فوت ۱۰۰ نیروی پرستاری در راه مبارزه با کرونا/عدم تناسب میان تعداد تخت‌های بیمارستانی و پرستاران

رئیس‌ سازمان نظام پرستاری با اشاره به جان‌باختن ۱۰۰ نیروی پرستاری در دوران کرونا گفت: در سال‌های اخیر ۳۰ هزار تخت بیمارستانی به کشور اضافه شده درحالی‌که برای این تعداد تخت به فکر پرستار نبوده‌ایم!

به گزارش مشرق، دکتر محمد میرزابیگی امروز در نشستی به مناسبت روز پرستار در سازمان نظام پرستاری، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب و درود بر روح شهدای دفاع مقدس و دفاع از کرونا اظهار کرد: در یکسالی که گذشت، علاوه بر بیماری کرونا سایر حوادث نیز وجود داشته است که به معنای واقعی کلمه پیگیری مسائل را برای ما سخت کرده است، در مسائل مربوط به نظام سلامت و پرستاران در عرصه خدمت به مردن، قصد پیگیری مشکلات را داریم.

وی با بیان این‌که شعار امسال روز پرستار "نبض سلامت جامعه، ضربان قلب پرستار" است، بیان داشت: این شعار با تعداد ابتلا و شهدای پرستاری در دوران کرونا به اثبات رسید. از حدود 145 هزار پرستار مشغول در بالین بیماران حدود 60 هزار نفر به این بیمار مبتلا شدند و حدود 100 نفر از گروه پرستاری جان باختند. در زمان حاضر 6000 نفر یا در قرنطینه‌اند و یا به شکل استعلاجی به مرخصی رفته‌اند.

میرزابیگی با اشاره به اقدامات برنامه‌ریزی شده توسط سازمان نظام پرستاری در یک هفته آتی، بیان کرد: یکی از اقدامات ما تکریم خانواده شهدای پرستاری است که روز شنبه به صورت نمادین از برخی از خانواده‌های شهدای پرستاری در حرم مطهر رضوی تقدیر صورت خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

علت مهاجرت پرستاران ایرانی در دوران کرونا

کاهش پرداختی به پرستاران با افزایش شیوع کرونا!

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان این‌که حدود 250 هزار نفر پرستار، از دانشجو تا بازنشسته در کشور داریم، تصریح کرد: 195 دانشکده پرستاری با 60 هزار دانشجو در کشور فعال است. از این تعداد، 30 هزار نفر در تأمین اجتماعی و بخش غیردولتی شاغلند و 20 هزار نفر نیز در مراکز ارائه خدمت در منزل فعالیت دارند.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی تصریح کرد: حدود 170 هزار تخت بیمارستانی داریم در حالی که 140 هزار پرستار مشغول فعالیت هستند، به ازای هر تخت بیمارستانی باید 2.5 پرستار مشغول شوند اما اکنون این تعداد در کشورما حدود 0.9 نفر پرستار به ازای هر تخت است؛ البته در یکسال گذشته  مجوزهای استخدامی نیز صادر شده و امیدواریم روند استخدام تسریع شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 5000 پرستار بازنشسته می‌شوند، این روند با توجه به توسعه تخت‌ها و نبود استخدام‌های منظم، نیاز روزانه به نیروهای پرستاری را نشان می‌دهد در سال های اخیر 30 هزار تخت بیمارستانی به کشور اضافه شده در حالی که برای این تعداد تخت، به فکر پرستار نبوده‌ایم و روند به گونه‌ای بوده که حتی به جای افراد بازنشسته نیز استخدام نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت مراکز مراقبت در منزل تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از 1000 مرکز مراقبت در منزل داریم که باید فعالیت آنها بیشتر شود. برای پنج بیماری مزمن با شورای‌ عالی بیمه هماهنگی کرده‌ایم که با تحت پوشش بردن آن‌ها افراد بیشتری بتوانند از این خدمات پرستاری در منزل استفاده کنند، در این خدمات چارچوب خدمات هر فرد مشخص خواهد بود و می‌توانیم بیمار و اطرافیان او را نیز در زمینه بیماری، آگاه و آموزش‌هایی ارائه کنیم.

میرزابیگی با اشاره به مطالبات پرستاران تأکید کرد: یک پرستار در عرصه دفاع سلامت نیاز به انگیزه و تجهیزات کافی دارد؛ از سال گذشته تاکنون رفع مشکلات و کمبود نیرو دغدغه اصلی سازمان نظام پرستاری بوده است. دغدغه فعلی و اصلی ما تسریع بخشیدن استخدام‌هاست.

وی با تأکید بر لزوم تغییر وضعیت نیروهای شرکتی بیان داشت: تغییر وضعیت نیروهای شرکتی بسیار مهم است؛ در زمان حاضر امتیازاتی برای پرستاران شرکتی به ویژه آن‌ها که در کرونا فعالیت داشته‌اند در نظرگرفته شده و از طریق مجلس شوارای اسلامی پیگیر تغییر وضعیت نیروهای شرکتی هستیم‌.

میرزابیگی تاکید کرد: نباید در بخش دولتی با مقررات غیردولتی اقدام به جذب پرستار کنیم. در وضعیتی که همه پرستاران در شیفت‌های طولانی فعالیت دارند نباید میان آنها تفاوتی گذاشت و نباید بگوییم پرستار درجه یک یا درجه دو داریم و باید با همه این عزیزان به شکل یکسان رفتار کنیم.

وی با اشاره به آسیب کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری تاکید کرد: کمبود پرستار علاوه بر افزایش فشار کاری پرستار، سبب مشکلات عدیده برای بیماران نیز خواهد شد.

میرزابیگی با اشاره به لزوم اصلاح نظام پرداخت گفت: طی یکسال گذشته با شیوع کرونا ناکارآمدی نظام پرداخت کاملاً عیان شد، در شرایطی که ناشناخته‌ترین بیماری قرن را شاهدیم با کاهش درآمدهای بیمارستانی مواجهیم؛ در سال گذشته، درآمدها به یک پنجم نیز رسیده است، البته نمی‌توان از کمک‌های دولت غافل بود اما اشکال در نظام پرداخت کاملاً برای ما مشخص شد زیرا نظام پرداخت بر اساس سیستم "فی‌فورسرویس" است.

وی درباره چالش‌های موجود در نظام پرداخت "فی‌فورسرویس" تصریح کرد: این نظام پرداخت بر اساس عدالت نیست و دغدغه اصلی ما حاکم شدن عدالت میان پرستاران و سایر اعضای کادر درمان است، از سال گذشته تاکنون بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی به جمع‌ کردن سامانه قاصدک پرداخته‌اند اما هنوز هم در برخی مناطق، پرداخت حقوق با این سامانه اتفاق می‌افتد که حذف آن، خواسته ماست.

میرزابیگی با بیان این‌که ساماندهی نظام پرداخت، اصلی مهم است، یادآور شد: در نظام سلامت باید به سمت عدالت در خدمت و بازتوزیع درآمدها حرکت کنیم که این امر نیز تنها شامل حال پرستاران نمی‌شود بلکه منظور، تمام کادر درمان است. نظام پرداخت باید در ایجاد انگیزه برای پرستاران، نقش موثری ایفا کند، در صورتی که این نظام پرداخت حذف شود ما آماده ارائه نظرات و پیشنهادات خود هستیم.

وی با بیان این‌که بر اساس قول‌های داده شده، قرار است از ابتدای دی‌ماه فوق‌العاده ویژه پرستاران پرداخت شود، گفت: تا امروز تمام شواهد نشان می‌دهد که این قول اجرا خواهد شد، ما در نظام سلامت پس از کرونا به این نتیجه رسیدیم که نباید میدان عرصه خدمت صرفاً بیمارستان باشد، بیماران دچار بیماری‌های مزمن می‌توانند در خانه‌ها، خدمات مراقبتی دریافت کنند ما باید زمین بازی را برای بیماری‌های مزمن از بیمارستان‌ها به سمت جامعه ببریم.

میرزابیگی یادآور شد: طی یکسال گذشته تعدیل روند اعتباربخشی را پیگیر بوده‌ایم تا ثبت وضعیت و خدمات ارائه شده دربیمارستان‌ها دقیق اتفاق بیفتد و از پرستار همان استفاده‌ای را کنند که وظیفه اوست.

وی درخصوص معوقات پرستاران گفت: در وضعیتی که سال گذشته، معوقات به 18 ماه رسیده بود معوقات امسال به سه تا چهار ماه رسید،البته میزان دریافتی‌ها کاهش یافته است و معوقات به لحاظ تعداد ماه‌ها کاهش یافته است.

رئیس سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: برگزاری ستاد صحت(صیانت، حمایت، تامین نیروی انسانی) یکی از کارهایی است که پس از شیوع کرونا در نظام پرستاری انجام می‌دهیم. این جلسه برای رصدکردن آخرین وضعیت پرستاران در کشور در دوره کروناست، تا تمام موضوعات روزانه ثبت و پیگیری شود. در طرح محله‌محور مقابله با کرونا تحت عنوان طرح شهید حاج قاسم سلیمانی فعال هستیم.

وی در پایان با اشاره به پیگیری برخی مسائل آموزشی پرستاران گفت: برای کارورزی دانشجویان سال آخر، جلساتی برگزار کرده‌ایم تا بتوانند بر اساس برخی ضوابط، حقوق دریافت کنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    3 0
    فوت یا شهادت
  • محسن .ف IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    3 0
    جان باختن ؟ فوت ؟ این عزیزان شهدای سلامت ما هستند .
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    1 0
    خیلی مسخرست فوت؟؟؟
  • شیخ غیر مفید IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 0
    در آستانه ی روز ملی تجلیل از مقام پرستار،مشخصات و تصویر کیفیت بالای شهدای مدافع سلامتو در یک یا چند مطلب رک خروجی بذارین.
  • محمد IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 0
    گردن اون که می‌گفت اگه قراره بمیریم همه بمیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس