کد خبر 1152823
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
واردات خودرو نمایه

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس از طرح نمایندگان برای واردات خودرو توسط 4 گروه بدون خروج ارز از کشور خبر داد و گفت: امکان واردات توسط صادرکنندگان خودرو، قطعه‌سازان، فروشندگان نفت و دارندگان ارز در خارج است.

به گزارش مشرق، حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ۲ تقاضا توسط ۲ گروه از نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی به هیأت رئیسه مجلس ارائه شده است. 

بیشتر بخوانید:

واردات خودرو با ارز ایرانیان خارج

وی افزود: یکی از این تقاضاها ۱۴ امضا داشته و تقاضای بعدی هم ۲۰ امضا دارد که بعد از اعلام وصول از سوی هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون صنایع به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شد و این کمیسیون هم اطلاعات اولیه مربوط به سؤالات نمایندگان را دریافت کرده و پاسخ‌های اولیه را از مسئولین دریافت کرده و به تقاضاکنندگان ارائه دادیم، اما چون آنها قانع نشدند، جلسه‌ای با حضور مسئولین وزارت صمت و مدیران ارشد آن و مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا برگزار کردیم. 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در آن نشست، نمایندگان درخواست‌کننده تحقیق و تفحص حضور داشتند و دو طرف سؤالات و پاسخ‌های خود را مطرح کردند، ولی باز  هم قانع نشدند و نهایتاً کمیسیون صنایع این موضوع را به رأی گذاشت و با اکثریت آرا موضوع تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور (دولتی و غیردولتی) به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. 

فیروزی درباره اهداف این تحقیق و تفحص اظهار داشت: موضوع تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودروسازی چهار محور دارد که بحث عرضه و تقاضا محور اول است که نمایندگان درخواست‌کننده عدم وجود تعادل در آن و عدم شفاف بودن فروش خودروها و اطلاعات مربوط به آن را به عنوان یکی از سؤالات و ابهامات خود عنوان کردند، البته اطلاعات مربوط به فروش خودرو و ثبت‌نام‌کنندگان و دریافت‌کنندگان آن مربوط به پنج سال اخیر است. 

بیشتر بخوانید:

واردات خودرو از سال ۱۴۰۰ آزاد می‌شود؟

نماینده فسا در مجلس گفت: محور بعدی تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودروسازی، موضوع کیفیت است. 

وی تصریح کرد: با آنکه درخواست تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودروسازی چند هفته است در دستورکار صحن علنی مجلس قرار ارد، اما متأسفانه چون دستورات صحن مجلس متعدد است، هنوز نوبت به بررسی این موضوع نرسیده است که امیدوارم در جلسه آینده این موضوع نهایی شود. 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تنها کمکی که این تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودروسازی می‌تواند داشته باشد، استخراج تخلفات صورت گرفته در این حوزه است تا بتوانیم برخوردهای قانونی و قضایی را با مسببان آن انجام دهیم. 

فیروزی با اشاره به تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی که در انتهای دوره دهم مجلس انجام شد، افزود: مشخص نیست که خروجی آن تحقیق و تفحص به کجا انجامید، این در حالی است که نزدیک یک‌سال قبل این کار انجام شد و با آنکه بسیار مفصل بود ولی نتایج بعد از آن روشن نیست. این در حالی است که نمایندگان مجلس یازدهم که درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودروسازی را دارند بر این اقدام اصرار داشته و طبق آئین‌نامه کمیسیون صنایع مجلس موظف به طی کردن این روند است و درنهایت نتیجه‌گیری آن و آغاز تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس مشخص خواهد شد. 

فیروزی افزود: در کنار این تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودروسازی، طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو که در کمیسیون صنایع معادن نهایی شده است هم می‌تواند مشکلات را در این حوزه رفع کند، هر چند که برخی‌ها نسبت به عرضه خودرو در بورس دغدغه داشته و نگران آن هستند که فقدان تجربه بین‌المللی در این موضوع می‌تواند مشکل‌ساز شود.

وی گفت: اعطای مشوق‌های لازم در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو که می‌تواند ضمن بالا بردن تیراژ تولید، منجر به افزایش کیفیت شود، می‌تواند ضمن توسعه تولید و بومی‌سازی فناوری‌های موجود در آن، منجر به به‌کارگیری سازوکارهای لازم سبب رقابت خودروسازان در کشورمان شود.

وی خاطرنشان کرد: در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو، واردات خودرو با شرایطی خاص برای خودروسازان پیش‌بینی شده است که همین موضوع می‌تواند منجر به رقابت بیشتر تولیدات داخلی و خارجی شود که عملاً می‌تواند منجر به بهبود کیفیت و تعادل در بازار خودرو شود. 

وی گفت: در ۴ محور طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو، به واردات اشاره شده است که خودروسازان از محل صادرات خودرو به واردات خودرو مبادرت کنند، ضمن اینکه قطعه‌سازانی که در زمینه صادرات فعال هستند، از محل ارز حاصله، امکان واردات خودرو را دارند. همچنین افرادی که از دولت جمهوری اسلامی نفت خریده و در بازارهای بین‌المللی عرضه می‌کنند، می‌توانند از منافع استحصالی و ارز به دست آمده، به واردات خودرو مبادرت کنند؛ افرادی که ارز خارج از کشور داشته و تعهدی هم به دولت برای بازگشت به آن ندارند هم می‌توانند در زمینه واردات خودرو اقدام لازم را انجام دهند که می‌توان به ساکنین خارج از کشور و یا شرکت‌های خصوصی فعال ایرانی در عرصه بین‌الملل اشاره کرد. 

فیروزی گفت: می‌توانیم در سال ۱۴۰۰ به واردات خودرو امیدوار بود و اگر عرصه را در صنعت خودروسازی رقابتی کنیم، امکان بهبود کیفیت خودروهای تولیدی هم وجود دارد، ضمن اینکه با حضو رزم‌حسینی در رأس وزارت صمت هم احتمال واردات خودرو افزایش پیدا کرده است چرا که وی به صراحت بر تأکید واردات خودرو به منظور ارتقای کیفیت و رفع انحصار در صنعت خودروسازی در ایران تأکید کرده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    9 0
    ایرانخودرو و سایپا لاتاری باز کردن برا خودشون
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      1 2
      با آزاد شدن واردات خودرو منتظر دو چیز باشید. اول بیکاری و دوم گرانی همه کالا ها. علاج خودرو آزاد سازی واردات نیست. هیچ کشوری در اثر رقابت خودرو ساز نشده. گولتون نزنن. خودروساز های ما افتادن توی چاه ویلی که رفسنجانی و جریان سازندگی کندن.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    12 0
    دولت درآمد زیادی داره تعرفه گمرکی واردات خودرو راحذف کنید ماشین داخلی هم ارزون میشه
  • معلم IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    26 0
    ایران خوددرو و سایپا ما را گروگان گرفته اند.بابا چرا کسی صدای ما را نمیشنوه؟ یکی بیاد ما را نجات بده.چرا پلیس 110 نمیاد کمک؟
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      4 0
      چون دست همشون تو یک کاسه است! هنوز متوجه نشدی؟ من از یک وکیل پرسیدم میشه شکایت کرد گفت بله ولی نتیجه نمیگیری!
    • محمد IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      1 0
      ولی حتما شکایت کنید!! از پروژه مارپیچ سکوت که بهتره. اعتراضتون رو قانونی ثبت کنید. با یکی دو تا شکایت اتفاقی نمی افته ولی وقتی 10 میلیون نفر شکایت کنن دیگه نمیشه لا پوشونی کرد
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    14 0
    امیدوارم از اون طرحهای نمایشی نباشه نتیجه کار سال بعد معلوم میشهاگه انحصار رو بردارن و به شرکت های خارجی اجاره تولید در ایران رو بدن همه چیز درست میشه
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    2 8
    اصلا واردات خودرو هیچ تاثیزری بر قیمت خودروهلی داخلی ندارد و نبایدم آزاد بشه رانت خواریش هزار برابره
    • ناشناس IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      4 1
      کالایی که با ارز آزاد و از محل خود متقاضی تامین شود و از خزانه ارزی گرفته نشود رانت دارد ؟ شاید برای شما منافعی نداشته باشد . ولی برای مردم منافع دارد .
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    3 0
    ازدولت کره جنوبی که زیادپول طلبکاریم بجاش ماشین واردکنین وصدبرابرقیمت اونجا بدین
  • AE ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    6 0
    بابا کشور ژاپن خودش بهترین خودرو تولید میکنه باز هم خودروهای آلمانی و کوره ای و آمریکایی وارد میکنه و همچنین کشور آلمان خودش بهترین خودروها تولید میکنه باز هم خودروهای دیگر کشورها وارد میکنه به هر حال ملتشون هم مشکلی ندارن هر کدام که بخوان میتونن بخرن چرا ملت ما فقط باید از اون آهن پارهای بی کیفیت استفاده کنه؟در سال ببینید چقدر از روی پراید تلفات میدن ملت، یه خورده به فکر مردم باشین مگر عمر آدمی چند سال هست؟این شرکتهای داخلی دارن مردم چپاول میکنن واقعا متاسفیم ،
  • عبادی IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    11 0
    کی ایران خودرو، وسآیپا ورشکسته میشوندازخدامیخوام
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      0 1
      چرا عوض اینکه اصولی برن به داد خودروسازی برسن مدیران لیبرال بندازن بیرون و از زیان خارجش کنند این طرح داده شد؟
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    9 0
    بهترین کار اینه که کارخانه های ایران خودرو و سایپا و منتاژ ماشن ها رو آتیش بزنن
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    3 0
    امیدوارم توی این طرح، مردم عادی هم بتونن برای استفاده شخصی خودرو وارد کنند وگرنه باز هم واردات میافته دست یه عده محدود و با باند بازی هرچقدر بخوان مردم رو ...
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    0 0
    ما مردم مگردرخواب ببینیم سوارخودروی روزدنیا شویم وواردات ان ازادباشد تااین خودرو سازان هستند این خواب هرگز تعبیر نخواهد شد ما لایق همین ازرده خارج شده کشورهای دنیاهستیم
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    2 0
    چرا ازاین مونتاژکاران خودرو حمایت میشود نتیجه؟اماهنوز نتوانستند یک خودروی استاندارد تولید کنند!!!
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    2 0
    من با واردات خودرو موافقم زیرا هم قیمت خودروهای داخلی پایین میاید ودست دلالان ازان کوتاه میشود وهم از لحاظ کیفیت بهتر میشوند
  • احمد IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    1 0
    اگر مجلس واردات خودرو را آزاد کند قدم مهمی برای خدمت به مردم برداشته است. خودروسازان داخلی در این مدت هم بلحاظ کیفیت و هم بلحاظ قیمت کمر مردم را شکستند! انشااله خیر نبینند.
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      0 1
      ببخشید پول واردات خودرو که ارز خارجی هست از کجا میخاد بیاد؟ با آزاد شدن واردات خودرو ، کمبود ارز و گرانی سایر اقلام بویژه ارزاق اصلی مردم مثل روغن و گوشت و ... کمر همه مردم چه اونا که خودرو میخان و چه اونا که نمیخان با شدت بیشتری خرد میشه!
  • کریم IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    0 1
    همونجور که تولید خودرو انحصاریه وارداتشم انحصاری خواهد بود گمرک هم که بماند هیچ وقت ما خوروی با کیفیت وبا قیمت قانونی خودش را نخواهیم دید
  • IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    2 0
    انشاالله یک آینده خیلی خوب پیشرفته داشته باشیم
  • یه بد. بخت IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    واردات خودرو رو دادن دست روئسای ایران خودرو و سایپا چطور انتظار دارید ارزون تر بشن اطفاقا جوری وارد میکنم که پراید 200ملیون هم بشه آخه ما داریم از دست این دو تا شرکت مینالیم چرا باید ایونا وارد کنن بابا به قرآن اینا تو مجلس نفوز دارن چچچرررررا أخه مردم بدبخت من با حقوق بازنشستگیم می‌تونستم مزدا 3بگیرم الان یه پراید گرفتم اونم خیلیا نمیتونن بخرن
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    نمایندگان محترم مردم ایرانو از دست این دو تا شرکت خودرو ساز داخلی قاتل نجات بدید
  • F IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    این انقد نادرست هستن بخاطر سرمایه خودشان هم شد این واردات را انجام نمیدن فقط حرفشو میزنن مجلس تصمیم میگره واسه مردم یه کمی خودشیرنی میکنن که بگن آره ما به فکر مردم هستم بعد خودشان هم دوزدکی تصمیماتشان را با هزار بهانه وتوجیح لغو میکنن میترسن سرمایشان ارزان بشه ،،،،
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    ما از خدا خواستیم خدا درست کنه از ان روز بترسید که صبر خدا تمام شه پس زودتر دست بکار شوید ازما گفتن بود
  • سعادت IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 0
    اگه واردات خودرو واقعا اجرا بشه مردم میتونن یک نفس راحتی بکشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس