تخت‌روانچی: آمریکا باید به اجرای قرار دیوان لاهه پایبند شود

نماینده دائم ایران در سازمان ملل باتاکید بر اینکه یک صلح پایدار در افغانستان نباید از خارج تحمیل شود، از همه طرف‌ها خواست منافع مردم افغانستان را بیش از منافع دیگر از جمله منافع یک گروه خاص قرار دهند.

به گزارش مشرق، مجید تخت‌روانچی روز پنج‌شنبه در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع افغانستان برگزار شد، افزود: افغانستان در یک مقطع حساس قرار دارد و برای ساختن آینده بهتر برای شهروندان خود، به حمایت قوی بین‌المللی نیاز دارد.

وی ادامه داد: امروز ، ما به پیش‌نویس قطعنامه در مورد وضعیت افغانستان رای خواهیم داد که از طریق آن، مجمع پیام قوی حمایت از مردم و دولت افغانستان را در تلاش برای ایجاد یک کشور با ثبات تر، مرفه‌تر و دموکراتیک‌تر ارسال می‌کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: تنها یک روند صلح تحت هدایت و حضور افغان می‌تواند درگیری‌های فعلی در افغانستان را حل کند. این باید دستاوردهای گذشته از جمله قانون اساسی کنونی، مبارزه با تروریسم و ​​همچنین احترام به حق تعیین سرنوشت مردم از طریق انتخابات و حقوق اقلیت‌های مذهبی و قومی و زنان را توسعه و ارتقا دهد.

تخت‌روانچی اظهار کرد: از این منظر، ما از دعوت مجمع برای حفظ قانون اساسی افغانستان و همچنین رد احیای امارت اسلامی توسط آن استقبال می‌کنیم. ما از رویکرد مثبت دولت افغانستان در گفت‌وگوهای صلح تمجید می‌کنیم. طالبان همچنین باید همان عزم راسخ و حسن نیت را از جمله با توقف حملات علیه نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان نشان دهند.

وی تصریح کرد: همه بازیگران خارجی باید از دخالت در گفت‌وگوهای صلح که باید توسط سازمان ملل تسهیل شود، خودداری کنند. در این زمینه، ما از دعوت مجمع برای تعامل بیشتر سازمان ملل در روند صلح استقبال می‌کنیم.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: با استقبال از پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات، ما همچنین آماده هستیم با هماهنگی سازمان ملل متحد، نقش فعال‌تری را برای کمک به موفقیت آن ایفا کنیم. یک صلح پایدار در افغانستان نباید از خارج تحمیل شود و انتظار نمی‌رود که گفت‌وگوهای صلح، مشکلات دهه‌های گذشته را یک شبه حل کند.

تخت‌روانچی با دعوت همه طرف‌ها به انعطاف‌پذیری و صبر، گفت: همه طرف‌ها منافع مردم افغانستان را بیش از منافع دیگر از جمله منافع یک گروه خاص قرار دهند. در یک جامعه چند قومی و متنوع چون افغانستان، هیچ گروه، حزب یا جناح واحدی از جمله طالبان نمی‌تواند ادعا کند که به تنهایی قدرت را در اختیار دارد.

وی افزود: با وجود آغاز مذاکرات صلح، وضعیت امنیتی افغانستان همچنان نگران کننده است زیرا حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله مراکز آموزشی و دیپلماتیک در حال افزایش است. ما همه این حملات را که اکثر آنها توسط گروه‌های تروریستی به ویژه داعش انجام می شود که عناصر آنها هنوز از سوریه و عراق به افغانستان منتقل می‌شوند، به شدت محکوم می‌کنیم.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: در حالیکه حضور و فعالیت‌های داعش تهدیدی جدی برای امنیت افغانستان و منطقه است، جای تاسف دارد که به دلیل اعتراض برخی کشورهای غربی، گنجاندن یک پاراگراف مستقل در قطعنامه درباره تهدیدهای ناشی از داعش در افغانستان امکان پذیر نشد.

تخت‌روانچی در عین حال خاطرنشان کرد: حمایت واقعی ما از قطعنامه مجمع در مورد اوضاع افغانستان نباید تصدیق یا حمایت از ادامه حضور یا فعالیت نیروهای خارجی در آن کشور باشد.

وی یادآور شد: در حالیکه بسیاری از کشورها تاکید می‌کنند که خروج نیروهای خارجی از افغانستان نباید منجر به ایجاد خلا امنیتی در آنجا شود، جای تاسف دارد که بار دیگر به دلیل اعتراض برخی کشورهای غربی، درخواست برای خروج منظم و مسئولانه همه نیروهای خارجی از افغانستان، در قطعنامه گنجانده نشده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: تصدی صحیح و موثر وظایف نیروهای خارجی توسط نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان، گامی مثبت در جهت صلح پایدار خواهد بود و بر این اساس ، قبل و همزمان با خروج نیروهای خارجی، باید برای حمایت و تقویت نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان تلاش شود.

تخت‌روانچی ادامه داد: در کنار چنین تلاش هایی، باید کمک های موثری به افغانستان در زمینه مبارزه با تولید غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر به عنوان منبع تامین مالی تروریسم و ​​جرایم دیگر انجام شود. از طرف ما طی ۴۰ سال گذشته، در مبارزه با قاچاق مواد مخدر در منطقه نقش فعالی داشته‌ایم که در آن، نزدیک به چهار هزار نفر از نیروهای انتظامی به شهادت رسیده و بیش از ۱۲ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

 وی با بیان اینکه «فعالیت‌های برجسته ما در این زمینه همیشه در سطح جهانی تصدیق شده است»، اضافه کرد: طبق "گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در سال۲۰۲۰ " ، ایران با ۵۳ درصد کل توقیف جهانی در سال ۲۰۱۸، در بالای لیست کشورهایی قرار دارد که در سال ۲۰۱۸ بیشترین مقدار مواد افیونی را ضبط کردند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: جامعه بین‌المللی نباید به افراط گرایان، تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر اجازه دهد تا از وضعیت اقتصادی موجود در افغانستان برای پیشبرد برنامه خطرناک و شرورانه خود استفاده کنند؛ از این رو نیاز به حمایت مداوم و بیشتر بین‌المللی برای توسعه اقتصادی افغانستان وجود دارد.

تخت‌روانچی تصریح کرد: در این زمینه، ما علاوه بر میزبانی و پشتیبانی از بیش از ۳ میلیون افغان از جمله از طریق ارائه خدمات بهداشتی در طی همه‌گیری کرونا با وجود جنگ اقتصادی وحشیانه آمریکا علیه مردم ما، به توسعه همکاری‌های اقتصادی که یکی از نمونه های آن تامین برق به آن کشور است، ادامه داده‌ایم.

به گزارش ایرنا، وی اضافه کرد: به منظور کمک به افغانستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی برای غلبه بر مشکلات مربوطه، توسعه بندر چابهار در چند سال گذشته در دستور کار ما بوده است. علاوه بر این، همین امروز راه آهن خواف-هرات را راه اندازی کردیم که خط آهن افغانستان را از طریق ایران به اروپا متصل می‌کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: همه این تعاملات اقتصادی دو جانبه، تحت تروریسم اقتصادی غیرقانونی ایالات متحده که ایرانیان و افغان‌ها را هدف قرار داده در حال انجام است. با این وجود، جمهوری اسلامی ایران مصمم است که روابط دوجانبه را تقویت و از مردم برادر و دولت جمهوری اسلامی افغانستان حمایت کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس