کد خبر 1148668
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۱
قند و شکر نمایه

مصرف بیش از حد هر ماده غذایی برای سلامتی مضر است بنابراین لازم است در مصرف هر ماده غذایی حداعتدال رعایت شود.

به گزارش مشرق، مغز بیش از هر عضوی در بدن انسان انرژی مصرف می‌کند و گلوکز منبع اصلی سوخت آن است. اما چه اتفاقی می‌افتد اگر مغز در معرض مقدار زیادی قند قرار بگیرد؟

در انسان، غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا مناطقی از مغز را که با پاسخ پاداش مرتبط است فعال کرده و احساس گرسنگی شدیدتری را در مقایسه با غذاهای کم قند تحریک می‌کنند. غذاهایی که باعث افزایش بیشتر گلوکز در خون می‌شوند، در مغز اعتیاد ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

حداکثر میزان مصرف شکر در روز چقدر است؟

تحقیقات منتشرشده در مجله تغذیه بالینی آمریکا با استفاده از شاخص گلیسمی (GI) اندازه‌گیری چگونگی تبدیل برخی غذاها به قند در بدن این روند را آزمایش کرد و دریافت که خوردن یک وعده غذایی با GI بالا باعث فعالیت بیشتر مغز در مناطق درگیر در رفتار خوردن، پاداش و ولع خوردن می‌شود.

اعتیاد به قند

مطالعات در مورد فعالیت مغز شواهدی را تأیید کرده‌اند که می‌گوید پرخوری سیستم پاداش مغز ما را تغییر می‌دهد، و باعث پرخوری بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

۹ خوراکی دوست داشتنی که حکم سَم را برای قلب دارد

با گذشت زمان، مقادیر بیشتری از همان ماده مورد نیاز است تا به همان سطح پاداش برسد. مطالعات نشان می‌دهند که پرخوری منجر به کاهش پاسخ پاداش و بدتر شدن اعتیاد به غذاهای غنی از قند، نمک و چربی می‌شود.

یک مطالعه منتشرشده در PLoS One نشان داد که غذاهای شیرین می‌توانند اعتیاد آورتر از کوکائین باشند!

قند چه تاثیر بر مغز دارد

قند زیاد برای کل بدن مضر است. حتی یک مورد افزایش گلوکز در جریان خون می‌تواند برای مغز مضر باشد، و در نتیجه آن عملکرد شناختی کند و حافظه و توجه کم می‌شود.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف زیاد قند باعث التهاب در مغز و منجر به مشکلات حافظه می‌شود. اما خبر خوب این است که این آسیب التهابی ناشی از قند ممکن است دائمی نباشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ در مجله Appetite نشان داد که با پیروی از یک رژیم غذایی کم قند و GI پایین، می‌توان آسیب حافظه ناشی از مصرف قند را برطرف کرد.

به علاوه، تحقیقات منتشرشده در مجله Nutrients نشان داد که کاهش مصرف قند و دریافت مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ و کورکومین باعث بهبود حافظه فعال می‌شود.

قند بر خلق و خو تأثیر دارد

قند بر روحیه نیز تأثیر می‌گذارد. بر اساس یک مطالعه شاملِ تصویربرداری از مغز، معلوم شد در جوانان سالم، توانایی پردازش احساسات با افزایش گلوکز خون به خطر می‌افتد.

مطالعه دیگری که در Diabetes Care منتشر شد نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در هنگام افزایش قند خون حاد احساس غم و اضطراب بیشتری دارند.

مصرف قند توانایی ذهنی را مهار می‌کند

افزایش گلوکز خون به عروق خونی آسیب می‌رساند. آسیب رگ‌های خونی مهم‌ترین علت عوارض عروقی دیابت است که منجر به مشکلات دیگری مانند آسیب به رگ‌های خونی مغز و چشم‌ها می‌شود.

مطالعات انجام شده روی بیماران دیابتی، آسیب پیشرونده مغز را نشان می‌دهند که منجر به نقص در یادگیری، حافظه، سرعت حرکت و سایر عملکردهای شناختی می‌شود. حتی در کسانی که دیابت ندارند، مصرف بیشتر قند با نمره پایین‌ترِ تست‌های عملکرد شناختی همراه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس