محمد الحضرمی

وزیر امور خارجه دولت مستعفی یمن گفت که اهداف امارات در این کشور عربی باید با اهداف ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی همخوانی داشته باشد.

به گزارش مشرق، محمد الحضرمی، وزیر خارجه دولت مستعفی و ریاض‌نشین یمن از امارات متحده عربی خواست در باره اقدامات و اهداف خود در این کشور شفاف‌سازی کند.

شبکه الجزیره قطر چهارشنبه گزارش داد که حضرمی در تازه‌ترین موضع خود علیه امارات از این کشور خواسته در مورد اهدافش در یمن توضیح داده و اینکه این اهداف نباید در تعارض با اهداف ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی باشد.

ائتلاف ضد یمن ششم فروردین سال ۹۴ به بهانه بازگرداندن دولت مستعفی به ریاست منصور هادی به قدرت و سرکوب انقلاب در ایین کشور، به رهبری عربستان سعودی و با مشارکت فعال امارات به یمن حمله کرد. اهداف این ائتلاف از این حمله نه تنها محقق نشده است بلکه یمن به دلیل اقدامات امارات در آستانه تجزیه است.

دولت مستعفی یمن از سال ۹۶ در پایتخت عربستان سعودی مستقر است و شورای انتقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات است، تابستان سال گذشته طی سلسله حملاتی شهر عدن، پایتخت موقت این دولت را به تصرف خود درآورد و طی این مدت به رغم امضای توافق ریاض بین این شورا، دولت منصور هادی و ریاض و ابوظبی درگیری‌ها در جنوب غربی یمن ادامه دارد.

دیروز یکی از مشاوران سابق منصور هادی در باره تحولات جنوب یمن نوشت که: «عربده‌کشی منطقه‌ای به پایان خود نزدیک شده است و امارات به‌زودی یمن را ترک خواهد کرد و [نیروهای] آلت دست این کشور نه ارزشی دارند و نه وزنه‌ای هستند. ماهیت اقلیت‌های متعصب این است که از بیگانه کمک می‌گیرند و هرگاه که این اجنبی رفت، به حجم طبیعی ِ کم خود باز خواهند گشت».

توافق ریاض که سال گذشته بعد چند ماه درگیری خونین بین دولت مستعفی و شورای انتقالی با حضور سران امارات در عربستان سعودی امضا شد، خواستار تشکیل کابینه فراگیر با مشارکت وزرایی از این شوراست.

اخیرا پسر شاه سعودی و معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در دیداری که با منصور هادی داشته از او خواسته است هرچه سریعتر این کابینه را تشکیل دهد.

مسئولی در دولت مستعفی یمن درباره این دیدار به الجزیره گفته است: «عربستان سعودی بر ما فشار می‌آورد که بدون اجرا شدن کامل بعد نظامی توافق ریاض و تنها، راضی شدن ما به اجرای جزیی بعد نظامی این توافق، برای تشکیل کابینه اقدام کنیم.»

عربستان سعودی طی یک سال گذشته از سوی دولت مستعفی و افکار عمومی داخل و خارج به دلیل اقدامات شورای انتقالی جنوب و حامی آن یعنی امارات در تنگنا قرار گرفته است؛ چرا که اهداف این دو در یمن در تضاد با اهداف اولین روز حمله نظامی ائتلاف ریاض به این کشور است.

در حالی که حملات ائتلاف سعودی به دولت نجات ملی یمن که انصارالله در این دولت مشارکت دارد، نتوانسته است، این دولت را سرنگون کند، ریاض سردرگم از جنگ بی‌نتیجه و هزینه‌بر با تحمیل کابینه جدید به دنبال به حاشیه راندن دولت مستعفی و به تبع آن به حاشیه راندن درخواست‌های این دولت از ائتلاف برای بازگرداندن مقامات بی‌پایتخت به یمن است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس