گوترش: شهرک‌سازی اسرائیل به بالاترین میزان در 4 سال پیش رسیده است - کراپ‌شده

دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز تأسف از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی از ایران خواست به «اجرای کامل» توافق هسته‌ای بازگردد.

به گزارش مشرق، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در گزارشی برای شورای امنیت از خروج یکجانبه دولت «دونالد ترامپ»رئیس‌جمهور آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران ابراز تأسف کرد و از ایران خواست که به اجرای کامل توافق هسته‌ای بازگردد.

بیشتر بخوانید:

انفعال سازمان ملل در قبال ترور شهید فخری‌زاده

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گوترش در گزارش خود همچنین از ایران درخواست کرد تا نگرانی‌های مطرح شده درباره برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور را برطرف کرده و به «اجرای کامل» مفاد برجام بازگردد.

وی ضمن ابراز نگرانی از تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تأسیسات غنی‌سازی نطنز بر لزوم اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تأکید کرد و گفت که اجرای این قطعنامه «از نظر جامعه بین‌المللی تا حد زیادی بعنوان گواهی بر کارآمدی چندجانبه‌گرایی، دیپلماسی و گفت‌وگو و موفقیت در عدم اشاعه هسته‌ای به حساب می آید».

بیشتر بخوانید:

گوترش: برجام برای امنیت خلیج‌فارس حیاتی است

گوترش ضمن انتقاد از جنگ اقتصادی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت «ابتکارعمل‌هایی در حمایت از روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دوران فعلی مشکلات اقتصادی و درمانی ناشی از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹» تأکید کرد.

طبق این گزارش، شورای امنیت در صدد است که در تاری ۲۲ دسامبر ( دوم دی ماه) درباره گزارش دبیرکل سازمان ملل بحث و گفت‌وگو کند.

در حالی دبیرکل سازمان ملل از ایران درخواست کرده است تا به طور کامل به تعهداتش در قبال برجام بازگردد که طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای (فرانسه، انگلیس و آلمان) از زمان خروج آمریکا از برجام، به تعهداتشان در قبال این توافق پایبند نبوده‌اند.

با اینحال، سه کشور اروپایی معروف به تروئیکای اروپایی چندی پیش با صدور بیانیه‌ای مشترک، در خصوص تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، ابراز نگرانی کردند.

تروئیکای اروپایی با ادعای اینکه تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز، نقض توافق هسته‌ای است، گفتند: «اگر ایران درباره حفظ فضای دیپلماسی جدی است، باید از توافق تبعیت کند».

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.

علاوه بر این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس‌جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن روز سه‌شنبه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساندند. 

با اینحال، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز ۱۳ آذرماه در نشست مجازی «گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای» بار دیگر تأکید کرد در صورتیکه ایالات متحده و کشورهای اروپایی به طور کامل به تعهداتشان بازگردند، ایران نیز به طور کامل به تعهداتش بازخواهد گشت.

ظریف در خصوص بازگشت ایران به تعهدات برجامی گفت: « آمریکا و کشورهای اروپایی می‌توانند به تعهدات برجامی خود بازگردند و در این صورت نه تنها این قانون (قانون مجلس شورای اسلامی در پی ترور شهید «محسن فخری زاده») اجرا نمی‌شود، بلکه اقداماتی که طبق بند ۳۶ برجام برداشتیم، لغو خواهد شد و به تعهد کامل بازمی‌گردیم. راه چاره کاملاً ساده است، آنها به طور کامل به تعهداتش در قبال برجام عمل کنند، روابط اقتصادی ایران با دیگر نقاط جهان را به حالت عادی بازگردانند و شرط‌گذاری برای ایران را کنار بگذارند و تقاضاهای ظالمانه را کنار بگذارند، در آن صورت ایران به تعهدات برجامی خود بازمی‌گردد ».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    باشه ماهم مثه همیشه
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    2 0
    اونوقت درباره تعهدات آمریکا و اروپا نظری نداره؟ هر توافقی دو سر داره
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    تا حالا کجا بیدند ایشان لعنت بر برجام لعنت
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    2 0
    با تاسف از مزدوران داخلی بجای که این ریسس امریکا و اروپایی ها ی نامرد را به برجام فرا بخواند از ایران در خواست می کند
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    متاسفانه عقب نشینی های پی در پی دولت بدجور همه رو بد عادت کرده جای اینکه بگه اول اون تعهداتشون رو اجرا کنن میگه ایران برگرده به تعهداتش
  • محمود IT ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    سلام . واقعا باعث تاسف هست که بعد از این همه سال که یک ملت رو از فواید بی حد و حصر انرژی هسته ای محروم کردند،و همه دنیا به ریش اینها خندیدند با هم دست بردار نیستند. کدام عاقلی به دشمن خودش اعتماد میکنه؟ آمریکا هیچوقت به ایران اجازه رشد اقتصادی و ثبات امنیتی نمیده،چرا باید منتظر دستور آمریکایی ها باشیم؟ دنیا،دنیای قانون نیست دنیای زوره اگر برجام سرانجامی داشت در اواخر دولت اوباما اجرایی نمیشد،معلوم بود این توپی بود که اوباما برای ترامپ کاشته،تا یه لگد به توپ بزنه بر فرض محال و خیال خوش جناب ظریف همه چی برگشت،جواب خسارات این چند سال رو کی میده؟ کی به شما اجازه داد ایران رو از انژی هسته ای محروم کنید که همه دارند ازش استفاده می کنند.آمریکا با ایران به نقطه آخر رسیده بود وگرنه هیچوقت سر میز مذاکره حاضر نمیشد، وقتی دیدند دیگه تحریم اثری نداره به فکر برجام افتادند و توری پهن کردند که به راحتی دولت ایران افتاد توش
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    از اسم ت هم پیداست زیادی حرف می زنی
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    یک کلمه از مادرشوهر عروس!!!!! خفه خفه، حرف اضافی نزن
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    خواستار شد، ابراز نگرانی کرد، و بعدش هم مرد...
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    آقای گوترش اگر مردی این حرف ها را به آمریکا بگو
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    گوترش به اول و آخرش لبخند زد، قند شکست و شکر هم خورد!!!!
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    مگر غربی ها به تعهدات عمل کردن که از ایران میخواهی به تعهدات برجامی عمل کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس