بایدن

نمایندگان الکترال ۵۰ ایالت آمریکا که امروز برای انتخاب رئیس جمهور آمریکا در ایالت‌های خود به پای صندوق‌های رای رفته بودند، رسما جو بایدن را به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده برگزیدند.

به گزارش مشرق، مردم آمریکا بیش از یک ماه پیش به رئیس جمهوری مورد نظرشان رای دادند اما نتیجه نهایی و رسمی انتخابات امروز توسط ۵۳۸ رای کالج الکترال تعیین شد.

بر این اساس، جمع گزینندگان آمریکا اعلام کرد با رأی برگزینندگان ایالت کالیفرنیا به بایدن، او توانسته از حد نصاب ۲۷۰ رأی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری عبور کند.

ایالت کالیفرنیا دارای ۵۵ رأی الکترال بود که همگی آنها با انتخاب بایدن، باعث شدند او به ۳۰۲ رأی الکترال در انتخابات ریاست‌جمهوری برسد و پیروزی‌اش تایید شود.

فقط ۴ گزیننده هنوز آراء خود را اعلام نکرده‌اند که طبق ارزیابی‌های پیشین از آراء مردمی، آنها نیز احتمالاً بایدن را انتخاب خواهند کرد.

بر اساس نظام انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا، رأی‌دهندگان در واقع رأی خود را برای انتخاب اعضای «کالج الکترال» یا «مجمع گزینندگان» به صندوق می‌اندازند و آنها نیز به نوبه خود، هفته‌ها پس از برگزاری انتخابات، به طور رسمی به نامزدها رأی می‌دهند.

بر اساس روال انتخابات در آمریکا، رأی‌گیری مجمع گزینندگان تشریفاتی است. اما امسال به دلیل تلاش مداوم ترامپ برای زیر سوال بردن انتخابات و درخواست لغو نتایج آن با ادعای تقلب، رأی‌گیری اعضا این نهاد نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در آمریکا به ندرت پیش می‌آید که رأی کالج الکترال با نتیجه مرحله پیش از آن مغایرت داشته باشد. با این حال، این اتفاق در دوره قبلی انتخابات در سال ۲۰۱۶ افتاد و در حالی که آرا مردمی هیلاری کلینتون بیشتر بود، دونالد ترامپ در نتیجه انتخابات نهایی کالج گزینندگان، پیروز شد.

نشست گزینشگران موسوم به الکترال کالج از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی از ایالت ورمونت آغاز شد و سپس ایالت‌های مختلف هم نشست مشابه را در پایتخت ایالتی برگزار کردند.

مجموع آرای گزینشگران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۵۳۸ رای است که سه رای آن مربوط به منطقه ویژه کلمبیا و واشنگتن دی سی است.

هر نامزدی که بتواند حداقل ۲۷۰ رای گزینشگران را به دست آورد، پیروز رقابت و رئیس جمهوری آینده خواهد بود مگر اینکه در زمان اعلام این نتایج به کنگره آمریکا در ۶ ژانویه، نسبت به نتایج اعلامی، اعتراضی مطرح شود.

این اعتراض باید در هر دو مجلس سنا و نمایندگان وارد دانسته شود تا نتایج تغییر یابد که با وجود اکثریت دموکرات ها در مجلس نمایندگان، این کار محتمل نخواهد بود.

به این ترتیب، باید انتظار داشت در ۶ ژانویه، کنگره آمریکا به طور رسمی پیروزی بایدن را اعلام و در ۲۰ ژانویه، قدرت اجرایی را به او واگذار کنند، هرچند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی و کارزار انتخاباتی او همچنان به دنبال مانع‌تراشی در انتقال قدرت هستند.

ترامپ همچنان انتخابات را بزرگترین تقلب در تاریخ آمریکا می‌داند و می‌گوید جهان به این انتخابات می‌خندند.

با این حال پیش بینی می‌شود بایدن در نشست امروز گزینشگران ۳۰۶ رای خود را تثبیت و سهم ترامپ هم همان ۲۳۲ رای باشد.

در نشست‌های امروز، ایالت‌های کلیدی میشیگان، ویسکانسین، جورجیا، نوادا، آریزونا و پنسیلوانیا هم به طور قطعی به بایدن رای دادند.

همزمان، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا «ویلیام بار» وزیر دادگستری و دادستان کل این کشور را برکنار و معاون او را به عنوان به سرپرست وزارت دادگستری انتخاب کرد.

ترامپ در این باره در صفحه توئیتر خود نوشت: «ویلیام بار قبل از کریسمس، سمتش‌ را ترک خواهد کرد و "جف روسن" معاونش سرپرستی وزارت دادگستری آمریکا را بر عهده خواهد گرفت».

رئیس جمهور آمریکا در ادامه توئیت خود، عملکرد ویلیام بار را «شاخص» خواند و روابط خود با او را «بسیار خوب» توصیف کرد.

بایدن: حاکمیت قانون، قانون اساسی و اراده مردم آمریکا پیروز شد

«جو بایدن» ساعاتی پس از تأیید پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر در شهر «ویلمینگتون» ایالت دلاور به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در این سخنرانی به صراحت از پیروزی خود دفاع و تلاش‌های «دونالد ترامپ» برای تغییر نتایج انتخابات را به شدت محکوم کرد.

بایدن به طور فهرست‌وار به شکست‌های تیم انتخاباتی ترامپ و متحدانش در دادگاه‌های ایالتی و فدرال و همچنین مجالس قانونگذاری ایالتی و بازشماری آراء که به تغییرات چندانی در آرای شمارش شده نیانجامید، اشاره کرد و تلاش‌های ترامپ و حامیانش برای ابطال نتایج انتخابات را «بسیار افراطی و بی سابقه در آمریکا» دانست.

بایدن در ادامه سخنرانی خود اظهار داشت: «در این مبارزه برای روح آمریکا، دموکراسی چیره شد. ما مردم رأی دادیم. ایمان به نهادهای ما استوار ماند. صحت انتخابات ما سالم و دست نخورده باقی ماند. و بنابراین اکنون زمان برگرداندن ورق، بهم پیوستن و التیام یافتن است».

وی همچنین از ترامپ و جمهوری‌خواهانی که کوشیدند فرآیندهای دموکراتیک را به شیوه‌ای بی سابقه باطل و بی اثر سازند، به شدت انتقاد کرد و گفت که «مانورهای حقوقی تلاشی از سوی مقامات منتخب و گروهی از ایالت‌ها بود که می‌کوشیدند دیوان عالی آمریکا را وادار سازند آرای بیش از ۲۰ میلیون نفر در سایر ایالت‌ها را نادیده گرفته و ریاست جمهوری را به نامزد بازنده‌ای تحویل دهند که هم در کسب آرای الکترال و هم در کسب آرای عمومی شکست خورده است».

بایدن در ادامه سخنان خود این وضعیت بوجود آمده را ناشی از عدم احترام به خواست و اراده مردم و حاکمیت قانون و همچنین امتناع از محترم شمردن قانون اساسی آمریکا دانست.

رئیس جمهور منتخب آمریکا در این سخنرانی همچنین فهرستی از اقدامات موردنظر خود در روزهای نخست ریاست جمهوری ارائه کرد: مبارزه با همه گیری کرونا از جمله توزیع واکسن و کند کردن سرعت شیوع آن و همچنین بازسازی اقتصاد آسیب دیده از شیوع کرونا.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مصطفی IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    16 12
    پیشبینی من از حوادث پیش آمده ؛ دولت روحانی با ترساندن مردم از جنگ علارغم نداشتن کارنامه موفق رای جمع کرد. حالا اصلاح طلبان همین سیاست را دنبال خواهند کرد. نتیجه؛ هدف از آوردن بی ۵۲ آمریکا و افزایش تنشها این است که آمریکا به عنوان تهدید جنگ عمل میکند و آقای ظریف مردی میشود که یک تنه ایران را از جنگ دور نگه میدارد. البته به لطف خدا با پاسخ دندان شکن سپاه به ترور دانشمند فخریزاده و عدم توان پاسخگویی بمب افکنهای آمریکایی این سیاست منفجر خواهد شد
    • علی IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      5 0
      تبریک به دولت.خخخ
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      8 5
      و مصطفی دلارهایش را 1500 تومان بالاتر میفروشد!
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      1 2
      تبریک میگم پیروزی نیم جوپوست کنده بایدن را به دولتمردان رفیق ۳۰ ساله بایدن تبریک دوستیتان با دشمنان خدا و اسلام
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      3 3
      یک مجمع مضحک و فاسد، رییس جمهور تقلبی - جو بایدن - را تایید کرد. شما چرا به هم تبریک می گویید؟
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    16 1
    مبارک روحانی باشه
  • SE ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    9 2
    جهان به فلاکت امریکا می‌خندند.
  • اشنا IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    5 3
    احتمالا بزودی سنا را هم دموکرات ها از ان خودشان خواهند کرد و انشاالله ما یک گام دیگر به ظهور نزدیکتر خواهیم شد !!! البته مسئولین ما هم که ظاهرا خیلی مایل به ظهور می باشند !!!
  • US ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    6 5
    اختلاس طلبها خیلی زود ذوق زده نشید. این رای اصلا تععین کننده نیست و داستان پیگیری و بررسی تقلبات گسترده برای تعیین نتیجه نهایی هنوز ادامه دارد...
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      8 7
      یعنی شما هنوز امیدوارین ترامپ پیروز بشه.. اینقدر که شما از شکست ترامپ ناراحتین،خانواده اش نیستن
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    18 3
    تبریک… تبریک به دموکرات های آمریکا… تبریک به طرفداران دموکرات های آمریکا در ایران، تبریک به دولت تدبیر ، تبریک همه دلدادگان و عاشقان سینه چاک برجام بی فرجام ……!؟
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      12 18
      تسلیت به شما عاشقان ترامپ
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      8 3
      ما که از اول گفتیم سگ زرد برادر شفاله. اما در عجبیم از ذوق زدگی شما.
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      15 0
      اگر اینقدر که بعضی ایرانی ها منتظر بایدن بودند و بی صبرانه و شاد در انتظار هستند منتظر امام زمان (عج)بودند فکر کنم ایشان ظهور کرده بود
  • FR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    8 3
    مکر قرار بود غیر از این باشه؟؟؟ روزهای آتی مهمه و خبرهای بزرگی در راهه!!!
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      0 2
      خبرهای بزرگ تو .........
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    6 1
    مبارکه دولتمردان
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    3 2
    تازه اول بدبختی بایدن فسیل و متزلزله از الان بعنوان رییس جمهور تقلبی نام گرفته و‌ احتمالا خودشم یک دوره ای بشه
  • مهرناز IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    5 1
    بایدن " اگر قدرت دارید به جای دخالت در امور کشورهای دیگزر بخاطر ادعای مضحک دموکراسی وحقوق بشر " روش مسخره الکترال را که صیهونیست ها برای نفوذ خود در انتخابات و فرد مورد نظر خود " راه اندازی کرده اند " را تغییر بده " تا رای همه مردم امریکا در همه ایالت ها بطور یکسان در انتخابات شرکت داده شود " تا شما ها مدعی دموکراسی " انتخابات درست را مزه کنید " مردم امریکا با یک گام ترامپ وصیهونیست های قلدر را کنار زدند " نوبت بعدی نوبت تو وهمکاران تو در کاخ سفید می باشد.
  • تهرانی IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    5 1
    هرچند رفتن را ترامپ وآمدن بایدن دراصل تفاوتی نمی کنه اما ما به انتقام خون شهیدان آسمانی خود نزدیک می شویم،الیص‌صبح‌بقریب
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 6
    انتخابات جالبی هست.در نهایت افراد عاقل و تحصیل کرده جامعه تشخیص میدهندکه چه کسی انتخاب شود.هر چند در این افراد هم سیستم نفوذ میتونه نفوذ خودش را انجام بدهد.کاش میشد در کشور ما هم افراد بر حسب رتبه تحصیلی حق انتخاب بیشتری داشته باشند و حرف انها بیشتر تاثیر گذار باشه.مثلا یک استاد دانشگاه با یک فرد کم سواد یک رای مساوی نداشته باشند.هر دو رای بدهند ولی خروجی تاثیر رای برای فرد تحصیل کرده بیشتر باشه
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      2 0
      استاد دانشگاه یعنی ظریف و جهانگیری و زیباکلام و سریعالقلم و اینا دیگه نه غلامممممممم ؟؟
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 3
    مبارک بر همه کی دوست میشویم جگ و دعوا کافی است
  • سید علی علوی IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    2 3
    ترامپ رئیس جمهور می ماند .
    • هادی IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      5 4
      شیطون فک کنم دلار وسکه زیاد داری ایشالا که ترامپ جونت رای بیاره بیچاره نشی
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 0
    در جریان انتخابات کالج انتخاباتی، آراء انتخاب کنندگان شفاف است و همه می دانند که انتخاب کنندگان به چه کسی رای می دهند.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    3 1
    شیخ حسن هم داره خود را آماده مذاکرات جدید و انعقاد برجام ۲ میکنه
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    5 3
    دیدن سوختن طرفدارای ترامپ تو این مملکت چه حالی میده.
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      3 0
      دیدن جنابعالی هم کیف می ده وقتی بایدن جونت تا دسته به روحانی و ظریف جا کنه
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    2 1
    پیرمردی بایدن .
  • محمدایوب IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    2 0
    تبریک به روحانی و ظریف واختلاس طلبها بزودی دلار به هزارتومان برمیگرده. دیوار تحریمها که قبلاً با برجام فرو ریخته بود رو مردم بایدن وظریف وروحانی بیل دست میگیرن. از روی مردم برمیدارند علی برکت الله
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 0
    خجالت چک ای بایدن احمق
  • حقیقت IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 0
    امریکاییها حواسشون نیست که چند تا الکترال هم در ایران دارن ازجمله حسن روحانی و...
  • CA ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    2 0
    روحانی بایدن رو از این به بعد عاشقانه صداش می‌کنه میگه گندمی!
  • پری IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 0
    رای بدید بیشتر عمو بایدن _ هست یا دائی بایدن +...با +و _ نظرتون رو بگید !
  • CA ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 1
    گامبی شاه بازییه ک حریف مقابل تا لحظه باخت فکر میکنه ک داره بازیو میبره....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس