سایه سنگین سازش با صهیونیست‌ها بر تحرکات ریاض در نیجر

دیدار وزیران امور خارجه پاکستان و سعودی در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در نیجر درحالی برگزار شد که سایه اختلافات دو کشور بر این نشست سنگینی می‌کند.

به گزارش مشرق، دور جدید نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به میزبانی دولت نیجر در نیامی پایتخت این کشور درحالی برگزار می‌شود که خیانت برخی از اعراب منطقه به فلسطین با آغاز روابط رسمی با رژیم اشغالگر قدس خشم مردم  و برخی مقامات کشورهای اسلامی رابرانگیخته است.

ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند: هر چند حاکمان سعودی تا الان منکر پیوستن به جمع سازشگران هستند اما برخی گمانه‌زنی‌ها ز سفر مخفیانه نتانیاهو به عربستان در هفته گذشته همزمان با سفر مایک پمپئو وزیر امور خارجه دولت ترامپ حکایت از آن دارد ریاض گام‌های نهایی را برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی برداشته است.

براساس این گزارش، وزیر امورخارجه پاکستان که برای شرکت در نشست وزرای سازمان همکاری اسلامی در نیجر بسر می‌برد، ساعاتی پیش با همتای سعودی خود دیدار کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «شاه محمود قریشی» با «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان دیدار و طرفین درخصوص موضوعات مورد علاقه، همکاری‌های دوجانبه و تازه‌ترین تحولات منطقه رایزنی کردند.

این دیدار درحالی انجام می‌شود که پس از گزارش‌های سفر مخفیانه نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان واکنش‌ها شدیدی به این تحول در پاکستان مشاهده شد و کارشناسان این کشور نسبت به موج تازه فشار بر دولت اسلام‌آباد از سوی برخی از اعراب به اصطلاح متحد برای پذیرفتن طرح سازش با تل‌آویو، ابراز نگرانی می‌کنند.

هرچند وزارت امور خارجه پاکستان سه‌شنبه گذشته گمانه‌زنی‌ها درباره هرگونه احتمال برقراری روابط این کشور با رژیم صهیونیستی را بی‌اساس و قویاً رد کرده است اما سیاستمداران پاکستانی بیم آن دارند که برخی اعراب ممکن است اسلام‌آباد را در ارتباط با طرح سازش تحت فشار قرار دهند.

براساس این گزارش‌، کشمیر از دیگر موضوعات مورد گفت وگو وزیر امور خارجه پاکستان با همتای سعودی بود ، موضوعی که طی چند ماه اخیر روابط دو کشور را با تنش‌هایی مواجه کرد و دلیل آن عدم رضایت اسلام‌آباد از رویکرد ریاض در قبال مسائل شبه‌قاره و عدم اطمینان از حمایت سعودی عنوان می‌شود.

در اواخر مردادماه امسال سخنان بی‌سابقه شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به مناسبت اولین سالگرد لغو خودمختاری منطقه کشمیر و گلایه از عدم حمایت ریاض از مواضع اسلام‌آباد، خشم سعودی‌ها را برانگیخت.

اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی هر سال و اجلاس سران، هر سه سال یک بار، برگزار می‌شود. موضوع این دور از اجلاس وزاری خارجه در پایتخت نیجر اتحاد علیه تروریسم برای صلح و توسعه است.

سازمان همکاری اسلامی دومین سازمان بین المللی پس از سازمان ملل متحد محسوب می شود که دارای ۵۷ عضو از کشور اسلامی مستقر در چهار قاره جهان است که از ۱۹۶۹ میلادی تاسیس شده و به عنوان صدای جمعی جهان اسلام و تضمینی برای حفاظت و حمایت از منافع آنها، ترویج صلح بین‌المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان شناخته می شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس