کد خبر 1157480
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰

به گزارش مشرق، یاسر جبراییلی تحلیلگر سیاسی درباره اظهارات دکتر همتی درباره FATF در کانال تلگرامی خود نوشت:

آقای دکتر همتی گفته است که "عدم تعیین تکلیف FATF می‌تواند در نبود تحریم‌ها مانعی برای سیستم بانکی کشور در انجام مبادلات بانکی بین‌المللی باشد".

این فرمایش ایشان کاملا دقیق است. اما یک واقعیت دقیق مستتر در این بیان هست که شاید به چشم نیاید، و یک واقعیت دقیق دیگر هست که ایشان نگفته‌اند.

سخن رئیس کل بانک مرکزی کاملا صحیح است که اگر روزی تحریم‌ها رفع شود -به بیان ایشان در شرایط نبود تحریم- اگر استانداردهای FATF را اجرا نکنیم، برای مبادلات بانکی به مشکل برمی‌خوریم. می‌توان ساعت‌ها برای این سخن دقیق آقای همتی استدلال کرد که نظام بانکی بین‌المللی از استانداردهایی پیروی می‌کند که توصیه‌های FATF یکی از مهم‌ترین آنهاست و اگر کشوری این استانداردها را رعایت نکند، مبادلات بانکی برای او سخت می‌شود. لذا روزی که تحریم نباشیم، حتما یکی از موافقان اجرای استانداردهای استانداردهای FATF این حقیر خواهم بود.

اما اجازه دهید از همین سخن آقای همتی استفاده کرده و بگوییم ایشان با ما همراه هستند که در شرایطی که تحریم هستیم، اجرای استانداردهای FATF باعث عادی شدن مبادلات بانکی ما نخواهد شد. ایشان حتما می‌پذیرند که در شرایط تحریم، اجرای استانداردهای FATF کاری لغو است و مسئله‌ای از ما حل نخواهد کرد.

با این وجود، یک نکته مهم دیگر در این میان وجود دارد و آن اینکه چون رئیس کل بانک مرکزی به اقتضای تخصص و مسئولیت خود، عنایتی به وجه سیاسی ماجرا ندارند، به این جنبه ماجرا نمی‌نگرند که آمریکایی‌ها از استانداردهای FATF برای هوشمندسازی و موثرسازی تحریم‌های خود استفاده می‌کنند. کسی که کتاب آقای خوان زاراته (جنگ خزانه‌داری) را خوانده است، نیک می‌داند که برخی توصیه‌های FATF با تلاش وزارت خزانه‌داری آمریکا برای بستن منافذ دور زدن تحریم در کتابچه توصیه‌ها وارد شده است. به عبارت دیگر، اجرای استانداردهای FATF در شرایط تحریم، دور زدن تحریم را برای ما سخت‌تر می‌کند؛ چنانکه کرده است!

مع‌الاسف به دلایل آشکار از دولت نمی‌توان انتظار توجه به وجه سیاسی ماجرای FATF را داشت. اما سخنان آقای همتی باب مصالحه بین منتقدان و دولت در این زمینه را باز کرده است: هر زمانی که تحریمی علیه ما وجود نداشت، ما با شما همراه می‌شویم و با کمک همدیگر این استانداردها را در نظام بانکی خود اجرا می‌کنیم. اما به استناد همین سخن آقای همتی که می‌گویند اجرا نکردن FATF در شرایط "نبود تحریم" مانع مبادلات بانکی می‌شود، بیایید و تا زمانی که تحریم‌ها پابرجا هستند، شما با منتقدان همراه شوید و استانداردهای FATF را اجرا نکنید تا گشایش در حوزه مبادلات تجاری را ببینید.

مردم عزیز ایران یادشان هست که پیش از ورود ایران به لیست سیاه FATF "تیم تحریف" مدعی بود اگر وارد لیست سیاه شویم، تجارت ایران صفر خواهد شد. همان ایام راقم این سطور با تحلیل آمار تجارت خارجی نشان داد که در دوره‌های قبلی، ایران در لیست سیاه بوده و تجارتش نه تنها صفر نشده است، بلکه در مواردی افزایش نیز یافته است. در قریب به یک سال گذشته نیز که ایران در لیست سیاه بوده، نه تنها تجارتش صفر نشده، بلکه بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار صادرات و واردات داشته‌ایم. اگر با منطق و حقایق روشن بجنگید، حق دهید که کسانی بگویند خدای ناکرده نفوذی و عامل دشمن هستید و قصد خیانت دارید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 6
  • علی IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    3 3
    تحریم هستن تا امریکا نخواد ما هیچ کاری نمیتونم بکنیم fatfبنفع دولت و همتی است پس مردم باید توان این روبکشه
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      17 0
      به نتانیابو بگو یه معلم فارسی بهتر براتون بگیره!!!
  • کارشناس.اقتصادی IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    0 0
    سلام.پس.نتیجه.میگیریم.که.تا. ازادسازی.ورفع.تحریم.صبر.کنیم.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    33 3
    سید احسنت دمت گرم. بذارید اول تحریما رفع بشه بعد استاندارد های FATF رو اجرا میکنیم. دوباره مثل برجام گند نزنید که همه تعهدات رو اول و پیش از موعد انجام بدید و طرف هم توف کف دستتون نندازه. این چیزی که دارید باهاش بازی میکنید زندگی ملته بفهمید نفهما
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    15 2
    ضرب المثل یارو رو به ده راه نمیدادن سراغ کدخدارو میگرفت وصف حال اصلاح طلبهاست که جلوی روابط اقتصادی با شرکتهای غربی رو میگیرند، اینها سراغ نوبت آخر تو صف (fatf)رو میگیرند!
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    18 3
    پس چرا اینقدر سر این لوایح استعماری بحث می کنید ؟ و روان ملت را می خورید؟ اگر خائن نیستید حرف رهبری که حرف دل مردم هم هست را عمل ، عمل ، عمل کنید . والسلام
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    19 0
    پس قاعدتاً پذیرفتنش منوط به رفع تحریم هاست.
  • mohsen JP ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    8 0
    واقعا یا سواد دارند یا بی سواد . اگر سواد و هوش و منطق دارند باید بفهمند که اف ای تی اف الان بی حاصل است. یحتمل قابل تامل و بررسی است .
  • خبرخیلی مهم AT ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    11 0
    شغل سفیر اتریش در ایران چیست؟! سطح روابط اقتصادی ایران با اتریش آن هم در شرایط تحریمها مگر چقدر است که>سفیر این کشور تاکنون به ۲۵ استان ایران سفرکاری داشته و با فعالان اقتصادی ملاقات و گفتگو کند؟» و طبیعتا موفق شده برآورد دقیقی از ظرفیتها،مشکلات و نارسایی های هر استان بدست آورد.>پرسش اینجاست که۱. این سفرها با چه مجوز و چه اهدافی انجام شده است؟۲.اساسا سفیر یک کشور خارجی با چه توجیهی این تعداد سفر داخلی را انجام داده است؟»آیا این رویه در کشورهای دیگر هم معمول است؟>با توجه به تمرکز سفیر اتریش بر جمع آوری اطلاعات اقتصادی استانهای مختلف(و حتی اطلاعات غیراقتصادی) و تاثیر تحریمها و چگونگی دور زدن آنها توسط ایران>>چگونه است که چنین مجوزهای مشکوکی به سفیر یک کشور خارجی(یک کشور کوچک در اروپا که معروف به حیات خلوت جاسوسان است) داده میشود؟؟!!
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    7 0
    تا تحریم ها وجوددارد نباید fatf اجرایی شود
  • علیرضا آزادی IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    3 0
    این لوایح و استانداردها واسه کنترل نبض سیستم اقتصادی و به تبع آن سیاسی توسط سلطه گران خصوصا آمریکاست ... مطمئنا همراهی با این سیستم امپریالیستی خیانت به نظام و ملت است
  • محمد US ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    7 0
    وقتی ما اینقدر زیر شدیدترین تحریمها هستیم و هیچ بانکی نمیتونه با ایران معامله کنه این قانون خارجی به چه درد میخوره یعنی دولت و وزراش هنوز به این موضع فکر نکردن که میخان اینم مثل برجام تحمیل کنند
  • CA ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    5 0
    وقتی آمریکا حتی سویفت رو هم جاسوسی می‌کنه بنظر شما وقتی همه چیز بانکی رو واضح به غربی ها نشون بدیم اونوقت آیا مشکل برای صنایع نظامی ما درست نمیکنند؟! یعنی اجازه خواهند داد ایران صنایع دفاعی داشته یاشه؟! من که فکر نمیکنم چون هدف کشورهای لیبرال تغییر رژیم در ایران هست و برای همین از هر ابزاری استفاده خواهند کرد. بایستی این جناب همتی متوجه بشه که ارزش استراتژیک ایران چقدر هست و برای مسلط شدن بر آن هفت هزار میلیارد دلار هزینه کردند ولی موفق نشدند برای همین بجای افکار کودکانه واقعیت گرا باشیم. نه FATF و نه سویفت ابزاری نیستند که ایران را از تحریم غربی ها نجات دهد چون جنگ سر اصول هست و غربی ها نیاز به شرایط استراتژیک ایران دارند.
  • IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    3 5
    چرا با سازمان ضد پولشویی مخالف هستید
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    4 4
    این که کاری نداره برادرجان. حق شرط بگذارید. حق شرط اعلامیه یک طرفه کشوری است که یک کنوانسیون را قبول می کند. قانونی هم هست. حالا چه حق شرطی؟ اینکه تا زمانی که ما در تحریم هستیم، اجرای کنوانسیون انجام نمی شود و پس از اجرای کنوانسیون نیز، هر زمان که تحریم بانکی شویم، بلافاصله این حق را داریم که اجرای کنوانسیون را تعلیق کنیم. حالا از نظر اجرایی در سیستم بانکی و با اینترنت ملی، سیستمی بگذارید که قابلیت جداسازی از بانک جهانی رو داشته باشه. یعنی زیرساخت رو هم ٱماده کنیم. هر زمان که تحریم بانکی میشیم، سریعا با فعال سازی یک کد، ارتباط شفاف مالی خودمان را با دنیا قطع کنیم.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      2 0
      حق شرط یک سرابه. جناب جبرائیلی در یکی از مناظرات بهش پرداختن. مثلا کشور هایی مثل سودان و کره شمالی و ... از این شرطا گذاشتن ولی مشکل اصلی اینه که این شروط باید توسط اعضای اصلی کنوانسیون به تصویب برسه.
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    3 0
    مختصر و مفید
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    3 0
    احتمال این که پای وعده و معامله پشت پرده وجود داشته باشه هم هست
  • هاشم زاده IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    1 0
    به فکر اخلاق جامعه باشید.جامعه به خاطر بی اخلاقی داره از هم می پاشه. خود شما نظری را پخش می کنید که با شما موافق باشی. بی اخلاقی تا کجا؟
  • حمزه محمودی IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    1 1
    فکر نکنید ،تجارت و تحریم خارجی ،برای تندروها که کاسبان اصلی تحریم هستند خیلی ایده ال هست ،اون کاخهای لواسان چطور ساخته شود ،مردم عادی ،یه اعتقاد مذهبی ،انسانیت ،وجدان ،رحم ،مروت ،داشتند ،همه رو گرفتید ،حالا دیگه فرقی نداره هر لایحه تصویب گنید یا نگنید ،مهم نیست،''<
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 0
    اجرا هم زمان شرط ایران باشد
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    1 0
    اینها فقط میخوان یه قراداد امضا کنند و بگن که ما بودیم بر جام را به سرانجام رساندیم ما بودیم...! بله مظفرالدین شاه هم همین کارها رو کرد تا ابد اسمش در تاریخ خواهد مانده گلستان و ترکمنچای هم نوعی اف ای تی و بر جام بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس