کد خبر 1155972
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
بورس نمایه

با توجه به روند های بازار می توان گفت ایجاد مازاد عرضه در بازار و خروج چشمگیر پول‌های حقیقی در روز دوشنبه چشم‌انداز معاملات امروز بورس را نزولی کرده است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، در معاملات روز دوشنبه شاخص کل افت ۳۱ هزار و ۶۳۲ واحدی داشت و به رقم یک میلیون و ۴۸۴ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۴ هزار و ۳۳۱ واحد در رقم ۴۵۱ هزار و ۹۲۱ واحد ایستاد. ۳۲۴ نماد بازار سهام معادل ۷۰ درصد کاهش قیمت داشتند و قیمت سهام ۲۶ درصد نمادها افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:

اثر برجسته اخبار بر بازار سهام

بیشترین افزایش قیمت؛ روز خوب بهنوش

روز گذشته قیمت سهام شرکت‌ بهنوش ایران (با نماد غبهنوش) ۸ درصد افزایش یافت و بالاترین رشد قیمتی بورس را داشت. پس از غبهنوش، لیزینگ پارسیان (ولپارس) و سرمایه‌گذاری ملی ایران (ونیکی) بیشترین رشد قیمت را داشتند و در  فرابورس  نیز اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، تملی۸۰۳، تملی۷۰۲ و تملی۶۱۲ و سهام شرکت آسیا سیر ارس (حآسا) بیشترین رشد قیمتی را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت؛ ریزش قیمت انرژی۳

انرژی۳ (سایر اشخاص بورس انرژی) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت را در میان شرکت‌های بورسی به خود اختصاص داد. پس از انرژی۳، شرکت ایران دارو (دیران) و صنایع پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا) بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس اوراق مرابحه دولت، اراد۵۳ و اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، تسه۹۸۰۴ بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

از آن جایی نمادهایی که در پایان معاملات با صف خرید همراه هستند در روز بعد هم پرتقاضا هستند و نمادهای دارای صف فروش در پایان معاملات، در روز بعد هم با عرضه بالایی مواجه می‌شوند، به نظر می‌رسد بررسی عرضه و تقاضاهای پایانی روز دوشنبه، به پیش بینی روند بورس امروز کمک کند.

کاهش تقاضای بازار

در پایان معاملات روز گذشته، ۵۲ نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید هزار و ۴۰۴ میلیارد تومان بود که نسبت به روز یکشنبه ۳۲ درصد کاهش داشت. در پایان معاملات یکشنبه ۱۱۸ نماد صف خرید داشتند. کاهش تقاضای بازار علامتی کاهشی برای بورس است. 

رشد صف‌ های فروش

در پایان معاملات دوشنبه، ۲۴۸ نماد صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش ۲ هزار و ۹۷ میلیارد تومان بود که رشد ۲۷۵ درصدی را نسبت به روز یکشنبه نشان می‌دهد. افزایش بیش از ۳ برابری ارزش صف‌های فروش نشانه‌ای برای تداوم روند کاهشی بورس است.

بیشترین تقاضاها؛ صف خرید سنگین بوعلی

در پایان معاملات دیروز، بیشترین ارزش صف خرید به شرکت پتروشیمی بوعلی (با نماد معاملاتی بوعلی) اختصاص داشت. پس از بوعلی، وکبهمن (مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن) و چخزر (صنایع چوب کاسپین خزر) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها؛ صف فروش سنگین شپنا

نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش صف فروش بازار را به خود اختصاص داد و پس از شپنا، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و خساپا (سایپا) در رتبه‌های بعدی جدول بیشترین ارزش صف فروش قرار گرفتند. 

پیش بینی بورس امروز

در روز سقوط ۳۱ هزار واحدی شاخص کل، ۷۰ درصد نمادهای بازار با کاهش قیمت مواجه بودند و شاخص هم‌وزن نیز ریزش کرد. اما بورس دیروز شاهد دو اتفاق مهم بود.ایجاد مازاد عرضه، خروج تاریخی

یکم؛ ایجاد مازاد عرضه

اولین اتفاق مهم بورس در روز دوشنبه پیشی گرفتن صف‌های فروش و ایجاد مازاد عرضه در بازار بود. در حالی که بازار ۱۳ روز پیاپی شاهد مازاد تقاضا بود، در پایان معاملات این روز عرضه‌ها از تقاضاها بیشتر شد و مازاد عرضه ۶۹۳ میلیارد تومانی ایجاد شد.

دوم؛ خروج تاریخی

دیروز هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که چهارمین خروج بزرگ در طول تاریخ معاملات بورس تهران است.

در مجموع می‌توان گفت ایجاد مازاد عرضه در بازار و خروج چشمگیر پول‌های حقیقی در روز دوشنبه چشم‌انداز معاملات امروز بورس را نزولی کرده است، مگر آنکه حقوقی‌ها وارد فاز تقاضا شوند و بتوانند حقیقی‌ها را به دنبال خود بکشند چرا که تقاضای حقوقی‌ها به تنهایی نمی‌تواند روند فعلی را تغییر دهد. علاوه بر این به نظر می‌رسد بورس علاوه بر نوسانات معمول دچار دو مسئله است. اولین مسئله عملیات بازارگردانی است که شائبه نوسان‌گیری را ایجاد کرده است. ایجاد این شائبه از عوامل کاهش اعتماد به بازار و تشدیدکننده خروج پول‌های حقیقی از بازار است. مسئله دوم رفتار هیجانی معامله‌گران است که به طویل شدن صفوف بازار انجامیده است.

منبع:اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Mjp. Shiraz IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 0
    دقیقابازرارگردانان شدن نوسان گیر.. این بودکمکی ک میخاستن بازارگردانهابه بورس کنن؟؟ قیمت کف راپارومیکنند. ولی درعوض دوسه برابرحقیقی هاعرضه میکنن.. انصاف ندارن حقوقی هاکه تمام تقصیراتومیندازن سرحقیقی. درواقع موجودی حقوقی ها چندین برابرحقیقی هست. پس نوددرصدش دست حقوقی هاست. وقتی عرضه زیاده چرااوناهم ظلم میکنن بجای کمک؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس