احمد خرم

رئیس سازمان نظام مهندسی درباره علت گرانی مسکن می‌گوید:‌ در کشور ما هیچ‌گونه کنترل و نظارتی بر خرید و فروش و ساخت و ساز نیست. در همه کشورها بحث مسکن تحت کنترل و نظارت شدید است و قیمت‌ها کنترل می‌شود.

سرویس سیاست مشرق - احمد خرّم، رئیس سازمان نظام مهندسی و از وزرای دولت اصلاحات در بخشی از یک مصاحبه با شماره چهارشنبه گذشته روزنامه دولتی ایران پیرامون مسکن و گرانی آن گفته است:

"در کشور ما هیچ‌گونه کنترل و نظارتی بر خرید و فروش و ساخت و ساز نیست. در همه کشورها و حتی کشورهای همسایه، خرید و فروش زمین، مسکن و حتی اجاره آن تحت کنترل و نظارت شدید است و قیمت‌ها کنترل شده است. در این کشورها شهروندان، خارج از نظارت نمی‌توانند هیچ قراردادی در بخش مسکن امضا کنند. در کشور ما بنگاه معاملاتی، صاحبان املاک و دلالان و سوداگران بر بازار مسکن حاکم هستند."

او می‌افزاید: مشکل قیمت ارز، طلا و مسکن راه حل کلان اقتصادی و راه حل خرد دارد. با پشت میز نشستن نمی‌توان راه حل پیدا کرد. راه حل پشت میز اداره پیدا نمی‌شود. مشاوران اقتصادی کلان و خرد نیاز داریم تا مشکلات را حل کنیم. مشاوران و اقتصاددانان باید تهیه و تدوین طرح جامع هر مشکلی را ارائه دهند و بعد دستگاه دولتی وظیفه تصویب و نظارت عالیه دارد.[1]

*همانطور که خرّم نیز تصریح دارد؛ "عدم نظارت بر قیمت‌ها" علت‌العلل بروز گرانی در سال‌های اخیر است و اگر مردم شاهد لجام گسیختگی قیمت‌ها در مسکن، در لبنیات، در گوشت مرغ، در خودرو و... هستند تماماً ناشی از همین بلیّه است.

بلیّه‌ای که البته دولت و در صورت عدم ورود دولت، قوه قضائیه نقش‌های مستقیمی در آن دارند.

اینکه دولت آقای روحانی چرا بر قیمت‌ها نظارت نمی‌کند در حالت خوشبینانه به دلیل اعتقاد غلطی است که آقایان در التزام به لیبرالیسم اقتصادی دارند و معتقدند که دخالت در بازار سمّ است زیرا به قول "آدام اسمیت" یک دست نامرئی در بازار هست که بصورت خودکار اقدام به تنظیم قیمت‌ها می‌کند!

این اعتقاد غلط و این درس خوب فهم نشده از مکتب آدام اسمیت! نیز موجب این شده است که عملا در نبود نظارت قیمتی در بازار کالاهای ایران؛ حرص و طمع به عامل قیمت‌گذار تبدیل شود و هر کالایی را با هر قیمتی که اکثریت سود را تضمین می‌کند به دست مردم برساند.

*شاید گرانی‌ها عمدی باشد...

نبود نظارت قیمتی که از سال‌ها قبل در قالب نقدهایی مشفقانه به دولت گوشزد شده بود[2] به طرز جالبی توسط چهره‌هایی مثل "عباس آخوندی" نیز در دولت تشویق شده است.

هم‌او بود که چند سال قبل در یک یادداشت در روزنامه همشهری بر عدم نظارت بر قیمت‌ها تأکید و طرح دولت آقای روحانی برای ساخت مسکن ملی را هم با عنوان "دخالت در بازار" تقبیح کرد.[3]

البته این یک نظر خوشبینانه است که دولت به دلیل اعتقادات غلط اقتصادی بر قیمت‌ها نظارت نمی‌کند و تماشاگر گرانی در بازار شده است!

تحلیل‌های بدبینانه‌ای وجود دارد که می‌گوید گرانی‌های فعلی عامدانه ایجاد می‌شوند و کسانی هم عامدانه جلوی آنها را نمی‌گیرند تا مردم عصبانی شوند و آتش بر هیمه "فتنه اقتصادی" بیافتد.

تحلیل‌هایی بدبینانه که البته رخدادهایی مثل گران کردن یک‌شبه و بدون پیوست بنزین در آبان 98، برگزاری نشست در مرکز بررسی‌های استراتژیک دولت آقای روحانی برای ایجاد تجمعات میلیونی در خیابان‌ها، تأکید یک مقام دولتی بر باقی بودن حکایت آبان 98 در حالی که دولتی‌ها خود مسئول وضع موجود هستند و... همگی بر قوام آنها افزوده است.

*علت خوشحالی هسته سخت اصلاحات از گرانی بازار/ نوشداروی اصلی گرانی چیست؟!

مسئله گرانی و نبود نظارت بر قیمت‌ها هم‌اکنون به جایی رسیده است که همانطور که شاهدیم حتی فغان حامیان دولت و اصلاح‌طلبانی مثل احمد خرّم را نیز به آسمان بلند کرده است.

اما در سوی دیگر ماجرا کسان دیگری از طایفه اصلاح‌طلبان مثل تاجزاده و حجاریان و علوی‌تبار و... نیز هستند که علت گرانی‌ها را اول از همه به تحریم‌ها و سپس به سیاست‌های نظام اسلامی ربط می‌دهند و مدعی هستند که گرانی هست چون نظام اسلامی کارآمد نیست!

صاحبان همان تحلیل‌های بدبینانه‌ای که در پیش اشاره کردیم در این باره معتقدند اعضای هسته سخت اصلاحات به شدت از بابت گرانی‌های ایجاد شده خشنودند زیرا این مقوله آنها را برای ایجاد فتنه اقتصادی یاری خواهد کرد.

و از همین روست که از دولت مطالبه‌ای مبنی بر نظارت بر قیمت‌ها ندارند و یا اظهارات بی‌پایه‌ای مثل "ارتباط گرانی با تحریم‌ها"! را برای گمراه‌سازی ذهن افکار عمومی مطرح می‌کنند و از عدم نظارت بر قیمت‌ها نه حرفی می‌زنند و نه نارضایتی دارند.

مسئله گرانی همانطور که خرّم نیز اشاره کرده است یک راه حل مشخص دارد و آنهم نظارت دولت است که مادام که صورت نپذیرد؛ گرانی‌های فعلی ادامه خواهد داشت.

البته "رأی خوب" مردم ایران در انتخابات سال 1400 به یک رئیس‌جمهور دارای کارنامه که معتقد به نظارت بر قیمت‌ها باشد و اقتدار این کار را نیز داشته باشد نوشداروی اصلی این تراژدی است...

***

1_http://www.irannewspaper.ir/newspaper/page/7500/7/561273/0

2_mshrgh.ir/938744

3_mshrgh.ir/967886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    3 9
    وقتی پسر آخوندی، وزیر راه، عملا یک ملاک تمام عیار در مخالفت با طرح مجلس قبل در افزایش مالیات بر مازاد منزل، یک بازی تماما برد رو به نفع خودش به پایان رسوند، دولت چرا بایستی نظارت داشته باشه..!؟ نه فقط خانه و کرایه، هم اکنون غذای مردم رو هدف گرفتند....
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      1 0
      اقتصاد اسلامی اقتصاد مااااااادرانه است که سر سفره برای غایبان و ضعیفان ( خردسال و پیر ) سهم بیشتر و چربتری در نظر میگیرد و حق هیچ کس ضایع نمیشود حتی اگر 5 ساعت بعد بیایید با ارامش و خاطر جمعی از عدم تضییع حق خویش بنابراین محبت و صفا و دوستی و از خودگذشتگی را زیاد میکند ولی اقتصاد عباس اخوندی و لیبرالها و ادام اسمیت اقتصاد سلللللللف سرویسی میباشد که قلدران و زورمندان و بی ابرویان شکم پرست و رانت خورانی که میز نزدیکتر به غذا را رزرو کرده اند بیشتر و زودتر بهتر و چربتر همه را حیف و میل کرده و چند تیکه استخوان برای بقیه باقی میگذارند در این نوع رفتار اسراف و حرص و طمع و عدم ارامش انسانها به اوج میرسد و دشمنی و کینه و کدورت و حسادت زندگی حیوانی و کفتاری به اوج میرسد البته در همان غرب مثل یونان وقتی به مشکل خوردند حسابهای بالا را مصادره کردند یا در امریکا در بحران اقتصادی همینطور اما شاگردان انها در اینجا حتی مالیات بر عایدی را برنتافتنننننند
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    3 3
    مسئول عمده مشکلات کشور عمدتا مسوولان بی کفایت هر دولت هستند و این را همه میدانند
  • دیده بان IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    3 2
    اول پاکسازی سریع نفوذی ها ازهمه عرصه های کشور و سپس ان شاءالله انتخاب دولت جوان حزب اللهی .
    • IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
      0 0
      انشالله
  • رضا IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    2 1
    كانديداى مقتدر خودش اهل ساخت و پاخته و مخالف كنترل قيمت ها
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    2 1
    دولت هی داره گله سرمایه داران رو هدایت میده رو مردم عوض اینکه محارشون بکنه!
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    3 0
    دلتون خوشه مرغ و نمی تونند کنترل کنند
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    3 1
    باید از شر وطن فروشان اصلاحاتی خلاص شویم و انها را به زباله دان تاریخ بیندازیم
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    3 1
    اصلاح طلب عامل استکبار اصلاح طلب عامل گرانی اصلاح طلب مانع پیشرفت ایران اصلاح طلب مردم فریب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس