چراغپور: آموزش مربیگری در ایران غلط‌ترین نوع آموزش در دنیا است

کارشناس فوتبال ایران با انتقاد شدید از منع ورود خارجی‌ها گفت: دقیقا معکوس علم روز فوتبال دنیا عمل کردیم تا به پیکره فوتبال ایرانی ضربه بزنیم.

به گزارش مشرق، جلال چراغپور درباره تبعات تصمیم وزارت ورزش و سازمان لیگ فوتبال مبنی بر عدم ورود مربیان و بازیکنان خارجی در فصل جاری رقابت‌ها لیگ برتر گفت: تصمیمات خلق الساعه ای گرفته شد که واقعاً دوست دارم بدانم چه افکاری پشت آن بوده است. تصمیمی که دقیقاً معکوس با روح فوتبال روز دنیا است گرفته شد تا به پیکره فوتبال ایرانی هم ضربه بزند.

کارشناس فوتبال ایران افزود: آقایان هیچ نگاهی به توسعه فوتبال در جهان نکردند و تمام صنعت این رشته ورزشی را به چالش کشیدند. وقتی اصالت فوتبال از کشورهای دیگر جاری می‌شود و باشگاه‌هایی در انگلستان، آلمان و ایتالیا اقدام به جابجایی بازیکن می‌کنند چرا ما نباید انجام دهیم. آنها این کار را می‌کنند چون می‌خواهند فوتبال پویا و به روز داشته باشند.

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران تاکید کرد: بر کسی پوشیده نیست که تیم لیورپول انگلیس یکی از بهترین تیم‌های باشگاهی جهان است. آنها در ترکیب خود از ملیت‌های مختلف بازیکن دارند. سرمربی باشگاه که فکر اقتصادی ندارد؛ بلکه او می‌خواهد از ژنتیک‌های مختلف دنیا استفاده کند و بتواند بهترین نتیجه گیری را در سطح فوتبال اروپا و دنیا کسب کند.

بیشتر بخوانید:

استقلال با استراتژی فکری شانس آورد ۱-۴ نباخت/ این دربی "بازی بازی" بود نه فوتبال!

چراغپور در این باره افزود: در حال حاضر باشگاه لیورپول یکی از بهترین‌های دنیاست. شما می‌بینید که مثلث آتش این تیم را محمد صلاح از مصر، روبرتو فرمینیو از برزیل و سادیو مانه از سنگال تشکیل می‌دهند. فیزیک بازیکن و تفکر آنها در زمین مسابقه به خاطر محیطی که تربیت یافته‌اند و نگاهی که به فوتبال دارند کاملاً متفاوت است.

وی درباره ایرادات فنی که به مربیان ایرانی گرفته می‌شود تصریح کرد: این اتفاق هم کاملاً قابل پیش بینی بود. در مورد آموزش متد تربیت مربی بسیار غلط عمل کردیم. اصل آموزش مربی ایرانی اشتباه است. آنها از ریشه و اساس اشتباه می‌کنند. آقایی هست که منبع تدریس او در ۲۵ سال گذشته تنها دو جزوه ۱۵۰ صفحه‌ای است. مگر می‌شود فوتبال دنیا را نادیده گرفت و توجهی به آن نداشت. آقایان اشتباهات افکاری دارند.

چراغپور به انتقاد از کمیته آموزش فدراسیون فوتبال پرداخت و گفت: آموزش مربیگری ما غلط ترین نوع آموزش است. وقتی چیزی برای عرضه به آنها نداشته باشیم آنها هم حرفی برای گفتن ندارند. مربیان با تفکر و خوبی داریم اما آنها نیازمند آموزش روز هستند.

وی درباره کمبود بازیکن ایرانی در پست‌های مختلف تصریح کرد: فوتبال ایران به دلیل عدم پرورش مناسب بازیکن با پدیده‌هایی روبرو می‌شوند که می آیند و خودنمایی می‌کنند. با ادامه این روند، بخش مهمی از فوتبال در حال حذف شدن است. منظورم نحوه بازی کردن تیم‌های داخلی در رقابت‌های فصل جاری لیگ برتر است. شما می‌بینید که در پاس‌کاری و دریافت توپ ایرادات بسیار زیادی وجود داد. تعداد شوت‌هایی که از فاصل ۲۰ متری زده می‌شود بسیار اندک است.

چراغپور افزود: اینها نشان می‌دهد که حرفی برای بیان نداریم و الا در چرخه ممنوعه خودمان بابت عدم حضور مربی خارجی نیز کیفیت‌ها کمتر از قبل شده است.

کارشناس فوتبال ایران درباره اینکه آیا باید مجوز ورود خارجی‌های به فوتبال ایران لغو شود خاطرنشان کرد: مهم‌تر از لغو مجوز ورود خارجی‌های به فوتبال ایران تغییر نگرش در صدر مدیریت فوتبالی است. این مشکل را علی کفاشیان زمانی ایجاد کرد که از دوومیدانی آمد و فکر کرد اتفاقی نمی‌افتد. بنای این آقا برای مدیریت فدراسیون کج نهاده شد. فدراسیون نیاز به تفکر فوتبالی دارد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر دنبال اصلاح هستیم باید از فدراسیون آغاز کنیم. چرا باید مسئول پایه‌های فدراسیون ۲۵ سال باقی بماند. مربی نوجوانان ایران حدود ۱۴ سال ماند. هر ماه برای تیم امید، مربی انتخاب کردند و کاملاً مشخص است هیچ برنامه‌ای ندارند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس