ویژه ها

دولت اوباما- به معاون اولی جو بایدن- از تابستان ۹۴ تا زمستان ۹۵ به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرد و حتی در این مدت تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**باید در این ۲ ماه احتیاط کنیم تا ترامپ به ایران حمله نکند

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «جاوید قربان اوغلی» از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات نوشت: «کافی است تا نخبگان سیاسی از طیف‌های مختلف و خصوصا دستگاه‌های تصمیم‌گیر در کشور، «تغییر» ناشی از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را به فال نیک گرفته و متناسب با آن و استفاده از فرصت چهارساله‌ای که پیش‌روی جهان قرار دارد، به تدوین راهکارهایی در جهت برون‌رفت از مشکلاتی که ترامپ و تصمیم وی در آن نقشی اساسی داشت، بپردازند. ‌اولین موضوع در این رابطه، پشت‌سرگذاشتن آرام و بدون حادثه دو ماه پیش‌رو...و گذر از تونل وحشت ترامپ است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «برخی از منابع از رایزنی ترامپ با مشاوران ارشد خود درباره حمله نظامی سخن گفته‌اند. هرچند رافائل گروسی، مدیرکل آژانس آن را «کمی بر پایه حدس و گمان» ارزیابی کرده، ولی به گفته تحلیگران این موضوع با توجه به روان‌شناسی شخصیت ترامپ، دور از ذهن نیست؛ به‌خصوص اینکه این اقدام از حامیانی جدی همچون اسرائیل برخوردار است...از یاد نبریم که از ترامپ شکست‌خورده و تحقیرشده در انتخاباتی که خود را پیروز قطعی آن می‌دانست، هیچ کاری را نباید دور از ذهن دانست».

شرق در ادامه تاکید کرد: «اقدام دیگر در این راستا، اعلان صریح و بدون لکنت‌زبان آمادگی ایران برای «مذاکره» در راستای احیای برجام است...اشتباه درپیش‌گرفتن شعار عوام‌فریبانه «سگ زرد برادر شغال» و رویکردی است که صداوسیما در نمایش گزینشی و تصاویر و گزارش‌های منتخب برکشیده از آرشیو برای منفی جلوه‌دادن شخصیت رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «در شرایط بسیار وخیم اقتصادی باید نگران همسویی آمریکا و اروپا در رابطه با کشورمان باشیمپیشنهاد نگارنده پیشگامی در مذاکره با اروپا و اقداماتی مانند پایان‌دادن به موضوعاتی مانند زندانیان دوتابعیتی و زندانیان سیاسی است که برای کشور بسیار کم‌هزینه بوده و چراغ سبز پررنگی برای آمادگی ایران در قبال رفع نگرانی‌های آنهاست».

حامیان دولت در هفت سال و نیم اخیر همواره با دو کلیدواژه بازی کرده اند؛ جنگ و مذاکره.

تجربه ثابت کرده است که نه تنها ترامپ، بلکه مجموعه ساختار حاکمیتی آمریکا گزینه حمله نظامی به ایران را از روی میز برداشته است. واکنش آمریکا به موشک باران پایگاه عین الاسد و سرنگونی پهپاد متجاوز ترایتون و ارسال اولین ماهواره نظامی ایران به فضا و حرکت نفتکش های ایرانی به ونزوئلا و...بیش از پیش بر این مسئله صحه گذاشت.

دولت آمریکا- هم جمهوری خواهان و هم دموکرات ها- دولتی غارتگر، جنایتکار، مداخله گر، تروریست و زورگو است؛ بنابراین این دولت فقط زبان زور را می فهمد. در نتیجه آنچه سایه جنگ را از کشور دور کرده و خواهد کرد، نه انفعال و ضعف در مقابل آمریکا، بلکه اقتدار و عزت است.

مسئله بعدی، مقوله مذاکره است. در دولت روحانی با آمریکا مذاکره شد اما دولت اوباما- به معاون اولی جو بایدن- از تابستان ۹۴ تا زمستان ۹۵ به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرد و حتی در این مدت تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرد.

دولت روحانی با آمریکا و اروپا مذاکره کرد و طبق خواسته آنان در قلب راکتور اراک بتن ریخت ولیکن در سوی مقابل، نه تنها تحریم ها لغو نشد، بلکه دامنه گسترده تری پیدا کرد.

اما طیف اصلاح طلب می گوید ما باید در سیاست خارجی صرفا امتیاز داده و فکر اینکه بخواهیم امتیازی بگیریم از سر بیرون کنیم! برای همین است که این طیف همیشه خواسته های زیاده خواهانه طرف آمریکایی و اروپایی را به عنوان وظیفه ایران معرفی می کند.

طیف اصلاح طلب علیرغم تجربه پرهزینه و خسارت بار توافق هسته ای، مدعی است که ما باید در گام بعدی، بُرد موشک هایمان را کاهش دهیم، بلکه آمریکا و اروپا کمی راضی شوند! به نظر شما این رویکرد نسبتی با منافع ملی دارد!؟

** محجوب: دولت روحانی از مظلوم‌ترین دولت‌های تاریخ جمهوری اسلامی است

«علیرضا محجوب» عضو فراکسیون امید مجلس دهم که در انتخابات مجلس یازدهم علیرغم تبلیغات فراوان و پرحجم- با ۹۵ هزار رأی- از راهیابی به مجلس بازماند، در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «در مورد ارزیابی عملکرد دولت آقای روحانی قطعا در آینده تاریخ نشان خواهد داد که با وجود همه مباحث و فشارهایی که بر این دولت که از مظلوم‌ترین دولت‌های تاریخ جمهوری اسلامی بوده آورده شده است، اما در آینده کارکردهای مثبت این دولت در عرصه‌های مختلف برملا خواهد شد. در آینده وقتی پرونده این دولت باز شود آن وقت ما خواهیم دید که اعمال این دولت چقدر مثبت بوده است».

محجوب در ادامه نوشت: «در عرصه سیاست خارجی دولت دوازدهم در مسیر متعادلی را حرکت کرده و البته در سیاست داخلی هم دولت تاکنون راه تعادل و میانه‌روی را پیش گرفته است. گرچه رئیس‌جمهور خودشان هم تاکید کرده‌اند که همواره به دنبال تعادل در عرصه‌های مختلف سیاسی بوده‌اند. از سوی دیگر در اقتصاد هم تنها ایرادی که به دولت داریم این است که نتوانسته به وعده تعادل خود برسد. اگر دولت آقای روحانی می‌توانستند اقتصاد را متعادل کنند مطمئنا کسانی که از ایشان انتقاد کرده و می‌کنند در حال حاضر دعایش می‌کردند. با این همه در مجموع مطمئنا پشت پرده تلاش‌های دولت در آینده روشن خواهد شد. نگاهی به زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد که دولت تاکنون چه خدماتی را ارائه داده و چه تلاش‌هایی کرده است. اما باید زمان بگذرد و در آینده پرده از این خدمات و عملکردهای مثبت برداشته شود».

«اشرف بروجردی»  نماینده رئیس جمهور در شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و رئیس کتابخانه ملی چندی پیش گفته بود: «برای دولت کاری ندارد که بخواهد به‌طور مرتب کارنامه خود را به رخ بکشد و مواردی که در آنها موفق عمل کرده را بیان کند اما امروز زمان مناسبی برای این کار نیست و کشور درگیر بحران‌های زیادی است که هرکدام از آنها به نوعی مردم را از پای درآورده‌اند. دولت در شأن خود نمی‌بیند که بخواهد به این نکات بپردازد و توان خود را صرف این مسائل کند».

«بهزاد نبوی» فعال سیاسی اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ نیز پیش از این گفته بود: «به نظر من دولت روحانی مظلوم واقع شده است».

محجوب در مصاحبه مذکور تاکید کرده که «در آینده کارکردهای مثبت این دولت در عرصه‌های مختلف برملا خواهد شد». این اظهارنظر در حالی است که تنها در یک قلم برآورد صندوق بین‌المللی پول این است که در پایان سال ۱۳۹۹ دولت ایران بیش از ۱۳۶۷ هزار میلیارد تومان بدهی عمومی ناخالص به جای خواهد گذاشت. این در حالی است که در پایان سال ۱۳۹۱ و قبل از شروع به کار دولت روحانی، حجم بدهی عمومی ناخالص دولت فقط ۸۸ هزار میلیارد تومان بود. به عبارتی می‌توان گفت دولت دهم کمتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی برای دولت یازدهم به یادگار گذاشت اما دولت دوازدهم بیش از ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی را برای دولت بعد خواهد گذاشت.

علت افزایش بدهی عمومی ناخالص دولت در دوره روحانی، رفع کسری بودجه از طریق استقراض همچون انتشار گسترده انواع اوراق بدهی، افزایش بدهی دولت به بانک‌ها، افزایش تعهدات دولت به صندوق‌های بازنشستگی، تامین اجتماعی و ...   بوده است. حقیقت نگران‌کننده‌تر آن است که زمان سررسید اکثر اوراق بدهی منتشرشده در دولت روحانی، از سال ۱۴۰۰ به بعد و در دولت آینده خواهد بود.

به عبارت دیگر دولت بعدی که سال آینده بر سر کار خواهد آمد تقریبا ۲.۵ برابر کل بودجه عمومی خود، با بدهی به جای مانده از دولت روحانی روبرو است.

در یک نمونه دیگر، گزارش دیوان محاسبات حاکی از آن است که سرنوشت ۴.۸ میلیارد دلار از ارزهای ۴۲۰۰ تومانی بلاتکلیف است و مشخص نیست کجا خرج شده است. این رقم با نرخ فعلی دلار حدود ۱۴۴ هزار میلیارد تومان است.

متاسفانه کارنامه دولت آقای روحانی به هیچ عنوان قابل دفاع نیست؛ برای همین حامیان دولت برای خالی نبودن عریضه و البته با توهین به فهم و شعور مردم، از ترفند مظلوم نمایی استفاده کرده و در پی آن هستند تا با بکارگیری این ترفند تکراری، صورت مسئله را پاک کنند.

** برای بهبود اقتصاد، راهی جز تعامل با دنیا نداریم

«علی تاجرنیا» عضو حزب اتحاد ملت(حزب مشارکت سابق) و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «مهم‌ترین مساله و چالش برای دولتی که پس از این روی کارخواهد آمد، کارآمدی در حوزه اقتصاد، رفاه و مسائل معیشتی است. امروز شاهدیم که مردم در این حوزه مطالبه جدی دارند و اگر به خواسته‌ آنان توجه نشود، ممکن است وارد شرایط بحرانی شویم. بر این اساس معتقدم اگر قرار باشد این مساله حل شود و در مسیر کاهش فشارهای اقتصادی برای مردم پیش برویم، راهی جزو تعامل با دنیا نداریم».

تاجرنیا در ادامه نوشت: «هر کسی رییس دولت آینده باشد، ناگزیر است که این مسیر را انتخاب کند و وارد راه تعامل با دنیا شود چرا که در غیر این صورت مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم آن گونه که مردم انتظار دارند، حل نمی‌شود و در نتیجه شرایط به‌ مراتب بحرانی‌تر از امروز خواهد بود. فرقی هم نمی‌کند که سکان دولت آینده در دست یک اصولگرا باشد یا اصلاح‌طلب؛ هر کسی رییس‌جمهور باشد، با این چالش جدی مواجه است و باید این چالش حل شود».

رهبر معظم انقلاب- ۲۶ شهریور ۹۸- با اشاره به مسئله تعامل با دنیا فرمودند: «علاج کارهای گوناگون، مشکلات گوناگون کشور دست مردم است؛ به بیگانه نباید نگاه کرد، به فلان دولت و فلان دولت نباید امید بست، به نشست و برخاست با این و آن نبایستی اتّکال کرد. اشتباه نشود؛ ما نمیگوییم باب مراوده را با دولتهای عالم ببندیم؛ نخیر، بنده سالها رئیس‌جمهور این کشور بودم، اهل مراوده و اهل گفتگو و اهل نشست و برخاستیم، منتها نشست و برخاست ‌کردن یک چیز است، کارهای کشور را به نشست و برخاست با این و آن موکول‌کردن یک چیز دیگر است؛ این دوّمی همان چیزی است که ما آن را نهی میکنیم، منع میکنیم. هر چه میتوانید از امکانات دنیا استفاده کنید؛ امّا بدانید علاج مشکلات در داخل کشور است، حلّ مشکلات به دست این مردم است».

ایشان همچنین- ۱۰ اردیبهشت ۹۷- تاکید کردند: «راه مقابله‌ی با جنگ اقتصادی چیست؟ این است که ما در داخل به اقتصاد خودمان بپردازیم. وقتی اقتصاد ما متّکی بود، وابسته بود، مشکلات به وجود می‌آید. البتّه بنده عقیده ندارم به اینکه رابطه‌ی اقتصادی را از دنیا باید قطع کرد یا میتوان قطع کرد؛ معلوم است که نمیتوان؛ امروز همه‌ی دنیا به هم مربوط و متّصل است امّا تکیه‌ی به بیرون از مرزها غلط اندر غلط است؛ نباید تکیه کرد. بله، بروند با زرنگی، با تدبیر، با سیاست‌گذاری درست، با پیگیری صحیح، با جدّیّت، ارتباطات با دنیا [برقرار کنند]. دنیا بزرگ است؛ دنیا که فقط آمریکا و چند کشور اروپایی نیست؛ دنیا خیلی وسیع است؛ بروند ارتباطات را برقرار کنند به آن مقداری که لازم هست امّا چشم ندوزند به هیچ نیروی خارجی».

متاسفانه دولت آقای روحانی تمام تخم مرغ های خود را در سبد برجام چید. اظهاراتی از جمله «امضای کری تضمین است» و «آمریکا قول داده است که به تعهداتش عمل کند» و «امضای هر توافقی، بهتر از عدم توافق است» و...در نهایت اجرای برجام به هر قیمت موجب شد تا فرصت های بیشماری در هفت سال و نیم اخیر از بین رفته و قربانی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    19 3
    اخی چقدر دولت علی برکت الله مظلوم تشریف دارد خجالت هم چیز خوبی شماازان بی بهره هستید
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      19 3
      حملات موشکی به عین الاسد نشان داد که ترامپ هیچ غلطی نمی تواند بکند و فقط بلوف می زند.
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      17 2
      دولتی که رئیس آن بیش از 50 بار به منتقدین دلسوز کشور توهین کرد و آنها را به جهنم حواله کرد مظلوم نیست.
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      11 2
      دولت مظلوم؟؟؟!!!
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      12 1
      جای شهید و جلاد رو عوض میکنن! زمانی که رهبری فرمود با جریان تحریف مقابله کنید، تاجزاده سوزش گرفت و توییت زد و سخنان مقام عمعظم رهبری رو نعوذبالله به سخره گرفت! معلومه اصلاحطلبا روی فضای مه آلود جامعه و جهل مردم حساب ویژه ای باز کردن.
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    11 2
    چاره ی کار کشور پنبه هست آره پنبه! که یکی بکنه تو حلق این اصلاح طلبا تا بیشتر از این با حرفای چرت و پرتشون گند نزدن به مملکت
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    11 2
    این دولت و مظلوم !!!!!!!!!!!!!!!!!! باید به عنوان متناقض ترین کلمات تو کتاب گینس ثبت شه
  • سید فروزان CH ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    11 2
    یک دستبند به دست این آقایان بزنند تا اینچنین جوسازی نکند ، کلا شورای امنیت ملی باید فعالیت کسانی که در این چند ماه میخواهند با چرندیات خود مملکت را به زانو در بیاورند و انتخابات ۱۴۰۰ را به فتنه ۸۸ تبدیل کنند ، را ممنوع اعلام کند بر طبق قوانین دوران جنگ اینها ستون پنجم هستند
  • US ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    5 2
    آقای محجوب از سر سیری فرموده اند هر چند ته پیازند
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    11 1
    آقای قربان اوغلی، گذر از تونل وحشت ترامپ هیچگاه نصیب شما نخواهد شد شما دلتان مملو از رعب و وحشت و ترس است اما مردم ایران، انقلابی و شجاع و آگاه از همه کیدهای دشمنند و این ترامپ و همپالکی های اویند که از ایران اسلامی شبها خواب خوشی ندارند و در ترس و وحشت از عملکرد خودشان به سر می برند.
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    9 1
    اگر امریکا می خواست حمله کنند از دوره کارتر تا حال فرصت داشت هدف فقط به سفارش کشورهای حاشیه عربی فقط تهدید است
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    3 1
    آقای محجوب ! شکسته نفسی نکن ! ، تو مظلوم ترینی! تویی که همیشه لباس فرم کارگری به تنت بود ، اما دستای لطیف و نرمت تاول و پینه رو تجربه نکرده بود! ، اصلاً پینه خوردنیه یا ؟ ! . تو مظلومی که بجای عرق پیشونی کارگری ، عرق نعنا و عرق بید مشک نوش جان می کردی ! . تو مظلوم ترینی که تصمیم داشتی نماینده دائم كارگران در مجلس باشی !، مدال مال تو بود ! مدال تو مُشتت بود! ، ولی صد حیف که نشد! . قدیما مجلس مصر به پاس خدمات انورالسادات تصویب کرد که انورالسادات رئیس جمهور مادام العمر مصر باشه ! ؛ ای کاش مقدور بود که مجلس ما هم تصویب کنه که تو نماینده مادام العمر کارگران تو مجلس باشی !.ای مغز همیشه متفکر و نابغه کارگری! ای مردی برای همیشه ی خانه کارگری ! ، ای کارگر فعلاً بیکار ! ، ای صاحب نظر ! ، ای مظلوم ترین نماينده بی رأی !.
  • شریف زاده IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    5 1
    ** محجوب: دولت روحانی از مظلوم‌ترین دولت‌های تاریخ جمهوری اسلامی است کلمه مظلومدر مناظرات تبلیغات ریاست جمهوری ، سفت دختر وزیر بود الان کلمه مظلوم ارتقاء درجه و مقام پیدا کرده و به رئیس جمهور رسیده است. ایشان هم بله مظلوم تشریف دارند. علی برکت الله
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    5 1
    آقای محجوب یکی شما مظلومید یکی روحانی شما به خاطر این که ملت اخراجتان کردند و با آن وضع اخراج شدید که تا مدتها ساکت ماندید جدیدا زبان باز کردید یکی هم روحانی که وضع موجود را بوجود آورده و فردا هم مثل شما بازنشسته دائمی خواهد شد واقعا که دل ملت برای شما اصلاح طلبان کباب است چقدر هم مظلومید؟
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    7 1
    تا زمانی که شما اصلاح طلبان هستید دشمن نیازی به حمله ندارد وقتی ما شما را داریم نیازی به دشمن نداریم شما امید و چشم و گوش ترامپ و بایدن و اوبامای اسبق و رژیم صهیونیستی هستید شما عزیز دردانه آمریکا هستید نشانه اش هم همین چرندیاتی است که از کوزه شما تراوش می کند
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    4 0
    متاقشسفانه مسئولین دید جامعی از قوانین بین الملل و نقش لابی های امریکا و نحوه دفاع از منافع ملی ونحوه ارتقا نقش ایران درجامعه بین الملل ندارد
  • DE ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    6 0
    باید در این ۲ ماه احتیاط کنیم تا ترامپ به ایران حمله نکند هرچه خواست بدون قید وشرط بدهید بهش موشک و انتفاضه و مقاومت وارتش و سپاه و بسیج...برای چی مونه جنگ شد جو بایدن کمکمون میکنه به جان جان کریه ۳۰ ساله باهامون رفیقه / محجوب: دولت روحانی از مظلوم‌ترین دولت‌های تاریخ اسلام است ...آی بمیرم همه باهم بگین آی مظلووووووووووم تحریمش کردند آب آشامیدنی هم بهش ندادند.درختان سیبو گلاب هم خشک شدند.
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    12 1
    دولت پرروترین دولت تاریخ ایران است
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    8 1
    مسیولان نجومی مظلوم از بس حرف زدند .. باید دولت را یاری کنند مظلوم دولت
  • مهدی IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    6 1
    جناب محجوب توکه نماینده کارگرهاهستی بیابگومال واموالت چقدره؟
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    2 1
    آقای محجوب از مردم سواران ظاهر کارگری از هزار چهره های کارگری
  • سوخته IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    6 1
    محجوب حرفت لغو و مزحرف است
  • مهدی قربی IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 6
    ترامپ وین سلمان و نتانیاهو مخالف برجامند ،چون مخالف مردم و ملت ایرانند
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    7 1
    انسان که از خدا نترسید از همه چیز می‌ترسد. این ترسهایی که افساد طلبان ناشی از نترسیدن از خداست.!
  • احمد IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    5 1
    نه برادر دولت خسته ترین دولت
  • US ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    1 1
    ترامپ كه قدرت داشت شجاعانه درمقابل كدخداى جهانى به ايستد انكايس را از انحاديه اروپا بيرون بياورد اگرقصد شروع جنك جديدى را داشت با د موافق شروع جنگ وجود داشت حتمابه ايران حمله ميكرد ولى انجام اين كاررا به دولت دموكراتها واگذاشته است
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    7 0
    منفی "جلوه" دادن رئیس جمهور منتخب آمریکا؟! یعنی بایدن از نظر این جماعت منفی نیست؟! از تصورش هم می ترسم نکنه اینها حتی اوبامای خونخوار قاتل را هم هنوز مثبت می دانند؟!
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    0 0
    آقاى محجوب این ملت مظلوم ترندچون نماینده باسابقه ای مانندشمارادارند.
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    0 0
    توچرا خودت چرا زهره ترک شدی جنگ شدنی اولین نفری خواهی بود دربری به آغوش اروپاییوامریکایی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس