به گزارش مشرق، وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده یک بار دیگر ایران را به نقض «آزادی‌های مذهبی» متهم کرده است. 

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در توییتر نوشت: «امروز آمریکا کشورهای برمه، چین، اریتره، ایران، نیجریه، کره شمالی، پاکستان، عربستان سعودی، تاجیکستان و ترکمنستان را به دلیل نقض نظام‌مند، مستمر و فاحش آزادی‌های مذهبی در فهرست کشورهای موجد نگرانی ذیل "قانون آزادی‌های مذهبی مصوب ۱۹۹۸" قرار داد.»

وزارت خارجه آمریکا بر پایه ادعاهای اثبات‌نشده نام ایران را از سال ۱۹۹۹ در فهرست «کشورهای موجد نگرانی‌های خاص» ذیل قانون فوق‌الذکر قرار داده است. 

جمهوری اسلامی ایران پیشتر گزارش‌های موسوم به «آزادی‌های مذهبی» که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده را غیرواقع‌بینانه دانسته و از تهیه آنها با هدف بهره‌برداری‌های سیاسی انتقاد کرده است. 

«سید عباس موسوی»، سخنگوی سابق وزارت خارجه ایران اردیبهشت‌ماه سال جاری در واکنش به انتشار گزارش سالانه آزادی مذاهب توسط وزارت خارجه آمریکا ادعاهای مطرح‌شده در آن را مردود خواند.  

او در کنفرانس خبری روز ۱۱ اردیبهشت گفت: «در این گزارش ادعاهای واهی و بی اساسی در ارتباط با کشورمان و به ویژه وضعیت یهودیان در ایران مطرح شده که در خصوص هیچ‌ یک از ادیان قانونی و رسمی در جمهوری اسلامی ایران صحت نداشته و مردود است.»

سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران تصریح کرد: «دولت آمریکا در حالی بار دیگر و در قالب گزارشی جدید دست به تکرار اتهامات بی پایه و غیر مستند در خصوص وضعیت آزادی مذهب در جمهوری اسلامی ایران زده که محتوای این گزارش حاکی از عدم شناخت و درک درست از وضعیت ایران در این زمینه بوده و به خوبی بهره گیری از اطلاعات و منابع بی اعتبار و ضد ایرانی در تهیه آن را نشان می‌دهد.»

موسوی تأکید کرد: «اینگونه دخالت‌های آشکار در امور داخلی کشورها و انتشار گزارش‌های سطحی علیه آنها در حالی است که میلیون‌ها فقیر و خیابان خواب در شهرهای مختلف آمریکا که زیر خط فقر قرار دارند از حقوق اولیه و خدمات و پزشکی و درمانی محروم هستند، وضعیتی که با بحران فراگیر و وحشتناک کرونا در این کشور شکل اسف انگیز و فاجعه بار به خود گرفته و به جان باختن ده‌ها هزار شهروند آمریکایی منجر شده است.»

برخی از کشورهای دیگر هم از انتشار این گزارش‌ها انتقاد کرده و آن را بهانه‌ای برای دخالت در امور داخلی خود توسط آمریکا توصیف کرده‌اند. 

به عنوان مثال، سخنگوی وزارت خارجه چین هم خردادماه امسال به ادعاهای آمریکا پاسخ داده و تأکید کرد که ۷۵ درصد مسلمان‌ها در آمریکا احساس تبعیض می‌کنند.

از وزارت خارجه آمریکا به دلیل روش‌شناسی نادرست و علمی و استناد به منابع غیرمعتبر و مغرض در تهیه گزارش‌هایی از این دست هم انتقاد به عمل آمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بابا پنجعلی IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    10 1
    بزنم دهنش؟!
  • FR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    4 1
    ریل گذاری و کمک و دست دولت بعدشون رو باز گذاشتن برای تحریم، اصلاحطلبا یاد بگیرن یکم وقتی دولت دستشونه نه این که همه چیز رو نابود کنن چون قراره خودشون نباشن!!
  • IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    7 1
    آمریکا غلط کرده
  • GB ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    3 0
    خدا عاقبت به خیرمون کنه
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    13 1
    عجب... آیا بشر در کشورتان تعریف شده است که تا نوبت به مذهب اش برسد. آیا با رنگ افراد کنار آمده اید تا نوبت به مذهب اش برسد. آیا با مسلمانی افزاد تان کنار امده اید که همیشه تحت نطر هستند. واقعا مضحک است که بر ایران ایراد می گیرید. مسیحی ها و یهودی ها و زرتشتی ها در ایران با قانون شرع خودشان زندگی می کنند به معابد خود می روند و مشروبشان را هم حتی در جامعه اسلامی می خورند . ننگ بر سیاست شما که برای رصایت صهیونیست ها هر حرف و اقدامی را می کنید.
  • حم IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    بزرگترین دشمنان نوع بشر همان دولتهای غربی لیبرال وحشی هستند که دینشان شیطان پرستی است اینها مردم غرب نیستند بلکه جهود یا همپیمان جهودند که باشستشوی ذهن مردم غرب سایر ملتها را غارت میکنند،اینها (من اثر الرسول)ظاهری از اجتماع و تمدن به خود میگیرند اما درونشان مملو از وحشی گری و نحوست است.آمار ترورها وجنگها که وحوش غربی براه انداختند یا توطئه های اقتصادی که علیه سایر ملتها صورت میدهند خود گواه رتبه وحش ودور از تمدن بودن آنهاست اینکه ملتهای دیگر را غارت کنند و مثل کفتار آنرا بین گروه خود قسمت کنند تمدن نیست ،یا گروهی وحشی وزیاده خواه را گرد هم آیند ومبنای تفکرشان برتری بر عموم جوامع باشد دین نیست ،اینها همان وحوش ما قبل بشرند سیر تکامل بشزی را از هبوط آدم(ع) وارونه و برعکس طی کرده مانند فروید که در تاریخ سیر کرده و رسید به زمان قابیل ،داستان ازدواج قابیل را به عنوان عقده اُدیب مطرح کرد،غرب در سیر معکوس و با گذر از قابیل به موجوداتی که عقل نداشتند وبالطبع ،تکلیفی بر آنان نبود و همه چیز مجاز بود بر آنها ،لیبرالیسم و همجنسگرایی انتهای فهم و هنر آنهاست.
  • مجتبی IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    آمریکا باید ابتدا کشور بودنش را ثابت کند سپس در برابر یک تمدن پرافتخار دهان کثیفش را بچرخاند...
  • US ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    کار بهاییان پست هست این فشار مذهبی
  • US ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    بابا کنگره با فشار ولابی بهاییان، ایران را محکوم کرده که چرا منظور آزادی تبلیغات دین من درآوردی انگلیسی و روسی را برای از بین بردن تشییع را اجازه نمی دهید البته بیشتر هدف اجازه جاسوسی به آنها بدهی هست
  • US ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    سخنگو و نماینده جامعه بهائیان در سازمان ملل متحد به بی‌بی‌سی فارسی گفت خانه دست‌کم ۲۰ شهروند بهایی در شهرهای مختلف ایران مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفته است ، پس نتیجه میگیریم آنهاجاسوسان خاموش و بی صدا با نقاب مظلوم نمایی علیه امنیت ملی ایران موذیانه در تکاپو هستند بدون اینکه نامشان و ارتباطات آنهاافشا شود
  • US ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    اولا بهائیت دین نیست بلکه یک عقیده بسیا منفور و تهوع آوری هست ، که هدفش لکه دورکردن عقاید راسخ شیعیان هست البته بهاییان که از ایران به ترکیه جهت اخذ پناهندگی میروند توسط خانم نوروزی ساکن استانبول و ادرنه که رابط و فرستاده شده از حیفا هست مورد پذیرش و تأیید قرار میگیرند و با سفارش وی سازمان ملل شعبه چانکایای ترکیه واقع در آنکارا آنها را پذیرش می کند ،آنهابسیار مرموز و موذیانه علیه ایران لابی‌های مختلف دارند و اقدام می کنند. بهاییان شیراز و اروميه و سیسان تبریز خیلی خطرناک هستند و ثروتمند، کارشان عینک فروشی وخرید ملک و باغ در اروميه
  • علی IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
    0 0
    ۱۰ تا کشورو گزارش کرده اگه از ایران صرفنظر کنیم متوجه میشیم ۹ تای دیگه رو راست گفته، حالا بیاییم فرض کنیم ایرانو گفته و با این فرض یه نگاه اجمالی به نظراتی که اینا دادین بندازین تا متوجه حقیقت امر بشوید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس