرو، توانست رکورد تولید ماهانه در سال ۹۹ را بشکند. از جمله دیگر دستاوردها نیز می توان به تحقق بیش از ۹۰ درصدی برنامه تولید مصوب برای چهار ماهه نخست امسال اشاره کرد.

افزایش ۳۴ درصدی تولید در نیمه دوم نسبت به نیمه اول سال ۹۸ و نیز افزایش ۴۰ درصدی تولید تا پایان مرداد ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال ۹۸، نیز گویای بهبود عملکرد شرکت در حوزه تولید است.

نگاهی به روند فروش تعدادی ایران خودرو در حوزه خودروهای سواری و وانت، نشان می دهد این شرکت از ابتدای امسال تا پایان مردادماه، در مجموع حدود ۱۴۴ هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده که این رقم افزایش ۱۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال قبل نشان می دهد. هم چنین مجموع فروش سال گذشته حدود ۴۰۸ هزار دستگاه بوده در حالی که این عدد در سال ۹۷ حدود ۳۶۲ هزار دستگاه بوده است.

نهضت ساخت داخلی قطعات ، گامی برای توسعه استقلال صنعتی

گروه صنعتی ایران خودرو، در راستای عمل به نهضت ساخت داخل، پروژه های متعددی تعریف و در دست اجرا دارد که از جمله آنها می توان به تعداد ۲۸ پروژه تعریف شده با صنایع دفاع و ۱۰۲ پروژه به همراه ۸۶ تفاهم نامه با مشارکت شرکت های دانش بنیان اشاره کرد.

برای دستیابی به کاهش ارزبری ناشی از تعمیق ساخت داخل و ارتقای محصولات جاری، پروژه هایی در قالب میزهای داخلی سازی وزارت صمت تعریف شد. در این راستا تاکنون چهار میز برگزار شده که در مجموع کاهش ارزبری ۵۲ میلیون یورویی را به ارمغان آورده است.

توسعه موتور کم مصرف در مسیر جهش تولید

پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای تولید خودروی کم مصرف، ایران خودرو توسعه موتور (IK۳) را به عنوان یکی از اولویت های اصلی سال جاری، در دستور کار خود قرار داده است. در این مسیر، توسعه یک خانواده موتور سه سیلندر، دارای طیف متنوعی از توان و گشتاور با حجم موتور کمتر از ۱.۲ لیتر (هم راستا با روند جهانی کاهش حجم در موتورها)، مصرف سوخت پایین، قابلیت کسب استانداردهای آلایندگی یورو ۶، قابلیت استفاده از سوخت بنزین، CNG و مناسب برای مدل های هیبریدی و نیز بهره مندی از سطح تکنولوژی های روز موتور(GDI و Electrification) را متصور شده و برای دستیابی به این هدف در تلاش است.

سایر پروژه های توسعه ای سال جاری این خودروساز شامل طیف وسیعی از خدمات و محصولات می شود که از جمله آنها می توان به طراحی و توسعه گیربکس شش سرعته دستی و AMT، عرضه محصولات سواری با موتور یورو ۵، ارتقای قوای محرکه جاری شرکت (بهبود مصرف سوخت و آلایندگی) و افزایش ظرفیت تولید موتورملی EF۷ به هزار دستگاه در روز، اشاره کرد.

امید به آینده روشن

همه آنچه تاکنون گفته شد نوید این را می‌دهد که در آینده نه چندان دور تلاطمات بازار نیز فروکش کرده و با افزایش جهشی تولید که در این شرکت به راه افتاده خودروهایی با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان ایرانی قرار گرفته و برای صادرات به بازارهای خارجی نیز اقدام شود.

بدون شک تلاش و حمایت مسئولان از اقدامات مثبت ایران خودرو می‌تواند مسیر رسیدن به این مقصود را بسیار کوتاهتر نماید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس