رهبر انقلاب نمایه

رهبر انقلاب می‌فرمایند:«دشمنان نظام اسلامی شایعات مختلفی درباره فوت و بیماری درست می کنند تا شاید چند روزی روحیه ملت ایران را تضعیف کنند اما نمی دانند که در ایران با یک شخص روبرو نیستند...».

سرویس سیاست مشرق - خبر جدیدی در کار نیست و سابقه آن به دستکم ۱۵ سال پیش از این باز می‌گردد؛ شایعه درباره سلامتی رهبر انقلاب که گهگاه در رسانه‌های بیگانه منتشر می‌شود و در ادامه آن نیز تحلیل‌هایی درباره آینده ایران پس از آیت الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ارائه می‌شود.

اخیرا هفته‌نامه شناخته‌شده آمریکایی نیوزویک در خبری مدعی شده است که آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب به دلیل وخامت وضعیت جسمانی، قدرت و اداره امور را به فرزندش منتقل کرده است! خبری کذب که البته به سرعت در برخی رسانه‌های خارجی و داخلی بازتاب پیدا کرد.

بسیاری از رسانه‌ها به اعتبار نیوزویک این خبر را منتشر کردند. نیوزویک با بیش از ۸۰ سال  سابقه، یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین نشریات آمریکایی است که بصورت هفتگی و به زبان‌های مختلف منتشر می‌شود. شمارگان این نشریه در زمان چاپ کاغذی آن که سال ۲۰۱۲ متوقف شد، به بیش از ۴ میلیون نسخه می‌رسید.

اما رسانه‌ای با این قدمت و اعتبار که از لحاظ سابقه بعد از نشریه تایمز، دومین هفته‌نامه امریکایی است، چگونه به انتشار خبری جعلی در این سطح و با سابقه‌ای چند ساله (که در ادامه مروری بر آن خواهیم داشت) تن می‌دهد؟

پشت پرده شایعه نیوزویک درباره سلامتی رهبر انقلاب چیست؟

اندکی دقت در متن خبر منتشرشده از سوی نیوزویک نشان می‌دهد این رسانه‌ کهن‌سال امریکایی، اصول اولیه تهیه خبر را نیز رعایت نکرده و صرفا براساس یک شایعه از سوی یک کاربر مجازی ناشناخته اقدام به انتشار چنین شایعه مهمی کرده است.

در متن منتشره در وبسایت نیوزویک آمده است: «خبرنگار ایرانی به نام "محمد اهوازی" در توییتر مدعی شده است که آیت الله خامنه‌ای قدرت را به پسرش منتقل کرده است... ت.».

طبق ادعای نیوزویک، فرد مجهول الهویه به نام محمد اهوازی که نیویورک تایمز او را "خبرنگار ایرانی" معرفی کرده، به زبان عربی این خبر را در توییتر منتشر کرده است!

نیوزویک احتمالا با علم به کذب بودن خبرسازی این اکانت عربی که از لندن اداره می‌شود و با خاندان سعودی نیز مرتبط است، ساعتی پس از انتشار این خبر، تلاش می‌کند با افزودن عبارت "نیوزویک نمی‌تواند این ادعای اکانت توییتری را تایید کند"، از تبعات انتشار این خبر جعلی شانه خالی کند.

انتشار شایعه اولیه در یک حساب توییتر ناشناس به زبان عربی، انتقال آن به فضای رسانه‌های انگلیسی از طریق نیوزویک و سپس بازنشر آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان به اعتبار نشریه آمریکایی، مسیری است که این شایعه طی کرد تا به خبری فراگیر تبدیل شود.

نکته مهم اینجاست که با توجه اگر این حساب کاربری که "خبرنگار ایرانی" معرفی شده است، به زبان فارسی یا انگلیسی ابتدا این شایعه را منتشر می‌کرد، در همان توییتر با واکنش‌های فعالان رسانه‌ای فارسی‌زبان/انگلیسی، مورد صحت‌سنجی قرار می‌گرفت و احتمال زیاد این شایعه از همان حساب فراتر نمی‌رفت و خیلی زود جعلی بودن آن روشن می‌شد.

اما با توجه به این که ردپای سعودی‌ها در این ماجرا مشاهده‌ می شود، گردش شایعه به نحوی طراحی شده بود تا پیش از واکنش‌های خبرنگاران شناخته‌شده و یا مسوولان، این موضوع بازتاب گسترده پیدا کند.

* سابقه دیرین شایعات درباره رهبر انقلاب و دشمنانی که این آرزو را به گور بردند

مایکل لدین، از جمله نظریه‌پردازان براندازی در ایران، یکی از پیشگامان انتشار شایعه درباره سلامتی رهبر انقلاب است. او اولین بار در سال ۱۳۸۵ مدعی شده بود که آیت الله خامنه‌ای فوت کرده است!

این دروغ بزرگ کم کم چنان جدی شد که مقامات وقت ایران مجبور شدند آن را تکذیب کنند.

در نهایت حضرت آیت الله خامنه ای، شخصاً به شایعاتی که در رسانه های غربی مطرح شده بود واکنش نشان دادند. ایشان چند هفته بعد، در ۱۹بهمن، طی سخنرانی در جمع فرماندهان نیروی هوایی ارتش که به مناسبت روز نیروی هوایی به دیدارشان رفته بودند، عملیات روانی و شایعه پراکنی اخیر دشمنان را نشانه ضعف و استیصال آنان دانستند و خاطرنشان کردند: «دشمنان نظام اسلامی شایعات مختلفی درباره فوت و بیماری درست می کنند تا شاید چند روزی روحیه ملت ایران را تضعیف کنند اما آن ها نمی دانند که در ایران با یک شخص روبه رو نیستند بلکه با ملتی روبه رو هستند که در پاسخ به توطئه ها و حیله های دشمن، روز ۲۲ بهمن در سراسر کشور به خیابان ها می آیند و با فریادهای پرشور، قدرت و هوشیاری و استقامت خود را در دفاع از اسلام و انقلاب و ایران نشان خواهد داد».

 

گزارش ویژه مشرق درباره مایکل لدین:

مایکل لدین؛ از دلالی در رسوایی ایران-کنترا تا سندسازی برای حمله به عراق +تصاویر

پس از آن، ‌ در سال ۱۳۸۸ و در ماههای آشوب داخلی پس از انتخابات ریاست جمهوری آن سال، مایکل لدین که خود از طراحان کودتای مخملی و براندازی نرم است، مهرماه همان سال با درج خبری در سایت شخصی خود عنوان کرد که آیت‌الله خامنه‌ای از هوش رفته و به کلینیک ویژه‌اش منتقل شده است. وی ادعا کرده بود که این خبر را از منابع خود در ایران گرفته است.

او با اشاره به وخامت شرایط روحی و عصبی آیت‌الله خامنه‌ای، دلایل آن را ناتوانی در حل مشکلات پس از انتخابات و از دست دادن موقعیت مذهبی خود در نتیجه انتقاد روحانیون عالی‌مقام کشور از وضعیت پیش آمده در انتخابات عنوان کرده بود!

مایکل لدین آن زمان پیش بینی کرده بود که جنگ قدرتی خونین در ایران شکل خواهد گرفت... البته که بسیاری از اربابان صهیونیست لدین تا به امروز این آرزو را به گور برده‌اند.

همان زمان نیز رسانه‌های مطرح دنیا خط خبری سلامتی رهبر انقلاب را دنبال کردند تا به آتش آشوب داخلی پس از انتخابات، جان تازه‌ای بدهند.

* فیگارو هم خود را بی‌آبرو کرد

۱۷ شهریور سال ۹۳ هم خبری مبنی بر بستری شدن و عمل جراحی رهبر معظم انقلاب منتشر شد که به سرعت از پربازدیدترین خبرهای رسانه های داخل ایران و حتی منطقه و جهان شد و در سطح شبکه های اجتماعی انتشار گسترده ای یافت.

رهبر انقلاب در آن سال عمل جراحی موفقیت آمیز و البته ساده‌ای انجام دادند و پیش از انجام عمل نیز ایشان در گفتگو با رسانه ملی، شخصا این موضوع را به اطلاع عموم مردم رساندند و پس از آن نیز تیم پزشکی ایشان روزانه گزارش سلامتی ایشان را به رسانه‌ها اعلام می‌کردند.

انتشار تصاویر عیادت اقشار مختلف مسوولان و چهره‌ها از رهبر انقلاب در آن ایام،‌ خاطرات تصویری بی‌نظیری رقم زد و ایشان بعد از طی دوره کوتاه نقاهت پس از عمل، از بیمارستان مرخص شدند و به فعالیت روزانه خود و حتی کوهنوردی و برنامه‌ ورزشی ادامه دادند.

اگرچه عمل حضرت آیت الله خامنه ای با موفقیت به پایان رسید،  «روزنامه فیگارو» شش ماه پس از این عمل ساده و موفقیت آمیز، گزارشی مبنی بر پیشرفت بیماری مقام معظم رهبری منتشر کرد.

فیگارو در این گزارش مدعی می‌شود بیماری ایشان در مرحله متاستاز(سرایت بیماری به نقاط دیگر بدن) قرار دارد و ایشان تنها دو سال دیگر در قید حیات هستند!

در بی‌آبرویی این رسانه‌ و دیگر رسانه‌های جریان غربی، صهیونیست‌ها و آل سعود همین بس که، از آن دو سال مورد نظر فیگارو و آرزوی دیگر بدخواهان نظام که گاهی اینگونه در پوشش خبر بیرون می‌زند، تا کنون نزدیک به ۷ سال گذشته است.

* پادوهای رسانه‌ای سعودی‌ها نیز به میدان آمدند

ماجرای این شایعات به رسانه‌هایی چون نیوزویک،‌ فیگارو، بی‌بی‌سی و غیره ختم نمی‌شود. گاهی پادوهای همین رسانه‌ها هم این پازل را تکمیل می‌کنند و آرزوهای خودشان و کارفرمایان‌شان را در قالب خبر و تحلیل ارائه می‌دهند و البته تاریخ مصرف کوتاه‌شان را کوتاه‌تر می‌کنند.

سال گذشته نیز یک خبرنگار بدنام فراری و از حقوق‌بگیران شبکه "سعودی اینترنشنال"  با انتشار تصویری از نمازجمعه تاریخی به امامت رهبر انقلاب، حضور دکتر باقی، پزشک مورد اعتماد بیت رهبری را بی سابقه قلمداد کرد و آن را نشانه بیماری رهبر انقلاب دانست!

این فرد پس از این ادعای کذب مبنی بر حضور بی سابقه دکتر باقی در نماز جمعه، در شبکه ایران اینترنشنال حضور یافت و بار دیگر تحلیل های بی پایه خود را بر مبنای این ادعای نادرست ادامه داد! این در حالی بود که دکتر باقی سالهاست در کنار رهبر انقلاب حضور دارند و موضوع تازه‌ای نیست.

توهمات این خبرنگار اخراجی رسانه‌های داخلی البته پس از انتشار تصاویری از رهبر انقلاب در دوره همه‌گیری کرونا و قدردانی ایشان از کادر درمان، بار دیگر بالا گرفت و با اشاره به "زنگ فراخوان"، تحلیل‌های دیگری را برای رسانه‌های بیگانه فاکتور کرد.

روشن است که نقش بی‌بدیل رهبر انقلاب در راهبری انقلاب اسلامی و شکل‌گیری جبهه مقاومت در منطقه و تغییر معادلات بین‌المللی آنقدر برای جبهه استکبار و صهیونیست‌ها گران تمام شده است که هر لحظه و هر روز در این آرزوها به سر می‌برند و گاهی ترشحات آرزوهایشان در رسانه‌های تحت نفوذ این جبهه مشاهده می‌شود، اما نکته مهم، فرموده رهبر انقلاب در واکنش به همین قبیل شایعات است که "دشمنان نظام اسلامی شایعات مختلفی درباره فوت و بیماری درست می کنند تا شاید چند روزی روحیه ملت ایران را تضعیف کنند اما آن ها نمی دانند که در ایران با یک شخص روبه رو نیستند بلکه با {یک} ملت روبه رو هستند..."

و البته همانند حکامان تیره‌روز صهیونیست که سال‌هاست آرزوی نابودی انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را به گور می‌برند، دیگر بدخواهان نیز خوراک مار و مور خواهند شد و نظام اسلامی و جبهه مقاومت مستحکم‌تر از قبل خواهد ایستاد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس