کد خبر 1161874
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
بورس نمایه

طی یک ماه اخیر بسیاری از نمادهای دولتی از قرار گرفتن در سبد سهامداران خرد خارج شده اند و همین مساله سبب کاهش قیمت آنها شده بود.

به گزارش سرویس بورس مشرق، دوران پرنوسان بازار سرمایه بعد از ۳ ماه ریزش در حالی ادامه دارد که اقبال مردم از سهم‌های بزرگ و شاخص ساز کم شده و توجه معامله گران به سمت نمادهای کوچک و ارزنده بازار سرمایه رفته است.

بیشتر بخوانید:

پایان اصلاح نمادهای شاخص‌ساز بورس؟

طی هفته های گذشته سهام شاخص ساز بازار سرمایه به شدت در حال نزول بودند، اما با تصمیم سازمان بورس مبنی بر عدم سفارش گذاری بازارگردانان در بخش فروش هم نتوانست بیش از یک روز شاخص کل را مثبت کند.

روند شاخص کل بورس در یک ماه گذشته

ممنوعیت سفارش گذاری در بخش فروش توسط بازارگردانان که طی معاملات روز گذشته ابلاغ شد، نشان می دهد این تصمیم برای کاهش عرضه های صورت گرفته در بازار بوده است. اما این تصمیم مانند یک شمشیر دو لبه عمل کرده است.

روند شاخص کل هموزن بورس در یک ماه گذشته

بازارگردانان شرکت های بزرگ و دولتی، از شرکت های بزرگ هستند که توان مالی بالایی نیز دارند. در صورتی که این بازارگردانان چند روز هم سهامی را نفروشند، توان مالی برای ادامه کار را دارند. اما در طرف دیگر، یعنی بازارگردان نمادهای کوچک نیز از شرکت های کوچک هستند و توان مالی بالایی ندارند. این مساله یعنی در صورتی که اختلالی در روند بازار و در روند خرید و فروش در بازار سرمایه رخ دهد، این شرکت ها توان حمایت از سهم خود را ندارند. آنچه در این چند روز در بورس رخ داده، شاهد حضور ناچیز بازارگردانان و شرکت های حقوقی در معاملات نمادهای کوچک بازار بوده است.

از روزهای پایانی هفته گذشته قبل تعدادی از کانال ها در فضای مجازی در حال تحلیل شاخص کل هموزن بودند که به یک مقاومت جدی رسیده است. طبق تحلیل این کانال ها باید شاهد ریزش این شاخص در هفته جاری می بودیم. این مساله در کنار تصمیم دیروز سازمان بورس در خصوص محدود کردن بازارگردانان نشان می دهد، دولت در حال زمینه چینی برای رشد شاخص کل بوده است که البته ناموفق بوده است. یعنی حمایت های دولت از بازار سرمایه تاثیر چندانی نداشته است.

در گذشته با مثبت شدن برخی نمادها که خود را لیدر بازار می دانند، در اکثر نمادها شاهد رشد بودیم. اما در حال حاضر این موضوع اتفاق نیفتاده است. این مساله نشان می دهد معامله گران در بازار سرمایه تا حدودی از رفتار هیجانی فاصله گرفته اند و به دنبال معامله گری با روش های حرفه ای تری هستند.

البته در صورتی که دولت بخواهد به صورت غیرواقعی از بورس حمایت کند، قطعا این حمایت به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید. از بین رفتن صف های خرید در نمادهای بزرگ نیز پس از یک روز، نشان دهنده این مساله است. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    0 0
    بورس الان به مثابه ی قلب تپنده ی اقتصاد ایران است هر گونه افت وخیز بورس کل اقتصاد کشور را بیش از پیش متزلزل خواهد کرد یعنی همه ی آقایان به اصطلاح متخصصی که در شورای عالی بورس تشریف دارن هیچ حرفی برای گفتن ندارند؟ یعنی منافع شخصی یه عده ارجح بر منافع ملی دارد؟ هر گونه خروج نقدینگی از بورس التهاب ارز و معیشت مردم را که هم اکنون نیز در مضیقه است را هر چه بیشتر تحت الشعاع قرار خواهد داد.
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    0 0
    دولت خوداین بلا راسرمردم اورده ان وقت دولت می خواهدراه حل می دهد
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    0 0
    دولت سعی داره سهم های شاخص ساز رو که مالکیتشون رو داره به سهامدارها بندازه .دولت هر چقدر هم میخواد سهم های خودش رو خوب جلوه بده ولی دیگه تاثیری نداره چون دستش از قبل رو شده.
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
    0 0
    بسیاری از شرکتهای کوچک به دلیل دستکاری قیمتی و ایجاد صف های ساختگی توسط دولت در سهم های بزرگ، ریزش بسیاری داشتند در صورتی که بسیار بنیاد خوبی هم داشتند. حالا زمان رشد شاخص کل هم وزن و شرکتهای کوچک است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس