ایران آمریکای لاتین

یک نشریه آمریکایی مدعی شد ایران در تلاش است تا فعالیت‌های ضدآمریکایی و نفوذ خود را در آمریکای لاتین احیا کند.

سرویس جهان مشرق - فارین پالیسی در مقاله‌ای به قلم استیون جانسون مشاور ارشد امور آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب در مؤسسه بین‌المللی ریپابلیکن و دستیار اسبق معاون دفاع آمریکا در امور نیمکره غربی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ میلادی نوشت: در حالی که ماجراجویی‌های ایران در نیمکره غربی در حال فراموشی بودند، این کشور به طور غیرمنتظره‌ای به کمک ونزوئلا آمد. با اینکه چنین اقداماتی به نظر در پاسخ به درخواست کمک یک متحد سابق صورت گرفته‌اند، اما یادآور کار نیمه‌تمام ایران در قاره آمریکا هستند ــ و همچنین یادآور نقش محوری و مهمی که ایران امیدوار است کاراکاس بتواند در راستای احیای نفوذ ایران در منطقه ایفا کند.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


تداوم روابط گرم ایران با آمریکای لاتین

در این گزارش آمده است: ایران و کوبا از دیرباز از یک کمیسیون دوجانبه در خصوص همکاری‌های اقتصادی، علمی، و فنی برخوردارند. روابط ایران با جناح سیاسی چپ بولیوی نیز همچنان گرم است. لوییس آرس نامزد انتخابات ریاست جمهوری از حزب مورالس موسوم به جنبش به سوی سوسیالیسم به سراغ شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی متعلق به ایران رفته تا از دولت موقت حاکم در بولیوی انتقاد کند.

این روابط شاید در مقایسه با روابط نظامی، مالی، و صنعتی مشترک که زمانی مشخصه نفوذ ایران در منطقه بودند، چندان پررنگ به نظر نرسند ــ اما برای آنکه کار را برای آمریکا و متحدانش سخت و دشوار سازند کفایت می‌کنند، به ویژه اگر پاندول سیاسی در آمریکای لاتین به سمت جناح چپ رادیکال گرایش پیدا کند.

اهمیت ونزوئلا برای دستیابی ایران به اهداف خود

این نشریه آمریکایی در ادامه به اهمیت ونزوئلا برای پیشبرد اهداف ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: مسئله این است که اگر مادورو سقوط کند، موفقیت طرح‌های ایران سخت و دشوار خواهد بود. از این رو، ایران بر روی کمک به صنعت نفت ونزوئلا متمرکز شده است، صنعتی که ۹۰ درصد درآمد ونزوئلا را تأمین می‌کند و این کشور را قادر می‌سازد تا برنامه‌های اجتماعی را تأمین مالی کند و از یک ارتش بزرگ نگهداری کند. ونزوئلا در حوزه سرمایه‌گذاری و نگهداری در صنعت نفت سهل‌انگاری کرده و در نتیجه اکنون به سختی قادر است یک سوم میزان نفتی که زمانی تولید می‌کرد را تولید کند و هیچ بخشی از آن به بنزین یا دیگر فرآورده‌های قابل استفاده تبدیل نمی‌شود. از دید تهران، کشور حامی امید و آرزوهای ایران در منطقه در حال فروپاشی است.

اگر دولت حاکم بر ونزوئلا سقوط کند، کوبا و نیکاراگوئه نیز ممکن است در پی آن سقوط کنند و دیگر شریکی برای ایران در نیمکره غربی باقی نماند که بخواهد نفوذ آمریکا را خنثی کند. بنابراین، از نظر ایران کمک به حکومت مادورو جهت فعال‌سازی مجدد فعالیت‌های پالایشگاهی و تأمین بنزین مورد نیاز کشور و درآمدزایی به وضوح به دردسرش می‌ارزد. باید دید ایران با توجه به اقتصاد در حال انقباض خود چه کارهای دیگری می‌تواند در این خصوص صورت دهد.

احتمال کمک روسیه و چین به ونزوئلا

در بخش دیگری از این گزارش نوشته شده: روسیه و چین که هر دو شاهد به هدر رفتن سرمایه‌گذاری‌هایشان در ونزوئلا بوده‌اند هم شاید مایل باشند بخشی از بار ایران را به دوش بکشند و بدین طریق جای پای ژئوپلیتیکی خود را در منطقه تضمین کنند. جدای از این، رهبران ایران شاید در راستای جبران زیان‌های پیشین مترصد فرصتی باشند و از ونزوئلا بخواهند تا در ازای خدماتی که با هدف ساماندهی اوضاع به این کشور گسیل داشته است، از باقیمانده ذخایر طلای ۳/۶ میلیارد دلاری خود به ایران چیزی بپردازد.

فارین پالیسی در پایان می‌نویسد: در بحبوحه بجران بیماری کرونا به سختی می‌توان حدس زد که آمریکا و متحدانش در آمریکای لاتین در واکنش به حضور مجدد ایران در قاره آمریکا چه اقداماتی صورت خواهند داد. آنچه قطعی و مسلم است این است که مداخله‌ای در این مقیاس را به سختی می‌توان نادیده گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    30 15
    خب متخصص ها رو بفرستیم برن پالایشگاه ها رو براشون راه اندازی کنن. خاک تو سر اصلاح طلبا که هر چی سرمایه ی خارجی بود رو به خاطر خوشایند آمریکا به باد دادن. تولید داخل و اقتصاد مقاومتی رو هم که رسما بتن کردن.
    • محمد IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      19 14
      غول مرحله آخر یازیه! باید دقت کنیم!
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    15 37
    اتحاد قدیمی؟ زهی خیال باطل. چون برزیل و کلمبیا دو غول نظامی آمریکای جنوبی هردو رفیق شش‌دانگ آمریکا هستند. بزودی ونزوئلا درگیر جنگ نیابتی از سوی کلمبیا خواهد شد. خبر نداری مشرق جان
  • CA ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    49 23
    شما فعلا صورت خودتو با سیلی سرخ نگر دار ، بقیش پیشکش
  • جمهوري اصلاحات US ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    29 55
    اينارو ولش كن بگو دلار چند ؟ بپاييد دو روز ديگه دفتر مشرق رو سرتون خراب نشه فقط ، حياط خلوت آمريكا پيشكش ، عاقبت گوش ندادن به هاشمي كبير همين ميشه .
    • سید US ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      40 12
      از آن احمق هایی که این دولت را با رأی خودشان بر سر کار آوردند قیمت ارز را بپرس!!!!!!!
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      22 0
      در دولت حجت الاسلام هاشمی هم که قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین چندین برابر شد و نرخ تورم رکورد زد.
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      0 0
      بالاترین تورم تاریخ ایران متعلق به دوره هاشمی رفسنجانیه.هنوز یادمون نرفته اعتراض مردم اسلامشهر و مشهد و...
    • DE ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      0 0
      به سید.. از آن احمقها یی که در آمریکا به ترامپ رای دادند تعداد کشته شدگان کرونا و نژادپرستی را بپرس. در ضمن مشکل و دشمن اصلی در آمریکا نشسته است نه ایران.
  • ابوعلى IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    48 2
    حكام ايران چشم به ذخائر طلاى ونزوئلا دارند ؟!! چرند نگو بابا ! دولتمردان ايران بجز مردم خودشون چشم به مال و اموال هيج ملتى ندارند ! 
    • آریا IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      13 0
      گل گفتیا :))
  • IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    25 16
    فعلاً چیزی برای آمریکا باقی نمانده، نه چیزی در منطقه تحت نظارت آمریکاست نه همپیمانی دارد، منطقه باید با نظر ایران ادره شود نه آمریکا
  • مهرناز IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    27 7
    اگر دولت روحانی ادامه تفکر دولت قبل " همکاری با کشورهای امریکای لاتین مانند ونزوئلا را " جایگزین همراهی واعتماد به سه کشور اروپائی همسو با امریکا نمی کرد و ادامه می داد " وضعیت کشورشان اکنون در شرایط دیگری بود " ایران با همکاری با کشورهای امریکای لاتین " موی دماغ امریکا می شود " تا امریکا بفهمد " موی دماغ شدن در کشورهای اسیای غربی " خوشایند است؟
  • IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    24 22
    با کشتی گرفتن میشه فن فتیله پیچ را آموخت . ما نزدیک به هفت سال با کناره گیری اجازه دادیم که آمریکا باز برگرده به کار خودش و در آمریکای لاتین منجمله از یک دست پرورده فاسد و وطن فروش بنام گوایدو حمایت کند و با تحریم و فشار قصد سرنگونی مادرو رئیس جمهور ونزوئلا کنند و در بولیوی حکومت مورلس با حمایت از کودتا گران را سرنگون سازند و .... . اینها بخاطر برجام لعنتی اتفاق افتاد که حتی اجازه دادیم به خودمان هم برسند . اگر مشکلات اقتصادی و بنزین پالایشگاه خلیج فارس نبود معلوم نبود دولت با کدام دلیل قصد کمک به ونزوئلا میکرد . چون اعتقادی وجود نداشت بخاطر عهد بستن با کدخدای جهان . اکنون جهان و بخصوص داخلی ها متوجه شدند که این همه سالها سخن از قدرت ایران بمیان میامد و باور نداشتند واقعی هست و طعم درآمد از حاصلات صادراتی برای کشورداری چقدر لذیذ است و میتواند موجب تقویت شود . قرار نبود ما تحریم دوباره شویم و تعهدات زیر پا گذاشته شود . ما میبایست با چراغ سبز الکی که با فرستادن هیئت های مختلف اقتصادی که فوج فوج به ایران میامدند بحدی که هتل ها جا نداشتند گول بخوریم و امضا کنیم و همه جوره رقص پیروزی بپا کنیم و در پوست خود نگنجیم تا زمانیکه مدتی بعد اولین نشانه را اوباما با تحریم جدید واقعیت را نشانمان داد و بعد ترامپ و اروپا با بهانه های مختلف در همراهی با ترامپ . باز خودمان را گول زدیم و تا به اکنون که آژانس بازیش گرفته . این نتیجه بیرون نشستن لنگش کن است . هرچه تذکر داده شد بابا باور نکنید خندیدند .تا اینکه خاک شدند و نتیجه آنچه فکر میشد نبود . ما باید برای رشد خودمان پنجه در پنجه آمریکا بیاندازیم و اکر پوئنی دادیم میتونیم پسش بگیریم . تا زمانیکه همه فن حریف شویم . راه دیگری هست؟؟؟.. دلسوزان تا میتوانند به قدرت دریائیمون بیافزایند و همچنین فکری برای ماهواره ارتباطی صوتی تصویری کنند که نیاز است . حتی اگر قرار باشه مردم سرمایه بگذارند میارزد . واسه وطنمه . جونمم میدم . چه برسه به پولی که بتونم بدم . وظیفمه . افتخارم میکنم . ما باید قوی و قویتر شویم تا شر دشمن کوتاه شود . و در دنیا دوستان با وفای بیشتر پیدا کنیم .
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    10 10
    جواب های هوی
  • فرزند ایران IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    24 17
    یعنی باید برجام شکست می خورد و تحریم هایی به چنین وحشتناکی داشتیم. تا این دولت به یادش بیاید که می تواند متحدینی هم در جهان داشته باشد.
  • CA ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    23 23
    درود بر. ولایت فقیه که بزودی بساط نئولیبرالیسم و تروریسم و فاشیسم و فمینیسم و راسیسم رو در همه جا برخواهد چید. بعد عوامل اصلی برده داری نئولیبرالیسم بایستی اعدام گردند. ابتدا از نفوذی هایشان در ایران شروع کنیم و به هیچ عنوان بدانها رحم نکنیم.
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    18 11
    ازین دولت آبی گرم نمیشه! الان باید تو کوبا و ونزوئلا نصف کارخونه ها مال ایرانیا باشه هم پول در بیارن هم تکنولوژی‌هایی که داریم مثل تعمیر پالایشگاه‌های ونزوئلا رو صادر کنن و هم یه دهن کجی و تو دهنی به آمریکایی‌ها بزنن ولی از آدم غربزده این چیزها بعیده!!!!
  • آریا IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    15 8
    کار درست یعنی همین .. .
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    11 15
    خشم و قدرت ایرانی ... ما وطن نمیفروشیم.
  • سید IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    15 11
    تقصیر کفتارهایی است که با دُم شیر بازی کردند و آن را به خشم آوردند! اینک زمان گریز و پسروی کفتارها است چه در دور و بر ایران مثل امارات و آذربایجان و چه در دور دست ها مثل اتازونی و کانادا !!!!!
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    28 14
    حیات خلوت با مدیریت اتوبوسی مادورو داره خیلی خلوت میشه چون مردم ونزوئلا در حال فرار هستن.
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      12 1
      09:32 بجاش آمریکا با مدیریت فاحشه خونه داری ترامپ داره به جاهای خوبی میرسه، اقلا برای ما!!!! خخخخخخ
  • ش. AE ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    10 7
    کاری که خیلی وقت پیش باید انجام می‌شده ما تازه بفکر افتادیم
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    15 10
    کور شود هر آنکه نتواند دید ، مخصوصا آمریکای جنایت کار و هم‌پیمانانش
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    9 0
    دوران طلایی آغاز و کسترش نفوذ ایران در امریکای لاتین در زمان دکتراحمدی نژاد رقم خورد که متاسفانه در بعد از اومدن دکتر کلید تمام شد
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    بسیار کار خوبیه..چرا اونها میتونن از هزاران کیلوکتر اونطرفتر بیان . اینجوری منطقه رو به اتیش بکشن و کشت و کشتار راه بندازن...ما باید تو این زمینه از لاک دفاعی بیرون بیاییم..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس