جنیدی

معاون حقوقی رئیس‌جمهور می‌گوید: رفع تحریم‌ها از حقوق ملت ایران است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: خانم لعیا جنیدی در گفت‌وگو با روزنامه همشهری و درباره این سوال که آیا دفاع از حقوق مردم، شامل برجام هم می‌شود؟ گفت: بله، اگر حقوقی به موجب یک سند بین‌المللی برای ایران باشد آن هم بخشی از اموال عمومی است، درموردی از این روند ما یعنی مجموع سازمان حقوقی دولت در دیوان بین‌المللی دادگستری طرح دعوا کرد، این هم حقوق عمومی ملت است، در این موضوع هم همه سازمان حقوقی دولت و دستگاه‌ها با هم ایستادیم، همان روزی که ترامپ از برجام خارج شد ما اینجا پشت هم جلسه گذاشتیم که چه کاری باید بکنیم و فهرستی از دعاوی را نوشتیم، برخی از آنها طرح شد که یکی از آنها همین بود که پیشنهاد شد و البته همه دستگاه‌های دیگر هم همراهی کردند.

او می‌افزاید: برجام یک سندی است که این دولت (البته دولت یازدهم) به‌دنبال آن رفته و آن را نوشته است، بی‌نقص هم نیست من هم به‌عنوان یک حقوقدان در آن تاملات و ملاحظاتی را دارم اما امروز که اینجا نشسته‌ایم، این سند باشد بهتر است یا نباشد؟ امروز من با ارزیابی خودم می‌گویم باشد بهتر است، این نفع عمومی است، هیچ عیبی ندارد در یک حدی همدیگر را نقد کنیم اما یادمان باشد که ما باید در مذاکرات بین‌المللی حداکثر حقوق‌مان را مطالبه کنیم. پس موقعیت و جایگاه نقد را حفظ و اشکالات را مطرح کنیم و بپذیریم. اما در عین حال باید فضای معقولی را ایجاد کنیم که براساس مذاکرات و تعاملاتی که ممکن است اتفاق بیفتد حداکثر منافع را برای کشور و مردم به‌دست بیاوریم. این نیازمند عقلانیت و بلوغ سیاسی است.

وی درباره مصوبه ضدتحریمی مجلس با ادبیاتی غیرحقوقی و سیاسی‌کارانه مدعی شده «دولت مکلف و محق(!) است که این قانون را مانند همه قوانین دیگر با تفسیری منطبق با قانون اساسی اجرا کند.»!

این سخنان در حالی عنوان شده که اولا برجام از لحاظ اعتبار قضایی و قابلیت پیگیری در محاکم بین‌المللی، سندی سرهم‌بندی شده محسوب می‌شود و به همین دلیل هم طی 5 سال گذشته، هم توسط دولت اوباما و هم دولت ترامپ پایمال شده است. بنابراین اولین انتقاد به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری است که چرا منافذ بزرگ برجام را ندید و هشدار نداد؟

ثانیا حتما رفع تحریم حق ملت ایران است اما واقعیت این است که در اثر سوءمذاکره و سوءاجرای توافق، نه‌تنها تحریم‌ها در ازای واگذاری یا تعلیق 95 درصد برنامه هسته‌ای ایران برداشته نشد، بلکه با تحریم‌های جدید دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، چندبرابر شد.

ثالثا مذاکره‌ای اگر باید انجام می‌گرفته تا حقوق ملت ایران احقاق شود، به مدت دو سال انجام شده و همان هنگام تدوین توافق یا پس از اجرای ناقص آن باید پیگیری می‌شده است، نه اینکه اکنون پالس مذاکرات جدید و فراموشی خسارت‌های قبلی فرستاده شود.

رابعا طبق نص صریح قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی منحصرا در صلاحیت شورای نگهبان و تفسیر قوانین مصوب مجلس، منحصرا در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است و از این جهت سخنان خانم جنیدی(همانند سخنان آقای روحانی که گفت ما مصوبه مجلس را با تفسیر خود اجرا می‌کنیم)، غیرقانونی و باطل است و بوی خودکامگی می‌دهد و طبعا قابلیت پیگرد قضایی و سیاسی در قوه قضائیه و مجلس را دارد.

و سرانجام اینکه خانم جنیدی زمانی نه چندان دور در توجیه وعده‌های انتخاباتی غیرواقعی آقای روحانی گفته بود «انتخابات بدون وعده در دنیا دارید؟ آن وقت دیگر انتخابات نمی‌شود! مگر می‌شود بگویی در انتخابات شرکت می‌کنم اما کار خاصی نمی‌توانم انجام بدهم؟ اصلا هر رئیس‌جمهوری همین را بگوید»!

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • بنده خدا IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    50 5
    این همه دولت کار غیرقانونی میکنه مجلس و قوه قضاییه چکار کرده یا چکار میتونه بکنه؟؟؟؟ ما تا زمان ظهور گیر این اصلاح طلبها و غربگراهای کثیف هستیم و هیچکاری هم نمیتونیم بکنیم. تا وقتی مردم به کنسرت و رفع جنگ!!!!! و حضور زنان در ورزشگاه رای میدن همینه که هست. سال آینده هم همینه. حالا شما منتشر نکن ولی چیزی عوض نمیشه
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      30 2
      کجای کاری رفیق اصلاح طلبا حتی نذاشتن انتقام سردار و شهید هسته ایمون رو بگیریم. من که اگه تا 1400 برخورد سفت و سخت نبینم فاتحه ی انقلاب که هیچ فاتحه ی ایران رو هم می خونم. دیگه وادادگی هم حدی داره. به قول خودت پخش نکنه اما چیزی عوض نمیشه!
    • بروسلی IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      17 2
      کاملا درسته . جماعتی که مروج رقص و پارتی مختلط و آزادی همجنس بازی و نوکری علنی و غلام حلقه بگوشی آمریکا هستن 8 ساله با قبضه قوه مجریه به عمد اقتصاد کشور رو نابود کردن و رفاه و معیشت مردم رو مشروط به ننگنامه کثیف و خائنانۀ برجام کردن . فعلا دارن میتازن وطن فروشهای نفوذی ولی دور نیست زمانی که یکی یکیشون رو تو دادگاه ببینیم انشاالله
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      0 0
      ما تا ظهور با همه گیر کردیم خاک برسرمون که خودمون ای خاکو روسرمون کردیم. خدایا دوست دارم شر همه اینا رو از سرمون کم کن تورو به اون پیغمبرت خسته شدیم بخدا
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    13 1
    هر دولت و حکومت که آمدند و باند و باند بازی و رانت و رشوه و مال و ثروت شد هدفشان ، ضربه کاری را ملت خوردند . خصوصا در این هفت سال که مسئولین فعلی دولتی و مجلس قبل اقتدار و ابهت نظام در سطح جهانی را کاهش دادند
  • روح الله IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    3 1
    خاک بر سرتان‌عقده ای ها
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    15 1
    من نمیدونم مردم با چه زبانی بگویند که از این طایفه شهوتران و پول پرست افسادطلب متنفرند....فکر کنم دیگه بلایی نمونده سر این مردم بیاورند تا در برابر آمریکا زانو بزنند...متاسفانه این فرقه ته مانده رژیم پهلوی بقدری وقیح و پررو هستند که در عین ریختن خون و آبروی مردم ایران باز هم مدعی مردم هستند!!!!
  • سعید IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    2 0
    سندرم گندگی از منظر دیگر:کودک به والدین تظلم میکند،عاقل از تمام امکانات خود استفاده میکندسفهاء و مجانین هم به دشمن تظلم کرده وپناه میبرد،وقتی امور مهم به جمعی از خائنان و سفهاء سپرده شود و تورم در حداکثر وشاخص تورم هم ... کروبی باشد سندرم گندگی به سندرم کله گربه ای شیفت میکند.
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    11 0
    اینجا ایران نبست اینجا سر گردنه هست خانم جنیدی ،راهزنها دیگر به کمین نمینشینند،آنها سالهاست که دارای منصب هستند.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    6 0
    همانجا بود در سربندی هم سهیم بود هم شریک جرم
  • محمدایوب IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    2 0
    چرا این حقوقدانان وزبان دنیا دانان که دائم درپی مذاکره با آمریکا هستند چرا براساس فرموده رهبر عزیز نمی آیند در مقابل منتقدین و دلسوزان انقلاب وکشور بنشینند گفتگو کنند و همیشه در پستو ویا روزنامه های اصلاح طلبان یک طرفه حرف مفت میزنند درباره مردم چه فکر میکنند چرا نمی آیند درمیان مردم. ببینند نگاه مردم به آنها چیست چرا خجالت نمی کشند. سرانجام وطن فروشی میشود مولاوردی وسرانجام آزادگی میشود خانم امین زاده که آمد در تلویزیون گوشه ای از گند برجام را برملا کرد برادر دزد رییس جمهور چه کاره بوده که نگذاشته معاون حقوقی رییس جمهور ننگ جام را با کارشناسان حتی نظر دهد البته خجالت واژه ای است که در این دولت واستحاله طلبان معنی ومفهومی ندارد.
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    2 0
    اینها هم مثل آقای ... خواب بودند ووقتی از خواب بیدار شدند به ایشان فرمودند که بله برجام واتفاقات خاص و افراد خاص و هیچ مشکلی نیست برین بخوابین واینها دوباره به خواب زمستانی ودیدن بهار وچیدن سیب و کلابی برجامی بودند . جرا شما حساس شدید اینقدر حق مردم دیگه توچرا ناراحتی تو هم بخواب بگذار ستون پنجم به امید کد خدا الی برکت الله ؟؟؟؟؟
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    0 1
    اصولگراها که قبلش غیر از مقاله خوانی خشک کاری نمی کردن. گذشته از اینها شما توان رسیدن به کمترین حقوق را هم نداشته اید. مشکلات هم نتیجه ی تفکر سنت گرایی فاصله دار با مدرنیت و مهمتر از همه تندرویهای غیر ضرور هست. در آن شرایط چه می خواستید بکنید. خوبه که برجام به داد رسید. اصل و منشأ و زینه ی مشکلات که از قبل بوده. دولت هم مثل مردم گرفتار این زمینه هست که وجود داشته، چرا می خواهید رنگ و لعاب دیگه ای به اون بدهید؟!
  • IE ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    1 0
    این دعواهای زرگری چیست کسی که دلسوزاقشارضعیف جامعه است سری به بازاروقیمت کالاواجناس وموادخوراکی ومسکن واجاره هاو...نگاه کندبعدبیایدچاره اندیشی کندیک عده درجای لوکس وحقوقهای نجومی ودرویلاهای لواسان...نشسته اندوهرروزازدلاروسکه وارزمیگویندمعیاراقتصادکشورماریال است نه دلاربرای جایگاه ارزش پولی ملی چه اقدامی صورت گرفت که پسته به کیلویی ۲۰۰ هزارتومان وقیمت آپارتمان به ۵۰ میلیون تومان درتهران نرسد
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    1 0
    این گروه چه عشقی میکنن با این مذاکراتشون و برجامشون
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    1 0
    هشت سال جنگ تحمیلی باعث شد که نخبگان دفاعی ایران را از نظر دفاعی خودکفا کنند و این بخاطر اینکه فقط زیر نظر رهبری و تعدادی از افراد دلسوز بود اکنون تحریم می‌تواند فرصت خوبی برای رشد اقتصادی باشد به شرط اینکه دور مذاکرات و برجام یک خط قرمز کلفت بکشیم و الگوی دفاعی را پیاده کنیم
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    2 0
    برجام اگر درست بسته میشد امروز نقطه قوت ما بود، اما با چه زبانی می‌شود گفت که با دید خوش باوری اصلاح طلبی در مقابل 6 نماینده از اصلی ترین سران استعمارگر نمی‌شود، قرار داد برد برد نوشت.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    0 0
    همه ملت ونظام هم میخواهند تحریم برداشته بشه اما چه بکنند کلید تحریم دست دشمن است وازین حربه ارزان قیمت خود دست نمی کشد مگر اینکه خودمون این ابزار دشمن را خنثی نماییم وتحریم ها را بی اثر کنیم پلاس مزاکره به بهانه ای رفح تحریم خیانت بزرگ به خون شهداست
  • کمیل IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    0 0
    والله! کجا بودی
  • مهدی IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    1 0
    حیف و میل کردن سرمایه های ملی در صندوق ذخیره ارزی حقوق مردم نیست
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    2 0
    شما با اربابت کلیدخان غلط زیاد میکنی با تفسیر احمقانه ای که برجام را اجرا کردید این قانون را اجرا کنید جای تو مشاور الکی حقوقی که از حرف های بی سر وته معلوم هیچی از حقوق نمی دونی فقط اومدی با بله قربان یه پول نجومی به جیب بزنی اون که به تو یاد داده چی بگی بیشعورتره وفقط میکروفن و دوربین برای خودش حرف مفت میزنه گوش ندارد بشنود فقط زبان دراز برای دروغگویی و بی شرفی دارد
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    1 0
    هر کشوری دنبال منافعه خودشه طبیعیه
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    1 0
    ایشان تا حالا خانه تشریف داشتن نرسیدن بر راست و بر چپ. برجام
  • م د IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    0 0
    جماعت تند رو چه اصولگرایان آقازاده پرور چه اصلاح طلبان سنگ روشنفکری به سینه زن انقدر سرعت بگیرند تا با مغز به دیوار برخورد کنند .. هیچکدامتان به فکر مردم و چگونه زنده ماندن آنها با جیبهای خالی نیستید. هرجا منافعتان برقرار باشد همانجا چتر میشوید و از سفره ی خالی مردم دنبال سهم خود هستید.. حرف های مقام معظم رهبری با اعمال هیچکدامتان سازگار نیست چون به نفع جیبتان نیست..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس