آیا تخلفات هیات رئیسه مجلس در بررسی طرح جهش تولید مسکن ادامه می‌یابد؟ - کراپ‌شده

آیا هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به تخلف ۸۰ روزه خود درباره عدم بررسی طرح دوفوریتی طرح جهش تولید و تامین مسکن ادامه می‌دهد یا این بار نسبت به مطرح کردن این طرح در صحن مجلس اقدام می‌کند؟

به گزارش مشرق، مجلس یازدهم از ابتدای آغاز به کار نسبت به مطرح کردن دغدغه‌های معیشتی مردم اقدام کرده و رفع این دغدغه‌ها را در دستور کار خود قرار داد.

در همین ارتباط طرح‌های مرتبط با معیشت مردم یکی پس از دیگر در صحن اصلی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از اساسی‌ترین‌ تنگناهای زندگی مردم یعنی حوزه مسکن در قالب جلوگیری از ورود تقاضاهای سرمایه‌ای و افزایش تولید مسکن در صدر فعالیت‌های مجلس قرار گرفت.

حل مسئله مسکن به عنوان نخستین اولویت رفع دغدغه معیشیتی در شرایطی مورد توجه نمایندگان مردم قرار گرفت که به استناد آمار ارائه شده توسط وزارت راه و شهرسازی ۳۸ درصد از سبد هزینه خانوارهای شهری در کشور متعلق به حوزه مسکن است. این در حالی است که آمار سهم مسکن در سبد هزینه خانوارهای شهری در دهک‌های کم درآمد ۱ تا ۳ به ۷۰ درصد نیز می‌رسد.

این یعنی اگر یک خانوار شهری کم درآمد در طول ۱ ماه ۱ میلیون تومان هزینه داشته باشد، ۷۰۰ هزار تومان از آن برای تامین مسکن بوده و تنها ۳۰۰ هزار تومان برای خوراک، پوشاک و پوشش سایر هزینه‌ها است.

علاوه بر آمار سهم مسکن در سبد هزینه خانوار سایر شاخص‌های موجود در این حوزه بیانگر آن است که تامین اساسی‌ترین نیاز خانوارها یعنی مسکن، سبب ایجاد فشار اقتصادی مضاعف شده و معیشت خانواده را مورد تهدید جدی قرار داده است.

*طرح جهش تولید و تامین مسکن، رویای سرپناه را محقق می‌کند

در همین راستا پس از تلاش کمیسیون اقتصادی مجلس به منظور اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (مالیات بر خانه‌های خالی) برای خارج کردن تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن، این بار کمیسیون عمران در قالب طرحی با عنوان جهش تولید و تامین مسکن زمینه پاسخ به نیاز انباشته ساخت مسکن را مد نظر قرار داد و ساخت حداقل ۱ میلیون واحد مسکونی در هر سال را به عنوان تکلیف به دولت واگذار کرد.

پس از مطرح شدن جزئیات طرح جهش تولید و تامین مسکن، در جلسه علنی مجلس، نمایندگان نسبت به تایید کلیات این طرح اقدام کردند، در همین راستا، محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اهمیت مسکن در معیشت خانواده گفت: «اقشار محروم جامعه در بحث مسکن دچار مشکلات اساسی هستند و خانه دار شدن برای اقشار متوسط و پایین جامعه تبدیل به رؤیا شده است.»

این نماینده مجلس با اشاره به دغدغه رهبر انقلاب پیرامون مسئله مسکن مردم، تاکید کرد: «همه شرایط برای تولید مسکن آماده است اما با وجود این تولید مسکن کم است و باید حتماً میزان تولید مسکن افزایش یابد تا مشکلات مردم حل و فصل شود.»

در همین ارتباط مجلس شورای اسلامی پس از تایید کلیات، این طرح را برای بررسی بیشتر جزئیات به کمیسیون عمران ارجاع داد، بر همین اساس، سید امیرحسین قاضی زاده، نائب رئیس مجلس با اشاره به برخی ابهامات کارشناسی در ارتباط با طرح جهش تولید و تامین مسکن، گفت: « اعضای کمیسیون عمران ۱ هفته فرصت دارند گزارش این طرح را اصلاح کنند و آن را در دستور کار مجلس قرار دهند. »

با توجه به مهلت ۱ هفته‌ای هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون عمران مبنی بر رفع ابهامات، مشخص نیست که چرا تاکنون با گذشت بیش از ۸۰ روز این طرح همچنان از کمیسیون به صحن علنی ارائه نشده است.

*تخلف آشکار هیئت رئیسه مجلس در ارتباط با طرح ۲ فوریتی جهش تولید و تامین مسکن

پس از تاخیر ۸۰ روزه مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن به سراغ مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس رفتیم. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه این طرح از کمیسیون به صحن علنی رفت و حتی در دستور کار هم قرار گرفت اما مشخص نیست که چرا به یک باره از دستور کار مجلس خارج شد، گفت: «اوایل آذرماه قرار بود، این طرح به صحن مجلس ارسال شود که متاسفانه از دستور کار خارج شده و کمیسیون عمران نیز مراتب اعتراض خود را به هیئت رئیسه ابلاغ نمود.»

با توجه به اظهارات نمایندگان مجلس پیرامون طرح جهش تولید و تامین مسکن و همچنین توجه به ماده ۱۶۲ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به نظر می‌رسد، هیئت رئیسه در قبال مطرح کردن این طرح ۲ فوریتی دچار تخلف شده است.

در همین ارتباط و بر اساس آخرین جزئیات مطرح شده از طرح جهش تولید و تامین مسکن این طرح در کمیسیون عمران نهایی شده و برای بررسی و تصویب به صحن اصلی ارسال شد. در همین ارتباط مشخص نیست آیا هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به تخلف ۸۰ روزه خود ادامه می‌دهد یا این بار نسبت به مطرح کردن طرح در صحن مجلس اقدام می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • FR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 5
    مجلس جهادی جهاد کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس