دخالت‌های دولت مانع افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه یکی از مطالبات جدی نمایندگان را توجه به وضع معیشتی کارگران می‌داند، معتقد است که دخالت‌های دولت مانع افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم شده است.

به گزارش مشرق، کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، وضعیت حقوق و درآمد کارگران را در شأن آنها ندانست و اظهار کرد: امروز حقوق کارگران به قدری است که واقعا مایه شرمساری است.

وی تأکید کرد: یکی از مطالبات جدی نمایندگان مجلس در دوره یازدهم، توجه به وضع معیشتی و حقوق کارگران است، امروز کارگران در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند.

بیشتر بخوانید:

اجاره ماهانه واحد ۵۰ متری در تهران چند میلیون است؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه افزایش حقوق کارگران امروز متناسب با نرخ تورم نیست، گفت: اگر میزان نرخ تورم را طبق اعلام بانک مرکزی، ۴۰ درصد در نظر بگیریم، افزایش حقوق کارگران حتی در سال جاری نیز متناسب با این رقم ۴۰ درصدی افزایش نیافته است، بنابراین تجدیدنظر جدی در میزان افزایش حقوق کارگران در سال جاری ضروری است.

سرمدی اضافه کرد: معتقدم راهکارهای مناسب برای افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم باید از سوی دولت و مجلس پیش‌بینی شود، اما نکته قابل ملاحظه این است که دولت همواره با دخالت‌های بی‌جا و بی‌مورد مانع افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم شده است،؛ بنابراین، همین مسئله مانع جدی بر سرِ راه افزایش حقوق کارگران به رقم واقعی بوده است.

بیشتر بخوانید:

بابایی: حقوق کارگران با دخالت دولت، عادلانه افرایش پیدا نکرد

وی با تأکید بر اینکه حقوق کارگران همواره متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا نمی‌کند، گفت: همین مسئله موجب شده تا سطح رفاه و معیشت‌ کارگران روزبه‌روز تنزل کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: شورای عالی حقوق و دستمزد هر ساله برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران تشکیل جلسه می‌دهد که البته اغلب نیز جلسات این شورا دیرهنگام تشکیل می‌شود، اما بالاخره درصدی به حقوق کارگران اضافه می‌کنند، اما به هر جهت اعتقاد ما این است که باید متناسب با نرخ تورم حقوق کارگران افزایش یابد، البته این موضوع درباره حقوق کارمندان نیز صدق می‌کند، اما کارگران در معرض آسیب بیشتری نسبت به کارمندان هستند و باید بیشتر به آنها توجه شود.

بیشتر بخوانید:

انتقاد نمایندگان مجلس از مقدار افزایش حقوق‌ سال آینده

سرمدی با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس و پیشنهادات مطرح شده برای افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰، افزود: در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در جلسات مجلس، نسبت به عادلانه کردن حقوق کارگران و یا حداقل نزدیک شدن به نرخ واقعی تورم، ورود خواهیم کرد و پیشنهاداتی برای افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم در سال ۱۴۰۰ داریم که پس از بررسی و اخذ نظرات کارشناسی، آنها را مطرح خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

تعیین سقف معافیت مالیاتی حقوق کارمندان

وی ضمن موافقت با تشکیل شورای عالی حقوق و دستمزد برای افزایش مجدد حقوق کارگران در سال ۹۹، اظهار کرد: بنده با افزایش مجدد حقوق کارگران در سال جاری موافقم، زیرا این قشر زحمتکش بیش از سایر اقشار در شرایط موجود اقتصادی و گرانی افسارگسیخته کالاهای اساسی، مظلوم واقع شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

تلاش برای حذف دخالت دولت در تعیین افزایش حقوق کارگران

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: همواره یکی از گلایه‌های تشکل‌های کارگری این بوده که دولت در تعیین میزان حقوق و دستمزدشان دخالت می‌کند و یا اینکه بعضا جانب تشکل‌های کارگری را می‌گیرد و در این فضا کارگران نیز آزادانه نمی‌توانند نظراتشان را ابراز کنند و در نهایت حقوق کارگران به صورت حداقلی افزایش می‌یابد.

سرمدی ادامه داد: ما مخالفیم که در تعیین حقوق کارگران و میزان افزایش سالانه آن، حرف اول و آخر را وزیر و یا نماینده دستگاه دولتی بزند و یا حتی وزیر مربوطه بر روی تعیین اعضای تشکل‌های کارگری نظر بدهد، معتقدیم سازوکاری باید اندیشیده شود که در تشکل‌های کارگری و رأی‌گیری برای افزایش حقوق کارگران، وزیر هم یک رأی داشته باشد.

وی همچنین یکی از آسیب‌های جدی در تعیین میزان حقوق و دستمزد کارگران را طولانی شدن جلسات شورای عالی حقوق و دستمزد دانست و گفت: اطاله و طولانی شدن تصمیم‌گیری برای میزان افزایش حقوق کارگران مشکلاتی ایجاد می‌کند و قطعا در نهایت به نفع کارگران نخواهد بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ما هم در کمیسیون اجتماعی مجلس از تشکیل جلسه شورای عالی حقوق و دستمزد پیش از پایان سال ۹۹ برای افزایش مجدد حقوق کارگران استقبال می‌کنیم و موافق آن نیز هستیم و از طرف دیگر باید به نحوی عمل شود که دولت در تعیین میزان افزایش حقوق کارگران کمتر دخالت کند و خودِ نمایندگان تشکل‌های کارگری طبق واقعیت‌ها تعیین‌کننده باشند، این به نفع کارگران خواهد بود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    0 0
    خدا عاقبت به خیرمون کنه
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    3 0
    برای خودشان وکارمندها مثل برق 25 درصد تعین اما کارگر بدبخت از الان 6ماه هر روز بحثه چقدر اضافه بشه باید حقوق کارگری هم سطح کارمندی باشه یکسان سازی حقوقها و برسی بشه چرا خیلی جاها امسال همان حقوق پارسال را دادن وبازرسان اداره کار یک تکانی به خودشان بدهند واز پشت میز بلند بشوند.
  • علی IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    2 0
    ازشهریور ماه ۹۹ پایه حقوق کارمندان شرکت نفت ده درصد افزایش یافت،ولی حقوق کارگران را افزایش ندادند،این هم یک نوع عدالت،
  • ایمان IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    2 0
    دولت نه از حقوق کارگران دفاع میکند و نه از امنیت شغلی کارگران . . ولی در عوض دستش را خوب به منابع سازمان تامین اجتماعی باز کرده و می کند . . . دولتی ها به نظر حق و حقوق کارگر برایش هیچ اهمیتی ندارد و کار باید از جای دیگری درست شود .شاید مجلس باید کاری بکند
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    0 0
    آقا تو رو خدا حرفهایی بزنید که عملی باشه!! همه میدونن وقتی سه ماه تا آخر سال مونده برگزاری جلسه بازنگری حقوق کارگران امکانپذیر نیست. این 3 ماه رو هم نخواستیم، مثل 9 ماه قبل یه جوری میگذرونیم، شماها اگه واقعا طرفدار کارمند و کارگر هستید دولت رو ملزم کنید برای سال بعد اندازه تورمی که خودش اعلام کرده یعنی همون 40 درصد حقوق ها رو اضافه کنه، البته همه می دونیم تورم واقعی بالای 100 درصد هست!
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    0 0
    مطمئن باشید سال اینده براکشوریها ۲۵درصد به حقوقشون اضافه میشه وحداقل ۲۰ درصد هم بابت همسان سازی اضافه میشه ولی تامین اجتماعی شاید ۲۵ درصد باضافه ۲۰۰هزارتومان اضافه بشه حقوق تامین اجتماعی حداقل ۳۰درصد کمتر ازکشوری ولشکری برای همیشه خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس