کد خبر 1155794
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
مذاکره وزارت بهداشت برای خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در صورتی که نتایج آزمایش بالینی واکسن ایرانی کرونا در دی‌ماه امسال مثبت باشد، تزریق واکسن از تیرماه سال آینده آغاز می‌شود.

به گزارش مشرق، دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت امروز، دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹، در حاشیه ستاد استانی مقابله با کرونا مازندران در گفتگو با خبرنگاران در ساری اظهار داشت: هم اکنون چهار شرکت داخلی برای تولید واکسن ایرانی کرونا فعال هستند که تولیدات یک شرکت مرحله آزمایش بالینی واکسن خود را اوایل دی ماه سال جاری شروع می‌کند.

بیشتر بخوانید:

جزییاتی از تست واکسن کرونای ایرانی در فاز اول

سخنگوی وزارت بهداشت ‌افزود: در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش بالینی واکسن ایرانی، پیش‌بینی می‌شود که اوایل تیرماه سال جاری (تابستان) بر روی افراد مشمول که گروه‌های با ریسک بالاست، استفاده شود.

لاری تصریح کرد: علاوه بر پیگیری دریافت واکسن از کواکس (یک برنامه جهانی واکسن کرونا با هدایت سازمان بهداشت جهانی) که حدود ۱۸۶ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی عضو آن هستند، از سه کشور دیگر نیز رایزنی برای خرید واکسن در دست اجراست.

معاون وزیر بهداشت کشورهایی که وزارت بهداشت و درمان در حال رایزنی برای خرید واکسن کووید ۱۹ از آنهاست را شامل هندوستان، روسیه و چین اعلام کرد و اظهار داشت: به دلیل تحریم آمریکا، مبادلات ارزی برای خرید این واکسن‌ها و حتی واریز حق مشارکت ایران در کواکس نیز با مشکل مواجه است.

بیشتر بخوانید:

آیا سازمان غذا و دارو ایمنی واکسن‌های خارجی کرونا را تایید می‌کنند؟

‌لاری ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان با وجود مشکلات پیشرو برای مبادلات ارزی جهت خرید واکسن، با همکاری برخی دستگاه‌ها پیگیری‌های خود را ادامه خواهد داد و در روزهای اخیر گزارشات امیدوارکننده‌ای برای به نتیجه رسیدن رایزنی‌ها جهت خرید واکسن داده شد.

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان گفت: وزارت بهداشت و درمان مصوبه قانونی و منابع ارزی مورد نیاز را برای خرید واکسن کرونا در اختیار دارد، ولی به دلیل تحریم تبادل ارزی این خرید تاکنون به تاخیر افتاده است.

‌لاری افزود: براساس برنامه‌ریزی در صورت خرید واکسن و حتی تولید داخلی آن، واکسن در مرحله نخست بر روی حدود ۲۰ درصد از جمعیت ایرانی انجام می‌شود که اولویت با گروه‌های پرخطر و سایر افرادی که در معرض خطر بالایی از ابتلا به ویروس قرار دارند خواهد بود.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی که تا کنون واکسن داخلی و یا حتی خرید خارجی آن به نتیجه نرسیده، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها در دستور کار ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا قرار دارد و اجرای برخی محدویت‌ها از جمله طرح شهید سلیمانی نیز برای کنترل بیماری کووید- ۱۹ در حال اجرا است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    9 3
    این همه دوندگی برای خرید واکسن چه علتی داره؟
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    4 5
    واکسن روسیه رو بگیرین اون مثل اینکه بهتره 94درصد مصونیت داره
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    6 4
    در هند وهابیان جولان می دهند .بروید ببینید که سعودی ها در هند چطور فعالند آنوقت دولت تصمیم گرفته از هند واکسن وارد کنه که در واقع همان واکسن .....
  • علی خدایی IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    4 6
    به هر حال اون دسته از واکسن های که چین و روسیه و یا هند و یا غربی ها به پیش میکشن به نوعی جو روانی است به دنبال جذب مشتری دیگر کشور ها و باید تلاش و اراده ما ایرانیان این باشد که واکسن های بومی برای کرونا بسازیم نه اینکه دنباله رو دیگر کشور ها برویم که ما را وابسته کنند مطمعننا ایران میتواند فقط عزم و اراده میخواهد برای ما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس