کد خبر 1111381
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰
دیابت در کودکان

یک فوق تخصص غدد، با بیان اینکه کودکان مبتلا به دیابت نوع یک آب زیاد می‌نوشند و ادرار زیاد دارند، عنوان کرد: دیابت نوع دو نیز در کودکان وجود دارد، اما عامل اصلی آن چاقی است.

به گزارش مشرق، احیا زری دوست فوق تخصص غدد،  بیماری دیابت را ناشی از عدم توانایی بدن در مدیریت قند خون دانست و اظهار کرد: مردم بیشتر با دیابت نوع دو رو به رو هستند و علائم و عوارض آن را نمی‌شناسند، اما دیابت نوع یک در کودکان شایع‌تر است.

وی با بیان اینکه دیابت نوع یک به واسطه اختلال در تولید انسولین در کودکان ایجاد می‌شود، تصریح کرد: انسولین هورمون اساسی بدن است که باعث ورود قند خون به داخل سلول‌ها و سوخت و ساز بدن می‌شود. در واقع انرژی اصلی بدن به دنبال سوختن گلوکز (قند) به وجود می‌آید که توسط انسولین مدیریت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

WHO: کودکان ۶-۱۱ ساله هم باید در مواقعی ماسک بزنند

این فوق تخصص غدد و متابولیسم، دیابت در کودکان را ناشی از فقدان انسولین دانست و گفت: اگر بدن کودک نتواند انسولین تولید کند، دچار دیابت نوع یک می‌شود؛ البته دیابت نوع دو نیز در کودکان وجود دارد، اما عامل اصلی آن چاقی است.

زری دوست، با بیان اینکه در دهه اخیر با افزایش بروز چاقی در کودکان مواجه هستیم، اضافه کرد: تغییرات سبک زندگی موجب شده چاقی در کودکان شیوع پیدا کند و لذا شاهد افزایش ابتلا به دیابت نوع دو در کودکان باشیم، اما دیابت نوع یک شیوع بیشتری دارد.

وی از نوزادی تا ۲۰ سالگی را رده سنی ابتلا به دیابت نوع یک دانست و تصریح کرد: در دیابت نوع یک بدن قادر به تولید انسولین نیست، زیرا سیستم ایمنی بدن علیه خودش فعال شده و سلول‌هایی که در لوزالمعده تولید انسولین را بر عهده دارند، کاهش می‌دهد. زمانی که میزان انسولین به ۳۰ تا ۴۰ درصد در بدن می‌رسد، کودک دچار علائم می‌شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم، با بیان اینکه کودکان مبتلا به دیابت نوع یک آب زیاد می‌نوشند و ادرار زیاد دارند، عنوان کرد: چنین کودکانی مرتب دستشویی می‌روند و حتی دچار شب اداری می‌شوند؛ در حالی که قبلا شب اداری نداشتند و به واسطه اینکه بدن آنان توانایی حفظ قند را ندارد، کاهش وزن پیدا می‌کنند.

وی کاهش انسولین در بدن را موجب افزایش اسید خون دانست و متذکر شد: اگر کودکان دارای علائم دیابت نوع یک درمان را سریعا آغاز نکنند، بسیار بدحال می‌شوند، اما در دیابت نوع دو روند آرام است و از طریق تست قند خون می‌توانیم درمان را آغاز کنیم.

زری دوست، ۲۰ درصد دیابت نوع یک در کودکان را ژنتیکی دانست و اضافه کرد: در ۸۰ درصد موارد این بیماری خود به خود شروع می‌شود و می‌تواند ناشی از بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و واکنش نسبت به آنتی ژن‌ها باشد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم، با بیان اینکه عدم کنترل مناسب قند خون می‌تواند به چشم و قلب و عروق و اعصاب و کلیه آسیب بزند، اظهار کرد: هیچ عضوی در بدن از قند خون در امان نیست و امکان نارسایی و اختلال عملکرد وجود دارد لذا بیماران دیابتی مصرف مرتب داروها را فراموش نکنند.

وی با تاکید بر لزوم کنترل وزن به ویژه در دیابت نوع دو، یادآور شد: چاقی با دیابت نوع دو رابطه مستقیم دارد، اما در دیابت نوع یک شاهد لاغر شدن کودکان هستیم لذا والدین به دنبال افزایش وزن در کودکان خود نباشند، زیرا کودکان به صورت طبیعی نیاز بدنشان به مواد غذایی را تامین می‌کنند و نباید با روش‌های نادرست کودکان را وادار به زیاد خوردن کرد.

زری دوست، با بیان اینکه کودکان لاغر معمولا عادت به پرخوری می‌کنند و دچار اضافه وزن می‌شوند، خاطرنشان کرد: این روزها که با بیماری کرونا مواجه هستیم و کودکان بیشتر در خانه هستند، نباید ورزش را فراموش کنند و لذا روزانه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه نرمش کردن در داخل خانه هم می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    1 0
    ورزش اونم توی آپارتمان راه می رویم همسایه پایین آه و ناله اش بلند است حالا ورزش و نرمش اونم بچه ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس