کد خبر 1155596
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵

به گزارش مشرق، هوشنگ گلمکانی، پژوهشگر و منتقد سینما و تلویزیون طی یادداشتی که در کانال تلگرامی خبرنامه سینما انقلاب منتشر شد به بررسی ساخت مجدد سریال پایتخت پرداخت.

«پایتخت» اول که ساخته شد، کسی پیش‌بینی نمی‌کرد قسمت‌های بعدی‌اش هم ساخته شود و ده سال دوام بیاورد. دو تا دختر کوچولوی دوقلو هم در داستان بودند در حکم تزیین خانواده، که به‌ناچار، ماندند.

با ساخته شدن فصل‌های بعدی «پایتخت»، این سریال معیارهای شخصیت‌پردازی‌ و بازیگری‌اش را کامل‌تر کرد و با اضافه شدن بازیگرهای دیگر دنیایش آشناتر شد. اما سارا و نیکا با این که جزو خانواده هستند نتوانستند با معیارهای نمایشی این محصول دنیای سرگرمی خودشان را هماهنگ کنند و نقش و بازی آن‌ها یکی از موارد انتقادی «پایتخت»های اخیر بود.

با ساخته شدن فصل‌های بعدی «پایتخت» معلوم شد سقف توانایی‌های این دوقلوها همین حضور در قاب تصویر و گاه‌وبی‌گاه گفتن یک جمله دیالوگ است و بنابراین نویسندگان سریال نمی‌توانستند چندان برای این دو نقش مایه بگذارند.

«پایتخت» جهانی اغراق‌آمیز و کاریکاتوری دارد که همه بازیگرانش بر این اساس انتخاب می‌شوند و این دو طفل «معصوم»، تناسبی با این جهان نمایشی ندارند.

 حالا اعلام شده سارا و نیکا از «پایتخت۷» حذف شده‌اند و برخی از بازیگران سریال با استدلال‌های سانتیمانتال به این تصمیم انتقاد کرده‌اند. اما به نظرم این تصمیم، به رغم جو موجود تصمیم درست و شجاعانه‌ای است.

فارغ از این که این دو نوجوان دوقلو دل‌شان می‌شکند یا نمی‌شکند، این نوجوانان نازنین مناسب دنیای «پایتخت» نیستند. این‌ منطق جهان نمایشی یک سریال محبوب است که باید همه چیزش در تناسب با یکدیگر باشد. در چنین دنیایی، پسر نوجوان بی‌قاعده و بی‌تربیت بهبود در فصل ششم متناسب‌تر با این دنیاست تا دوقلوهای بچه‌مثبت و حرف‌شنو و خوش‌چهره‌ای به نام‌های سارا و نیکا.

زمانی که هنوز دنیای نمایش مثل امروز تفاوتش با جهان واقعی برای مردم عادی روشن نبود، بازیگران نقش‌های مثبت، محبوب مردم بودند و بازیگران نقش‌های منفی، برعکس. حالا هم؟ «پایتخت» یک کالای جهان سرگرمی است‌. لطفا احساساتتان را کنترل کنید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    5 34
    حرف شما درست ولی مشکل اینه که با رفتن اینها قالب پایتخت به هم میریزه! بابا پنجعلی رو میشه بگی فوت کرد سارا و نیکا در دوران نوجوانی کجا میتونن برن دور از خانواده که برای ذهن مخاطب بتونه باور پذیر باشه!؟
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      15 1
      سارا و نیکا رفتن برای تحصیل خارج دور دور... به همین راحتی که بابا پنجعلی کشتن حتی یه قبرم واسش درست نکردن اینام چون به قول شما از ارکان اصلی داستان هستند بورسیه میگیرن باباشون راننده نماینده مجلس مثلا
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      11 2
      اگر پایتخت حول زندگی ارسطو متمرکز شود ، نبود اینها خیلی به چشم نمی آید به خصوص اگر نقش اقوام بیشتر شود
    • GB ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      3 7
      میشه ازشون توی سریال اسم آورد و حتی در بعضی قسمت ها به صورت بازیگر مهمان چند دقیقه بیان جلوی دوربین
  • سید IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    22 1
    به این می گویند انحراف معیار! این بازیگران و نقش بازی کن های صحنه های نمایش با هزاران ادعا، در مورد جنایت صهیون ها و غربی ها نسبت به علم و دانشمندان ایران واکنشی منفعلانه از خود بروز می دهند! اما نسبت به حذف نقش و بازی دو دختر بی هنر در یک مجموعه نمایشی مزخرف و بی هویت که اساساً زیر سؤال است این گونه جنجال آفرینی می کنند تا بی غیرتی خود نسبت به سرمایه های کشور را مردم به فراموشی بسپارند!
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    18 1
    این همه زمینه برای ساختن مجموعه وسریال های خوب وآموزنده وقهرمانان وپهلوانان عزت مند وجود دارد اما به جای آن این همه خرج فیلم‌های بی هویت وبی ارزش میشود
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    21 1
    اصلا نسازید آقا تو قرآن دیگه پایتخت نسازید 30 میلیارد رو بدید 3000 تا آدم بدبخت با این پول 6 ماه زندگی کنن حداقل یه دعای خیری پشت سرتون باشه
    • .... IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      4 0
      بابا اینا فیلمشون میگن ۵ میلیارد پول می خوان و از این حرفا اینا فقط میخوان بهونه ای برای حذف افراد اصلی فیلم داشته باشن مثه بچه مهندس‌‌‌.‌.‌.
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    2 1
    در ایران همه بالاخره روزی معصومیتشان از دست میرود/ یکی با فیلم و عکاسی فضول پاپارتزی و دیگری با غیبت و بدگویی و زیراب زنی آشنایان یا حسودان/ بالاخره معصومیت نداشته هایمان را دنیای بیرحم به حریم خصوصی نابود میکند/ فقط یادمان میرود هیچ کس معصوم نیست! ما معصوم نیستیم و فقط برخی بیش از حد غیر معصومند و به اندازه برخی کم ریا نیتسند و بیشتر ماکیاولیسم و ریاکاری شان قوی است و خودشان معصوم جلوه میدهند با دروغگوهایشان کیسه دنیاطلبی پرتر/ اما بالاخره یک روز از دنیا میروند با دست خالی و کیسه دنیاطلبی را در این دینا برای مفتخورهای میزاثخور باقی میگذارند.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    8 2
    بود و نبود این دو تا کر و لال فرقی نداره
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    7 1
    این دفاع بود یا کنایه,بهتر بود مطلب را تا آخر می خواندید. پایتخت دیگر حرفی برای گفتن ندارد. معصومیت از دست رفته!!
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    3 0
    ایشان بیشتر از سارا و نیکا حمایت کرده تا اینکه بگوید که کارهای نامربوطی کردند که( این ساکت های مثبت و ...سریال که در دنیای واقعی مثل سریال نیستند و خیلی متفاوت هستند) کنار گذاشته شدند
  • آتی IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    4 0
    خو چرا باید گریمون بگیره؟
  • امیر IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    2 0
    ب نظرم کارشون درسته با اون گند کاری و نشون دادن ظرفیت پایینشون حذف شدنشون از پایتخت ب نفع آینده خودشون بود اگر والدین این دو کنترلشون میکردن و از جو زدگی دور نگهشون میداشتن احتمالا تو پایتخت ۷ ام میبودن ولی حالا ک شرم و حیایی توی خانوادشون نبود حذف شدن میتونه تلنگری باشه واسه این دو و بقیه بازیگر های نسل بعد ک جوانن اگر رفتار آقای وزیر و همکارانش در حوزه سینما و تلویزیون انقدر قاطع بود الان تعداد چهره های زن و مرد ک در خارج از کشور کشف حجاب میکنن هم کمتر بود و این جو زدگی کمتر ب چشم میومد حیفه ک امثال پرستویی ها از داخل و پارسا ها در همایت از فرهنگ غربی در خارج ک روزی نماد انقلاب گری بودن باعث انحراف جامعه و نسل بعدی بازیگران بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس