روزنامه وال استریت ژورنال نمایه

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» با انتشار گزارشی از وضعیت اقتصاد ایران در ۳ سال گذشته، نوشت: اقتصاد ایران خود را با تحریم‌ها منطبق کرده و با وجود سختی‌های ناشی از تحریم‌ها، شاهد رشد اقتصاد بوده.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی درباره پیشرفت اقتصاد ایران نوشت:

ایران با وجود تاثیرپذیری از تحریم‌های آمریکا، راه نجاتی برای اقتصاد داخلی پیدا کرده است. مجموعه اقتصاد ایران در واکنش به بیش از ۲ سال تحریم‌های ایالات متحده، با انعطاف‌پذیری در اقتصاد داخلی بزرگ کشور، راه‌هایی را برای رشد و بقا یافته است. شرکت‌های ایرانی به طور فزاینده‌ای در حال تولید انواع کالاهایی هستند که ایران مدت‌هاست از خارج وارد کشور کرده است و شرکت‌های کوچک‌تر حتی در حال رشد بوده و به استخدام نیروی کار روی آورده‌اند. طبق آمارهای دولت ایران، درآمد ناخالص صنعت غیرنفتی ایران در چند سال گذشته ۸۳ درصد رشد کرده و از بخش انرژی آسیب‌دیده با تحریم، پیشی گرفته است. رئیس بانک مرکزی ایران ماه دسامبر گفت اقتصاد این کشور از مارس تا اواسط سپتامبر ۲۰۲۰ بیش از ۳/۱ درصد رشد کرده که بیشتر ناشی از افزایش تولید داخلی است.

محسن توکل، کارشناس تحریم‌ها در اندیشکده «شورای آتلانتیک» آمریکا در این باره می‌گوید: «حتی اگر تحریم‌ها کل صادرات نفت ایران را قطع کند، اقتصاد این کشور می‌تواند به حیات خود ادامه دهد». اقتصاد داخلی تقویت شده، قبل از آغاز به کار دولت بایدن، به ایران آزادی عمل می‌دهد، زیرا بایدن گفته است اگر ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد، به این توافق خواهد پیوست و برخی تحریم‌ها را لغو خواهد کرد. 

ایران در واکنش به خروج یکجانبه ترامپ از برجام، غنی‌سازی هسته‌ای را تسریع و اوایل ماه جاری، قانونی را برای محدود کردن دسترسی بازرسان هسته‌ای تصویب کرد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از ایالات‌متحده خواسته است قبل از اینکه به فکر مذاکره دوباره درباره بازگشت به برجام باشد، به تعهدات قبلی خود در توافق هسته‌ای عمل کند. 

ببینید:

فیلم/ کارشناس BBC: شکست ایران امکان ناپذیر است

ایالات متحده آمریکا مدت‌هاست از قدرت دلار و دسترسی به سیستم انتقال بین‌بانکی جهانی به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی در کشورهایی مانند کره‌شمالی استفاده کرده است. درباره ایران، دولت ترامپ برای فشار به اقتصاد این کشور و وادار کردن مقامات تهران به مذاکره مجدد با آمریکا، سیاست «فشار حداکثری» را به کار گرفته است. با این حال، در برخی زمینه‌ها، اقتصاد ایران در حال انطباق خود با تحریم‌ها و قطع ارتباط با تجارت بین‌الملل است. 

به عنوان مثال، پس از آنکه تحریم‌های آمریکا باعث شد شرکت لوازم آرایشی فرانسوی «لوریال» در سال ۲۰۱۸ مذاکرات خرید با شرکت ایرانی «زرسیما نامی رسا» را کنار بگذارد، این شرکت ایرانی خط تولید محصولات خود را راه‌اندازی کرد و از آن پس جایگزین نام تجاری «لوریال» در بسیاری از آرایشگاه‌های تهران شده است. حسن اسکویی، مدیرعامل شرکت ایرانی «زرسیما نامی رسا» گفت: «تحریم‌ها برای ما ایده مناسبی بود». این شرکت گفته با راه‌اندازی خط تولید داخلی، ۴۵۰ کارگر را به استخدام درآورده است. 

شرکت سازنده لوازم خانگی ایرانی «پاکشوما» نیز از جدایی رقبای بسیار بزرگ‌تر کره‌جنوبی مانند «ال جی» و «سامسونگ» به نفع خود استفاده کرده است. این شرکت ایرانی پس از تحریم‌ها نخستین ماشین ظرفشویی تولید داخل به نام «ژوزفین» را تولید کرده است. به گفته «مهرداد نیکزاد» مدیر بازاریابی این شرکت ایرانی، فروش ماشین‌های ظرفشویی و ماشین‌های لباسشویی تولیدی این شرکت طی ۲ سال گذشته به ترتیب ۴۰ و ۵۵ درصد افزایش یافته است و این امر به این شرکت اجازه می‌دهد ۶۰۰ کارگر جدید استخدام کند. 

شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی طی ۲ سال گذشته تولیدات خود را افزایش داده‌اند. هفته گذشته معاون رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به ایرنا گفت حدود هزار شرکت از این دست، بیش از ۱۷ هزار شغل جدید ایجاد کرده‌اند. طبق گفته این سازمان، شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی حدود ۹۲ درصد از بنگاه‌های تولیدی ایران و ۴۵ درصد از مشاغل صنعتی این کشور را تشکیل می‌دهند. طبق آمار دولت، نرخ بیکاری ایران در دهه گذشته از ۳/۱۲ درصد به ۵/۹ درصد کاهش یافته است. 

این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است: دولت ترامپ از تحریم‌ها به عنوان سلاحی برای ایجاد تغییر در ایران، ونزوئلا و روسیه استفاده کرده است. با این حال، با توجه به اینکه این دولت‌ها از اجابت خواسته‌های واشنگتن خودداری می‌کنند، دولت بایدن باید درباره تمدید این تحریم‌ها تصمیم‌گیری کند. در ماه‌های اخیر، ایران در دور زدن تحریم‌های نفتی ایالات متحده هم بهتر عمل کرده است. به دنبال تصمیم ترامپ به خروج از برجام، اکثر شرکت‌های حمل‌ونقل و خریداران نفت تجارت با ایران را متوقف کردند؛ پس از آن واشنگتن محموله‌های نفت خام ایران را تحریم کرد. طی این مدت مشتریان جدیدی نیز برای نفت خام ایران پیدا شده‌اند، بویژه اینکه طی ماه‌های گذشته بر اثر بحران کرونا بسیاری از اقتصادهای آسیایی از جمله چین عقبگرد داشته‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    0 1
    ترامپ عامله روسیه بود و ماموریت داشت تنش غرب با ایران چین ترکیه را جایگزین تنش غرب با روسیه کند که موفق نشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس