به گزارش مشرق، سرهنگ كريمي در گفت و گو با ایسنا، با بيان اينكه در سال گذشته بيش از 11 ميليون تماس با مركز فوريتهاي پليسي 110 برقرار شده است، گفت: به صورت ميانگين روزانه 25 الي 30 هزار تماس با مركز فوريتهاي پليسي 110 برقرار ميشود.
وي با بيان اينكه از ميان 11 ميليون تماس برقرارشده با مركز 110 در سال گذشته تنها حدود چهار ميليون تماس منجر به عمليات شده است، گفت: نزديك به دو ميليون از تماسهاي برقراري با مركز فوريتهاي پليسي ارائه مشاوره در زمينههاي مشاوره حقوقي، خانوادگي و پاسخ به سوالات انتظامي مردم بوده است.
معاون عمليات فرماندهي انتظامي تهران بزرگ با بيان اينكه مابقي تماسها غيرعملياتي بوده است، گفت: اين تماسها شامل مزاحمان، ارائه اخبار تكراري، تماسهاي زير پنج ثانيه، اشكالات مخابراتي و تماسهاي اشتباهي ساير مراكز 115،125 و118 را شامل ميشود.
كريمي با بيان اينكه مزاحمان روزانه حدود 2500 تماس با مركز فوريتيهاي پليسي 110 برقرار ميكنند، گفت: بيشتر اين افراد اخبار كذب ارائه ميكنندالبته شمارههاي تكراري مزاحمان براي پليس مشخص شده و اقدامات پليسي جهت پيگيري اخبار صورت نميگيرد.
عمده مزاحمان اپراتورهاي زن را مردان و اپراتورهاي مرد را زنان تشكيل ميدهند
وي در مورد جنسيت مزاحمان تلفني مركز فوريتهاي پليسي 110 عنوان كرد كه در طول روز كه اپراتورهاي زن مسئوليت پاسخگويي به تماسهاي تلفني را دارند، عمده مزاحمان تلفني مرد بوده و در هنگام شب كه اپراتورهاي مركز 110 مرد هستند، عمده مزاحمان تلفني را زنان تشكيل ميدهند.
كريمي با بيان اينكه اوج زمان تماس مردمي با مركز فوريتهاي پليسي 110، ساعت 18 تا 22 است گفت: بيشتر تماسهاي مزاحمان تلفني در ساعت 12 الي 14 كه زمان تعطيلي مدارس نيز هست، ثبت شده است.
وي در توضيح خاصترين مزاحمان تلفني مركز 110 به تماسهاي مكرر شهروندي اشاره كرد و گفت: اين فرد 42 مرتبه با مركز فوريتهاي پليسي 110 تماس گرفته و هرباره با اعلام خبر كذب وقوع نزاع و درگيري در مناطق مختلف شهر باعث ايجاد مزاحمت براي پليس تهران شده بود، به گونهاي كه در هر 42 مرتبه ماموران به محل اعلامي اعزام شده و دريافتند كه گزارش دريافتي كذب است كه با پيگيري اداره حقوقي مشاره اليه به مرجع قضايي معرفي شد.
كريمي در ادامه با بيان اينكه گاها مزاحمان در تماسهاي تلفني از اپراتورها درخواست ميكنند كه تنها با آنان صحبت كنند، گفت: چندي پيش مردي به طور ميانگين 28 مرتبه با مركز 110 تماس گرفته و عنوان ميكرد كه «با آقا محمد كار دارم» كه اين موضوع نيز تحت پيگيري قرار گرفت و مزاحم تلفني به مرجع قضايي معرفي شد.
معاون عمليات پليس پايتخت با بيان اينكه چندي پيش نيز مردي با برقراري 218 تماس با مركز فوريتهاي پليسي 110 اقدام به ارائه گزارشها و اخبار كذب در مورد وقوع نزاع، درگيري، مزاحمت كرده بود، گفت: چندي پيش نيز فردي با برقراري بيش از 17 تماس ضمن ارائه گزارش كذب اقدام به فحاشي به اپراتورهاي 110 كرد.
قطع 220 شماره تلفن مزاحم مركز 110
وي با اشاره به هماهنگيهاي انجامشده با شركتهاي مخابراتي ايران گفت: سال گذشته با همكاري مركز مخابرات ايران (همراه اول) حدود 220 شماره تلفن كه اقدام به ايجاد مزاحمت براي مركز 110 كرده بود قطع شد.
ايرانسل براي برخورد با مزاحمان به پليس كمك نميكند
كريمي با گلايه از عدم همكاري شركت مخابراتي ايرانسل گفت: بسياري از مزاحمان اين مركز از طريق شمارههاي ايرانسل اقدام به ايجاد مزاحمت براي اين شماره فوريتي ميكنند و اين در حالي است كه اين شركت براي برخورد يا كنترل مزاحمان كمك اثر بخشي به پليس نميكند.
معاون عمليات پليس پايتخت با اشاره به پيگيريهاي موثر اداره حقوقي فرماندهي انتظامي تهران بزرگ گفت: مركز 110 با هماهنگي اداره حقوقي پليس تهران اقدام به طرح شكايت از مزاحمان كرده و با هماهنگيهاي انجام شده با مراجعقضايي و شركتهاي مخابراتي رسيدگي به پرونده مزاحمان تلفني مركز 110 با جديت انجام ميگيرد.
وي افزود: در مواردي كه مخابرات اقدام به قطع خط شماره مزاحمان ميكند، مزاحمان براي رفع اين مشكل بايد به اداره حقوقي پليس فاتب مراجعه كرده تا قطعشدگي تلفن اين افراد رفع شود.
كريمي افزود: چندي پيش نيز يكي از شمارههاي مزاحمان قطع شده كه در بررسيهاي بعدي مشخص شد فرزند اين خانواده اقدام به ايجاد مزاحمت براي مركز فوريتي پليس 110 كرده و هنگامي كه مادر اين طفل براي پيگيري مشكل قطعشدگي خطوط به اداره حقوقي پليس تهران مراجعه كرد كه بسيار شوكه واز اقدام كودك 8 ساله عذرخواهي كرد.
معاون عمليات پليس تهران بزرگ گفت: ميانگين سني مزاحمان تلفني 110، هفت تا 18 ساله هستند كه گاها ضمن اعلام خبر كذب اقدام به فحاشي كرده، گاها نيز به جاي صحبتكردن، فوت كرده يا نوار مبتذل پخش ميكنند.
كريمي با بيان اينكه موضوع تماسهاي تلفني مزاحمان مركز 110 به صورت ويژه در اداره حقوقي فرماندهي انتظامي تهران بزرگ بررسي ميشود گفت: اميدواريم كليه شركتهاي مخابراتي تعامل خوبي با پليس داشته باشد.
معاون عمليات فرماندهي انتظامي تهران بزرگ از برقراري روزانه حدود 2500 تماس مزاحمي با مركز فوريتي پليسي 110 خبرداد و گفت: اداره حقوقي پليس تهران پيگير مسئله مزاحمان تلفني است.