لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیاز به اصلاحات اساسی دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیاز به اصلاحات اساسی دارد، چرا که کسری تراز عملیاتی آن نسبت به سال قبل ۱۱۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف امروز در نطق پیش از دستور مجلس با بیان اینکه فرارسیدن ایام فاطمیه را تسلیت عرض می کنم، گفت: ملت ایران در عزاداری های گذشته ارادت قلبی خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان داده اند و در این روزها نیز همانطور که مراجع عظام تقلید تأکید کرده اند، لازم است اقامه عزای حضرت فاطمه زهرا(س)  با شکوه و با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شود.

وی بیان کرد: همانگونه که در طول سال‌های دفاع مقدس، رمز بسیاری از پیروزی های ملت ما «یا فاطمه زهرا (س)» بود، امروز هم دست به دعا بر می داریم و از ایشان عبور از سختی های ناشی از همه گیری بیماری کرونا و باز شدن گره های معیشتی را می خواهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علاوه بر این ایام، عزاداری امسال فرصت خوبی برای بزرگداشت مقام مرد میدان، عاشق واقعی خاندان اهل بیت و خادم مخلص حضرت فاطمه زهرا (س) شهید حاج قاسم سلیمانی است که با باور واقعی و قلبی به گره گشا بودن عنایات این خاندان، عمر خود را وقف دفاع از مقام انسانیت و تأمین امنیت و رفاه و آسایش مردم کرد.

بیشتر بخوانید

کمبود بودجه نداریم، کشور از سوء‌مدیریت رنج می‌برد/ فراموش کردن مردم؛ دلیل اصلی مشکلات کشور

قالیباف درباره همه گیری بیماری کرونا، تأکید کرد: اولویت و تأکید اصلی ما روی سلامت مردم و رفع هرچه سریعتر مشکلات و محدودیت ها است و هر مسیری که ما را سریع تر و مطمئن تر به هدف رفع دغدغه های مردم در خصوص کرونا برساند، باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: مردم عزیز ما مطمئن باشند که مجلس در این موضوع با استفاده از توان کارشناسی متخصصان برای تأمین مالی تولید واکسن داخلی و یا خرید و یا وارد کردن واکسن با دولت همکاری لازم را خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره لایحه بودجه سال آینده نیز، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع  این روزها مسئله بررسی لایحه بودجه سال آینده است که بودجه مهمترین سند سالانه حکمرانی کشور است که هم جهت گیری های کلان و اساسی اقتصادی در آن نمود پیدا میکند و هم در زندگی جاری مردم تأثیر ملموس می گذارد.

قالیباف گفت: ما معتقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیاز به اصلاحات اساسی دارد چرا که کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه نسبت به بودجه سال قبل، ۱۱۷ درصد رشد داشته است و هزینه ها ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده در حالی که درآمدها حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: کشور ما فرصت هایی چون سه هزار میلیارد نقدینگی، اموال، املاک و دارایی های دولتی، معادن و منابع طبیعی بیشمار، سرمایه انسانی و علم و دانش تخصصی بسیار زیادی دارد و چنین کشوری می تواند حتی در همین بودجه، کسری تراز عملیاتی را کاهش دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وابستگی بودجه به نفت باید به حداقل و بلکه به صفر برسد، گفت:منابع نفتی نباید صرف هزینه های جاری کشور شود. پیشران هایی که تولید و اشتغال را رونق می دهند، باید از این منبع تامین شوند و دولت منابع پایداری را باید ایجاد کند که به معیشت و کسب و کار مردم و تولید کشور لطمه نزند و شکاف طبقاتی را کاهش و عدالت اجتماعی را گسترش دهد.

قالیباف متذکر شد: همانطور که مقام معظم رهبری در جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی فرمودند که این راهکارها وجود دارد و کارشناسان این راهکارها را پیشنهاد داده اند. امیدوارم نخبگان و صاحب نظران در این ایام، مجلس و دولت را با نظرات کارشناسی خود همراهی کنند.

وی تصریح کرد: این سند، مهمترین موضوع تبادل نظر و گفتگو میان جامعه نخبگانی کشور، دولت و مجلس است. جامعه هم باید آگاه باشد که این سند چه تاثیری در زندگی آنان می گذارد و چرا همه کارشناسان اذعان دارند که ریشه همه مشکلات اقتصادی کشور، در کسری بودجه و شیوه تامین و جبران این کسری بودجه است. مردم باید بدانند که شیوه نادرست جبران کسری بودجه چگونه در زندگی آنان موثر خواهد بود و سفره آنان را کوچکتر خواهد کرد و به تورم دامن می زند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید از سند بودجه کشور این راهکارها با توافق مجلس و دولت لحاظ شود تا از تورم بیشتر، بیکاری بیشتر، شکاف طبقاتی بیشتر و فشار مضاعف بر معیشت مردم به ویژه اقشار کم درآمد جلوگیری کرد.

قالیباف گفت: ما نیاز به همت و جدیت و شجاعت در تصمیم گیری و اجرا داریم و آشفتگی های سند مالی بودجه را باید تا حد امکان برطرف کنیم و انضباط در نظام بودجه ریزی را باید اولویت خود بدانیم.

وی اظهار داشت: همکاران بنده در کمیسیون تلفیق تلاش خواهند کرد تا لایحه بودجه سال آینده را در منابع، مصارف و بخش انضباط مالی به دقت بررسی و رسیدگی کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح اقتصاد کشور در گرو اصلاح، تنظیم و تصویب هوشمندانه لایحه بودجه کل کشور است،گفت: ان شاءالله و به لطف خداوند متعال و با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تلاش مجدانه همکاران در مجلس شورای اسلامی و همراهی دولت، بتوانیم بهترین تصمیم را به نفع مردم و کشور بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • MX ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    2 0
    همه دولت ها بودجه را برای استفاده خود تهیه می کنند. یعنی بودجه ساختارش ایجاد رشوه و رانت برای مدیران کلیدی است. البته بنام حمایت از قشر اسیب پذیر. اگر دولت در هیچ امور تهیه و توزیع دخالت نکند. اولا دولت می تواند تا یک سوم کوچک تر شود . دوم رشوه وفساد تا حد زیادی کم می شود. مشروط به این که حقوق ها هم متناسب با ازدا سازی نرخ ها افزایش یابد.
  • ش DE ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    1 0
    قالیباف: مرغ ۲۹ هزار تومانی اوج بی‌عرضگی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس