کد خبر 1148671
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۸
نوشیدنی زنجبیل و لیمو

در شرایطی که مصرف زنجبیل و لیموترش به صورت جداگانه نیز فواید جالب توجهی را برای سلامت انسان ارائه می‌کند، اما ترکیب این دو ماده غذایی هرچه بیشتر وضعیت و عملکرد سلول‌های بدن را بهبود می‌بخشد.

به گزارش مشرق، قدرت شفابخشی زنجبیل برای قرن‌ها مورد توجه فرهنگ‌های مختلف قرار بوده است. زنجبیل از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف مانند پتاسیم، منگنز، مس و منیزیم است. افزودن لیمو ترش به زنجبیل می‌تواند سطح جدیدی از فواید را ارائه کند. بر همین اساس، شما می‌توانید مصرف نوشیدنی زنجبیل لیمو را مد نظر قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

داروهای گیاهی چه خواص و فوایدی دارند؟

فواید سلامت نوشیدنی زنجبیل لیمو از تقویت سیستم ایمنی تا کمک به بهبود شرایط دستگاه گوارش و مبارزه با سرطان را شامل می‌شود.

در شرایطی که مصرف زنجبیل و لیموترش به صورت جداگانه نیز فواید جالب توجهی را برای سلامت انسان ارائه می‌کند، اما ترکیب این دو ماده غذایی هرچه بیشتر وضعیت و عملکرد سلول‌های بدن را بهبود می‌بخشد.

بهبود گوارش

پژوهشگران بر این باورند از آنجایی که زنجبیل و متابولیت‌های آن در دستگاه گوارش جمع می‌شوند، بسیاری از فواید آن بر روده متمرکز است.

بیشتر بخوانید:

تقویت سیستم ایمنی بدن با طب سنتی

زنجبیل یک محرک گوارشی است، به این معنی که موجب جریان شیره‌های گوارشی شده و روند گوارش غذا را بهبود می‌بخشد.

مطالعات نشان داده اند که زنجبیل تولید تریپسین و لیپاز پانکراسی، دو آنزیمی که به ترتیب در گوارش پروتئین و چربی نقش دارند را تحریک می‌کند. همچنین، یک مطالعه نشان داد که زنجبیل تحرک معده در شرکت کنندگان سالم را افزایش می‌دهد.

همچنین، زنجبیل تولید شیره‌های گوارشی مانند اسید هیدروکلریک از معده و صفرا از کبد و کیسه صفرا را تحریک می‌کند و از این طریق می‌تواند به بهبود شرایط گوارش کمک کند. این شرایط، زنجبیل را به یک مکمل مطلوب پس از مصرف یک وعده غذایی نسبتا بزرگ تبدیل می‌کند.

از نظر درمان اختلالات دستگاه گوارش، زنجبیل برای افرادی که دچار نفخ یا یبوست شده اند، مفید است. مطالعه‌ای که در نشریه the Journal of the Medical Association of Thailand منتشر شد، نشان داد که زنجبیل می‌تواند به آرامش روده طی شعله‌ور شدن سندرم روده تحریک‌پذیر کمک کند. مطالعات دیگر به نتایجی مشابه رسیده و مشخص شد که زنجبیل به تسکین سندرم روده تحریک پذیر در بیش از ۵۳.۳ درصد شرکت کنندگان کمک کرده است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

زنجبیل یک گیاه دارویی فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. این تا حد زیادی با تراکم بالای آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهاب موجود در این ماده غذایی مرتبط است.

التهاب مزمن استرس زیادی را به سیستم ایمنی بدن واد کرده و توانایی آن برای ارائه عملکرد درست و مبارزه با بیماری را کاهش می‌دهد.

مولکول‌های زیست‌فعال زنجبیل مانند جینجرول به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کنند که این مولکول‌های مضر در ابتلا به بیماری قلبی، بیماری‌های انحطاط عصبی، سرطان و پیری نقش دارند. شما با مصرف زنجبیل به کاهش خطر این بیماری‌ها از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک می‌کنید.

از سوی دیگر، لیمو ترش سرشار از ویتامین C، یک آنتی اکسیدان طبیعی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این ماده غذایی از خواص ضد ویروس و ضد باکتری نیز سود می‌برد.

کمک به کاهش حالت تهوع

قرن هاست که زنان باردار از زنجبیل به منظور کمک به رفع حالت تهوع و استفراغ استفاده می‌کنند و علم نیز اثربخشی آن را تایید کرده است.

چندین مطالعه نشان داده اند که مصرف زنجبیل روشی موثر و بی خطر برای کمک به پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ طی دوران بارداری است.

حتی یک مطالعه نشان داد که زنجبیل می‌تواند به اندازه دیمن هیدرینات در درمان حالت تهوع و استفراغ طی دوران بارداری موثر عمل کرده و عوارض جانبی کمتری نیز داشته است.

همچنین، زنجبیل برای مقابله با حالت تهوع مرتبط با شیمی درمانی توصیه شده است.

لیمو ترش نیز یک درمان محبوب برای بیماری صبحگاهی و حالت تهوع است، زیرا حاوی اسیدهای خنثی کننده است که ترکیبات بی کربناتی را شکل داده و به تسکین حالت تهوع کمک می‌کنند.

بهبود عملکرد کلیه

زنجبیل و لیمو ترش هر دو به بهبود عملکرد و وضعیت کلیه‌ها کمک می‌کنند.

در مطالعاتی با حضور موش‌های مبتلا به دیابت، زنجبیل به میزان قابل توجهی ظرفیت آنتی اکسیدانی در موش‌های تغذیه شده با این ماده را افزایش داد. همچنین موش‌های مبتلا به دیابت که مکمل زنجبیل دریافت کرده بودند به طور قابل توجهی کاهش در نفروپاتی، یک بیماری کلیه که به واسطه آسیب دیدن رگ‌های خونی کوچبک شکل می‌گیرد، را تجربه کردند؛ و اگر از جمله افراد مبتلا به سنگ‌های کلیه هستید، توجه داشته باشید که لیموها می‌توانند به پیشگیری از سنگ‌های کلیه کمک کنند. لیمو ترش حاوی سیترات است که به پیشگیری از انباشت کلسیم و تشکیل سنگ در کلیه کمک می‌کند.

کاهش التهاب

یکی از فواید چشمگیر نوشیدنی زنجبیل لیمو توانایی آن در کاهش التهاب مزمن در بدن است.

زنجبیل یک ضد التهاب شناخته شده است. این ماده غذایی حاوی ترکیبات ضد التهاب به نام جینجرول است که تولید اکسید نیتریک را مهار می‌کنند. در شرایط عادی، اکسید نیتریک موجب تشکیل رادیکال‌های آزاد مضر به نام پروکسی نیتریت‌ها می‌شود که موجب التهاب و آسیب سلول‌ها و اندام‌ها می‌شوند.

جینجرول روی گیرنده‌های وانیلوئیدی که روی پایانه‌های عصبی حسی ما قرار دارند نیز اثر می‌گذارد. پژوهشگران دریافتند که زنجبیل می‌تواند به طور مستقیم بر مسیرهای درد تاثیرگذار باشد و همچنین التهاب را تسکین دهد که خود موجب درد محسوب می‌شود.

آنتی اکسیدان‌های موجود در لیمو ترش نیز عوامل ضد التهاب قدرتمندی هستند که رادیکال‌های آزاد را شکار می‌کنند. رادیکال‌های آزاد به طور معمول واکنش التهابی را افزایش می‌دهند.

محافظت در برابر سرطان

چندین مطالعه پتانسیل ضد سرطانی زنجبیل و نقش آن در مبارزه با سرطان‌های ریه، پروستات، روده بزرگ، پستان، پوست و پانکراس را بررسی کرده اند.

بار دیگر، ترکیب زیست‌فعال جینجرول که به میزان زیاد در زنجبیل خام وجود دارد تا حدی زیادی در این زمینه نقش دارد.

جینجرول نشان داده است که آثار NF-kB و انواع مختلفی از عوامل دیگر که رشد سلول‌های سرطانی را تحریک می‌کنند، مهار می‌کند.

مطالعات دیگر نشان داده اند که زنجبیل موجب آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلولی) در سلول‌های سرطان می‌شود.

لیمو ترش و دیگر میوه‌های خانواده مرکبات نیز توانایی بالقوه خود در کاهش خطر سرطان را نشان داده اند.

برخی مطالعات نشان داده اند افرادی که مرکبات بیشتری مصرف می‌کنند با خطر کمتر ابتلا به سرطان مواجه هستند. پژوهشگران بر این باورند که ترکیبات گیاهی خاص موجود در لیمو مانند لیمونن و نارینژنین می‌توانند آثار ضد سرطانی داشته باشند.

کمک به کاهش وزن

زنجبیل اغلب در مکمل‌های چربی سوز استفاده می‌شود، زیرا می‌تواند به تقویت متابولیسم کمک کند. پژوهش‌ها نشان داده اند که مصرف زنجبیل با مواد غذایی دیگر به افزایش اثر گرمایی آن مواد غذایی کمک می‌کند، از این رو، به کالری سوزی بیشتر منجر می‌شود.

یک متاآنالیز از مطالعاتی که فواید کاهش وزن زنجبیل را بررسی کرده بودند، نشان داد که زنجبیل از اثر چشمگیری بر وزن و چربی شکم برخوردار است.

تقویت جذب مواد مغذی

افراد بسیاری همه مواد مغذی موجود در غذاهای مصرفی خود را جذب نمی‌کنند. در حقیقت، یک فرد عادی چیزی بین ۱۰ تا ۹۰ درصد ویتامین‌ها و مواد معدنی را از غذای مصرفی خود جذب می‌کند.

زنجبیل به بهبود عملکرد گوارش و متابولیسم غذا کمک می‌کند، از این رو، اگر با دشواری در جذب مواد مغذی مواجه هستید، زنجبیل یک افزودنی خوب به رژیم غذایی است.

ویتامین C در لیمو نیز جذب آهن از گیاهان را تقویت می‌کند، از این رو، اگر زنجبیل و لیمو ترش را با مواد غذایی گیاهی مانند چغندر ترکیب کنید، در واقع به بدن در جذب آهن بیشتر از این ماده غذایی کمک خواهید کرد.

کمک به حذف سلولیت

زنجبیل و لیمو ترش به دلیل قابلیت‌های خود در کاهش سلولیت شناخته شده هستند.

زنجبیل و لیمو به پاکسازی و تقویت سیستم لنفاوی کمک می‌کنند که سیستم اصلی مسئول تولید سلولیت در بدن است.

از آنجایی که سلولیت یک محصول جانبی ناشی از انسداد سیستم لنفاوی است، بهتر است با تحریک جریان لنفاوی درمان شود.

زنجبیل و لیمو گزینه‌های خوبی برای بهبود شرایط و عملکرد سیستم لنفاوی هستند. اسیدهای موجود در لیمو ترش و ویژگی‌های گرم کنندگی زنجبیل به تجزیه سموم در رگ‌های لنفاوی کمک کرده و جریان لنفاوی را بهبود می‌بخشند.

کمک به کاهش قند خون

زنجبیل به کاهش قند خون کمک می‌کند که این مورد برای افراد مبتلا به دیابت، آن‌هایی که در تلاش برای کاهش وزن خود هستند یا هر دو مفید است.

مطالعه‌ای با حضور افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که مصرف تنها دو گرم پودر زنجبیل در روز به کاهش سطوح قند خون به میزان ۱۲ درصد کمک کرده و HbA ۱ c (نشان دهنده سطح قند خون بلند مدت) را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است. طی یک بازه زمانی ۱۲ هفته ای، این به کاهش ۱۰ درصدی سطوح قند خون منجر شد.

آبلیمو نیز نشان داده است که به افراد مبتلا به دیابت در کنترل علائم خود، به ویژه زمانی که با وعده‌های غذایی مصرف شود، کمک می‌کند. پژوهشگران دانشگاه پاریس ساکلی دریافتند که آبلیمو فعالیت دستگاه گوارش بدن را کند کرده و از این رو، تبدیل کربوهیدرات‌ها به قند با تاخیر صورت می‌گیرد.

مطالعه پژوهشگران دانشگاه پاریس ساکلی نشان داد که آبلیمو می‌تواند به کنترل جهش قند خون که اغلب پس از یک وعده غذایی بزرگ رخ می‌دهد، کمک می‌کند.

طرز تهیه نوشیدنی زنجبیل لیمو

آماده کردن نوشیدنی زنجبیل لیمو کار دشواری نیست. شما می‌توانید از یک دستگاه آبمیوه گیری یا مخلوط کن سرعت بالا برای تهیه این نوشیدنی استفاده کنید.

نوشیدنی زنجبیل لیمو

مواد لازم:

یک چهارم فنجان زنجبیل خام با پوست

دو عدد لیمو ترش بدون پوست

روش تهیه:

آب زنجبیل و لیمو را با استفاده از یک دستگاه آبمیوه گیری گرفته یا آن‌ها را در یک دستگاه مخلوط کن ترکیب کرده و سپس از یک صافی عبور دهید.

این نوشیدنی را بلافاصله مصرف کنید.

نوشیدنی زنجبیل لیمو سیب

اگر عطر و طعم نوشیدنی زنجبیل لیمو برای شما جذاب نیست می‌توانید مقداری سیب به این ترکیب اضافه کنید.

مواد لازم:

یک چهارم فنجان زنجبیل خام با پوست

یک عدد لیمو بدون پوست

دو عدد سیب

روش تهیه:

آب مواد تشکیل دهنده را با استفاده از یک دستگاه آبمیوه گیری گرفته یا آن‌ها را در یک دستگاه مخلوط کن ترکیب کرده و سپس از یک صافی عبور دهید.

این نوشیدنی را بلافاصله مصرف کنید.

نوشیدنی زنجبیل لیمو سیب هویج

این نوشیدنی گزینه‌ای فوق العاده برای تقویت سوخت و ساز بدن هنگام صبح است.

مواد لازم:

یک چهارم فنجان زنجبیل خام با پوست

یک عدد لیمو بدون پوست

یک عدد سیب

سه هویج متوسط بدون پوست

روش تهیه:

آب مواد تشکیل دهنده را با استفاده از یک دستگاه آبمیوه گیری گرفته یا آن‌ها را در یک دستگاه مخلوط کن ترکیب کرده و سپس از یک صافی عبور دهید.

این نوشیدنی را بلافاصله مصرف کنید.

نوشیدنی زنجبیل لیمو کرفس

آب کرفس به تنهایی نیز یک نوشیدنی خوب برای مصرف هنگام صبح است، اما با افزودن زنجبیل و لیمو می‌توانید فواید آن را هرچه بیشتر افزایش دهید.

مواد لازم:

یک چهارم فنجان زنجبیل خام با پوست

یک عدد لیمو بدون پوست

۱۰ شاخه کرفس

روش تهیه:

آب مواد تشکیل دهنده را با استفاده از یک دستگاه آبمیوه گیری گرفته یا آن‌ها را در یک دستگاه مخلوط کن ترکیب کرده و سپس از یک صافی عبور دهید.

این نوشیدنی را بلافاصله مصرف کنید.

نوشیدنی زنجبیل لیمو زردچوبه

این ترکیب ضد التهاب می‌تواند به واقع شرایط بخش‌های مختلف بدن را بهبود ببخشد. شما می‌توانید اندکی شیرین کننده طبیعی مانند عسل را در صورت تمایل به این نوشیدنی اضافه کنید.

مواد لازم:

یک چهارم فنجان زنجبیل خام با پوست

یک عدد لیمو بدون پوست

یک چهارم فنجان زردچوبه خام با پوست

روش تهیه:

آب مواد تشکیل دهنده را با استفاده از یک دستگاه آبمیوه گیری گرفته یا آن‌ها را در یک دستگاه مخلوط کن ترکیب کرده و سپس از یک صافی عبور دهید.

این نوشیدنی را بلافاصله مصرف کنید.

بهترین زمان برای مصرف نوشیدنی زنجبیل لیمو

در شرایطی که مصرف نوشیدنی زنجبیل لیمو در هر زمان از روز ضرری ندارد، به طور معمول مصرف آن با معده خالی عملکرد بهتری را ارائه خواهد کرد. زمانی که این نوشیدنی با معده خالی هنگام صبح مصرف شود، شیره‌های گوارشی به کار افتاده و صبحانه و دیگر وعده‌های غذایی در طول روز بهتر جذب بدن می‌شوند.

اگر نمی‌توانید این نوشیدنی را هنگام صبح مصرف کنید، همچنان می‌توانید از فواید مصرف آن در ادامه روز بهره‌مند شوید. فقط به خاطر داشته باشید که این نوشیدنی را با معده نسبتا خالی مصرف کنید. آبمیوه‌ها و آب سبزیجات به طور معمول زمانی که معده در حال گوارش غذاهای دیگر نیست، بهتر جذب شده و بهترین عملکرد را ارائه می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر حدود ساعت ۱۲ یا یک بعد از ظهر ناهار می‌خورید، نوشیدنی زنجبیل لیمو را حداقل با دو تا سه ساعت فاصله یعنی ساعت سه تا چهار بعد از ظهر مصرف کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • چنگیز US ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    1 0
    با سلام صبح بخیر بسیار بسیار از زحمتی که برای ارتقا سلامت عمومی تقبا میفرمایید ممنون و سپاسگزارم مطمنا خدا و طبیعت پاسخ اینگونه زحمتها و خدمات خداپسندانه به شما خواهد داد . لطفا امکان ذخیره مطالب بصورت pdf را در کنا ارسال اگر امکانش هست بگنجانید و در ضمن ارسال برای دوستان در تلگرام مسلزم فیلتر شکن هست لطفا امکان ارسال در واتساپ یا هر پیام رسان بدون فیلترشکن رو اگر میتونید فراهم کنید . درود بر شما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس