گفتگو با خانم زهر رضایی - همسر شهید احمد گودرزی

قبل از خواستگاری، درِ خانه مادرم را عوض کرده بودند. رنگ نداشت. حاج احمد به بهانه رنگ کردن آن در آمد تا رضایت مادرم را بگیرد. از هر فرصتی برای نزدیکی به خانواده ما استفاده می‌کرد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - در بخش اول این گفتگو، ‌درباره نحوه اطلاع رسانی شهادت حاج احمد گودرزی به همسرش خانم رضایی گفتیم و این که در روز تشییع، چه بر دل این همسر داغدار گذشت. در این قسمت، ماجرای ازدواج این زوج ایرانی - افغانستانی را مرور می‌کنیم...

قسمت اول این گفتگو را اینجا بخوانید:

همسر شهید:‌ پیکر شوهرم را ندیدم و تا آخر عمر پشیمانم!

قرار بود روز چهارشنبه بیاید خواستگاری اما روز دوشنبه مادرم به او گفت نیاید! به مادرم می‌گفت «زن‌عمو». به من زنگ زد. خیلی ناراحت بود. گفت: اعصابش خرد بوده، تصادف کرده و از به هم خوردن خواستگاری خیلی دلخور است. ادامه داد: اگر در تصادف اتفاقی برایم می‌افتاد، خونم گردن تو و زن‌عمو بود!

پیراهن خونی احمد از آن تصادف، هنوز هم هست. این را که به مادرم گفتم، مادرم راضی شد و گفت: بهش بگو تنها نیاید. اگر با خانواده بیاید، ‌قدمش روی چشم... این بود که قرار چهارشنبه حاج احمد برای خواستگاری، دوباره پاگرفت.

خواستگاری یک نفره جناب سرگرد از دختر افغانستانی!

گفته بود با دایی‌اش می‌آید. روز چهارشنبه بدون دایی‌اش آمد. می‌گفت: من اختیار خودم را دارم... دسته گل و شیرینی گرفته بود اما تنهای تنها. آمد داخل و نشست. مادرم گفت: قرارمان چی بود؟ چرا تنها آمدی؟

احمد از پشتی فاصله گرفت و آمد جلوتر. گفت: ‌زن‌عمو! ‌من اختیار زندگی خودم را دارم. هرطور که بخواهید عمل می‌کنم... هر چه مادرم گفت، قبول کرد. وقتی بحث شیربها شد؛ احمد آن را هم مثل بقیه چیزها قبول کرد. تنها حرف حاج احمد این بود که من با شرایط کاری‌اش کنار بیایم. می‌گفت: هر لحظه ممکن است من را از طرف محل کارم خبر کنند. باید با وضع کارم کنار بیایی. باید صبور باشی...

قبل از خواستگاری، درِ خانه مادرم را عوض کرده بودند. رنگ نداشت. حاج احمد به بهانه رنگ کردن آن در آمد تا رضایت مادرم را بگیرد. از هر فرصتی برای نزدیکی به خانواده ما استفاده می‌کرد.

حاج احمد با این که می‌دانست یک پاسدار نباید با اتباع خارجی ازدواج کند اما کار خودش را کرد. خاطرخواه‌های زیادی بین خانواده‌های ایرانی داشت. از خدایشان بود دامادشان بشود. برای همه آرزو بود حاج احمد به خانه‌شان برود. بهش گفتم ماشا الله شما این همه طرفدار داشتی؛‌ چرا آمدی سراغ ما؟... پدر و مادر احمد می‌خواستند دختر عمویش را بگیرد اما حاج احمد می‌گفت: مال دنیا هیچ ارزشی ندارد و خانه‌ای را می‌خواهم که داخلش آرام باشم... بیشتر از هر چیز، دنبال آرامش بود.

خواستگاری یک نفره جناب سرگرد از دختر افغانستانی!

همسایه‌های ایرانی ما هم وقتی در جلسات مذهبی مادرم را می‌دیدند، سفارش حاج احمد را می‌کردند که این همه اذیتش نکنیم. به خاطر مشکلات زیادی که جلوی راهمان بود، نمی‌خواستیم حاج احمد هم دچار مشکل شود. حاج احمد حتی اصرار داشت که نام من را وارد شناسنامه‌اش کند اما نشد. می‌گفت:‌ حتی اگر کسی فهمید، ‌قید کارم را می‌زنم! مهم این است که دلم خوش است و زندگی آرامی دارم.

ازدواج که کردیم حاج احمد همه وسائلش را به خانه آورد. همه شب‌ها حاج احمد به خانه خودش می‌آمد. مگر می‌شود پسر خانواده شب‌های زیادی به خانه نیاید و پدر و مادرش در جریان نباشند؟ پدر و مادر حاج احمد نمی‌خواستند قبول کنند او ازدواج کرده!

***

برادر بزرگتر حاج احمد گاهی به ما سر می‌زد. بعد از مدتی از او خواستم تنهایی به خانه ما نیاید؛ یا همراه همسرش باشد یا همراه پدر و مادرش. این بود که بعد از مدتی رفت و آمدِ پدر حاج احمد به خانه ما شروع شد. مرد مهربانی بود. در نگاه اول معلوم می‌شد که حاج احمد به پدرش رفته است.

خواستگاری یک نفره جناب سرگرد از دختر افغانستانی!

هفته‌ای یکی دو بار به من زنگ می‌زد و حال و احوالم را می‌پرسید. می‌گفت ببخش که مزاحمت می‌شوم. الان داغی روی دلم هست که اگر با تو درددل نکنم،‌ قلبم درد می‌گیرد و نفسم بند می‌آید... ما را دوست داشت. محبتش واقعی بود. دو سه ساعت می‌نشست و مدام از جاهای مختلف حرف می‌زد. گاهی خاطرات حاج احمد را که می‌گفت،‌ هر دومان می‌خندیدیم و گاهی هم چیزی می‌گفت که می‌نشستیم و های‌های گریه می‌کردیم...

***

مادرشوهرم مُهنّا را قبول نداشت. دو سری آزمایش دی.ان.ای گرفتند؛ سری اول، مُهنّا هفت ماهه بود که سپاه آزمایش گرفت. مادرِ احمد آقا گفت چون ما حضور نداشته‌ایم، آزمایش را قبول نداریم. دوباره سال گذشته بود که پدر و مادر احمدآقا با افرادی از طرف سپاه و یک پزشک آمدند و از مُهَنّا آزمایش گرفتند تا مطمئن بشوند.

خواستگاری یک نفره جناب سرگرد از دختر افغانستانی!

پزشکی که آمده بود می‌خواست از مهنا عکس بگیرد. گفت: می‌توانم از فرزند شهید، یک عکس داشته باشم؟ گفتم: ‌آقای دکتر! ‌این که فرزند شهید نیست! اگر فرزند شهید بود که نیازی به این آزمایش دی ان ای نبود؛ ان‌شاالله هر وقت جواب آزمایش آمد، بیایید و هر عکسی خواستید بگیرید...

پدر حاج احمد از حاضرجوابی‌ام خوشش آمده بود...

***

حاج احمد سری اول که به سوریه رفت، سه ماه آنجا بود. بعد از آن، برای ۲۰ روز که به ایران آمد، یک هفته‌اش تهران بود ولی صبر نکرد که با اعزام بعدی لشکر به سوریه برود. به یزد رفت تا با گردان فاطمیون عازم بشود. آنجا هم فرمانده گردان شده بود. گفت من به یزد می‌روم و دوباره برمی‌گردم. شب از یزد راه می‌افتاد، ‌صبح زود می‌رسید و دوباره ساعت ۲ بعدازظهر راهی یزد می‌شد. می‌گفت دلم طاقت نمی‌آورد. هر چند کوتاه است اما این راه سخت را می‌آیم تا ببینمت و برگردم.

خواستگاری یک نفره جناب سرگرد از دختر افغانستانی!

سری اول که از سوریه آمد، در خانه بودم. صدای کلیدش را شنیدم. توی آشپزخانه بودم و او در هال ایستاده بود. همینطوری همدیگر را نگاه می‌کردیم. احمد خیلی شکسته شده بود. انگار ده سال پیرتر شده بود. جنگ سوریه موهایش را سفید کرده بود. کم‌کم آمد سمت آشپزخانه و میله‌ای را که گوشه آشپزخانه بود برداشت و گفت:‌ زهرا! من در حق تو خیلی بی‌انصافی کردم و در این شرایط تو را تنها گذاشتم. بیا با این میله من را بزن! دستم را می‌گرفت که به صورتش بزند. می‌گفت: ‌لااقل چیزی بگو تا وجدانم راحت بشود... در همین حین من گریه افتادم و خودش هم زد زیر گریه!

من باردار بودم و حاج احمد سه ماه من را تنها گذاشته بود. رفته بود سوریه. مهنا هم دیر به دنیا آمد. انگار منتظر بود تا پدرش برود سوریه و بعدش بیاید. در این چند بار هم که از یزد آمد خیلی استرس داشت و مدام زنگ می‌زد و حال من را پیگیری می‌کرد.

بعد از ظهر روز جمعه بود که به دکتر رفتیم و گفت باید بستری شوم. ظهر، حاج احمد رفت سمت یزد و ما هم همراه با خانواده و شوهر خواهرم راهی بیمارستان سپیر شدیم برای به دنیا آوردن مهنا...

حاج احمد حتی از من درباره قوانین بیمارستان می‌پرسید و این که باید بعد از به دنیا آمدن دخترمان چه کاری بکند؟ زیر به ریز کارهایش را از من می‌پرسید. می‌گفت: ‌یک سر کوچک به یزد می‌زنم و دوباره برمی‌گردم.

خواستگاری یک نفره جناب سرگرد از دختر افغانستانی!

ما شش صبح به بیمارستان رفتیم و ۱۲ و نیم ظهر، مهنا به دنیا آمد.

حاج احمد رفت به یزد که برگردد اما...

ادامه دارد...

مطلع شدیم موسسه فرهنگی ۲۷ بعثت تحقیقات زیادی درباره زندگی شهید گودرزی انجام داده و قرار است درباره زندگی این شهید مدافع حرم، کتابی را منتشر کند.

اگر مایلید ادامه ماجرای این زوج ایرانی _ افغانستانی را بخوانید، نظراتتان را در بخش نظرها منعکس کنید...

*میثم رشیدی مهرآبادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 294
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 36
  • سید محسن موسوی IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    انالله وانا الیه راجعون خدا بیامرزد همه رفتگان را وصبر دهد بازماندگان را صبور باش آن شالله مهناز خانم بزرگ شود وشور ونشاط را به خانواده محترم وارد نماید دنیا می‌گذرد وان چه مهم است زیبا زیستن است انسانیت بسیار مهم است آن شالله خداوند به شما سلامتی وعاقبت بخیر ی عطا فرماید ارادتمند
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      49 11
      اگر مایلید دیگه چه صیغه ایه نصفشو گفته بعد میگه اگه مایلین بقیه رو هم بگم خب بگو دیگه
    • Mjp IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      56 13
      روحش شاد... اینایی ک. منفی میزنن چقدربی وجدان هستن ک بایه ادم شهیدوادمی ک دستش ازدنیاکوتاه شده حتی مخالفت داره وگرنه بحرمت اسم شهیدنبایددستای نجسشون به سمت منفی زدن بره.. البته ایناهم بالاخره بایدمزدخودفروشیشون یجوری بگیرن وکارکنن برای لقمه حرامی ک بشینه توقلب وتن نجسوشون.. بشکنه دست کسی ک منفی یانظرمنفی میده در مقابل بزرگ مردان شهید
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      4 0
      مشرق جان این قسمتش را خیلی دیر گذاشتید و چقدر کوتاه هم بود! لطفا قسمت بعدی را زودتر و بیشتر بگذارید
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    66 14
    جالب است
  • مقداد IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    79 8
    نام دختر شهید گودرزی مُهنّا، به معنی گوارا و خوشایند است.
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      17 4
      ممنون از توضیحتون
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    52 5
    احسنت، دلنشین و عبرت آموز.
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    58 7
    روحش شاد
  • سیدهادی موسوی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    47 8
    داستان عالی بود دوست دارم ادامه اش را بخوانم
  • ارش IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    61 11
    قلبم شکست.. خانواده شهدا رو رو چشممون بذاریم امیدوارم مسئولین سپاه این خانواده رو تنها نذارن
  • الهام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    52 5
    جالب بود ، ولی از رفتار مادر شهید کمی تعجب کردم ، وقتی پسرش با اعتقادات مذهبی قوی داره با خانم زندگی میکنه ، چرا دو بار آزمایش DNA گرفتن؟
    • m..s IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      9 0
      چون همه چیز رو قشنگ واضح نگفتن که مادرش قبولش نداشته حتی کسی که این داستان رو نوشته غلط املاء داره
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      27 1
      خدا پدر و مادرتو بیامرزه که اصل مطلبو گفتی...بعد از شهادت حاج احمد مادرش میخواسته از دست ان خانم افغانستانی با تهمت زدن راحت بشه چون فکر میکنه یک افغانی در حد و اندازه ی این خانواده نیست...واقعا متاسفم بابت این همه نژادپرستی
    • CH ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      6 0
      تقوا ملاک آدمیته
    • محمود IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      3 0
      آزمایش احتمالا به خاطر عدم ثبت محضری ازدواج و هم به دلیل الزامات حقوقی بوده چون همسر شهید و مهنا وارث حقوق مادی این شهید هستن. خداوند به درجات این شهید بیفزاید
  • سید حسین PK ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    51 9
    به خاطر انقلاب چه خون‌های پاکی که ریخته شده اند و چه خون جگرهایی که خورده شده اند ، ای کاش مردم قدر این انقلاب را بدانند تا هر چه زودتر به صاحب اصلیش برسد .
    • محمدرضا اشرفیان IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      20 0
      واقعاً داستان غم انگیز یه خدا صبر بده به همسر شهید گودرزی منتظر داستان سرگذشت این بانوهستیم
    • ایرانی IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      18 0
      اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • محمد IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    35 10
    سلام منتظرادامه ان هستم
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    44 4
    نثار ارواح طیبّه شهدا صلوات: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
  • فاطمه IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    41 6
    این ک پای هم وایسادن خیلی خوب بود ولی این ک مادر شوهرشون بچه رو قبول نداشت خیلی توهین بزرگی بود خدا به همه انصاف بده ان شاء اللّه
  • مسعود صادقی IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    41 6
    در قبال این ستاره های زمین بایستی سجده کرد و سر تعظیم فرود اورد من امنیت خود و خانواده ام در طول تاریخ مدیون اینان میدانم پس بایستی به فرزند این شهید مدیون بود من به فرزندم گفته ام تو مدیون فرزندان این شهدا هستید
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    34 8
    روحش شاد یادش گرامی راهش پر رهرو باد. شهید در دل شوری دارد که تا رسیدن به آفریدگار مهربان ، آرام ندارد.
    • ضیا قاضی زاده ازافغانستان IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      15 5
      واقعا داستان غم انگیزی بود روحش شاد
  • سارا IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    12 7
    بسیار دلنشین بود خدواند صبر بدهد
  • محسن IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    15 3
    بله بسیار جالب بود مشاقانه منتظر ادامه داستان هستیم فقط خدایی دیگه داستان ها رو دو بخشی نکنین چون ممکن بخاطر مشغله دیگه ادامه داستان و دیگه نبینیم
    • عزیزیان IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      6 1
      این ها داستان نیست واقعیته همین بخش های کوتاه هم قلب ما رو به درد میاره همون بهتر که کم کم گفته بشه چون تحمل نداریم
  • ali IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    16 3
    عالی .خداوند صبر به خانمش بده
  • مینایی IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    26 3
    سپاه پاسداران مربوط به انقلاب اسلامی در کل جهان است و الا اسمش را می گذاشتن سپاه پاسداران ایرانی!!!! الان هم انتظار داریم تشکیلات سپاه همچنان به حمایت هاش از این خانواده مظلوم ادامه بده
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    20 3
    حقا که شهادت لایقش بوده.روهش شاد خوش بحال شما که چنین همسری داشتی .زندگی کوتاه اما پر از عشق واقعی
  • سمیه IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    41 10
    منم یه افغانی هستم وفک کنم مخالف ازدواج با ایرانی ها بودم اما این داستان زیباوقشنگ بهم یاد داد که مهم دل ادمه ایرانی وافغانی یه حرفه دلت پاک باشه هرچی هستی فرشته ای واقعا خیلی چیزها فهمیدم ودوست دارم زود ادامه شو بخونم
    • FR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      37 2
      ایرانی و افغانی هر دو شاخه های یک درخت هستند و این مرزهای مصنوعی ساخته دست استعمار پلید انگلیس است.
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      40 5
      من ایرانی هستم و خانم هستم و اصلا نمی تونم بین افغانستانی و ایرانی فرق بذارم افغانستان پاره تن ایران بوده و به نظرم افغانی ها درواقع ایرانی هستند
    • DE ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      10 29
      آخه تو چي هستي كه مخالف ازدواج با ايراني ها هستي، آب كه از سر بگذره قورباغه ابوعطا ميخونه
    • تارا IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      8 2
      منم هم یک افغانستانی هستم و هیچ وقت نظرم براین نبوده که بین ایرانی افغانی فرقی هست چون همه ما مسلمان وتقریبا هم زبان وهم فرهنگ هستیم ومن خودم به شخصه بزرگ شده ایران هستم وایران راهمچون وطن خودم میدانم و دوست دارم اما متاسفانه گاهی اوقات حرف ها ورفتارهایی را نسبت به خود وهموطن های دیگرم میبینم ومیشنوم که واقعا مرا ناراحت میکند اما معتقدم آدم های خوب هنوز هم هست و این داستان برایم بسیار دلنشین بود⚘
    • DE ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      4 0
      روحش شاد
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    11 7
    ماجرای جالبی است.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    10 3
    منتظریم
  • مهدی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    9 5
    شهدا همه یگانه روز گار بودند.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    13 3
    حبیبی مهنا حبیبی
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    8 4
    عالی
  • عزیزی IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    14 6
    از مشرق عزیز ممنونم که سراغ سوژه های ناب می رود.
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    8 3
    عالی بود
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    8 3
    جالب است.... دوست دارم ادامه اش بخوانم
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    18 4
    همه بنده های خداییم ..فرقی نداره ایرانی افغانستانی یا ...همه بنده خداییم ..خداوند کجای قران فرمده ک بنده ای حق نداره با غیر کشورش ازدواج کنه؟..ازدواج سنت مقدس رسول الله ص هست درود بر این شهید والا مقام روحش شاد و یادش گرامی
    • رضایی IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      8 0
      داستان جالب بود امیدوارم بقیش را بدانم
  • ایرانی GB ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    14 4
    خداوند مهربان به همسر افغانی این بزرگوار ایرانی در نام پاک خودش صبر و بردباری عطا بکنه ... خیلی ناراحت شدم از خوندن داستان زندگی ایشون , واقعا" خیلی سخته که اول زندگی مشترک به این شکل شروع بشه , مردم سوریه واقعا" باید شکر گذار خداوند مهربان و متشکر از مردم ایران باشند که از کشوری مثل ایران پاسدارانی برای دفاع از مملکتشون به اونجا رفته و زندگی شون رو برای مملکت شون فدا کردند. پیشنهاد میکنم مقامات سفارت ایران در کشور سوریه امکاناتی رو فراهم بکنن تا از تمثیل این سرباز ایرانی در شهر دمشق یک بنای یادبود ساخته بشه تا نسل بعدی سوریه فداکاری عزیزانی مثل ایشون رو فراموش نکنند و بدونن چه گلهای عزیزی از کشور ایران در عنفوان جوانی در کشورشون و برای دفاع از آب و خاک کشور سوریه پرپر شدند. خداوند مهربان به محبت قلبی خودش به همسر این سرباز ایرانی و فرزند ایشون سلامتی , بهروزی و آرامش روحی عطا بکنه ... الهی آمین
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      7 5
      حالا تو از انگلیس نمیخاد برای سوریه تعیین تکلیف منی سوری ها قدر پاسدارهای ما رو خیلی هم خوب میدونن
    • ایرانی GB ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      7 0
      خطاب به ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸ : کسی واسه سوریه تعیین تکلیف نکرد که تو مثلا" رگ غیرتت باد کرده و خودتو نخود هر آشی میکنی ... آره به کوری چشم تو من از انگلیس نظر دادم چون اون زمانی که تو داشتی تو کوچه ات یکقل دو قل بازی میکردی من تو جبهه های جنگ ایران و عراق بودم , جایی که تو و امثال تو اندازه سر سوزن جرات شو نداری باشی و امثال من هر جای دنیا باشند به فکر اونهایی هستند که زندگی شونو فدای دفاع از میهن میکنند مثل همون جوونهایی که در جنگ ایران و عراق زندگی شونو فدای کشور کردند که تو حتی لیاقت نداری یک تار موی اونها باشی !
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    10 5
    خداوند به خانواده شهید که با دوست داشتن همدیگر ثابت می کند که انسان لایق ووالایی بودند که با مشکلات فراوان درراه امنیت حرم اهل بیت گام برمی دارند دعا نمایند خداوند نصیب ماهم بگرداند.ممنون
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    11 2
    واقعا خوندن این متن لذت بخش بود لطفا ادامه شو هم منتشر کنید
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      1 1
      کاش کسانی که درباره ماجرای این خانواده نظر میدن لحظه ای فکر میکردن امام زمان چه نظری دارن، ما شدیم مثل گله بی چوپان
  • شهروند ارومیه IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    7 3
    سلام زیبا و شیوا و پر از لطافت زندگی . و چه قشنگ بعضی از انسان ها چگونه محبت را روایت می کنند موسیقی زندگی از همین گفته ها آغاز می شود و چه زیبا می شد این روایت ها برای ترویج زندگی زیبا برای نسل های جوان فیلم وم سریال می شد و آفرین به ناشران این روایت ها .تلاش تان برای تان پر برکت باد.
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    4 3
    خدا بیامرزه
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    11 4
    بنظر می رسد بیش از یک خاطرخواهی باید باشد کاری که شهید گودرزی انجام داده این شهید مامور بوده تا به همه ما بفهماند "" مرزها سهم زمینند و تو اهل آسمان آسمان (افغان) با ایران چه فرقی می‌کند؟""
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    10 3
    خداوندا ما را از نعمت شهادت بهره مند کن و اگر لیاقت شهادت نداشتیم شفاعت شهیدان را نصیب ما بگردان... لطفا ادامه را قرار بدهید.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    11 3
    روحشون شاد خدا به همسرشون صبر بده چقدر همدیگه رو دوست داشتند
  • رضا IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    7 2
    باعرض سلام وسلامتی تمام خانواده شهدا ودورودخدا بر روح پاکشان بسیار عالی امید است که درپناه خداوند وامام عصر باشند منتظر ادامه داستان هستیم ما همه مدیون خون شهیدان وخانواده هایشان هستیم که هیچگونه جبران نتوان کرد مگرمثل همان شهیدان راه شهادت ودفاع از خانواده شهدا باشیم اما انتقاد از مادرشهید رفتارش به هیچ وجهه قابل قبول نمیباشد واینکه درنزد خداوند نژاد برتری ندارد مگر به ایمان وصداقتش .
  • اصلاني IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    6 3
    بعضي انسان ها با اراده وايماني كه دارند هنجارهاي واهي وپوشالي را در هم مي شكنند
  • حسین IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    4 4
    شهادت .برای مردان بزرگ است . کسی که جان شیرین خود رو برای وطنش میده نمی تونه یه آدم عادی باشه.
  • تبریزی IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    6 3
    خداوند به خانواده این شهید صبر عنایت نماید و با امام حسین ( ع) در آخرت همنشین نماید
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    5 6
    لطفا ادامه را بگذارید
  • احسان IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    3 3
    خوبه انشالله خوش بخت بشه
  • محسن IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    5 3
    با سلام و درود بر شهدای پاک این مرز و بوم و مخصوصا شهدای مظلوم و گمنام مدافح حرم اهل بیت علیه اسلام خیلی ممنونم که داستان زندگی این شهید عزیز و گرانقدر را با ما در میان گذاشته اید ، امیدوارم که زندگی نامه این شهید را که در قالب یک کتاب منتشر می شود را بتوانم مطالعه کنم .
    • رضا IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      6 1
      نسبت به شهدا و جانبازان خصوصا شهدای مدافع حرم احساس حقارت میکنم احساس میکنم در مقابلشان در کاهی هم نیستم
  • زهره IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 3
    منتظریم
  • نيلوفر IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    4 3
    خیلی جالب و شیرین بود خدا رحمت کند این شهید عزیز رو دخترش هم درکنار مادر و خانواده اش به خوبی و خوشی بزرگ بشه.
    • محمود IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      0 0
      انشاالله
  • محمد علیمرادی IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 6
    انسان بودن مهم ترین واژه خداونده،به شهید تبریک میگم ،وهمچنین همسر گرامیشان قومیت و ملیت آفغانستان جزی از ایران بزرگ ماست ،ما با هیچ قومی در تاریخ چه قبل اسلا م چه بعد اسلام مشکل نداریم خدایشان بیامرزد وبرای عزیزانشان سلامتی را از خداوند منان خواستارم
  • دهقان خبري IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    6 3
    سلام و درود خدا بر شهدا و خانواده شهدا بسيار عالي و مشتاق خواندن ادامه داستان هستم. روح مان با ياد شهدا شاد
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    4 6
    کار مادرش خوب نبود داستانش را ادامه بدهید لطفا
  • مصطفی IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 3
    درود و رحمت خداوند بر این شهید عزیزو همسر بزرگوارشان ، انشالله خداوند به خانواده شان اجر دهد
  • حسین شاه بخش IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    4 4
    بسیار خاطرات جالب وقشنگی بود من که واقعه اشکم درامد
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    4 3
    منتظر ادامه ایم
  • بیت الهدی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    4 5
    عالی کاش ادامه اش رو هم بزارید
  • زهرا IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    8 3
    بسیار عالی بود این شهید بزرگوار با این کارشون دارن نشون میدن انسانیت مهم ترین ملاکه و مرز ها ارزش انسانهارو نشون نمیده مادیات ارزشهارو نشون نمیده بلکه معنویات هستن که ارزش ادمهارو تعیین میکنن ولی کار مادرشون درمورد DNA زیاده روی و توهین بود
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      2 2
      شما به بزرگواری خودتون ببخشید !
  • مادربچه هاو معلم مدرسه IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    6 8
    اشک مارادرآوردید
  • ناشناس IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 2
    داستان جالبی بود ما مدیون شهدا و خانواده ی شهدا هستیم لطفا ادامه شو بذارین
  • KR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 2
    جالب بود،بی صبرانه منتظر ادامه داستانم
  • ايراني IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    13 6
    يه عده اونقدر بيشعور و نفهم تشريف دارن كه در تمامي نظرات و حتي صلوات بر محمد(ص) و آل محمد نظر منفي دادن.واقعا" اينا خودشون رو آدم مي دونن.سگ هر با وفاتر و مهربونتر از اين پست فطرتهاست
  • قاسم IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    4 3
    سلام حتما پیگیری کنید و بنوطسید
  • هادی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    4 3
    خیلی زیبا بود.. واقعا غم انگیز
  • مصطفی IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    6 4
    آخه وقتی حاج احمد زنشو دوست داشته مادرش چرا مخالف بوده؟؟ هرکس با هرکس که دوست داره ازدواج میکنه..بکسی ربطی نداره حتی پدر مادرها نباید دخالت کنن
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      1 0
      نبایداین فکروبکنی هیچ کس دلسوزتر ازپدرومادر نیست.بچشه دیگه نگرانشه اونم که ازیه کشوردیگه میخواست زن بگیره.هیچ پدرومادری بد بچشونمیخواد شانس شهید یه همسر خوب وبااعتقادی گیرش افتاد.خدابه همسرش ودخترش صبربده. خیلی ناراحت کننده بود
  • معصومه‌احمدی IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    6 4
    داستان‌جذابی‌بوددوست‌دارم‌بقیه‌داستان‌راهم‌بدانم
  • جوادی IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    7 5
    سلام شادی روح بلند ومتعالی همه شهدا که شرمنده ام صلوات
  • علی IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    5 5
    درودبه شما خواهرعزیزوگرامی خداوندشماراصبردهدایرانی افغانی نداریم همه ما مسلمان هستیم خدا به بچه هات که یادگاراون شهیدعزیز هستندصبردهدانشالا طوری تربیت شوندکه اون شهیدعزیزمیخواست امنیت کشورمون رامدیون بچه های مدافع حرم میدانیم روحشان شادونامشان جاویدان وهمچنین روح سردارمظلوم وسرداردلها حاج قاسم شادچون هروقت یادشهدای مدافع حرم میشه ناخوداگاه یادسرداردلها میوفتیم انشالا ما گناه کاران رادراخرت شفاهت کنندخوش به شما خواهرم سعادت داشتیدواخرت خودرا بااین شهیدعزیزبیمه کردیدروح همه شهدا ازجنگ تحمیلی گرفته وانقلاب وشهدای مدافع حرم شادباشه وقرین رحمت کند
  • احمد IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 2
    روحت شاد حاج آحمد عزیز وبزرگوار ان شاءالله خدا به خانواده خصوصا خانومت صبر عطا کند وشما هم شفاعت ما رو پیش حضرت زینب سلام الله علیها بکنی خیلی دلم سوخت . ومارایت الاّ جمیلا
  • علی سلیمانی IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    3 2
    خیلی خوب و اموزنده بود بسیار ممنونم سپاسگذارم
  • محمد فرزند ایران IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    4 2
    همه ی شهدا عزیزند .اما شهدای مدافع حرم دریک جایگاه خاص هستند .همسران شهدای مدافع حرم خیلی صبورندمثل حضرت زینب(س) دختران و زنان کشور همسایه و دوست افغانستان مثل زنان ایرانی نجیب وخانواده دوست هستند دفاع از حریم امامان معصوم و خاندان پاکشان مرز نمی شناسد .جوانان شیعه افغانستانی در دفاع حرم ائمه گل کاشتند درود بر شما عزیزان. .درود بر شرافت تو دختر خوبم ..انشاالله اجر تو با خدای متعال ... تو هم مثل خانواده شهدای ایرانی برای ما عزیزی ..
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    3 5
    لطفاً نحوه آشنایی این زوج راهم تعریف کنید چطوری با هم آشنا شدن
    • بیتا IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      2 2
      بله لطفا نحوه اشناییشون رو هم بگین
    • کیارش IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      1 0
      گفته شده که..همسایه بودن
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 2
    باسلام محضر شهدای والا مقام و خانواده صبورشان و بخصوص این شهید و خانواده مظلومش تا حالا زندگی به این زیبایی را ندیده و نشنیده بودم خیلی گریه کردم.... این نوع انسانها با بقیه فرق دارند به همین خاطر شهادت نصیب شان می شود. اللهم ارزقنا شهاده یعنی میشه نصیب ما گنهکاران هم بشه؟؟ لطفاً ادامه...
  • حسین IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 2
    منم واقعا متاسف شدم درود میفرستم به روان پاک همه شهدای ایرانزمین من جمله این شهید عزیزودعامینکم خداوندابه این گرامی خانواده بردباری ارزانی کندوهرچه زودترهمه جنگهای جهان پایان یابدآمین درپایان بگویمدوستتان داریم
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    5 3
    همسر محترم شهید داغدار همسر شهیدش هست مادر عزیز شهید نباید با بهانه های واهی همسر شهید را آزار دهد انشاا... خدواند کمک می کند و مشکل حل می شود
  • احمد سبحانی IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    7 3
    سلام مدتی رئیس اداره تابعیت و امور پناهندگان وزارت امور خارجه بودم. باور پیدا کردم که عشق ملیت نمی شناسد. قوانین گاهی زمان مصرفشان تمام میشود حتی اگر معتبر باشند
  • هدایت باستی IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 4
    روح شهدا شاد ۰چقدر مظلومند خانواده محترم شهدا
  • مهین بهرامی IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    3 2
    خدا شهید بزگوار رو رحمت کنه ادم وقتی یکی دوست داشت باشی مهاجرغیر مهاجر نمی شناسه ولی خانواده این شهید بزگوار کارشون اشتباه بود که از بچه ازمایش گرفتن چون یادگاری ان محروم بزگوار است واین خانم شهید هم نباید می گفت ازمایش گرفتن حالا چیزی شخصی بود
  • saedjawad mohsini DE ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    3 3
    خدا یش مورید رحمت قرار دهد
  • ارسلان حیدری IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    5 2
    شهدای افغانی و مجموعا خانواده های افغانی در دفاع از حرم نقش زیادی داشتند و حق گردن شیعیان دارند،بایستی به هر شکل ممکن در حق اینها ادای دین شود
  • طلوع فجر IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    4 2
    چاره ای جز تحسین ندارم
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 5
    داستان زندگیشان جالب کرد.لطفا ادامه داستان را هم بگذارید.
  • مرتضی IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    4 2
    عقل تا می دید بهر او صلاح. عشق بردش سوی مقتل ذوالجناح... قصه عشق بود. خدا به این خانم وفادار صبر دهد. یاعلی
  • امرالحق IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 2
    انسان بودن مهم است
  • امیر سعید جهانگیر IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    3 2
    صبوری این خانم اجرش کمتر از خون شهیدش نیست انشاله دخترش عاقبت به خیر شود و نام پدرش را درخشانتر کند
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    3 2
    منتظرم بقیشو بگی مشی.
  • ساناز IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 5
    خیلییییییییی عالییییییی استانها
  • Alizadeh IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 2
    لطفا ادامه داستان را هم بزارید.
  • مهدی IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 2
    با سلام داستان جذاب و شنیدنی است
  • TR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    3 2
    خب اگر مایل نبودیم که مطالعه نمی‌کردیم و شما هم اگر قصد ناز و ادا داری جاش اینجا نیست یا هیچی نگو یا کامل بگو
  • اصغر GB ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 2
    شهیدان مهمانان خدایند،،،،باید مسئول خانوده شهدا در راس امور قرار دهند،،،،روح شهیدانم از اولین تا اخرین شاد
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 2
    خیلی جالب بود
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    13 6
    بنظرم به تمام کسایی که در غالب فاطمیون وزینبیون و...در راه ایران جنگیدند (بشرط اینکه اهل تشیع باشند) تابعیت ایرانی داده شود وخانوادشان از مزایای بنیاد شهید (در صورت شهید دادن)و... برخوردار شوند
  • عرفان رحیمی IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 2
    مادرشوهرها همه با عروس هاشون مشکل دارع خدا هدایتشون کنه ولی این توهین هست به یه زن شهید روحیه شو خراب کرده با این حرفش
    • محمد IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
      1 0
      آفرین بر شما مع الاسف که فعلاً به اکثر جوانان و رزمندگان فاطمیون هیج توجهی صورت نگرفته
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    3 5
    سلام خوب بود
  • بهرام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 2
    ادامه لطفا...
  • عاشق سیدعلی IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 2
    روحش شاد ویادش گرامی باد درود به این شیرزن که اینهم صبور بودن خدا حفظت کن
  • محمد IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    3 2
    روحش شاد
  • جواد IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 2
    خدا کند صددرصد کارش خالص باشد
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 3
    آزمایش DNAبسیار توهین آمیز است. شرع مقدس هم این موارد را حمل بر صحت می کنند چرا اینها اینقدر سخت می گیرند. ولی داستان جالبی بود
  • رضا IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    باسلام ودرود خدمت شهداللخصوص این شهید بزرگوار من از صبر وطاقت همسر این شهید بزرگوار در عجبم. انشاالله خدا وند هر آنچه که آرزوی ایشان میباشد را به او اعطا نماید
  • امیراردشیر US ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 2
    سلام شهداشاهدخط کمالند...؟که اینان مالکین این جهانند. درنوشتن کتاب درموردشهدااحتیاط بیشتری بفرمایید،خدای ناکرده خانواده شهداناراحت نشوند
  • علی IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 4
    قسمت اول که جالب بود امیدوارم که بتونم قسمت دوم را هم بخونم. برای شادی روح شهید وسلامتی خانواده اش صلوات.
  • ایرانی دوستدار اسلام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 2
    اسلام مرز ندارد ایران بزرگ هم ایران و افغانستان ندارد همه ازیک خونیم مرگ بر انگلیس خبیث و مرزکشی هایش سلام خدا بر فاطمیون وسیدشهدا مدافع حاج قاسم عزیز
    • رسول IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      1 5
      همه از نسل آدم هستیم ۰ همه از یک خاکیم . همه فرزندان ( بندگان ) خداوند هستیم
  • رونیا IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 3
    بسیار عالی و احساسی بود
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 2
    روحش شاد
  • فرشته DE ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    داستان عالی بود دوست دارم ادامه اش رو بخونم
  • م US ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 3
    افغانستان عراق سوریه و لبنان همه جزء ایران هستند ولی استعمار گر پیر از هم جدا کرده آنها عرب زبانند ولی عرب نیستند ما همه مدیون شهدا هستیم روحشان شاد و یادشان مایه افتخار
  • دژپل. IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 2
    روحشان شاد .وقتی میگن شهداء رو از صف آخر چیدند برای همینه..خداوند به این خانم بزرگوار صبر عنایت فرمایدودخترخانمش رو برایش نگه دارد...سپاه هم یادش باشد هم در جنگ تحمیلی وهم درمقابل داعش فاطمیون شهدای زیادی را مظلومانه تقدیم کردند...وقتی تمام خانواده پسر ودختر از ازدواج آنها اطلاع داشته اند وقت پدر شهید اطلاع داشته دیگر گرفتن آزمایش آنهم دوبار هم توهین به شهید است هم به این خانم...مواظب رفتارهاوزخم زبانهایمان باشیم
  • محمد IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 2
    بسیار عالی است
  • NL ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 2
    مگه قصه تعریف میکنید ک میپرسید اکر مایلید واقعا که مسخره س خب ی متن رو میزارید تااخرش بزارید این ادا واصولا چیه ؟؟خدا رحمت کنه این شهید عزیز رو و دخترش رو حفظ کنه
  • یسناخادمی IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 2
    خیلی جالب و دلتنگی است
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 2
    عالی بود
  • علیرضا سالاری IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 2
    قلب روح آدم میلرزه واقعا شهادت مبارکش باد
  • رسول IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 2
    خوب شد که خانم اوکی دادن برا ازدواج گر چه این بزرگوار شهید شد حداقل به عشقش رسید ۰ دیدار یار غایب دانی چه ذوق دارد ابری که در بیابان بر تشنه ای ببارد
  • جمعه ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 2
    برای شهدااحترامی زیادی قائلم ولی رفتار مادر شوهر باازمایش dnaخودش توهین به همسر شهید است
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 3
    عالی
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    3 2
    داستان جالب و غم‌انگیز بود، اما مادر این شهید خیلی خیلی خیلی بی انصاف بوده
  • جانباز IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    3 5
    به نام خدا . گفته ی حاج احمد درست بوده زندگی خصوصی مال خودش بوده و اگر پدر و مادرش فوه شان را نپذیرند در حق آن شهید ، زنش و فرزندش ظلم کرده اند .
  • احسان راشدی از شهرستان گناوه استان بوشهر IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 3
    خیلی جالبه.. لطفا ادامه داستان زندگی شهید بزرگوارمان را برامون بگذارید... ممنون
  • بهروز IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 2
    بسیار عالی کاش همه داستان رو همینجا مینوشتین
  • sudn IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 2
    درود خدا بر شهدا
  • سید احمد IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 1
    از تبعیض متنفرم فقط در ایران این چیزها مهمه وگرنه برادران افغانستانی ما همیشه دوشادوش ما جنگیدن کیه که قدر شان را بداند اگر برای کشور دیگری خون میدادن با تمام وجود پذیرا میشدن
  • GB ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    کل داستان یکطرف، دوبار تستDNA یکطرف، چقدر گزنده و استخوان سوز بود این بخش ماجرا!!
  • مجید IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    مایلم تا اخر داستان را بخوانم
  • بیژن IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 4
    افغانهاازنژادایرانیان‌اصیل‌هستندهمانندتاجیکها،فراموش‌نکنیدافغانستان‌درزمان‌‌محمدشاه‌قاجارپدرناصرالدین‌شاه‌‌باحرامزادگی‌وفریب‌انگلیس‌لجن‌ازایران‌جداشدوتحت‌الحمایه‌انگلیس‌شد.
  • Asad US ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 1
    افعانستان جگرگوشه ی ایران است.
  • ناشناس IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    سرنوشت اینها مثل رویاهاست حیف است که نوشته نشود بهتر است بطور کامل با شرح حال از نبرد جبهای سوریه وزندگی کمی که داشته بنویسید
  • Jj IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    درودخدابرهمه شهداوشهدای فاطمیون وحاج قاسم عزیز، توهین به این بزرگی به همسر ودخترشهید گناه نابخشودنی است وتوهین به ملت است
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 1
    خیلی عالی بقیه داستان هم بنویسید این شهدا بر گردن ما حق دارند برای امنیت و آسایش ما رفتند بنویسید با افتخار هم بنویسید
  • گل نرگس IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    15 2
    زوج خوبی بودن خدا روحشو شاد کنه . مگه افغانستانیها ادم نیستند . در خیلی موارد از ما بهترن . چرا اگه ی زن اروپایی باشه خانواده ها به همه پز میدن که عروسمون اروپاییه ولی افغانستانی مایه ننگشونه ؟؟؟ کاش طرز فکرمونو درست کنیم
  • مهدیه IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    چرا دو بار از مهنا آزمایش گرفتن مگه جواب اول چی بود
  • مهدی IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    روحش شاد
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    داستان غم انگیزی بوده روح پاک شهدا شاد و خدا صب بده به خانواده محترمش
  • روح اله DE ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 3
    روح شون شاد خدا به خانواده ش صبر بده رفتار مادر با این زن غریب خیلی زشت بود . افغانی ها مردم نجیبی هستن در حق شون کم لطفی شد . مسئولین ما تو فکر ازدیاد جمعیت هستن چرا به افاغنه ساکن در ایران و اولاد پدران و مادران افغانی تابعیت نمی دن . اونام مثل ما هستن با تاریخ و فرهنگ غنی . کشورشون دچار مشکل شده ولی از تاریخ و اعتبارشون کم نمیشه که.
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      2 0
      لازم نکرده نظر بدی،دولت برای جوونهای خودمون اشتغال ایجاد کنه ،تورمه کنترل کنه جلوی گرونی رو بگیره ،همه زن میگیرن بجا یکی دوتا بچه ،ده تام میارن
  • یونس افضلی IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    بسیار عالی لطفا ادامه اش را هم بگذارید
    • مر IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      1 1
      به نظر من مادر رفتار خیلی بدی انجام داده اگه به پسرش اعتقاد نداشته
  • سیدمهدی حسینی بامیانی IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    روح شهید بزرگوارشادصبرجمیل به همسرش بیده
  • حانم IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    زندگی جالب وعاشقانه ای بوده.کاش ادامه مصاحبه رابنویسید
  • مهاجر IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    شهیدحاج احمدمرزایرانی بودن را شکسته بود. من‌‌مهاجرافغانستانی هستم،موقعیت‌خانم‌آن‌شهیدسر‌افراز‌را‌ خوب‌ درک‌می‌کنم‌که‌چه‌زجرمی کشد،ازاینکه شوهرش را ازدست داده است.من قانون نظامی اینجا را نمیدانم که یک‌فردپاسدار می تواندباتبعه غیرایرانی ازدواج کندیانه؟گذشته ازآن حاج‌احمداین‌مرز‌را‌ شکست.بایدشخصیت این شهید عزیز را تحلیل کرد.این نکته را باید گفت:ایمان و صداقت و معرفت،شخصیت واقعی او را تشکیل داده بود.بگفته حافظ:زهرچه رنگ تعلق پذیرد،آزادم.حاج احمدچنین ویژگی داشت.رنگ خدایی از عمق وجودش موج میزد. رفتار مادر حاج احمد،نسبت به عروس و نوه اش قلب آن شهید والا مقام را شکسته باشد،نه تنها قلب او را که قلب هر انسان منصف را شکسته است. ازخداوندبرای او علو درجات و برای بقیه مان مغفرت مسئلت میدارم.مطالبم شاید به مذاق تان خوش ناید‌ونشرنکنید.اجرش را از خالق شهداء میخواهم.
  • حسن خلیلی FR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 1
    روحش شاد
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    خدا رحمتشان کنه. به خانواده اش هم صبر بده.
  • رضا IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    سلام خدایش رحمت کند
  • فاطمه سادات IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    چرا ادامش نیومد من کنجکاوم
  • عمادحاجیوند IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    سلام خسته نباشی واقعا برام جالب هست که میخونم دوست دارم تاآخرش بخونم ببینم چی میشه آخرش از شهریزد پیام میفرسم شهری که شهیدعزیز افتخاردادن به شهر ما امدن که باعث افتخار ما یزدیها هم هستش خواهش زود به زودبذارید ممنون
  • دانشیار IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    سلام....لطف کنید و ادامه ش رو بزارید... تا همه متوجه بشن که افغانها آدمهای بدی نیستن
  • FR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    اللهم الرزقنا توفیق الشهادت فی سبیلک امین بحق محمد واله الطاهرین امین یارب العالمین
  • عارف امینی IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    ایثارفداکاری مظلومیت جسارت انجام خدمت به بشریت ،باقطرهای اشکهایم احساس کوچکی درمقابل شهیدان چیززیادی نمیتوانبم بگوییم جزاتحادوغروردرمقابل فتنه گران،راه دیگری نداریم بدرودشهدای وطن
  • Zamen jafarj IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    خدا رحمت کنه جالب بود داستان زندگی این شهید عزیز. دختر افغانستانی
  • الی IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    عاشق بودن و زندگی کردن هیچ ربطی ب تبعیت افقان ندارد کسی ک کسی را دوست داشته باشد می تواند با او خوشبخت شود خداوند حاج اقا را رحمت کند
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    من بعنوان یک مهاجر افغانستانی همه مااسلامیم واسلام مرز ندارد
  • زهرا IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    خوش به سعادت مردان خدا
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 1
    اگه عروسش افغان نبود ولی از هر جای دیگه بوداین رفتار رانمیکرد.متاسفم برای این خواهر
  • ابولفظل IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    3 0
    اینها همان ابراهیم هادیهای هستن که مابهشون مدیونیم.خداکندآدمهای که بی حجاب ومسلک هستن بفهمن هرنفس کشیدنشون رو.مدیون چه کسانی هستند.یادش زنده وگرامی
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    سریال شد ،بابا تا آخر میذاشتین ببینیم مهناز چند ساله شه
  • علی معصومی IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    چون عشم حرم باشد سهل است بیابانها، چه بیابان داخلی ، چه بیابان خارجی ، الایاایهاالساقی ادرکاسنا وناولها که عشق اسان نمود اول ولی افتاد مشکلها ،
  • دهقان IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    عشق معجزه ای در حصار تعصبات .
  • آزاده IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    داستان زیبایی بود خواهشن با جزییات کامل ادامه داستان رو بزارید
  • امان کریمی IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    دورود برروحی پاک شهدا وایسارگران خوشحال میشوم ادامی مطلب این شهید را بخانم ازلطفی شما ممنونم
  • محمدحسین افشاریان IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    3 0
    درمسلخ عشق جزنکورانکشند روبه صفتان زشتخو رانکشند
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    خیلی عالی بود روح شاد
  • علی SE ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    سلام ادامه داستان را بیاورید. زبان مذهب عامل اصلی ازدواج بوده.
  • بی کس IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    الله و اکبر از بزرگ مردان کوچک روحت شاد مرد
  • امان US ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    روحش شاد.اونا ک تکلیفشون معلومه خدا ب ما رحم کنه ب حرمت شهدا از گناهامون بگذره.همه زیر یه پرچمو یه امتیم امت رسول الله ودوباره با ظهور یوسف زهرا دوباره جمع میشیم فرقی نداره از کدام کشوری مهم دلته انسانیتته
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    خوب بود فقط اخرش چی شد شناسنامه دارند یا نه
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 1
    خدا رحمتشون کنه ولی خدایی قوانینو زیر پا گذاشتن از مامانشون اجازه نگرفتن برای ازدواج . درسته اجازه مادر لازم نیست ولی به هرحال مادره .
  • نرگس IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    کاش شهدا دوباره پیش ما برگردند.
  • نادر IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    روحش شاد شیر مرد
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    ازدواجشون آشناییشون جالب بود ولی کار خانواده خیلی زشت بوده بچه رو بردن دی ان ای
  • بهشتی IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    انشاءالله خداوند به این همسر شهید صبر جمیل عنایت فرماید تا بتواند در غیبت شهید فرزند او را که یادگار آن عزیز بزرگوار هست را درست تربیت کند تا راه پدر را ادامه دهد احرکم عندالله انشاءالله
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    خدابیامرزه
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    خیلی عالی بود خداوند صبر بده برای بازماندگانش
  • م.ا IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    چرا ؟ از خدا نمیترسن،
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 1
    خدا وند بهش صبر بده
  • سیدحسن شجاعی IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    خدارحمتش کنه این شهیدبزرگوارو که باخونش امنیت به مملکت وابرو به مسلمانان داد
  • ارام IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    جالب بود
  • قادر رمضانی IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    واقعا عالی احسنت
  • مرتضی IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    خدابفریادمادر شوهر این زن برسه اگه شهید شفاعتش نکنه دنیا وآخرتش سیاهه سیاه است
  • نرگس IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    خوبه
  • رضا IS ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    قربون خدا برم نفهمیدیم‌اخرش حکمت این مادر شوهر بازیارو،خیلی بده بخدا،خدا نسل هرچی مادره بد رو از زمین برداره که اینکار هارو با پسر ها و عروساشون نکنن،جالبه ک تمام دنیا هم همین مادرشوهربازیا هست،مادری ک بخاطر مخالفتش با ازدواج‌پسرش با یک دختری ارزوی بدبختیه پسرش و خراب شدن زندگیشو میکنه تا حرفش ثابت بشه کادر نیست،بیچاره همسر شهید گودرزی ک چه عذابی کشیده،در کنار غم غربت و شهادت همسر و یتیم داری باید حرفای مفت مادرشوهرشم به دوش بکشه،ب نظر من مادری ک اینگونه زفتار هایی میکنه بهشت زیر پاهاش نیست،همه مادراشونو‌دوست دارن‌اما خواهش مبکنم کسانی حرفم رو قضاوت کنند که مثل من زخم خورده و زخمی از کارای مادرشون‌هستند،وگرنه کسانی ک مادر خوب دارن که دنیا براشون بهشته
  • ل حاجبی US ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 1
    سلام عالیست لطفا ادامه دهید اشک چشم ما اب شتشوی قبرشان و خون انها ازادی ما حرمت انها ضامن قیامت ما انشالله یادشان گرامی راهشان پر رهرو باد انشاالله
  • ف ح IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    خدا صبرشون بده خدا شهید بیامرزه واقعا ما مدیون شهداییم انتظار ادامه داستان
  • رحیمه صابری هستم دانشجوی کارشناسی رشته زیست فناوری IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    کامل بزارید تاهمه بخوانند و این آدم زاد هست که همدیگرو پیدا میکنند
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    من خیلی علاقمند هستم صبوری و شرح عزت نفس همسر محترم شهید بزرگوار را بخوانم
  • علي IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    خیلی عالی بود 4
  • ی ق FR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    ای کاش بالای سر همسر و فرزندش میبود
  • اسراء IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام به روح شهیدحاج احمداقاوسلام به خواهر خوبم وسلام به مهنای عزیزم انشاءالله مزدسختیهایی روکه کشیدیدومی کشیدازخانم حضرت زینب سلام الله علیهابگیریددنیاازاولش باماافغانستانیهاخوب نبوده مهم اینه که ماراه درست روکه خداوائمه اطهارمون گفته روادامه بدیم وتوکلمون به خودشون باشه وبس چون پشت و پناهی جزخودشون نداریم
  • حسین IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    بسیار زیبا دلنشین فقط خیلی زیاد غلط املایی داشت لطفا در هنگام تایپ کردن مواظب باشید...
  • ربیعی IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    مشغله کاری این بزرگوار همانند فعالیتهای کاری مجاهدشهید اندرزگو فعال فرهنگی وسیاسی در زمان قبل از انقلاب است ..مسلما این عزیزان قهرمانان واقعی زمان حال ما هستند .بهترین الگو برای نسلهای جوان جامعه هستند .کاش میشد با شهیدان پر کشید باملائک با خدا ساغر کشید .کاش میشد جان به جانان میرسید .ابن سر خاکی به سامان میرسد .یادشان گرامی .راهشان پر رهرو باد
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    انشاالله مورد شفاعت این شهدای عزیز قرار بگیریم منتظر ادامه بقیه خاطره هستم
  • فاطمه IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    عجب مرد خوبی بود
  • FR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام و درود به روان پاک شهیدان.خواهر عزیزم حتما لیاقتش داشتی که با چنین مردی ازدواج کنی.مهم همسر شهیدت بوده.فقط خداوند به فریاد هرکسیکه تو این جریان با شما و احساسات شما بازی کرده برسه.دل شکستن تاوان داره. تو رو خدا زودتر زندگیه این چند سال برامون توضیح بدین.
  • خاک پای شهدا IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    عالی است ان‌شاءالله همه ی سرگذشت رو بنویسید.شهدا آبروی ما هستند .هدیه به روح تمامی شهدا خصوصاً این شهید بزرگوار صلوات
  • حسین IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    آن شاالله روح شهید با مادرشهدا حضرت فاطمه محشور بشود، انانی که باید الان دست نوازش بر سر فرزندان خود بکشند ولی به خاطر اسلام جانبازی و شادت می‌کنند. شرمنده ماندیم وخواهیم ماند در نگاه فرزندت ای شهید تا ابد
  • علی IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    عالی
    • IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      0 2
      داستان بسیارعالی وآمرزنده ی بودبنظرم من بین یک ایرانی افغانی هیچ فرقی وجودندارع مهم این همگی بنده هاخداوندهستیم من خودم همسرم افغانی هس ولی عاشقانه دوستش دارم....
  • حسن IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    عالی بود
  • حسین IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    حقیقتا خدایش بزرگو نیکوس...احسن ب این جوان باوفا...خب ازاینکه این خانم دلشکسته هستن ک شکی نیست مخصوصا از اینکه این خانم اهل ایرانو ایرانی نیستن و هستن اشخاص کوتاه نظری که ب افغانی و حتی این خانم هم جهت ازدواج توهین کنند...ایشون شهید شدن تمام شد رفت جایگاهشون نزد ایزد بکتا...اما این بانو نباید تحت هیچ شرایطی از ما مروم ایرانی بدبین باشن..دوستان خودمونو جای این خانوادهای افغان براریم ک کشورشون سالهاس دچاره جنگو غارت گری هستش
  • حبیب یعقوبی IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 1
    جالب بود واقعا
  • Habib IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    2 2
    شهدا در طول تاریخ در قلب تاریخ حک شده اند، هرانسانی که در راه ارزش‌ها کشته بشود قابل ستایش است، من شهدا رو خیلی دوس دارم
  • حکیم ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    واقعان داستانی خوبی بود ولی تا آخر بودی خیلی قشنگ بود من ک دوست دارم این داستانه بخونم اماتا آخر ادامه نمیدن تا بفعمیم جریا ن چی است
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    خوب بود
  • فاطمه IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    قلبم شکست واسه زهرا خانم همسر محترم شهید والا مقام و مشتاق ادامه صحبت های زیباشون هستم
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    روحش شاد
  • مهدی IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    سلام درود به همه ی خواهران وبرادران ایرانیم وسلام درود بر شهیدان وارباب بی کفنم حضرت عشق وپادشاه دل امام حسین و اما بعد بنده به عنوان یک جوان افغانی ۳۰ ساله متولد تهران باید به عرضتان برسانم این بازی ۴ روزه ی دنیا برای ما افغانیها اومد نداشت ولی همه ی این رنجها وغریبی ها رو به عشق غریب کربلا پشت سر میگذاریم ان مع العسر یسرا هر که در این بزم مقرب تر است جام بلا بیشترش میدهند خواهر افغانیم ید الله فوق ایدیهم لبیک یاحسین
  • ف ق IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    عالی بود دوست دارم ادامه اش رو بخونم
  • سعیدمحمدی IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 3
    باسلام.متاسفانه توماایرانی ها کم وتک وتوک آدمهای کم ایمان وبی توجه وکم فکری پیدامیشن که نژادپرست وعقب افتاده و بی فرهنگ وبی تعقل اندخیلی کم اندولی متاسفانه هستندوهمین هامانع واقعی ظهورحضرت حجت عج ودولت جهانی ایشان اند.۴۷۲۸
  • فاطمه FR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    فردار وز قیامت پدرومادر این شهیدجواب خدا روچی می خوان ا ز همه مهمتر حق یک یتیم را خوردن
  • حنا IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام و درود به روح شهدای اسلام به خصوص شهید بزرگوار حاج احمد و فرمانده عزیز شهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی
  • ابراهیم IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 1
    افغانها درایران اسیرسرنوشتن
  • الهام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    نظری ندارم جالبه
  • Hadi CH ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    شادی روح شهید صلوات
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    خیلی هم خوب برای من که جالب بود لطفا ادامه را کار کنید
  • معصومه IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 1
    به نظر من احترام به بزرگتر مخصوصا پدر و مادر واجبه .حاج احمد با مخالفتهای زیاد رفته زن گرفته..اونم تو شناسنامه نیس اسمش..داستان زندگیشون یا قشنگ نوشته نشده
  • محمدرضا FR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    روحش شاد امنبتی که در این کشور داریم را مدیون این عزیزان هستیم
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    دلم بحال این بنده خدا دوختر شهید سوختن که بدون پدر بزرگ بشه مادربزرگش چرا ایندوخترا قبول ندارن بخاطیریکه مادرش تبعه افغان هست مادرشهید چرا اینقد نیجات پرست هست مااسلام هستیم شیعه هستیم محیب علی هستیم نباید ازینکارا انجام بدم بنده خدا فقط خدامدونه که خوبه که بد مابندها نباید قضاوت کنیم دل کسیرو برنجونیم تواندنیا باید جوابگو باشیم مادر حاج احمد نباید این حرفو مزد که بیاید ازمایش بگیرید توهین خیلی بزرگی به پسرش وهمسر حاج احمد کردن وای بحالمون بقیش خیلی خوب که یک دوختر افغان بایک مرد محترم ایرانی ازدیواج کردن منکه بعنوان یک افغانی قبول دارم اینکارو مافقط انسانیتمونه دورست کنیم باشه ایرانی باافغانی هرچه باشه مهم ادم بودن هست انسانیت هست تقوا وو خیلی چیزیهای دیگه بحرهال خداوند رحمتش کنه انشاءالله این شهید والا مقام را منم برادرم شهید شده مدونم داغ عزیز را
  • پگاه IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    خیلی دلنشین و عالی بود. ممنونم ادامه اش را هم بگذارید. تشکر
  • کریم مرادخان IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    2 0
    واینچنین هست که یک دخترهزاره دل یک پاسداررامیبرد.واینجانب در35سال پیش عینآبرای منه پاسدارسپاه خراسان همچنین ازدواج کردم.واین هزاره هابسیارمردمی نیک وصدیق وتمام وکمال خوبند.منکه باعمری خدمت وسختی بسیارصبورندومحترم.خداوندبه همه خانواده شهداصبرعنایت کند.
  • خاطره۶۴۲۹ IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    موافقم عالیه
  • ابومحمدحسن IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    شهداء والامقام ستارگان ؛ نورانی و چراغ هدایت هستند. همه ما مدیون شهداء هستیم به برکت خون این شهداء گرانقدر هست که با امنیت کامل زندگی می کنیم و متاسفانه بعضی ها قدر این نعمت را نمی دانیم. ابومحمدحسن
  • ن IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    سلام روحش شاد یادش گرامی باد.
  • دیانا IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    ایباباخب بگیددیگه
  • دولتی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام بسیار عالیست.خداوند همه شهدا را مورد لطف و رحمت خود قرار دهد.لطفا از خاطرات شهدا بیشتر بگوئید.
  • مریم IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    خیلی مشتاقم ادامه ی داستان این دو بزرگوار را بشنوم
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    خدا بیامرزه
  • مهتاب IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    خداوند روح شهدای حرم را با اربابمان امام حسین مهشور کنه خوش به سعادتشون که جان شیرین را نثار دفاع از حرم حضرت زینب وحضرت رقیه کردند
    • تینا IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      2 4
      داستان خوبی بود اما به نظر من افغانستانی ها و ایرانی ها همه یکی هستند از یک ملیت به حساب می آیند چون در گذشته این دو کشور یکی بودند و هیچ فرقی بین افغانستانی ها و ما ایرانیان نیست ومن از برخورد بعضی از هم شهری هایم از افغانستانی ها نهایت نهایت تاسف را دارم وبابت این بی احترامی ها عذر خواهی میکنم
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 1
    به نظرم خیلی داستان غم انگیزیه ازمادرش خوشم نمیاد که تهمت به عروسش میزنه بقیه داستانو بزارید
  • مامان حلما IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام عالی بود خانم گودرزی عزیز چقدردلم برات تنگ شده روی ماه محنا جون ببوس
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام خیلی جالب هست دستتون درد نکنه لطفا تا اخر این ماجرا رو بنویسید
  • محمد IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    هر چی ادم خوب تو روزگار ما هست همشون میرن واقعا چرا؟
  • ملک IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    مهم دل ادمه ونیتش که پاک باشه چه فرقی میکنه ایرانی باشی یا افغان
  • یاسر IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    خدا رحمتش کنه حاج احمد و باعث افتخار بندست که امثال این حاج احمدا بسیار زیاد تو محلمون داریم که با رشادتشون هر روز مشت محکمی به صورت آمریکا و اسرائیل زدن و میزنن .
  • زری GB ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    2 0
    چقدر زیبا بود این زندگی دوست دارم ادامه رو هم‌بدونم
  • فاطمه IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    بسیار عالی وپند اموز
  • محمدزواری IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    روحش شاد ..
  • ریحانه IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    خیلی عالی بود
  • محمد کریمی IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام وتمام قد احترام برای شهدای مدافع حرم که شهدای برای سربلندی ایرانند و عده ایی فکرشان اینکه برای سوریه یا عراق فقط رفته اند !!! بخدا این خبیثان اگر این شیر مردان نبودند کشور مارا تکه پاره کرده بودند و بهشتی را که در افغانستان وعراق ساختند صدها برابر بدتر بر سرما آورده بودند / داعش ومنافقین سربازان اسراءیل وآمریکا هستند منافقین چقدر دختران وپسران این کشور را با شعار فریبنده نابود کرد که حالا در سن میان سالی هستند؟ کسانی که دم ازنابودی امپریالست میزدند حالا از کی هزینه و دستور میگیرند؟ زمان جنگ به کجا رفتند؟ در بغل دشمن (صدام) اگر واقعآ ایمان به خودشان داشتند چرا توی ایرا ن نمادندو نجنگیدن؟ رجوی خاءن دست نشانده آمریکا بود ونیتش نابودی ایران بود که خدارا شکر به درک واصل شد / و حالا هم اگر این غیور مردان نبودند ؟؟؟؟ و بقول امام : اگر سپاه نبود کشور هم نبود / ای جنایتکاران بدانید ایران همه سپاهیند / حتی ارتشیان شیره مرد هم لشکر سپاه اسلامند / ولرزه به آمریکا انداخته ایم نمونه باررزش ترامپ که هیچ غلطی نتوانست بکند وخودش رفتنی شد وسلام
  • سیدعماد IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام چقدر تامل برانگیره این داستان ایکاش بقیه آنرا هم نشر بدید
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام ادامشوکی میزاری منتظرم بااااآاااااشه
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    زیبا بود و تفکر بر انگیز
  • F IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    ,چرا تیکه تیکه میزارید بنویسید تامام شه دیگه
  • احمدعارغی IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    داستان زندگی عالی میباشد
  • Ali hadi IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    چرا تعصب؟آن هم در خانواده های مذهبی؟مگر الگوی ما پیامبر و اهل بیت علیهم السلام نیستند؟ بعد 1400 سال هنوز تعصبات نژادی و قومی را رها نکردیم!!!در قیامت دنبال امام حسین علیه السلام هستیم یا آباء و اجداد مشرک خود؟؟؟خوب می بینیم پاکانی که این تعلقات ضد دین را ندارند را خدا انتخاب میکند!! چرا خانواده شهید در نسبت دختر شهید شک داشتند و انکار میکردند؟!آیا به شهید شک داشتند یا به اتخاب او؟؟؟
  • نگار IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    خیلی عالیه دوست دارم بخونم زندگی نامه شهید رو ما هر چی داریم از برکت خون همین شهدای عزیز است
  • رضاابراهیمی IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    روحش شاد
  • سمانه IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 1
    عزیزم خیلی از قصه پر غصه زندگیت ناراحت شدم خدا به شما و خانوادتون سلامتی بده انشاالله مهنا جان در زندگیش موفق باشه کمبود پدر خیلی سخته ولی یه مادر میتونه کمبود جبران کنه برای شما و خانواده محترمتون از درگاه خداوند منان عمری با عزت خواستارم در پناه حق
  • آشنا IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    مادر شهید، باید بخاطر بچشم شده، نوه اش رو.... رو چشاش بذاره، خب بنده خدا این خانم دوست داشته این مردم چه شون شده، وقتی یکی با ی کفر بی مذهب ازدواج میکنه افتخار میکنن، اما با ی افغانستانی ک شیعه هم هست، انگار براشون کسر شانه خدایا این ناکجا آباد کجاست ک همه بهمان سو روانه ایم، الهی خیــــــــــر
  • paeez/azad IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    السلام علیکم / خانواده بنده تابعیت کشور این بانوی بزگوار رادارند و جذابیت دارد .این نوع زندگی برای فردی چون من داستان زیباست بنده بی صبرانه منتظر خواندن ادامه داستان زندگی این بانو بزرگ در کنار همسر شهیدشون حاج احمد گودرزی وفرزندشون مهنا خانوم هستم. بنده ایشون را بخاطر صبر بزرگشون تحسین میکنم بخاطر شرایطی که ایشون متحمل شدن. بی شک این صبر دعای همسر ایشون در حرم خانوم حضرت زینب {سلام الله علیها } بوده است
  • خ واعظی IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    11 0
    داستان زندگی این زوج بسیار جالب و زیبا بود. دیدگاه این شهید نسبت به یک دختر شیعه غیر ایرانی که در ایران بی نهابت نادیده گرفته می شود نهایت کمال و انسانیت او را می رساند. اصل اسلام هم همین هست که مسلمانان از هر رنگ و نژاد که باشند همه با هم برادران و خواهران دینی هم هستند و هیچ برتری وجود ندارد مگر کسانی تقوا پیش کنند نزد خداوند عزت دارند.
  • صالح کعب IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    16 0
    اولا سلام به مردان دلیر ونترس چون هر کی میخاهد برود چون میدونه با داعش یعنی ادام خور پس اینها سرباز نیستند اینها مردنند وشهیدواقعی والله من به سربازان افتخار میکنم ودوستداشتم قاسم سلمانی را زیات کنم چون هر روستای رفت والله اباداش کرد با پا قدمش والله نور به قبرشن واین زن افغانی احترام خاسی داره باید بش احترام بزاریم
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    4 0
    هر که از ما برده است، ما--------------- برده ایم. (اخلاق،رفتار،حساب و کتاب،همه چیز...) صبور باشیم
  • مهدی IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    1 0
    عالی
  • وحید امینی IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    واقعا ناراحت کننده است
  • فاطمه IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    خیلی عالی بود.. من خیلی به دنبال اینم که زندگی شهدا رو بخونم و بشناسمشون تا بتونم در زندگیم ازشون درس بگیرم... و این زندگی شهید خیلی متفاوت و جالب بود لطفا ادامشو بذارید ممنون.
  • زينب IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    وا خب کامل می‌نوشتی این چه کاری آخه...
  • zahra IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    شهدا قلب دوم ماست اگه ایثارشون نبود ما الان با خیالت راحت قدم روی خاکمون نمیزاشتیم خوش به سعادتشون که جایگاه شهید پیش خدا دارند
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    عالی بود لطفا ادامه بدید
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    سلام واقعا آموزنده و پر معنی و سر شار از ناگفته ها هست. لطفا بقیه ی سرگذشت زندگی‌شان را هم بگذارید. با سپاس فراوان.
  • فاطمه‌خاوری IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    عالی‌بود
  • مهناز IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    خیلی ناراحت کنندست من داستانهایی که واقعی هستن رو خیلی دوست دارم۶۶
  • زهرا IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    2 29
    ازقدیم گفتن کبوترباکبوتربازبابازکنن هریک باهم جنس پرواز،من به نظرشهیداحترام میزارم،ولی درست نیس بعضی از کارهادرجامعه باب شه توسط افراد مشهور،هرکسی بایدباهموطن خودش ازدواج کنه ایرانی باایرانی افغانی باافغانی،اینقدریک طرفه به قاضی نرین
    • گمنام IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
      12 0
      دوست داشتن مرزنمیشناسه یادت باشه
    • paeez.azad US ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      1 0
      شما معنی عشق را نمیفهمید . عاشقی را چه نیازی ست به توجیه ودلیل که تو ای عشق همان پرسش بی زیرایی
    • میثم ایرانی IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      2 0
      وااااا مگه کار غیر اخلاقی یا مفسده ای هس که میگی نباید در جامعه باب شه ؟؟؟!!!-_- فکر نکرده نظر ندین بزرگوار ^_^
  • آشنا IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 0
    منتظر ادامش هستم...
  • .. ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    1 0
    عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس