ایران آمریکای لاتین

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا با بیان اینکه رابطه با آمریکای لاتین برای ما قدرت و ثروت به همراه دارد، گفت: نباید رابطه با کشورهای این منطقه را فراموش کنیم.

به گزارش مشرق، احمد سبحانی سفیر پیشین ایران در ونزوئلا روز چهارشنبه پنجم آذر ماه در گفت‌وگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه آیا انگیزه ایران در ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین فقط به واسطه دشمنی با آمریکا است؟ اظهار داشت: آمریکای لاتین فرصتی برای تمام جهان است، بخش بزرگی از غلات دنیا توسط کشورهای آمریکای لاتین تامین می‌شود و ما به عنوان یکی از بنیانگذاران اوپک با ونزوئلا در تشکیل این سازمان شریک بودیم و برای تجدید حیات این سازمان بسیار تلاش کردیم.

بیشتر بخوانید:

کودتای آمریکا در بولیوی چگونه شکست خورد؟

وی افزود: در حال حاضر هم اوپک گازی با حضور کشورهای مختلف آمریکای لاتین تشکیل شده است. ما غلات را  از کشورهای برزیل و آرژانتین حتی چند دهه قبل از انقلاب وارد می‌کردیم. مردم این کشورها مهاجرپذیر و بسیار صمیمی و مهمان‌دوست هستند و ایرانیان را به راحتی می‌پذیرند. ما به دلیل قرابت اخلاقی و فرهنگی شرایط بهتری نسبت به دیگر کشورها داریم، بنابراین می‌توانیم روابط بهتری با کشورهای آمریکای لاتین برقرار کنیم.

سبحانی با اشاره به گسترش روحیه ضد استکباری در کشورهای آمریکای لاتین اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت ضد استکباری هم مزید بر علت شده تا ما بتوانیم روابط گسترده‌تری با آنها داشته باشیم. اگر چه جمهوری اسلامی در سالیان قبل با این کشورها رابطه اقتصادی داشته، اما در آن زمان ما فقط یک وارد کننده بودیم. در حال حاضر کانتینرهای جنس‌های ایرانی وارد این کشورها می‌شود و تا به حال هم پول تمامی صادرات ما به کشور برگشته است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برجام باعث شد ما تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام بگذاریم، گفت: ما در دولت‌های هشتم، نهم و دهم رابطه بسیار خوبی با این کشورها داشتیم. معتقدم اگر ما بهترین رابطه را هم با غرب داشته باشیم، نباید رابطه با کشورهای آمریکای لاتین را فراموش کنیم. آنها همپیمان‌های ما در صحنه‌های بین‌المللی هستند، رابطه با آنها برای ما قدرت و ثروت به همراه دارد. اگرچه سفر آقای ظریف دیرهنگام انجام شد، اما این سفر دوجانبه و کامل بود و تجدید رابطه‌ای بود که باعث می‌شود بیشتر به رابطه با این کشورها بیندیشیم و این رابطه را قوی‌تر کنیم.

سبحانی در ادامه در ارتباط با کمک پهپادی ایران به ونزوئلا خاطرنشان کرد: سه کشور کلمبیا، اکوآدور و برزیل پهپادهایی با قیمت بسیار بالا و کیفیتی پایین را از رژیم صهیونیستی خریدند. وقتی دیگر کشورها پهپاد دارند، ونزوئلا هم حق دارد برای مسائل مختلف کشورش از جمله گشت زنی و نگهبانی بر روی جنگل‌ها و مشاهده لکه‌های نفتی از پهپاد استفاده کند. اگر ونزوئلا بخواهد از ایران پهپاد بخرد، حتما استقبال خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: زمانی کشورهای آمریکای لاتین حیات خلوت آمریکا بودند. مدتی از نظر سیاسی و برخی زمان‌ها از منظر سیاسی افکار عمومی توسط آمریکایی‌ها هدایت می‌شد. ولی وقتی کارخانه‌های ما در این کشورها تاسیس شد، عملا آمریکایی‌ها دیگر نتوانستند تاثیر قبل را بر افکار عمومی این کشورها داشته باشد. آنها با وجودی که مسیحی هستند، احترام زیادی برای مسلمانان قائل هستند. 

سبحانی افزود: روزی آقای احمدی نژاد و آقای چاوز در مشهد مقدس درباره ظهور امام زمان(عج) صحبت می‌کردند به ایشان گفته شد ما اعتقاد داریم روزی امام زمان (عج) برای برقراری عدل و داد ظهور می‌کنند و دست در دست حضرت مسیح جهان را پر از عدل و داد می‌کنند. این جمله به دل چاوز نشست و در جلسه‌ای که پخش سراسری تلویزیونی داشت و محمود عباس هم در آنجا حضور داشت، گفت که جهان پر از ظلم و ستم شده مهدی بیا، حضرت عیسی بیا. این جهان بیش از گذشته به شما نیاز دارد.

وی درباره شخصیت چاوز هم گفت: چاوز یک مسیحی بود و مسیحی هم از این دنیا رفت. وی ارادت زیادی به مسلمانان و عقاید اسلامی داشت. یکی از کمونیست‌های بزرگ منطقه می‌گفت ما اسلامی که شما می‌گویید را قبول داریم. مردم  آمریکای لاتین بسیار علاقه‌مند شنیدن سخنرانی‌های حق طلبانه و ایرانی هستند. وقتی عمید زنجانی رئیس دانشگاه تهران به ونزوئلا آمد، حتی مخالفان حکومت هم ایشان را به کنفرانس دعوت می‌کردند. در زمان زلزله بم هم ونزوئلایی‌ها بسیار به ما کمک کردند.

* طباطبایی: بولیوی کشوری همسو با ما 

سیدرضا طباطبایی سفیر پیشین ایران در بولیوی و مکزیک هم طی اظهاراتی در گفت‌وگو با این برنامه با تاکید بر لزوم دیپلماسی بسیار فعال ایران با کشورهای آمریکای لاتین گفت: ما باید در دیپلماسی عمومی خیلی فعال باشیم تا این روابط گسترش یابد.

وی افزود: امروزه بحث دیپلماسی کشورهای قدرتمندی مثل ایران فقط منوط با یک کشور و یا کشورهای دوست نیست. فاصله (فیزیکی) در این بین مهم نیست، بلکه از رابطه‌ای در جهت منافع ملی که جنبه اثباتی و نفی دارد باید استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

مورالس: مردم آمریکا به فاشیسم و نژادپرستی «نه» گفتند

طباطبایی درباره بولیوی اظهار داشت: بولیوی کشوری محصور در خشکی است که با ما فاصله زیادی دارد. به دلیل اینکه نمی‌تواند از حمل و نقل دریایی استفاده کند رابطه تجاری با این کشور هزینه زیادی در بر دارد. بولیوی کشوری همسو با ما است. در این کشور کسانی که لباس سرخپوستی می پوشیدند حق نداشتند در شهر رفت و آمد کنند و طبقه حکمران حکومتی سفیدپوست بودند. مورالس در حدود ۱۵ سال پیش از جمعیت اکثریت بومی که همیشه تحت ظلم بودند بر سر کار آمد. وی با شیوه‌ای دموکراتیک و با تبلیغاتی که انجام داد توانست رئیس جمهور شده و دست آمریکایی‌ها را از منابع زیرزمینی این کشور کوتاه کند.

طباطبایی با اشاره به اینکه بولیوی سرشار از منابع نفتی و گازی است خاطرنشان کرد: با آغاز ریاست جمهوری بولیوی مدیریت یکپارچه‌ای برای کنترل این دوره در مدیریت این منابع در این کشور وجود نداشت، در ان زمان بود که جمهوری اسلامی با استفاده از فرصت به کمک مسئولان این کشور شتافت و در مدیریت این نعمت‌های الهی به آنها کمک کرد.

سیدرضا طباطبایی سفیراسبق ایران در بولیوی و مکزیک در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه ایرانیان روحیه سلحشوری و ظلم ستیزی دارند، آیا این حس که به طور طبیعی بین ما و این کشورها وجود دارد می‌تواند به یک قطب نوظهور در معادلات جهانی منجر شود؟ گفت: این قطب چندی است که تشکیل شده ولی از این به بعد به ما بستگی دارد که تا چه حد بتوانیم این روابط را گسترش دهیم. بیش از ۹۰ درصد سرخپوستان با ورود اروپاییان به این کشورها کشته شدند. سرخپوستان مردمانی بسیار خوب هستند، منتهی ما باید در دیپلماسی عمومی خیلی فعال باشیم تا این روابط گسترش یابد. 

وی درباره فعالیت‌های سفارت ایران در بولیوی در گسترش روابط بین دو کشور گفت: اولین کار ما ارتباط هیسپان تی وی با شبکه‌ای در بولیوی بود تا تولیدات هیسپان تی وی در آنجا پخش شود. مصاحبه با مطبوعات و ارائه گزارش هفتگی و ایجاد صفحه خانگی درباره ایران و تحولات آن از دیگر اقدامات ما در بولیوی بود. البته درصدد بودیم که برنامه‌های هیسپان تی را برای دیگر کشورهای آمریکای لاتین هم پخش کنیم که متاسفانه مشکلات مالی به ما اجازه نداد.

طباطبایی درباره برنامه‌های سفارت در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: به علت دوری راه مهمانی از مرکز نداشتیم ولی سخنرانی هایی از مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری پخش می شد. ما روز ۲۲ بهمن و ایام نوروز را جشن می‌گرفتیم و مسلمانان را هم به مناسبت‌های مختلف دعوت می‌کردیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دانیال IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    1 0
    گسترش حداکثری روابط با آمریکای لاتین انقلابی
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    0 0
    به به پدر ساشا خان اره برای شما و‌اقا زاده گلتون خیلی ثروت داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس