چراغپور: در پله اول نمی‌توان تیم ملی را تحلیل کرد/ سطح آمادگی تیم‌ها در لیگ بیستم پایین می‌آید

پرسپولیس به قطر سفر کرد تا در فینال لیگ قهرمانان آسیا مقابل اولسان هیوندای کره جنوبی به میدان برود.

به گزارش مشرق، پرسپولیس روز گذشته عازم قطر شد تا خود را برای فینال لیگ قهرمانان آسیا آماده کند. زمانی که سرخ‌ها در پرواز قطر حضور داشتند، 2 تیم راه یافته به مرحله نیمه‌نهایی از منطقه شرق آسیا به مصاف یکدیگر رفتند تا رقیب سرخ‌ها در دیدار فینال مشخص شود و درنهایت هم همان تیمی به‌عنوان رقیب پرسپولیس به فینال رسید که قابل پیش‌بینی بود و اولسان کره در پایان 120 دقیقه بازی و زمان‌های اضافه، با پنالتی دقیقه 119 توانست بازی یک بر صفر باخته را با پیروزی 2 بر یک عوض کند و با غلبه بر ویسل کوبه ژاپن راهی دیدار نهایی شود. برای بررسی شرایط پرسپولیس و حریف کره‌ای‌اش با جلال چراغپور تماس گرفتیم و به بررسی نقاط ضعف و قوت دو تیم پرداختیم. گفت‌وگو با این کارشناس فوتبال را از نظر می‌گذرانید.

اولسان به فینال لیگ قهرمانان رسید و البته سرخ‌ها با 2 هفته استراحت اجباری دیروز عازم قطر شدند.

این مواردی که شما گفتید یک سری داده‌های معمولی است که اگر بخواهیم آن را بررسی کنیم حرف‌های بسیار زیادی مطرح می‌شود که در آن می‌توان به بازی سنگین تیم کره‌ای اشاره کرد و همچنین این موضوع هم حائز اهمیت است که آنها یک دیدار 120 دقیقه‌ای و سنگین را در برابر یک تیم ژاپنی انجام داده‌اند و پرسپولیس 2 هفته استراحت کرده و تنها یک دیدار داخلی برگزار کرده است. اینها شاید قابل بررسی باشد اما برای فلسفه فوتبال تعیین‌کننده نیست.

از منظر فوتبالی به این تقابل نگاه کنید و به مواردی اشاره کنید که می‌تواند تعیین کننده باشد.

اگر بخواهیم فوتبالی‌تر به این بازی بپردازیم باید گفت که یک تیم از غرب آسیا با خصوصیات فوتبال ناب ایرانی به فینال رسیده است. شما ببینید این تیم نزدیک‌ترین تیم ایرانی است که اکثر خصوصیات فوتبال ایرانی را دارد. دلیل این موضوع هم این است که تنها بازیکن خارجی در ترکیب شاید بشار رسن باشد که او هم به‌واسطه حضور طولانی‌مدت در ایران، خصوصیات بازیکنان ایرانی را به‌خود گرفته است. کادرفنی این تیم هم تماما ایرانی هستند و همین مسائل باعث شده که آنها ذات فوتبال ایران را به خود بگیرند. اما حالا چرا تا این حد روی فوتبال ایرانی تاکید می‌کنم دلیلش این است که در آسیا هیچ کشوری را پیدا نمی‌کنید که خصوصیات فیزیکی، قد، چابکی، تسلط بر توپ، دریبلینگ و از مقابل برداشتن بازیکن حریف را داشته باشد و تنها بازیکنان ایرانی هستند که این مهارت‌ها را ذاتی در فوتبال‌شان دارند. اما در آن سو یک تیم از کره‌جنوبی به فینال آمده که هیچ نام و نشانی از فوتبال کره ندارد و فوتبال کره نیز فوتبالی است از مکتب آلمان و هلند که گاس هیدینگ بنیانگذار آن در کره‌جنوبی بود و البته با تفکر و کارشناسی این سبک برای فوتبال کره‌جنوبی انتخاب شد. در فوتبال این کشور همیشه شگفتی‌های زیادی دیده می‌شود. به‌طور مثال آنها آلمان را شکست می‌دهند و چهارم جام‌جهانی می‌شوند اما از طرفی هم می‌آیند و 6 گل از ایران می‌خورند و بازی نهایی مقدماتی جام‌جهانی را به ما واگذار می‌کنند. اینکه می‌گوییم اولسان نشانی از فوتبال کره‌جنوبی ندارد دلیل نمی‌شود که تیم بدی باشد. آنها پول‌دار هستند و کانال بسیار خوبی با فوتبال جهان دارند و با بازیکنان و مربیان خوب دنیا مراوده دارند و این جزء نقاط قوت‌شان به حساب می‌آید. احساس من بر این است که این دیدار زیبا و معنی‌دار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پرسپولیس قبل از رفتن باید یک بازی انجام می‌داد

با این تفاسیر شما شانس کدام تیم را برای قهرمانی بیشتر می‌دانید؟

اگر کادر پرسپولیس روی آنالیز این تیم وقت گذاشته باشند و این تیم را به‌خصوص در بازی آخر جزء‌به‌جزء مورد بررسی قرار داده باشند می‌توان به برتری پرسپولیس امیدوار بود. البته وقتی می‌گویم جزء‌به‌جزء به این معنی نیست که تیم اولسان را در 3 خط آنالیز کنند، بلکه باید این تیم را به 4 بخش تقسیم کنند و تجزیه و تحلیل را آغاز کنند. منطقه اول که ناحیه دفاعی این تیم است، بخش دوم منطقه‌ای است که حمله در آن معماری می‌شود، بخش سوم جایی است که حمله را اجرا می‌کند و بخش نهایی هم جایی است که کار شلیک را انجام می‌دهد. اگر آنالیز تیم اولسان هیوندای کره بدین شکل انجام شود نکات زیادی به‌دست مربیان پرسپولیس می‌آید. آنها در مرکز، منطقه اجرای حمله که همان بخش سوم بود از تکنولوژی خاصی استفاده می‌کنند که قطعا بعد از آنالیز دقیق می‌توانند این موضوع را متوجه شوند.

کاش اشاره دقیق‌تری به این تکنولوژی داشتید و می‌گفتید که دقیقا چه اتفاقی در این بخش رخ می‌دهد.

من به‌دلیل منافع پرسپولیس حرفی نزدم چون قطعا در آستانه فینال کره‌ای‌ها هم رسانه‌های ما را رصد می‌کنند و ممکن است گفتن این موضوع توسط من به یک نحوی به گوش آنها برسد و این به ضرر پرسپولیس تمام می‌شود. اما من کلیات موضوع را گفته‌ام و اگر مربیان پرسپولیس بتوانند این منطقه را مدیریت و کنترل کنند قطعا می‌توانند موفق شوند. چراکه نقطه‌قوت آنها نقطه‌ضعف تیم ماست و ما در منطقه 23 متری دروازه خودمان مشکلاتی را داریم که کره‌ای‌ها در این منطقه برنامه‌های خوبی دارند.

این مشکل به خط هافبک پرسپولیس برمی‌گردد؟

دقیقا نکته همین جاست. این منطقه درست جایی است که وظیفه سیدجلال حسینی و کنعانی‌زادگان تمام شده و وظیفه کامیابی‌نیا و سرلک هنوز شروع نشده است و نوعی تعارف و بفرما در این قسمت از زمین میان مدافعان و هافبک‌ها شکل می‌گیرد. به این قسمت در ترجمه فارسی حفره بین 2 خط گفته می‌شود. تیم اولسان در این منطقه از تکنولوژی DUALL MOVEMENT یا همان حرکات دوگانه بهره می‌برند و این کار را با تبحر بسیار بالایی نیز انجام می‌دهند یعنی اگر پرسپولیسی‌ها یک را بگیرند دومی فعال می‌شود و بالعکس. من به شما قول می‌دهم که اگر این بخش از تیم کره‌ای توسط مربیان پرسپولیس غیرفعال شود، این تیم هیچ خطر دیگری ندارد.

به‌نظر می‌رسد این وظیفه، بار روی دوش هافبک‌های پرسپولیس را بیشتر می‌کند.

بله و البته آنها باید کاملا بدانند که چه اتفاقی در آن بخش می‌افتد و چگونه باید با آن مقابله کنند. بهتر است تیم آنالیز پرسپولیس و مربیان فیلمی از این بخش از حرکات تیم کره‌ای تهیه کرده و به‌صورت هایلایت و کشیدن دایره دور بازیکنانی که در این بخش فعالیت می‌کنند، آن را برای کامیابی‌نیا و سرلک یا هر بازیکنی که قرار است در این پست به میدان برود به نمایش دربیاورند. این کار درست مثل آنالیز کشتی‌گیران است که می‌نشینند می‌بینند که حریف‌شان از چه فنونی استفاده می‌کند و از چه ناحیه‌ای آن را آغاز می‌کند. اگر هافبک‌های دفاعی پرسپولیس متوجه شوند که قرار است کدام بخش از تیم حریف گرفته شود، قطعا کمک زیادی به گرفتن نتیجه در این بازی می‌کنند.

این تیم بسیار در گلزنی خبره است و در عوض پرسپولیس هم تیمی است که سخت گل می‌خورد. تقابل این 2 نقطه قوت را چطور می‌بینید؟

اگر پرسپولیس اجازه طراحی و اجرای آن را به بازیکنان کره‌ای بدهد قطعا این تیم در خط دفاع و از سمت حسینی با مشکل مواجه می‌شود و بخش مرکز دفاعی این تیم متمایل به چپ دچار اشکال خواهد شد اما درصورت بستن این منطقه از سوی پرسپولیسی‌ها، تیم کره‌ای به کبریت بی‌خطر تبدیل می‌شود.

اینکه پرسپولیس 2 هفته بازی نکرده برایش حسن به حساب می‌آید یا عیب؟

قطعا این بازی نکردن‌ها یک سری محاسن و یک سری معایب دارد. اما به‌نظر من محاسن آن بیشتر است. شما ببینید ذوب‌آهن هیچ کمکی برای شبیه‌سازی تیم‌های شرق آسیا به پرسپولیس نمی‌کرد چون سبک بازی‌اش چیز دیگری است و فلسفه فوتبالی‌اش فرق می‌کند. ضمن اینکه ریسک 5/1 بازیکن مصدوم در هر بازی را نیز از سر خود کم کرد چراکه در هر بازی بین یک تا 3 بازیکن احتمال مصدومیت دارند. از آن طرف هم تمام نفراتش را سالم و البته با تمرکز بالا برای بازی فینال در اختیار دارد. ضمن اینکه مربیان پرسپولیس نشان دادند که حواس‌شان جمع است و یک بازی رسمی و جدی را برگزار کردند و حتی در کنار زمین هدایت تیم‌ها را به‌صورت جداگانه در اختیار گرفتند تا تیم اصلی و ذخیره‌شان محکی جدی بخورند.

و به‌عنوان سوال آخر اگر شما قرار بود بین عبدی و رمضانی یکی را به زمین بازی بفرستید از کدام‌شان استفاده می‌کردید؟

نظر شخصی من عبدی است. چون احساس من بر این است که رمضانی چابکی لازم را ندارد و اگر برای سر ساییدن هم به بازی گرفته شود خودش را از جریان بازی خارج می‌کند. ضمن اینکه در بین مدافعان سرزن اولسان او شانسی برای سر زدن ندارد و فقط روی کرنرها و ضربات ایستگاهی شاید بتواند سر بزند که در آن لحظات هم جلال حسینی حضور دارد و هم کنعانی‌زادگان که خیلی خوب می‌پرد. احساس من بر این است که عبدی با سرهای محکم و چارچوب شناسی‌اش بیشتر به کار پرسپولیس می‌آید.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • lمحمد IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    25 11
    با این تفاسیر اقای کارشناس تیم کره ای فاقد ذات فوتبالی و تیم ایرانی ذاتا فوتبال گراست چون تیم کره ای از المان و تیم ایرانی از فوتبال ایران نشات گرفته پس تیم کره ای 3 بر 0 بازنده می شود !!!!!!!!!!!!!!!
    • دنبه IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      6 1
      خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ خ .....خخخخخخخخخخخ
  • ستاره IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    21 3
    با آرزوی موفیت برای ایران و پرسپولیس و سایر تیمها. هرتیمی نقطه ضعفی دارد.قطعا ژاپنیها سخت تر از کره هستند. در فینال مهم قدرت بدنی است و پاسهای سالم مهم است. سالهاست قهرمان نشدیم. باید راه شهدا را ادامه دهیم و با تمام جان بازی کنیم و قهرمان شویم. حق نگهدار پرسپولیس و مردم سرافراز ایران.
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      4 19
      زارت
    • رامین IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      5 17
      پرسپولیس صد سال دیگه هم قهرمان نمیشه تو آسیا چون کار بزرگان آسیاست قهرمانی تو آسیا مختص سومین تیم پرافتخار آسیاست اگر ماشاریپوف اخراج نمیشد ک شما رنگ فینال نمیدیدین. راستی برین جام هارو تو آسیا نگا کنین ببینیم کی جام ندیده سال هاست حسرت 60 ساله
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      2 7
      با ارزوی 6 تایی شدن لنگ البته ارزو هم نیست خاطرست همین 4 ماه پیش 6 تایی شدن
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      8 3
      12.45 این صدای زارت و چند ماه پیش آخر بازی کیسه - پاختاکور شنیدم. حتی ببازیم دوم آسیا هستم و شما نمی دونم چندم!
  • افشین IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    12 8
    چون کارشناس محترم ذاتن پرسپلیسی هستند
    • پوریا IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      1 2
      ببین فکتو ببند ما ۴سال پشت سر هم قهرمان لیگ برتر شدیم استقلال تو عمرش نتونسته دوبار پشت سر هم قهرمان بشه...ایشالامیریم واسه قهرمانی
  • شاپور IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    12 2
    به نظر من تیم های کره ای رو راحتتر از ژاپنی ها میشه برد کره در تیم ملی هم به ما باخته انشاله با همت بازیکنان و کادر فنی با یک ارنج حساب شده و توکل به خدا برنده از زمین خارج میشویم
    • SS IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      3 10
      زاااااااااااارت
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      0 1
      مرگ زارت حسودای بدبخت
    • آرین IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      1 0
      خواب دیدی خیر
  • ق ر IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    5 1
    قدرت بدنی حرف اول در فینال ميزند
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    7 18
    تیم کره ای فقط باید مراقب داور باشه وگرنه که پرسپولیس تیم نیست. تیمی که 11نفره تو دروازشونه معلومه سخت گل میخوره
    • رداستار IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      13 3
      سوزش در حد المپیک
    • کیسه کش IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      12 1
      اینو نگی چی بگی خخ سالهاست جام ندیدید حق دارید خخ
    • علی IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      3 2
      اتفاقا برعکس هست تیم کره ای با داور بحرینی در بازی ماقبل قینال، تیم ژاپنی را حذف کرد.
    • مهدیس IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      6 2
      به کوری چشم حسودا و کیسه کش ها ما قهرمانیم
    • عماد IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      2 1
      اخی حیوونکی خیلی داری میسوزی
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      4 2
      آخه کیسه کش پرسپولیس اگه تیم نیست تا اینجا نمی‌رسید مثل استقلال همون اوایل حذف میشد
    • عماد IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      0 1
      ابله متوهم دکل نورد . . .
    • راز IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      1 1
      شعور یک کیسه در حد پلنگتونه. نه اینکه هرسال تبم داره قهرمان آسیا میشه.هنوز رنگ فینال لیگ قهرمانان رو ندیدن ان
  • علی IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    15 1
    استقلالی ها به جای حسادت پرسپولیس بروید وظیفه خودتان را درست انجام بدهید پرچم کره را پیدا کنید.
  • Ami IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    3 2
    به امید برد لنگ بزرگ 1 متری تهران
  • کیانوش IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    3 1
    ایشالله قهرمانی واقعی آسیا میشیم و با جام برمیگردیم. زنده باد پرسپولیس زیباترین عشق جهان. ❤️❤️❤️❤️❤️❤️*❤️❤️❤️❤️
    • مهدی GB ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      1 0
      زاااااااااارت شوخی نکن
  • مجتبی IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    2 0
    انشالابه کوری چشم تاسیاپرسپولیس ۲۹ باشایستگی قهرمان واین جام روهم به ویترین پربار اخیرجامهاش اضافه میکنه
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    3 0
    پرسپولیس حتما قهرمانه چون دفاع سرسخت و استوار داره.پرسپولیس ۹ بازی است تا الآن گل نخورده ‌من نمیدونم که کی مسخره میکنه اما این تیمی که رسیده به فینال هموطنته آقایی که مسخره میکنه
  • حرف حق IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    3 0
    استقلالیها لطفا در مورد این فینال نظر ندهند خودتان را گول نزنید، این بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا هست نه جام باشگاههای آسیا شما که رنگ فینال لیگ قهرمانان رو ندیده اید لطفا سکوت کنید و بنشینید پای تی وی و بازی ابرقدرت های غرب و شرق را تماسا کنید در صورت سوزش گیرنده را خاموش کنید
    • امیر IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      0 2
      طنز در حد تیمه ملی بدو تا برسی اگه نمی تونید بدین وزیر گل بزنه
  • ساسان اشنایی IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    2 0
    کی شود که پرچم کشور خوشرنگ تر از رنگ آبی و قرمز به چشم اید این بدانید بازیکنان استقلال هم که عرق وطن دارند خواهان برد پیروزیند به خاطر ایران جدا از رقابت
  • پرسپولیس IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    3 0
    کیس کش اسکول های وحشی بی منطق
  • محمد پرسپولیس IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 0
    استقلال های بدبخت برین شما به فکر تیم خودتون باشین اصلا نمی ببینم در حد این باشین که درباره تیم عزیزمون نطر بدین پاره شدین از حسادت پرسپولیس قهرمان آسیاس
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      0 1
      زارررررررررت
  • reza IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 0
    اصل ورزش اخلاق است. لطفا اهانت نکنید.
  • idin IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 0
    میگم کیسه ها ناراحت نمیشی میگید آسیا تخصص ماست اونوقت ما همش میریم آسیا. ما میدونیم کجاتون میسوزه همش زیره پرسپولیسید معلومه سوزشم داره تو جدول رنکینگم ببینید پرسپولیس چندمه کیسه چندمه ولی بازم زبون دارید
  • سعید IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 0
    چقدر این حرفها زشت است آدمها کره زمین و محیط زیست را نابود کردند ورزش راهم نابود کردند. اخلاق را هم نابود کردن هرتیمی قوی باشه قهرمان میشه چه سرخ باشه چه آبی چه سبز. فوتبال ازدوقطبی خارج شده فوتبال دگیر بعد از چهل سال فقط پرسپولیس و استقلال نیست. من شهرستانی آرزو میکنم تیمم هردو تیم تهرانی را با قدرت در لیگ برتر شکست دهد.بعد لنگ نشین افتخار است حداقل مکانی برای زندگی داشتند فاصله اجتماعی رعایت میکردند دارای تاریخ باستانی هستند. مردمی بودند در اطراف محیط زیست خود.واقعا چه جمله های زشتی کوری چشم. من خودم پرسپولیسی بودم واز برد استقلال سی سال پیش خوشحال شدم. اما توهین را قبول نمیکنم. ولی بدانید شرق آسیا خیلی خیلی قوی هستند اما من امید دارم برنده شود اگر هم نشد واقعا دوبارپاک بدن تماشاگر به فینال رفته و این بسیار ارزشمند است. حق نگهدار مردم ایران از هر رنگ و نژاد. بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک پیکرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها نماند قرار. حقوق بشر کلامی را رعایت کنید.
  • من IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 0
    عالی
  • فیروز IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 0
    پهناورترین قاره جهان آسیاست دو غول اسیا.اومدن اخر خط به اون استقلالی بگین بره تیمش رو از زیر دست که له شدن جمع کنه تا سال دیگه فقط سکوت کنه زخماشو چسب بزنه شاید فرجی شه عزیز
  • ارشک IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 0
    سلامتی حسینسی چون مرغ میگره مقابل بازی با پاختاکور زیپ رو بکش کیسه
  • کوروش IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    نقات قوت و ضعف لنگ رو به گوش مسئولین اولسان رسانده ایم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس