نوبخت نمایه تاپ

سهم اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به کل مصارف عمومی دولت به پایین‌ترین سطح تاریخی خود سقوط کرده است تا ناکارآمدی سازمان برنامه و بودجه بیش از گذشته مشخص شود.

سرویس اقتصاد مشرق- در دولت روحانی سهم اعتبار طرح‌های عمرانی از بودجه دولت روند نزولی داشته است. این امر بدین معناست که به‌تدریج سهم عمده‌ای از منابع بودجه عمومی دولت صرف امور هزینه‌ای شده و سهم اعتبارات عمرانی کاهش یافته است.

طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا طرح‌های عمرانی بخشی از سرمایه‌گذاری‌های دولت است که اغلب در حوزه زیرساخت ظهور پیدا می‌کند. یکی از اصلی‌ترین کانال‌های سرمایه‌گذاری دولت در ایجاد ظرفیت‌های جدید تولیدی و خدماتی در کشور طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است. سقوط طرح‌های عمرانی به معنای کاهش شدید سرمایه‌گذاری دولت در اقتصاد کشور است.

کل اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۱۰۴ هزار میلیارد تومان است که سهم این اعتبارات نسبت به مصارف عمومی دولت به میزان ۱۲ درصد ثبت‌شده است.

 این موضوع نشان می‌دهد که به تدریج سهم عمده‌ای از منابع بودجه عمومی دولت صرف امور هزینه‌ای شده و سهم اعتبارات عمرانی کاهش یافته است.

نکته مهم دیگر آن‌که معمولاً تحقق بودجه عمرانی بسیار کمتر از رقم مصوب است. در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۸ به‌طور میانگین حدود ۶۶ درصد از اعتبارات عمرانی تحقق‌یافته است. این در حالی است که درصد تحقق اعتبارات هزینه‌ای به‌طور متوسط ۹۳ درصد بوده است.

از سال ۱۳۹۲ با روی کار آمدن دولت روحانی، به تدریج سهم بودجه عمرانی از کل مصارف عمومی دولت کاهش یافت. سهم ۱۲ درصدی بودجه عمرانی از کل مصارف عمومی دولت، پایین‌ترین نسبت در میان دولت‌های اخیر محسوب می‌شود و نشان‌دهنده بی‌توجهی دولت روحانی به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی کشور است.

دولت روحانی ولخرج‌ترین دولت پس از انقلاب بوده اما عمده خرج‌های آن در بخش جاری انجام شده و کمترین سهم به بودجه‌های عمرانی و توسعه زیرساخت‌های کشور انجام شده است. رشد شدید هزینه‌های جاری دولت و کاهش سهم بودجه عمرانی، نشاندهنده بی‌انضباطی شدید در دولت روحانی و ناکارآمدی سازمان برنامه و بودجه به ریاست محمدباقر نوبخت است.

تبعات کوتاهی دولت روحانی در سرمایه‌گذاری در بخش عمرانی و توسعه زیرساخت‌های کشور کاملا مشخص است. بازگشت خاموشی و قطعی برق در تابستان چند سال اخیر یا معضل سیل و آب‌گرفتگی دو سال اخیر در خوزستان، نتیجه همین عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    10 0
    از بس پررو و وقیح است که میاد با افتخار دفاع میکنه از گند بلکه سوپر گند بلکه ابرگند تاریخی که زده...
  • FR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    9 1
    خوب كسی كه مدرك فوق ديپلم و ليسانسش را از فتوكپي فروشي سر چها راه بخره از اين بهتر نميتونه عمل كنه
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    9 0
    عوضش اعتبارات حقوق های نجومی مدیران اشرافی و کارنکن دولت بنفش زیاد شده
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    1 8
    گویا ملتفت نیستید ما در تحریم هستیم نکنه میخواین با سبک قبل تحریم بودجه ببنده دونستن این خیلی سخت نیست
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    5 0
    نوبخت و پورمحمدی تو را خدا دست از سر مملکت بردارین دیگه
  • محمد IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    1 0
    عدم برنامه ریزی دولت واشفتگی وبهم ریختگی افزایش روز افزون فقر واستفاده از اهرم تحریم وعدم استفاده از کارشناسان ومتخصصن کار آمد ونیروی جوان وخلاق هر روزه به مشگلات به اضافه وباعث دلسردی ونگرانی بیشتر می شود ایکاش دوسال پیش این دولت واعضایش برای رضای خدا استعفا می‌داد وبا توهم به حل وپیشرفت کاذب به اینجا نم کشید
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 0
    واقعا متاسفم
  • هادی IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    2 0
    مامور می فهمین یا بیشتر اشاره کنم
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    4 0
    سازمان برنامه و نوبخت!!!!،
  • CA ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    2 0
    خدا رحم کنه
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    3 0
    پس نتیجه می گیریم ، احمدی نژاد که این سازمان را منحل کرد ، از ناکارامدی این سازمان عریض و طویل خبر داشت . چرا ان زمان به احمدی نژاد فشار وارد می کردند تا سازمان برنامه و بودجه را راه اندازی کند ؟؟؟ الان آنها جوابی برای این فشارها دارند ؟؟؟
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      1 0
      حملات شدیدی که به احمدی نژاد در دوره دوم ریاست جمهوری وی شد ، به علت سیاسی بود .
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    5 0
    عجیب به صحرای کربلا زدی. مملکتی که تحریم باعث رکود اقتصادی شده و انهم بخاطر سیاست هست، از کجا منابع برای طرح عمرانی باید تهیه کنه؟؟
  • بازنشسته لشکری IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 2
    درود بر آقای نوبخت شما هر چه بخواهید اورا تخریب کنید موفق به این کار نخواهید شد چون کار او درست است وما از او حمایت می منیم
  • بازنشسته لشکری IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    1 1
    از آقای نوبخت در برابر تخریب ها حمایت می کنیم.چون کارش درست است حالا هر چه شما خواستید تخریب کنید ره به جایی نخواهید برد
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    1 2
    تا کشور درگیر تحریم هستش و تورم روز به روز بیشتر میشه همینه مجلس انقلابی راست میگه بودجه نهادهای خاص رو حذف کنه منابع جدید در اختیار دولت بذاره و سهم عمرانی چند برابر بشه
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 0
    متاسفانه باند بازی های سیاسی و فعالیت در ستاد های انتخاباتی بدون در نظر گرفتن توانایی و تخصص افراد در تصدی پست ها همین می شود نوبخت یک کارمند ساده بود باید دی چطور به این پست حساس رسیده است آیا واقعا از روی شایستگی بوده و یا چون در جناح بندی و فعالیت در ستاد ها ی انتخاباتی بود
  • DE ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 0
    چه بخشی از بودجه عمرانی، صرف دستمزدهای کلان شده و در واقع به نقاط مرفه نشین در پایتخت و دو سه کلان شهر دیگر ایران باز می گردد؟
  • مهرناز IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    2 0
    نوبخت فردی ناکارامد نیست " فردی رند " با اگاهی تمام بودجه بندی در مسیر اهداف روحانی که همان شیوه لیبرالی می باشد " می نویسد" هرزمان عملکردش اشکار می شود " خودرا پنهان کرده " یا با شعارهائی نشان می دهد که در مسیر نظام گام بر می دارد.
    • ناشناس IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      1 0
      دقیقا
  • زنبورک IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 0
    نزدیکه هشت ساله که نوبخت عملاً رییس جمهوره ولی کسی اسمی ازش نمیبره. ریاست جمهوری در واقع بنام روحانیه ولی بکام نوبخته.مرد سایه ها.
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 0
    بنده هنوز نفهمیدم این سازمان برنامه و بودجه بر اساس کدام موصبه قانونی شورای عالی اداری مجددا احیا شده است ؟ چون همه جای شورای عالی و مصوباتش رو خوندیم ولی چیزی پیدا نکردیم سایت سازمان برنامه و بودجه خودش یه چند تا تاریخ داده ولی هیچکدوم دلیل قانونی مبنی بر احیا نیست چون طبق این تاریخچه ما در سال 86 طبق مصوبات کامل سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور اونهم در وزارت اقتصاد به دلیل چابکی و سرعت بخشیدن داریم و هیچ مصوبه ای برای ایجاد یک سازمان مجزا در هیچ کدام از مصوبات دیده نشد ضمنا طبق ادعای سازمان برنامه و بودجه ۱۲/۹/۱۳۹۳ مصوبه ای در سازمان اداری کشور دیده نشد
  • کمیل IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    1 0
    نوبخت از حرف زدنش مشخصه است حالا این آدم که نمیخواهد یک لقمه تو سفره مردم باشه و اصلا اعتقاد به حقوق بازنشستگی نداره خودش واسه همینه باز نشسته نمیشه
  • جواد IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 1
    سلام منصف باشید پول هست که خرج امور عمرانی شود؟
  • سیدمحمدسلامی پور IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 0
    مشکل در تعاریف طرحهای عمرانی و نوع رفتار دولت است طرح عمرانی آغازی دارد وپایانی متاسفانه با درج عبارت طرحهای دنباله پار یا طرحهای مستمر تعریف طرح مخدوش و این نوع طرحهای عمرانی تبدیل به اعتبارات جاری یاهزینه ای می شود ازجمله طرحهای راهداری که از برنامه اول توسعه تا کنون ادامه دارد و ماهیت طرح ندارد بلکه جاری و هزینه ای است
  • احمدیان IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    0 1
    دکتر نوبحت حداقل کاری که کرد حقوق بازنشستگان کشوری ،لشکری فولاد،روستایی وعشاری،کارمندان شاغل رامتحول کرد به زندگی خانواده های کمیته امداد امام وبهزسیتی رسیدگی کرد. خطوط راه اهن راگسترش داد و...تاریخ در مورداو قضاوت می کند ./.
  • سعید IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    0 0
    از همونجایی که برای حقوق های نجومی تهیه میکنه . علاوه بر این کشور همیشه در تحریم بوده و این بهانه نخ نما شده . در دولت نهم و دهم هم تحریم های بین المللی بودیم . اگر می فرمایید تحریم های اون موقع اینقدر سرسختانه نبودن پس معلومه که مسیر مذاکره و برجام چه مسیر اشتباهی بوده .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس