سخنان پمپئو درباره حقوق بشر در عربستان، شوخی یا تهدید

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی ساعتی پیش در حین ورود به عربستان از حقوق بشر در این کشور سخن گفت که دولت ترامپ در مدت چهارسال ریاست جمهوری خود از پرداختن به این موضوع پرهیز کرده است.

به گزارش مشرق، مایک پمپئو با ورود به عربستان در ادامه سفر منطقه ای خود به کشورهای خلیج فارس در پیام توییتری به یکی از اهداف این سفر از جمله ارتقا احترام به حقوق بشر در عربستان را مطرح کرد.

این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که در حال سپری کردن روزهای آخر ریاست جمهوری است، روابط مستحکمی با رهبران سعودی داشته و در طول چهارسال دوران ریاست جمهوری از پرداختن به مساله حقوق بشر در این کشور پرهیز کرد.

عربستان به دلیل قتل و سرکوب مخالفان خود از جمله جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی و بازداشت فعالان حقوق بشری از جمله لجین الهذلول، فعال زن سعودی و مجازات ناعادلانه آنها با انتقاد گسترده جهانی روبروست.

ترامپ پیشتر در مصاحبه ای در پاسخ به سوالی درباره ارتباط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با قتل خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول گفت: او را نجات دادم.

طی ۴ سال گذشته، روابط نزدیک پرزیدنت ترامپ با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان به این معنا بود که ولیعهد هر کاری بخواهد می‌تواند انجام دهد و سرزنشی هم از کاخ سفید نصیب او نخواهد شد. بمب‌های سعودی غیر نظامیان یمنی را کشت، کنشگران سعودی روانه زندان شدند و عوامل سعودی به‌راحتی مخالف این کشور یعنی جمال خاشقچی را در استانبول قطعه‌قطعه کردند. هیچ یک از این موارد نتوانست تعهد ترامپ به این پادشاهی را به مثابه شریکی قابل‌ اعتماد در برابر ایران و خریدار مهم تسلیحات آمریکایی دچار اما و اگر سازد یا خدشه‌ای به آن وارد آورد.

عربستان پرونده سیاهی در مقوله حقوق بشر دارد و در طول سالهای گذشته گزارش های متعددی از اعدام های فراقانونی، شکنجه، بازداشت های خودسرانه، ناپدید شدن قهری، بازداشت فعالان سیاسی و حقوق بشری و سرکوب خواسته های مشروع اقلیت های دینی در داخل عربستان به بیرون درز کرده است. برخی از شاهدان و قربانیان نقض حقوق بشر در زندان های سعودی نیز از گوشه ای از این وضعیت ناگوار پرده برداشته اند که توسط نهادهای حقوق بشری بین المللی مستند سازی شده است.

با تعیین محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۷ میلادی، حکومت سعودی تلاش کرد تا تصویر مثبتی از بن سلمان به جهان ارائه کند و او را آغازگر دوره ای جدید در تاریخ سیاسی و حقوق بشری عربستان و فردی معرفی کند که به دنبال متحول کردن عربستان و اصلاحات اجتماعی و حقوق بشری است.

اما دیری نپایید که محمد بن سلمان نیز ماهیت واقعی خود را نشان داد و با اقداماتش ثابت کرد که هدف او بیشتر از آن که اجرای اصلاحات واقعی باشد، حذف مخالفان و رقبا از طریق اصلاحات ظاهری و نیز به بهانه های مبارزه با فساد است. از همین رو است که محدودیت و سرکوبگری در سطح داخلی بویژه علیه فعالان زن تشدید شده است.

سرکوب فعالان سیاسی و مدنی و مخالفان حکومت سعودی به داخل این کشور محدود نشد و دامنه آن مخالفان خارج نشین را نیز در برگرفت که بارزترین آنها، جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حکومت سعودی بود که در کنسولگری عربستان به قتل رسید.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهدی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    5 2
    مرگ بر امریکا مرگ بر آل سعود
  • مهرناز IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    6 1
    پامپئو " در چرخه تفکر صیهونیست ها حرکت می کند " اکنون که بدونه مقام شده " برای انان دم می چرخاند " انچه را می گوید که صیهونیست ها می خواهند بیان شود "بیان می کند " به نادرستی سخنانش فکر نمی کند " تا شاید کاندید نامزد 2024 صیهونیست ها" برای ریاست جمهوری امریکا باشد.
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    5 2
    پمپئو حالا اومده مقداری شیر بدوشه تفاهمنامه!!!!!!!؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    5 2
    این ها خادم ا لشریفین هستند یا خائنون الشریفین
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    4 2
    برای آخرین دوشیدن در این توئیت حرف زده
  • علمدار برخوردار IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    3 0
    خدالعنت کند عبالوحاب وچجره خبیسه حاکم برعربستان سعودی
  • علی IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    5 2
    کل دنیا عربستان رو ناقض حقوق بشر میشناسه
  • خلیج فارس RO ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    2 2
    دشمن اصلی ما آمریکا نیست اولویت عربستان و بحرین
  • رامین محمدی IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    4 0
    آدم ها را جلو سران آمریکا تیکه تیکه کن مثل مرغ سران آمریکا چیزی نمی بینن به دنبال منافعه اقتصادی برای آمریکا و گرفتن هدیه های شخصی گران قیمت از ال سعود هستن پول باشه یا چیزهای دیگر جان انسان ارزش ندارد دربعضی از جاها مثل عربستان
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    2 0
    شما خودتون پاتونو از رو گردن مردم بدبختتون وردارین نمیخواد واسه حقوق بشر کشورای دیگه داد سخن بدین.پروفسور رابرت فوریسون و جولیان آسانژ و ادواردو انیلی بیشتر به حقوق بشر نیاز داشتن
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    3 0
    آره واقعا پروفسور رابرت فوریسون و جولیان آسانژ و ادواردو انیلی مصادیق آشکار اجرای تمام و کمال حقوق بشر هستن
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    1 0
    موندم چراجنایت های عربستان بدون پاسخ میمونه
  • محمد ف ش IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    گاو شیرده که باز خواست نمی شه چون اگر باز خواست بشه شیر دهیش کم میشه بن سلمان یک گاو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس